رستوران های سنتی ایرانی

رستوران ها و کافی شاپ ها امروزه نه تنها محلی برای خوردن و آشامیدن هستند بلکه به فضایی برای فراغت و دورهمی های دوستانه یا قرارهای کاری و یا مناسبت های دیگر هم تبدیل شده اند. بنابراین طراحی و فضاسازی مناسب برای هر رستورانی لازمه هر رستوران جذاب و استاندارد است.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که برای یک دورهمی و یا جشن تولدتان بخواهید یک رستوران سنتی ایرانی به همراه موزیک زنده و یا یک کافی شاپ دنج و آرام با نورپردازی منحصر به فرد و یا رستوران لاکچری ایتالیایی را برای این شب خاص انتخاب کنید. البته این علاوه بر سلیقه شخصی شما به میهمان ها و مناسبت مراسم شما نیز بستگی دارد.

بیشتر بدانید: آشنایی با رستوران های فرنگی

رستوران سنتی ایران و یا به اصطلاح سفره خانه ها از جمله فضاهایی هست که طرفداران بسیار زیادی دارند. با وجود میز و صندلی های مدرن امروزی، عده زیادی همچنان ترجیح می دهند که روی تخت ها ی قدیمی بنشینند و به پشتی های سنتی لم بدهند و گارسون ها با لباس هایی از جنس ترمه و مدل مشابه لباس های قاجاری از آنها پذیرایی کنند و حال و هوای تهران قدیم برایشان تداعی شود.

رستوران های سنتی ایرانی

دکوراسیون و چیدمان رستوران های سنتی ایرانی

برای یک رستوران سنتی حداقل باید فضای 100 متری در نظر گرفته شود. فضای آشپزخانه باید از فضای پذیرایی جدا شود و بهتر است به گونه ای عایق کاری شود تا سر و صدای آشپزخانه به بیرون منتقل نشود. دیوار های آشپزخانه تا زیر سقف باید از سنگ یا کاشی های مقاوم به رطوبت و حرارت پوشیده شده باشد. سرویس های بهداشتی معمولا در قسمت انتهایی رستوران تعبیه می شوند و بهتر است با پارتیشن هایی از فضاهای اصلی رستوران جدا شوند و در معرض دید مستقیم نباشند. رستوران هایی که دارای پارکینگ اختصاصی هستند یک قدم از همتاهای خود جلوتر هستند.

چیدمان رستوران های سنتی

 سبک دکوراسیون سنتی ایرانی هنوز هم از پرطرفدارترین و محبوب ترین سبک هاست؛ وجه تمایز رستوران های سنتی با سایر رستوران ها در نحوه چیدمان میزها و صندلی ها، نحوه سرو غذا، متریال مصرفی، ظروف مورد استفاده و پوشش کارکنان است. طراحی رستوران سنتی باید تداعی کننده سنت ها و حال و هوای دوران قدیم باشد، نمای آجری که با طاق ضربی کار شده باشد، پنجره های ارسی و کاشی کاری های معماری ایرانی، حوضچه های کوچک درون رستوران و آبنماها، تخت های چوبی با طرح های کلاسیک، گلیم های دستباف ایرانی، رومیزی های از جنس ترمه و تابلوهای دیواری با طرح های سنتی از عناصر جدانشدنی در معماری رستوران های سنتی است. در رستوران های سنتی بهتر است تخت ها و نیم کت های چوبی در ابعاد مختلف برای جمع های دوستانه با تعداد زیاد و جمع خانوادگی 4 الی 5 نفره و قرار های دو نفره چیده شوند و با گلیم ها و پشتی های سنتی ایرانی فرش شوند.

تنوع رنگ و نورپردازی هم از عوامل تاثیر گذار در محیط رستوران است؛ فیروزه ای، کرم، آجری رنگ های غالب در رستوران های سنتی ایرانی است. نورپردازی هم باید به گونه ای باشد که کارکنان و افراد داخل رستوران احساس خستگی نکنند. نور زیاد و خیره کننده و نور کم چندان مطلوب نخواهد بود. چراغ های آویز بهتر است در بالای میزها و پیشخوان نصب شود. از لوستر های کلاسیک و طرح های قدیمی برای تکمیل کردن دکوراسیون خود استفاده کنید. برای پذیرایی در رستوران های سنتی بهتر است از ظروف برنزی یا مسی و یا سفالی لعاب دار استفاده شود. اگر بخشی از رستوران در فضای باز چیده شده باشد، در فصول سرد باید از کرسی های سنتی به عنوان وسایل گرمایشی استفاده کرد.

دکوراسیون رستوران سنتی

موزیک یکی از بخش های جدا نشدنی تمامی رستوران هاست؛ صدای موزیک نباید آنچنان بلند باشد که افراد در اطراف یک میز یا تخت صدای یکدیگر را بشنوند و آنقدر هم کم نباشد که توجه افراد به صحبت های میزهای اطراف جلب شود. موسیقی باید متناسب با فضای رستوران باشد، برای مثال برای یک رستوران مدرن ایتالیایی با فضای منحصر به فرد، موسیقی سنتی ایرانی هم بی ربط و هم آزار دهنده خواهد بود. البته در حال حاضر اجرای موسیقی زنده در بعضی از سفره خانه ها و رستوران های سنتی، آن ها را از رقبای همتای خود برجسته تر ساخته و در جذب هر چه بیشتر مشتری تاثیر بسزایی داشته است.

منو و لیست غذای رستوران های سنتی

مسلم است که هدف اصلی افراد از مراجعه به رستوران ها صرف غذا است؛ منوی غذا باید با فضای رستوران همخوانی داشته باشد مثلا شخصی که به یک سفره خانه سنتی مراجعه می کند احتمالا انتظار یک پاستای معروف از سر آشپز ایتالیایی را ندارد. منوی رستوران های سنتی باید با دقت و ظرافت خاصی تنظیم شود همینطور ارائه غذاهای محلی در شهرهای مختلف ایران علاوه بر انواع چلوکباب های متنوع ایرانی، یک جنبه مثبت برای این دسته از رستوران ها به شمار می آید. معمولا مسافرانی که به شهرهای مختلف سفر می کنند به دنبال میل غذاهای محلی شهر مقصد هستند. از غذاهای محلی شهرهای مختلف کشور عزیزمان می توان به کلم پلوی شیرازی، کوفته تبریزی، آش دوغ اردبیل، قیمه نثار قزوین، بریانی اصفهان، باقلا قاتق رشتی، قلیه ماهی اهواز و ... اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات و آشنایی بیشتر با غذاها و رستوران های معروف در نقاط مختلف کشور می توانید به وبسایت خورستان مراجعه کنید.

سرو چای و قلیان هم به همراه غذا و یا به تنهایی در بعضی رستوران های سنتی رواج دارد که بر جذابیت آنها افزوده است؛ تا آنجا که تعداد زیادی از مشتریان صرفا برای صرف چای و قلیان به رستوران و یا سفره خانه مراجعه می کنند بدون آنکه نگاهی به منوی غذا انداخته باشند.

ممکن است در بعضی از رستوران های سنتی انواع نوشیدنی های سنتی ایرانی مانند شربت خاکشیر، تخم شربتی وشربت سکنجبین و دمنوش های سنتی مثل چای زنجبیل و گل گاو زبان و... هم سرو شود که ایده بسیار خوبی خواهد بود.

منو و لیست غذاهای رستوران‌های سنتی


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله رستوران های سنتی ایرانی چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت