با روش های مختلف حمل و نقل دریایی آشنا شویم

حمل و نقل دریایی به معنای جا به جایی افراد، کالا و وسایلی دیگر توسط قایق، کشتی و هر شناوری دیگر ان هم از روی دریا، اقیانوس، کانال، دریاچه ها و رودخانه می باشد.

به خاطر داشته باشید که بیشتر کالا هایی که از طریق این نوع از حمل و نقل جا به جا می شوند دارای حجم و وزن زیادی می باشند، البته در اکثر موارد در چنین حمل و نقل طولانی بودن زمان حمل توجیه چندانی برای مسافران ندارد.

البته به این نکته نیز دقت کنید که همه کشور ها نمی توانند از این نوع و حمل نقل استفاده نمایند زیرا تمام کشور ها دسترسی به آب های آزاد را ندارند.

 ولی با تمام این موارد گفته شده حمل و نقل دریایی یکی از مهمترین روش های حمل و نقل محسوب شده و درصد بالایی از تجارت جهان چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی از طریق این روش انجام می شود. شما می توانید آگهی های شرکت های حمل و نقل دریایی را در وب سایت شهرهای جدید بیابید و براحمل بارهای خود از این شرکت ها استفاده نمائید.

در هنگامی که کشتی که حامل کالا می باشد وارد حوضچه های بنادر شده و برای انجام امر تخلیه پهلو می گیرد، در این هنگام مامورین بهداشت وارد شده و با بررسی مدارک اجازه ارتباط کشتی را با بندر مورد نظر صادر می کنند.

همچنین مامورین گمرک دفتر مخصوصی را به فرمانده کشتی ارائه می دهند که فرمانده خصوصیات کلی کالا و کشتی که از قبیل نام ، نام فرمانده ، تعداد پرسنل، بنادر مبدا و مقصد، پرچم و نوع کشتی و زن و تعداد کالایی که باید تخلیه شوند، مقدار آذوقه و کالاهای ممنوع الورود و ... را در ان دفتر ثبت نماید.

همچنین بعد از ثبت موارد گفته شده دفتر نوبت به انبار کالاهایی می رسد که قرار نیست تخلیه شوند مانند: انبار آذوقه، انبار کالاهای ممنوع الورود، انبار نوشیدنی که لاک و مهر می شوند.

بعد از مراحل انجام شده فرمانده کشی فهرست محموله هایی که قرار است که تخلیه شوند را در دو نسخه اظهار نامه اجمالی تهیه نموده و به گمرک تحویل می دهد.

شرایط حمل و نقل دریایی در ایران:

به خاطر داشته باشید که این نوع حمل و نقل تاثیر بسیار زیادی در انجام مبادلات فرا مرزی و بین المللی در بازرگانی و تجارت کشور ما ایفا می کند.

علاوه بر این حمل و نقل دریایی ایمن ترین نوع حمل و نقل برای کالاهای بزرگ و سنگین می باشد و در مقایسه با دیگر انواع روش های حمل و نقل برای جا به جایی کالاهای سنگین مورد اطمینان تر است و به میزان بیشتر باعث توسعه اقتصاد کشور می شود.

در ایران این نوع حمل و نقل از اهمیت بسیار بالایی برخودار است زیرا 90 درصد حمل و نقل بین المللی کشور ما توسط این نوع صنعت انجام می شود.

علاوه بر همه موارد گفته شده این صنعت حمل و نقل نقش بسزایی در حمل و نقل و جا به جایی کالاهایی که مرتبط با تجارت بین المللی هستند دارد و به نوعی می توان حمل و نقل دریایی را به عنوان قلب تپنده اقتصاد حمل و نقل ایران به شمار آورد.

معرفی انواع روش های حمل و نقل دریایی:

در این بخش از مقاله قصد دادیم به بررسی مختصر از انواع روش های حمل و نقل دریایی بپردازیم تا شما همراهان گرامی با این نوع روش از حمل و نقل بیشتر آشنا شوید.

1.روش حمل کراس استافینگ:

منظور از این روش انتقال کالا از یک کشتی به کشتی دیگر و ادامه مسیر می باشد، البته دقت داشته باشید که از این روش در شرایط تحریم و یا در بنادر کوچک استفاده می شود.

به طور مثال کشتی های بزرگ به بنادر کوچک که  امکان پهلو گرفتن در آن ها وجود ندارد وارد نمی شوند از این رو برای تخلیه کردن بار، کشتی های بزرگ در یک بندر نزدیک به بندر کوچک پهلو گرفته و کالاهای مورد نظر را به کشتی های کوچک تر تخلیه نموده و آن کشی راهی بندر کوچک شده و اقدام به تخلیه کالا ها نموده.

البته توجه کنید که روش کراس استافینگ تنها در واردات کالا صورت نمی پذیرد بلکه از این روش در صادرات کالا نیز می توان بهره گرفت.

البته نکته بسیار مهمی که در این روش وجود دارد این موضوع می باشد که در روش کراس استافینگ یکی از کشتی ها باید دارای جرثقیل برای تخلیه کالا های مورد نظر باشد که البته در این روش گاها خطراتی نیز در هنگام جا به جایی کالا صورت می پذیرد.

البته ایران نیز از این روش در سال های اخیر به دلیل تحریم های شدید بین المللی که وجود داشته ان هم با توجه به شرایط خاص برای واردات کالاهای خود بهره گرفته است.

2. روش حمل چارترینگ:

از روش چارترینگ در زمانی که حجم کالای مورد انتقال زیاد باشد و یا محموله مورد حمل دارای بسته بندی خاصی نباشد از روش اجاره کامل کشتی که همان چارترینگ می باشد بهره گرفته می شود.

3. روش حمل ترانسشیپ:

ترانسشیپ به معنای حمل و نقل کالا به یک بندر واسط می باشد.

از این روش زمانی استفاده می شود که امکان بارگیری مستقیم کالا از بندر مبدا به بندر مقصد وجود نداشته باشد.

به صورت مثال کالاهای مورد نظر توسط کشتی به بندر واسطه انتقال پیدا می کند و سپس کالا از آن بندر به وسیله کشتی به بندر مقصد انتقال می یابد.

4. حمل کالا به روش گروپاژ:

درروش گروپاژ متصدیان حمل و نقل مجاز هستند کالاهای همگونی را که دارای فروشندگان مختلفی می باشند و دارای مقصد یکسان هستند را به شکل گروهی بسته بندی نموده و تحت عنوان یک محموله ارسال کنند.

5. حمل و نقل به روش کالاهای فله:

در این روش کالاهایی که بدون بسته بندی می باشند و به صورت فله ایی هستند را از طریق کشتی هایی که مخصوص حمل کالاهای فله هستند به مقصد مورد نظر انتقال می دهند.

البته به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که کشتی های فله بر نیز دارای انواع مختلفی می باشند و یک کشتی نمی توان همه انواع کالاهای فله ای را حمل نماید.

از این رو انواع کشتی های فله بر را می توان این گونه معرفی نمود:

1.کشتی فله بر مخصوص کالاهای خشک:

این نوع کشتی ها دارای انبارهای تو خالی بر روی عرشه خود می باشند و از ان ها برای حمل انواع غلات همچون گندم، ذرت و سویا استفاده می شود.

2. کشتی های فله بر حمل مایعات:

برای حمل مایعات ان هم با حجم زیاد از کشتی های فله بر که به آن ها تانکر نیز گفته می شود، استفاده می کنند.

البته کشتی هایی که مخصوص حمل مایعات نیز می باشند دارای انواع مختلفی هستند که عبارت اند از:
  • کشتی های فله بر مخصوص حمل نفت و فراورده های نفتی
  • کشتی های فله بر مخصوص حمل گاز مایع LNGوLPG

مزایای حمل و نقل دریایی:

امروزه بسیاری از بازرگانان و تجار مشهور دنیا برای حمل و نقل کالاهای خود از سیستم حمل و نقل دریایی استفاده می کنند و همچنین مزایای این نوع حمل و نقل به قدری بالا می باشد که در حال حاظر بخش اعظمی از حمل و نقل دنیا به صورت دریایی انجام می شود.

از این رو در ادامه قصد داریم چند ویژگی مهم در استفاده از حمل و نقل دریایی را برای شما بیان نماییم.

مقرون به صرفه بودن:

یکی از ویژگی های مهمی که این نوع حمل و نقل دارا می باشد می توان به قیمت مناسب و ارزان ان اشاره نمود.

ولی دلیل ارزان بود این نوع حمل و نقل چیست؟

از دلایلی که می توان برای این نوع حمل و نقل بیان‌ نمود اشاره به این موضوعات می باشد که هزینه تعمیرات و نگهداری از کشتی ها بسیار پایین است و علاوه بر این رفع موانع مختلف و تعمیرات در حمل و نقل دریایی در قیاس با خرج و مخارج ساخت و تعمیرات حمل و نقل ریلی و جاده ای اندک می باشد.

جالب است که بدانید حمل و نقل دریایی در مقابل سیستم حمل و نقل جاده ای و ریلی هزینه کمتری را برای شما ایجاد خواهد نمود.

بنابر این اگر قصد دارید از این نوع سیستم حمل و نقل برای جا به جایی و حمل و نقل کالا های خود بهره بگیرد مطمئن باشید برای حمل محموله های خود باید مبلغ بسیار اندکی را پرداخت نمایید.

و شاید این یکی از مهمترین مزایایی باشد که می توان برای این نوع حمل و نقل به حساب اورد که توجه اکثر افراد دارای تجارت را به خود جلب  می کند.

حمل و نقل کالاهای حجم دار و بزرگ:

گاهی ممکن است که شما دارای محموله ای با حجم زیاد و سنگین باشید، به نظر شما کدام یک از انواع روش های حمل و نقل مناسب برای حمل و جا به جایی این نوع کالا ها می باشند؟

مسلما شما با استفاده از روش حمل و نقل دریایی می توانید به راحتی کالای مورد نظر خود را جا به جا نمایید.

به خاطر داشته باشید درصورتی که از این روش برای حمل و نقل کالاهای سنگین خود بهره ببرید، دیگر نگرانی بابت وارد شدن آسیب به آن ها را نخواهید داشت. و تمام این مزایا در شرایطی می باشد که شما فقط مبلغ اندکی را بابت جا به جایی کالای خود پرداخت می کنید.

 حمل و نقل کالا در هر نوع شرایطی:

ممکن است که یک کشور وابستگی بسیاری به این نوع حمل و نقل داشته باشد از این رو مجبور باشد که در هر شرایطی از حمل و نقل دریایی استفاده کند، درست است از این نوع حمل و نقل می توان در هر شرایطی استفاده نمود.

به طور مثال ممکن است وضعیت جوی به دلیل بارش برف، سیل و طوفان به گونه ای باشد که امکان استفاده از روش های دیگر حمل و نقل وجود نداشته باشد از این رو تنها راه ممکن برای حمل و نقل استفاده از روش دریایی می باشد.

 ثابت بودن نرخ کرایه:

یکی دیگر از ویژگی های مهمی که می توان برای این نوع از حمل و نقل بیان نمود ثابت بودن نرخ کرایه است.

در واقع شرکت هایی که در این زمینه به فعالیت می پردازند کمتر نرخ کرایه خود را تغییر می دهند و نرخ حمل و نقل دریایی توسط شرکت های بزرگ حمل و نقل تعیین‌ می شود.

 پرداخت وجه:

گاهی ممکن است در روش حمل و نقل جاده ای و یا ریلی به جای وجه از شما مدارک و اسناد معتبر درخواست نمایند ولی این مورد در این نوع حمل و نقل جایی ندارد، و شما برای جا به جایی کالاهای خود با استفاده از این روش نیازی به ارائه اسناد و مدارک معتبر ندارید و پرداخت وجه کافی می باشد.

 معایب حمل و نقل دریایی:

همان گونه که در موارد قبل اشاره نمودیم این نوع و حمل و نقل دارای مزایایی فراوانی می باشد ولی تنها عیبی که می توان برای این نوع حمل و نقل بیان نمود طولانی بودن زمان انتقال کالا می باشد.

توجه کنید که انتقال بار در این نوع حمل و نقل نسبت به حمل و نقل ریلی و جاده ای و هوایی زمان بیشتری طول می کشد.

این امر نیز به دلیل تغیرات آب و هوایی که بر روی حرکت کشتی ها تاثیر می گذارد ربط دارد و بخشی دیگر از آن به برنامه حرکت کشتی و مسیری که کشتی ها برای انتقال کالا طی می کنند مربوط می شود.

البته به خاطر بسپارید که اگر برای نقل و انتقال کالای خود عجله ای ندارید استفاده از این روش بهترین گزینه بسیار مناسبی می باشد.

حمل و نقل دریایی یکی از بهترین روش ها برای جا به جایی کالا در بین دیگر روش های حمل و نقل می باشد که علاوه بر هزینه کم کرایه و مقرون به صرفه بودن بهترین گزینه برای جا به جایی وسایل سنگین و با حجم بسیار بالا می باشد.

البته توجه به این نکته بسیار مهم نیز حائز اهمیت می باشد که شما اگر شرکت هستید که قصد جا به جایی کالاهای خود را از طریق این روش دارید باید کشتی که متناسب با حمل بار شما می باشد را انتخاب نمایید.

زیرا تمام کالا ها را نمی توان به یک نوع کشتی جا به جا نمود.

با تمام این گفته ها حمل و نقل دریایی یکی از بهترین روش ها برای گسترش تجارت آن هم به صورت بین المللی می باشد.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله با روش های مختلف حمل و نقل دریایی آشنا شویم چه امتیازی می دهید

۱.۰
۱ کاربر امتیاز داده اند
۱
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت