معرفی انواع سازهای موسیقی

موسیقی چه نوع ساز هایی دارد؟ برای نواختن موسیقی آیا باید همه ساز های موسیقی را یاد بگیریم؟ یاد گیری موسیقی کار مشکلی می باشد؟ از چه سنی باید یادگیری نواختن موسیقی های مختلف را شروع کرد؟ برای آشنایی با موسیقی و ساز های مختلف آن باید اطلاعات زیادی درباره آن ها داشته باشیم. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و وارد شدن آن در رشته های مختلف ساز های مختلفی نیز به وجود آمده اند. ما در این قسمت می خواهیم موسیقی و انواع ساز های آن را بررسی کنیم.

از زمان های قدیم نواختن موسیقی در بین انسان های دوره های مختلف رواج دارد. برای این کار از وسیله های مختلفی استفاده می شود که هر کدام نام به خصوصی دارند و نواختن آن ها نیاز به آموزش و تخصص دارد. در حالت کلی بهتر است بدانید ساز به هر نوع ابزار و وسیله ای گفته می شود برای تولد موسیقی های مختلف از آن ها استفاده می شود. افراد برای شناختن ساز های مختلف و همچنین نواختن آن ها دوره های مختلفی را سپری می کنند. ساز ها انواع مختلفی دارند که از مهم ترین آن ها می توان به ساز های زهی بادی، ساز های زهی، ساز های کوبه ای و ... اشاره کرد. بهتر است بدانید همه این ساز های موسیقی هر کدام بیان گر رویداد و تاریخی می باشند. برای آشنایی با تمامی این ساز ها با ما همراه باشید.

انواع سازهای موسیقی

تاریخچه سازهای موسیقی

همان طور که گفته شد منظور از ساز هر وسیله و ابزاری است که موسیقی تولید می کند. هرچیزی که بتواند صدا و آوازی تولید کند می تواند نوعی ساز باشد با این حساب نمی توان تاریخ دقیقی برای زمان پیدایش موسیقی مشخص کرد زیرا انسان های اولیه نیز با استفاده از ابزار های گوناگون صداهای مختلفی تولید می کردند. بعد از گذشت زمان انسان ها از ابزار های گوناگونی که از مواد موجود در طبیعت می ساختند در مجالس خود موسیقی هایی می نواختند که با پیشرفت این ابزار ها مردمان مختلف برای کشور های خود موسیقی های منحصر به فردی نواختند.

با توجه به وجود شواهد مختلف می توان گفت اولین و یا قدیمی ترین ساز موجود در جهان یک فلوت کوچک می باشد که از استخوان ساخته شده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی نوع و جنس ساز ها نیز تغییر پیدا کرد به طوری که ساز های موسیقی گوناگونی در کشور های مختلف به وجود آمده است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. امروزه نوازندگان از ساز های مختلف در مراسمات گوناگونی از جمله عروسی ها استفاده می کنند. با پیشرفت تکنولوژی رفته رفته شاهد کمرنگ شدن ساز های سنتی می باشیم به طوری که امروزه از ساز های الکترونیکی بیشتر از ساز های سنتی استفاده می شود در این ساز ها از تراشه های الکترونیکی مختلف برای تولید صدا استفاده می کنند.

معرفی انواع سازهای موسیقی

همان طور که گفته شد از گذشته تا کنون ساز های مختلفی به وجود آمده است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و برای ایجاد صد ای های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه نواختن این ساز ها با یکدیگر متفاوت است و باید افراد طبق علاقه خود یکی از آن ها را برای آموزش انتخاب کنند. قبل از این که یک ساز برای نواختن انتخاب کنید بهتر است ابتدا با انواع مختلف آن آشنا شوید سپس طبق شرایط خود یکی از آن ها را برای نواختن تهیه کنید. ما در این ادامه به توضیح انواع ساز های موسیقی می پردازیم.

معرفی انواع سازهای موسیقی

سازهای بادی

می توان گفت یکی از قدیمی ترین ساز های موسیقی ساز بادی می باشد که به دو دسته ساز های بادی چوبی و ساز های بادی برنجی تقسیم می شود. خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند که منظور از چوبی و برنجی جنس ساز ها می باشد درحالی که چنین نیست و نشان دهنده نوع تولید صدا در آن ها می باشد. نحوه کارساز های بادی به این شکل است که ابتدا باد در آن ها دمیده می شود سپس در اثر ارتعاش هوا صدا تولید می شود. از جمله معروف ترین ساز بادی می توان به فلوت اشاره کرد که بیشتر افراد با آن آشنایی دارند.

ساز های بادی چوبی خود نیز انواع مختلفی دارند که عبارت اند از: ساز های بادی چوبی بی زبانه و ساز های بادی چوبی زبانه دار. تنها تفاوتی که این ساز ها با یکدیگر دارند نحوه تولید صدا در آن ها می باشد. در ساز های بادی چوبی بی زبانه صدا از اثر برخورد هوا با تیغه هوایی تولید می شود در حالی که در ساز های بادی چوبی زبانه دار در اثر ارتعاش قسمتی از نی توسط هوا صدا ایجاد می شود.

از انواع نام ساز های بادی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

امپونیا – سوسافون – سازدهنی – سرنا – ساکسوفون – شمشال – شهنای – شیپور – فاگوت – فلوت – فلوت ریکوردر – فلوگل هورن – قره نی – باسون– کرنای – دودوک – بالابا– هورن

سازهای زهی

یکی دیگر از انواع ساز های موسیقی ساز های زهی می باشد که صدا در آن ها توسط ارتعاش سیم های موجود ایجاد می شود. معمولاً این ارتعاش توسط دست، کشیدن آرشه و یا چکش چوبی کوچک ایجاد می شود. در حالت کلی برای ساختن ساز های زهی از چوب، استخوان، فلز، پوست و ... استفاده می شود. برای نواختن این نوع ساز ها به حالت خاصی روی زمین می نشینند و مضرابی را در دست راست خود قرار می دهند و با استفاده از آن به سیم ها ضربه زده و ایجاد صدا می کنند همچنین دست چپ نیز در طول دسته حرکت داده می شود.

ساز های زهی خود به سه دسته تقسیم می شوند که نامه ای آن ها عبارت اند از: کمانه ای، زخمه ای و ضربه ای. از انواع ساز های زهی که افراد برای نواختن موسیقی های مختلف استفاده می کنند می توان به گیتار، سه تار، ویلون، رباب، چنگ، مراژ، عود، کمانچه، سنتور، اشپیل و ... اشاره کرد.

سازهای کوبه ای

ساز های کوبه ای یکی از انواع ساز های موسیقی می باشد که می توان گفت قدیمی ترین ساز در بین ساز های دیگر می باشد. صدا در این نوع ساز توسط دست ها ایجاد می شود. بهتر است بدانید که ساز های کوبه ای نیز به دو دسته کوک نامعین و کوک معین تقسیم می شوند و از معروف ترین آن ها می توان به طبل، دف، تنبک و ... اشاره کرد.

وجود این نوع ساز ها به ما نشان می دهد که انسان از بدو آفرینش نیاز به موسیقی دارد البته در زمان انسان های اولیه موسیقی مفهوم دیگری داشت برای مثال با استفاده از ابزار مختلف صداهای گوناگونی ایجاد می کردند تا یکدیگر را صدا بزنند و یا در مواردی با این صدا افراد را از وجود دشمن آگاه می ساختند ولی با گذشت زمان این موسیقی ها و صداها جایگاه ویژه ای در زندگی انسان برای خود ایجاد کردند به طوری که در تمامی لحظات زندگی از جمله شادی های مختلف حضوری پر رنگ دارند.

سازهای الکترونیک

با پیشرفت تکنولوژی تقریباً در قرن 20 ام ساز های موسیقی الکترونیکی مختلفی به وجود آمدند و حضور ساز های سنتی را کمرنگ تر ساختند. در این نوع ساز ها صداهای مختلفی از طریق رابط الکترونیکی ایجاد می شود. از جمله معروف ترین این نوع ساز ها می توان به ارگ اشاره کرد. برای نواختن ساز های الکترونیکی باید تخصص زیادی داشته باشید زیرا نسبت به ساز های دیگر پیچیده می باشند.

سازهای الکترونیکی

چگونه سازهای موسیقی مناسبی انتخاب کنیم؟

برای انتخاب ساز موسیقی مهم ترین چیزی که باید در نظر بگیرید علاقه و استعداد می باشد. بعضی از افراد ذاتاً استعداد خاصی در نواختن برخی از ساز ها دارند در حالی که برخی از افراد با این که علاقه زیادی به نواختن دارند ولی با آموزش های زیاد نیز نمی توانند موسیقی مناسبی بنوازند از این رو داشتن استعداد و علاقه حرف اول را در انتخاب نوع ساز می زند.

دومین موردی که باید انتخاب ساز های موسیقی توجه کنید مقدار بودجه می باشد. برخی از این ساز ها واقعاً قیمت بسیار بالایی دارند و همه افراد نمی توانند آن ها را تهیه کنند درحالی که بعضی از آن ها نیاز به هزینه زیادی ندارد و در صورت داشتن علاقه و حتی بودجه کم می توانید به راحتی آن را تهیه کنید. برای این که بفهمید از چه نوع سازی خوشتان می آید پیشنهاد می کنیم ابتدا به یک فروشگاهی که دارای ساز های مختلفی می باشد بروید و برخی از آن ها را امتحان کنید در صورت داشتن علاقه نسبت به تهیه و آموزش نواختن آن اقدام کنید.

برخی تصور می کنند که علاقه زیادی به نواختن ساز خاصی دارند ولی بعدازاین که آن را در دست گرفتند همه این علاقه از بین می رود و تمایلی به نواختن آن پیدا نمی کنند برای جلوگیری از این مشکل باید قبل از انتخاب و خرید ساز مدنظر را امتحان کنید. بعضی از افراد دوست دارند ساز آن ها فضای کمی اشغال کند و همچنین آن را با خود حمل کنند بعضی دیگر علاقه زیادی به ساز های عظیم الجثه مانند پیانو دارند و دوست دارند منزل خود این ساز ها را داشته باشند. در حین خرید ساز به این موارد نیز باید توجه کنید.

بهترین سن یادگیری انواع سازهای موسیقی

افراد در تمامی سنین می توانند آموزش نواختن ساز مورد علاقه خود را شروع کنند ولی بهترین زمان دوران کودکی می باشد. علاوه بر این که در این دوران بچه ها قدرت یادگیری بالایی دارند نواختن موسیقی مزیت های فراوانی در آن ها دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده در حالت کلی می توان گفت بهترین سن، سن 2 تا 5/3 سالگی می باشد ولی این سن برای ساز های موسیقی مختلف متفاوت می باشد. برای مثال زمان مناسب برای یادگیری پیانو سن 4 الی 5 سالگی می باشد این در حالی می باشد که بهترین سن برای یادگیری گیتار سن 8 الی 9 سالگی می باشد. والدین باید توجه کنند که برخی از کودکان استعداد ذاتی در نواختن موسیقی دارند و خیلی سریع یاد می گیرند در حالی که برخی از کودکان به آموزش و تمرین زیادی نیاز دارند.

بهترین سن یادگیری موسیقی

مزیت آموختن ساز های موسیقی در کودکان

  • نواختن موسیقی باعث رشد خلاقیت کودکان می شود.
  • اعتماد به نفس کودکان را افزایش می دهد.
  • باعث بهبود یافتن روابط عمومی کودکان می شود.
  • باعث بالا رفتن عملکرد های ذهنی می شود.
  • روابط مغری کودکان را گسترش می دهد.

سخن آخر

ساز های موسیقی تنوع بسیار بالایی دارند که هر کدام از آن ها در دوره های مختلفی از تاریخ به وجود آمده اند. پیدایش این ساز ها به زمان پیدایش انسان باز می گردد. زمانی که انسان نتواند با کلام احساسات خود را نشان دهد مجبور می شود از موسیقی و ساز های مختلف کمک بگیرید. ما در این قسمت انواع ساز های موسیقی را بررسی کردیم که امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات شما در این باره افزایش پیدا کند و بهتر از قبل با موسیقی و نواختن آن ارتباط برقرار کنید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله معرفی انواع سازهای موسیقی چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت