انواع بذر سبزه عید و زمان کاشت انواع سبزه عید

 

با فرا رسیدن ماه اسفند و نزدیک شدن به عید نوروز اکثر خانواده‌ ها و افراد به فکر درست کردن سبزه عید برای سفره هفت سین خود هستند. شما می توانید از انواع بذرها برای درست کردن یک سبزه استفاده کنید. ولی اگر می خواهید یک سبزه زیبا و متفاوت داشته باشید و یا با انواع بذر برای کاشت سبزه عید آشنا نیستید این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.

معرفی انواع بذر برای کاشت سبزه عید

معرفی-انواع-بذر-برای-کاشت-سبزه-عید

بذر گندم

یکی از انواع بذرهایی که می توانید برای کاشت سبزه عید از آن استفاده کنید، دانه گندم است. دانه گندم یک بذر ارزان و در دسترس است، که مقداری از آن در هر خانه‌ای یافت می شود. اگر قصد دارید از بذر گندم برای کاشت سبزه عید استفاده کنید، از روز 20 اسفند به سبز کردن دانه‌هایی که نصف و یا یک‌ روز قبل آن ها را خیسانده‌اید، اقدام کنید.

بذر یونجه

یونجه را نیز می توان یکی از انواع بذر کاشت سبزه عید به حساب آورد، که دارای رشد سریع بوده و مدت زمان طولانی برای رشد آن نیاز نیست. بذر یونجه را به مدت 24 ساعت درون آب بخیسانید و 15 روز مانده به عید اقدام به سبز کردن آن کنید.

بذر خاک شیر

استفاده از خاک شیر نیز به عنوان بذر برای کاشت سبزه عید یک ایده جالب و ساده است. برای این منظور اجازه بدهید که دانه‌ های خاک شیر به مدت یک روز داخل آب خیس بخورند. سپس اقدام‌ به کاشت دانه ها کنید.

بذر ماش

ماش را نیز می توان به عنوان بذر ارزان و در دسترس به حساب آورد. برای کاشت دانه های ماش به عنوان سبزه عید لازم است که اجازه بدهید دانه ها به مدت یک روز درون آب خیس بخورند. 10 یا 12 روز مانده به عید اقدام به پرورش سبزه خود با دانه های ماش کنید.

بذر سبزی خرفه و شاهی

گیاهانی مانند خرفه و شاهی زودتر از دیگر بذرها سبز شده و شما به زمان زیادی برای پرورش آن ها نیاز ندارید. مدت زمان لازم برای پروش این بذرها 10 روز است.

 بذر لوبیا چشم بلبلی

بذر-لوبیا-چشم-بلبلی

از لوبیا چشم بلبلی نیز می توانید به عنوان انواع بذر برای کاشت سبزه  بهره بگیرید. برای این منظور لوبیا را به مدت 24 ساعت درون آب بخیسانید. این کار را باید 15 تا 17 روز قبل از عید انجام بدهید.

بذر کنجد سیاه

دانه های کنجد سیاه را ابتدا به مدت زمان 6 الی 7 ساعت درون آب بخیسانید، این کار را 8 یا 9 روز قبل از عید انجام بدهید. اگر دوست دارید که سبزه شما در طول ایام عید نیز سالم و تازه باشد، استفاده از بذر کنجد سیاه می تواند گزینه مناسبی به شمار بیاید؛ زیرا رشد این بذر به صورت تدریجی و با سرعت کم‌تری است.

بذر ارزن

ارزن  نیز به عنوان یکی از انواع بذر سبز عید مورد استفاده قرار می گیرد، این گیاه طی 4 روز جوانه می زند از این رو بهترین زمان برای کاشت آن 14 روز قبل از عید نوروز است.

بذر نارنج

اگر شما هم از طرفداران و دوست داران محیط زیست هستید و نمی خواهید به محیط زیست آسیبی وارد کنید، می توانید به جای انواع بذر های ماش، عدس، گندم، خاکشیر و... از دانه مرکبات مانند: پرتقال، نارنج استفاده کنید.

برای این منظور دانه مد نظر خود مانند نارنج را دو روز درون آب قرار داده و اجازه بدهید به خوبی خیس بخورد سپس آن را درون خاک سبک بکارید.

آموزش کاشت انواع بذر برای سبزه عید

آموزش-کاشت-انواع-بذر-برای-سبزه-عید

همان گونه که در قسمت بالا اشاره کردیم شما از انواع بذر برای کاشت سبزه عید می توانید استفاده کنید. که چندین مورد از این بذرها را به شما معرفی کردیم. اما در این قسمت می خواهیم نحوه کاشت آن را برای شما عنوان کنیم، تا شما عزیزان بتوانید به راحتی بذر مورد نظر خود را برای سبزه عید انتخاب نموده و بکارید.

آموزش کاشت سبزه عید با بذر گندم

بذر گندم را می توان جز انواع بذر برای کاشت سبزه عید به حساب آورد، که سبزه آن بسیار محبوب و پرطرفدار است. برای کاشت سبزه عید با  بذر گندم می توانید از روش زیر اقدام کنید.

  1. در ابتدا گندم را بخیسانید و هر یک یا دو شب آب گندم خیسانده شده را عوض کنید تا از ترش و خراب شدن آن جلوگیری نمایید.
  2. بعد از آن که گندم ها شروع به جوانه زدن کردند، گندم ها را درون یک دستمال نخی قرار بدهید، تا جوانه ها به خوبی رشد نموده و سبز شوند.
  3. تا زمان رشد خوب جوانه ها و کمی سبز شدن آن ها لازم است که به صورت مرتب دستمال حاوی گندم‌ را با اسپری مرطوب  نمدار کنید.
  4. سپس ته ظرف مناسب و مورد نظر خود را کمی ماسه تمیز و شسته شده بریزید و جوانه های گندم را درون این ظرف قرار بدهید.
  5. در طول روز نیاز است یک یا دو بار مقداری آب بر روی سبزه ها اسپری کنید.

نکته مهم

نکته ای که در این‌ رابطه حتماً باید به آن توجه کنید این است که، به دانه های گندم نباید زیاد آب بدهید. آب دادن به آن ها نباید به گونه‌ای باشد که وقتی ظرف را کج می کنید آب در گوشه ظرف جمع شود. این کار سبب پوسیدگی جوانه ها و سبزه گندم شما می شود.

آموزش کاشت سبزه عید با بذر عدس

آموزش-کاشت-سبزه-عید-با-بذر-عدس

بذر عدس که جزء انواع بذر برای کاشت سبزه عید است، مانند گندم یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین بذرها برای کاشت سبزه عید به شمار می رود. برای کاشت سبزه عدس مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. دو یا سه هفته قبل از عید نوروز درون یک ظرف مناسب و مد نظر خود مقداری دانه عدس قرار داده و بر روی آن ها آب بریزید و اجازه بدهید که عدس ها به مدت چند روز در دمای اتاق بمانند. اضافه نمودن آب به دانه های عدس نباید به گونه ای باشد که درون آب غرق شوند. اسپری آب بر روی آن ها کفایت می کند. به صورت مرتب به آن ها سر بزنید اگر آب دانه تمام شده بود دوباره بر روی آن ها آب اسپری کنید.
  2. بعد از گذشت چند روز یک دستمال تمیز را نم دار نموده و بر روی دانه های عدس قرار داده و ظرف را در جایی که دارای هوای معتدلی است مانند کنار پنجره قرار بدهید.
  3. لازم است که هر روز درون ظرف عدس مقداری آب ریخته و آن را خالی کنید تا عدس ها تازه بمانند. بر روی دستمال نیز هر روز مقداری آب اسپری کنید تا عدس ها جوانه بزنند.
  4. بعد از آن که دانه های عدس شروع به جوانه زدن کردند آن ها را به درون ظرف اصلی انتقال نموده و در هنگامی که جوانه ها سبز و مقداری رشد کردند دستمال را از روی آن ها کنار بگذارید.
  5. هنوز هم لازم است که بر روی سبزه عدس ها آب اسپری نمایید.
  6. ظرف را در جایی که دارای نور کافی و مناسب است قرار بدهید تا به خوبی رشد کنند.

نکته مهم

برای این که بتوانید سبزه یک دست و زیبا داشته باشید لازم است که ظرف حاوی سبزه را در منبع نور بچرخانید تا نور کافی به تمام قسمت ها برسد، و یک دست رشد کنند.

آموزش کاشت سبزه عید با بذر کنجد سیاه

بذر کنجد سیاه را می توان به عنوان یکی دیگر از انواع بذر برای کاشت سبزه عید به حساب آورد. این بذر نیز همانند بذر گندم از رشد نسبتاً خوبی برخودار است و پس از رشد کردن شباهت کمی به سبزه های مرسوم عید دارد.

از این رو کاشت سبزه عید با این بذر می تواند برای افرادی که قصد دارند یک سبزه عید متفاوت داشته باشند گزینه مناسبی به شمار می آید. برای کاشت این سبزه لازم است:

  1. در ابتدا بذر ها را به مدت 6 تا 8 ساعت درون آب بخیسانید.
  2. مناسب‌ترین زمان برای جوانه زدن دانه کنجد سیاه 8 روز مانده به عید است.
  3. از آن جایی که این بذر دارای رشد مناسبی است شما می توانید به راحتی از این سبزه تا 13 فروردین نهایت استفاده را ببرید.
  4. برای کاشت بذر کنجد لازم است که مقداری پارچه را درون ظرف و یا سطحی که مورد نظر خودتان است قرار بدهید. سپس میزان مناسبی از دانه های کنجد پس از گذراندن زمان مناسب برای خیساندن (6 تا8 ساعت) آن ها را بر روی پارچه قرار بدهید.
  5. دانه های کنجد سیاه چند روز بعد از آن که بر روی پارچه قرار گرفت شروع به جوانه زدن کرده و جلوه‌ای زیبا را ایجاد می کنند.
  6. با گذشتن زمان جوانه های کنجد سیاه به خوبی رشد نموده و شما می توانید یک سبزه عید متفاوت را داشته باشید.

نکته مهم

نکته ای که باید در این خصوص حتما به آن توجه کنید این موضوع است که برای کاشت دانه کنجد که جز انواع بذر برای کاشت سبزه عید است، نباید از کنجد های بود داده شده استفاده کنید. همچنین از دانه کنجد سفید اگر به صورت خام باشد نیز می توان برای کاشت این سبزه مورد استفاده نمود.

آموزش کاشت سبزه عید با دانه نارنج

آموزش-کاشت-سبزه-عید-با-دانه-نارنج

برای این که سبزه متفاوت و دوست دار محیط زیست داشته باشید می توانید از دانه مرکبات همچون نارنج استفاده کنید. برای این منظور لازم است مراحل زیر را انجام بدهید.

  1. یک لیوان و یا گلدان را انتخاب نموده و داخل آن را مقداری خاک غنی و سبک باغچه بریزید.
  2. سپس دانه های از قبل خیسانده شده را درون خاک کاشته و تا  زمانی که جوانه بزنند خاک را مرطوب نگهدارید.
  3. برای این که یک نهال زیبا تا زمان عید و برای سفره هفت سین خود داشته باشید باید یک ماه قبل از عید نوروز اقدام به کاشت دانه نارنج کنید.

از این رو دانه نارنج را می توان به عنوان یکی از انواع بذر برای کاشت سبزه عید به حساب آورد.

نکته مهم

برای این که دانه شما زودتر جوانه بزند می توانید با احتیاط پوسته اطراف آن را جدا کنید.

آموزش کاشت سبزه عید با بذر ذرت

برای این که بتوانید یک سبزه عید آن هم با دانه های ذرت که جزء انواع بذر برای کاشت سبزه عید است، داشته باشید، باید 20 روز قبل از عید مراحل زیر را انجام‌ بدهید.

  1. دانه های ذرت را به مدت 4 روز خیس کنید و هر روز آب آن را عوض نمایید و تا هنگام جوانه زدن نباید جای ظرف خود را تعویض کنید.
  2. بعد از 4 روز دانه های ذرت را درون یک دستمال نخی تمیز بریزید و هر روز بر روی آن ها آب اسپری کنید.
  3. روی دانه های ذرت را با دستمال بپوشانید تا مرطوب بماند و جوانه بزند.
  4. پس از جوانه زدن دانه های ذرت، سبد مناسبی را بر روی تنگ قرار داده و دانه های ذرت را درون سبد بریزید.
  5. تنگ را پر از آب کنید به گونه‌ای که ذرت ها درون آب قرار بگیرند.
  6. بعد از گذشت 10 روز دانه های ذرت ریشه زده و سبز می شوند.

آموزش کاشت سبزه عید با شاهی

آموزش-کاشت-سبزه-عید-با-شاهی

شاهی را نیز می توان به عنوان یکی از انواع بذر برای کاشت سبزه عید به حساب آورد. برای این که یک سبزه عید آن هم با شاهی داشته باشید مراحل زیر را دنبال کنید. برای کاشت این سبزه می توانید از یک کوزه استفاده کنید.

  1. ابتدا درون کوزه را آب بریزید و اجازه بدهید که به مدت 24 ساعت آب درون کوزه بماند تا قسمت بیرونی کوزه نیز خیس بخورد.
  2. سپس روی کوزه را جوراب نایلونی بکشید.
  3. سپس بذر شاهی را که قبلا به مدت 24 ساعت درون آب خیسانده‌اید، به آرامی بر روی جوراب نایلونی بکشید.
  4. این کار را به گونه‌ای انجام بدهید که دانه های شاهی به طور یکنواخت بر روی تمامی قسمت های کوزه پخش شود.
  5. کوزه را همیشه پر از آب کنید و آن را درون مکانی که دارای نور کافی و مناسب است قرار بدهید.

نکته مهم

کوزه‌ای را که درون منبع نور قرار داده‌اید بچرخانید تا نور کافی به تمامی قسمت های کوزه برسد و بذر های شما یکنواخت رشد کنند.

حرف آخر

سبزه عید نشانه سرسبزی و خرمی است، از این رو ما ایرانی ها در این جشن باستانی دوست داریم که سبزه‌ هایی زیبا بر روی سفره هفت سین خود داشته باشیم. امید است که توانسته باشیم در این نوشته از شهرهای جدید اطلاعات مفیدی را در زمینه انواع بذر برای کاشت سبزه عید در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله انواع بذر سبزه عید و زمان کاشت انواع سبزه عید چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت