آسمان خراش و تاریخچه ساخت آن در جهان و ایران و ویژگی های آنها

تاریخچه آسمان خراش‌ها یا برج به زمانی برمی گردد که آسانسورها اختراع شدند و استفاده از انواع مصالح ساختمانی رواج یافت. در عین حال هزینه این مصالح تا حدودی کاهش چشمگیری داشت. آسمان خراش‌ها عمدتاً از مصالح مدرن مانند فولاد، شیشه، بتن مسلح و گرانیت ساخته می‌شوند. از تجهیزات و تأسیسات مکانیکی مانند آسانسور و پمپ آب نیز در آنها استفاده می‌شود. اولی‌ها همیشه برای همه جذاب بوده‌اند. این مقاله داستان ساخت اولین آسمان خراش جهان و ایران را به همراه ارتفاع آن بیان می‌کند.

  سراغ تاریخچه آسمان خراش‌ها برویم، در ابتدا باید بدانیم که تعریف آسمان خراش چیست؟ آسمان خراش‌ها در واقع ساختمان‌هایی هستند که حداقل 40 طبقه و ارتفاع بیش از 150 متر دارند. در فارسی به آن برج نیز می‌گویند. در این تعریف به ساختمان‌های بلند با ارتفاع کمتر از 150 متر، ساختمان‌های بلند نیز گفته می‌شود. کلمه آسمان خراش اولین بار در قرن نوزدهم استفاده شد، زمانی که ساختمان‌های بلند در شیکاگو و نیویورک ساخته شدند. البته در سال 1892 از ساخت آسمان خراش‌هایی با ارتفاع بیش از 150 متر جلوگیری شد. این محدودیت‌ها در نیویورک اعمال نشد و شهر در آغاز قرن بیستم پر از آسمان خراش‌ها شد.

در واقع، در قرن نوزدهم، ساختمان‌های بیش از شش طبقه بسیار کم بودند و استفاده از پله‌ها برای بالا رفتن از این ساختمان‌ها، ایده ساخت یک آسمان‌خراش را غیرعملی می‌کرد. مشکل دیگر این بود که آب با فشار کافی به طبقات بالا نمی‌رسید.

در ادامه در سایت شهرهای جدید به بررسی کاربرد آسمان خراش‌ها و اولین آسمان خراش‌های ساخت ایران و جهان می‌پردازیم.

کاربری آسمان خراش ها

کاربری آسمان خراش ها

استفاده از آسمان خراش ها به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از:

کاربری مسکونی:

این کاربری مسکونی به دنبال مهاجرت گروه زیادی از مردم به شهرها و افزایش تراکم جمعیت است، زیرا ساختمان های کوچک جوابگوی نیاز این جمعیت زیاد نخواهد بود و نیاز به اصلاح وجود دارد.

کاربری مخابراتی:

تاریخچه ساخت آسمان خراش ها نشان می دهد که یکی از کاربردهای فراوان استفاده از کاربری مخابرات است که البته درآمد چندانی هم ندارد. در واقع به جای ساخت این نوع آسمان خراش ها که بسیار گران هم هستند، می توان از مکان برای ساخت سازه های کم هزینه تر مانند دکل ها و ... استفاده کرد که با هزینه کمتری می توان همین کار را انجام داد.

کاربری اداری-تجاری:

زمانی که از آسمان خراش ها به طور همزمان و برای چندین مصارف استفاده می شود، در هزینه ها تا حد زیادی صرفه جویی می شود و مقرون به صرفه ترین است.

تاریخچه ساخت آسمان خراش در دنیا

اولین آسمان خراش جهان به معنای واقعی کلمه ساختمان Woolworth است که پس از سه سال فعالیت در 17 نوامبر 1913 در منهتن نیویورک افتتاح شد. اولین آسمان خراش جهان دارای 57 طبقه و ارتفاع 241 متر است. دارای اسکلت فولادی سنگین و معماری سبک است. هزینه ساخت اولین آسمان خراش جهان 13 میلیون دلار تخمین زده شد. با وجود اینکه امروزه بیش از 90 سال از عمر آن می گذرد، هنوز در حال استفاده و ایمن است. آسمان خراش دیگری به نام ساختمان ترامپ در سال 1930 به عنوان بلندترین ساختمان جهان معرفی شد. ساختمان ترامپ 283 متر ارتفاع و 71 طبقه دارد. ساخت اولین آسمان خراش جهان و گسترش این پدیده از آنجایی که ارتفاع آسمان خراش های معروف از 200 یا گاه 400 متر فراتر می رود.

 هزینه های بالای ساخت آسمان خراش ها تنها به مشکلات فنی یا مادی محدود نمی شود. مشکلات زیادی در حین ساخت آنها به وجود می آید که هزینه بر است.  هزینه نگهداری بار مالی دیگری را به این پروژه ها اضافه می کند. ساخت آسمان خراش های بلند عمدتاً توسط دولت ها انجام می شود. توکیو، پایتخت ژاپن دارای بزرگترین برج مخابراتی جهان به نام اسکای تری است. برج خلیفه دبی که بلندترین آسمان خراش جهان است در سال 2022 برج جده ساخته عربستان جایگزین آن می شود. آسمان خراش جده 200 طبقه است و کاربری چند منظوره دارد، در این برج رستوران ها، هتل ها، واحدهای مسکونی، مراکز خرید و بازار، امکانات تفریحی و هر چیزی که یک خانواده برای زندگی روزمره نیاز دارد، وجود دارد. تراس این برج در طبقه 157 قرار دارد که بلندترین تراس روباز جهان خواهد بود.

اولین آسمان خراش ایران

اولین آسمان خراش ایران

وقتی صحبت از ساخت یک آسمان خراش در ایران می‌شود، همه به برج میلاد تهران فکر می‌کنند. آسمان خراش میلاد به ارتفاع 435 متر می‌رسد و بلندترین سازه ایران است. اولین آسمان خراش ایران به عنوان ششمین سازه بلند در بین برج‌های مخابراتی جهان پس از برج آسمان توکیو ژاپن با ارتفاع 634 متر، برج گوانگژو و برج گوانگژو چین با 605 متر ارتفاع، سیان تورنتو کانادا با ارتفاع 553 متر، برج مسکو با ارتفاع 540 متر. و برج شرقی شانگهای در چین به دلیل ارتفاع 467 متری خود شناخته شده است.

 برج میلاد در شمال غربی استان تهران قرار دارد و از طریق بزرگراه های همت، حکیم و شیخ فضل الله نوری قابل دسترسی است. اولین آسمان‌خراش ایران به دلیل ارتفاع و شکل ظاهری، تقریباً از تمام نقاط تهران قابل مشاهده است و به عنوان نماد پایتخت شناخته می‌شود. برج میلاد که با هدف تأمین نیازهای مخابراتی و تلویزیونی تهران ساخته شده است از چهار بخش اصلی برج مخابرات و تلویزیون، مرکز همایش‌های بین‌المللی، هتل بین‌المللی پنج ستاره و مرکز تجارت جهانی تشکیل شده است. از دیگر کاربردهای اولین آسمان خراش ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از آب و هوا و کنترل ترافیک
  • دسترسی به شبکه بی‌سیم را ایجاد و گسترش دهید
  • ایجاد جاذبه‌های گردشگری

ساخت آسمان خراش‌ها در ایران از چند دهه اخیر شروع شد، اکثر ساختمان‌ها در نهایت 10 یا 12 طبقه بودند و هر ساختمانی که بیشتر از این مقدار باشد، آسمان خراش نامیده می‌شد. این روزها با توجه به پیشرفت تکنولوژی، سازه‌های بلندمرتبه در ایران ساخته می‌شود که در ادامه به معرفی چند مورد دیگر از سازه‌های بلندمرتبه کشورمان می‌پردازیم.

بیشتر بدانید:

اتاق خواب مستر چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

واکینگ کلوزت یا کلوزت روم یا اتاق لباس چیست؟

برج بین المللی تهران

برج بین المللی تهران

در میان برج‌های مسکونی، این برج بلندترین ساختمان مسکونی ساخته شده در ایران است که ارتفاع آن به 162 متر می‌رسد. این برج دارای 56 طبقه و زیربنای 220000 متر مربع است. در برج بین‌المللی تهران 572 واحد مسکونی وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پنت هاوس‌های تریپلکس اشاره کرد. مهندسان و طراحان برج تهران معتقدند این سازه می‌تواند در برابر زلزله‌های ده ریشتری یا بیشتر مقاومت کند. بنابراین این بنا مقاوم‌ترین برج مسکونی در برابر زلزله است. برج مسکونی بین المللی تهران در شمال محله امیرآباد تهران قرار دارد.

مرکز تجاری تبریز

مرکز تجارت جهانی تبریز 37 طبقه و 157 متر ارتفاع دارد. این مرکز در شهر ولیعصر تبریز واقع شده و دارای ویژگی‌های خاص زیر است:

  • این برج اولین ساختمان پلان باز ایران است.
  • مرکز تجارت جهانی تبریز بلندترین برج خدمات تجاری و گردشگری ایران است.
  • این اولین سازه در ایران است که در آن از پانل‌های سرامیکی آجدار مخصوص در نما استفاده شده است.
  •  مرکز تجاری تبریز مجهز به دمپرهای چسبناکی است که انرژی لرزه‌ای را جذب می‌کند.
  •  اولین برج در ایران است که با ستون‌های پیش ساخته با تکنولوژی R-PC ساخته شده است.

برج الماس قو خاورمیانه

این برج در واقع یک مجتمع تجاری است که در شهرک متل مستحکم مازندران واقع شده است. مجتمع قو دارای 3 برج است که دو برج تجاری-مسکونی و هر کدام دارای 21 طبقه می باشد. برج سوم این مجموعه 38 طبقه و 150 متر ارتفاع دارد.

مجتمع تجاری پاژ مشهد

مجتمع تجاری پاژ مشهد

مجتمع تجاری پاژ به نام کلاس شهری و دارای کاربری تجاری و اداری می‌باشد که در بلوار جانبازان مشهد واقع شده است. یکی از جاذبه‌هایی که افراد را به استفاده از آن ترغیب می‌کند وجود پارکینگ طبقاتی با ظرفیت بالای 750 خودرو است.

آسمان خراش یا برج سفید تهران

برج سفید پاسداران نیز جزو تاریخچه ساخت آسمان خراش ها در ایران است. این برج در سال 1397 ساخته شده و با 134 متر ارتفاع و 22 طبقه، اولین رستوران گردان ایران را در خود جای داده است. این برج یک هتل مجلل و چندین فضای اداری را در خود جای داده است.

برج آسمان فرمانیه

 در تهران برج آسمان که در محله فرمانیه واقع شده است که دارای 37 طبقه و 120 متر ارتفاع است. این برج بعد از برج بین المللی تهران دومین برج بلند مسکونی است. این برج دارای 104 واحد مسکونی، تجاری و اداری می باشد.

نتیجه گیری تاریخچه ساخت آسمان خراش در جهان و ایران

  • تاریخچه آسمان خراش‌ها به زمانی برمی گردد که آسانسورها اختراع شدند و استفاده از انواع مصالح ساختمانی رایج شد و در عین حال هزینه این مصالح تا حدودی کاهش یافت.
  • آسمان خراش‌ها ساختمان‌هایی هستند که حداقل 40 طبقه و ارتفاع آنها بیش از 150 متر است.
  • هنگامی که از آسمان خراش‌ها به طور همزمان و برای چندین کاربرد استفاده می‌شود، در هزینه‌های زیادی صرفه جویی می‌شود و مقرون به صرفه‌ترین راه است.
  • اولین آسمان خراش جهان به معنای واقعی کلمه ساختمان Woolworth است که پس از سه سال فعالیت در 17 نوامبر 1913 در منهتن نیویورک افتتاح شد.
  • توکیو، پایتخت ژاپن که یکی از شهرهای مدرن جهان است، دارای بزرگترین برج مخابراتی جهان به نام اسکای‌تری است.
  • آسمان خراش جده 200 طبقه دارد و کاربری چند منظوره دارد. در این برج رستوران‌ها، هتل‌ها، واحدهای مسکونی، مراکز خرید و بازار، امکانات تفریحی و غیره متعددی وجود دارد.
  • اولین آسمان خراش ایران به دلیل ارتفاع و ظاهر بلندش تقریباً از تمام نقاط تهران قابل مشاهده است و به عنوان نماد پایتخت شناخته می‌شود. ساخت آسمان خراش‌ها در ایران در حالی آغاز شده است که در چند دهه اخیر اکثر ساختمان‌ها نهایتاً 10 یا 12 طبقه بودند و هر ساختمانی بیش از این مقدار را آسمان خراش می‌نامیدند.
  • در میان برج‌های مسکونی، برج بین‌المللی تهران با ارتفاع 162 متر بلندترین ساختمان مسکونی ساخته شده در ایران است.
  • مرکز تجارت جهانی تبریز 37 طبقه و 157 متر ارتفاع دارد.
  • مجتمع تجاری پاژ به نام شهر کلاسی و دارای کاربری تجاری و اداری است که در بلوار جانبازان مشهد واقع شده است.

آگهی های خرید و فروش ملک، رهن و اجاره را در سایت https://shahrhayejadid.com ببینید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله آسمان خراش و تاریخچه ساخت آن در جهان و ایران و ویژگی های آنها چه امتیازی می دهید

۵.۰
۱ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۱

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت