آشنایی کامل با جزیره کیش

جزیره کیش یکی از جزایر ایرانی واقع در خلیج‌ فارس است. کیش از نظر لغوی به کانال عمیق محل خروج آب قنات اطلاق می شود. جزیره کیش تنها جزیره خلیج فارس است که قنات آب شیرین داشته است و مثل جزایر دیگر نبوده که آب آن از مناطق دیگر تأمین شود یا برای تأمین آب از آب شیرین کن استفاده کرده باشند. در گذشته های دور جزیره کیش مثل یک ایستگاه یا توقفگاه موقت بین شهر شوش و رودخانه کارون با دریای عمان و اقیانوس هند عمل می کرده است. جزیره کیش از بالا و تصاویر هوایی تقریبا مثل بیضی است. بندر آفتاب با فاصله 13 کیلومتر نزدیکترین خشکی با جزیره کیش است. به شهروندان و ساکنان کیش کیشوند می گویند. کیش به مرواریدهایش معروف بوده است.  در این مقاله از سایت شهرهای جدید  به آشنایی با جزیره کیش می پردازیم.

موقعیت جغرافیایی کیش

موقعیت-جغرافیایی-کیش

جزیره کیش

کیش جزیره ای بزرگ‌ در خلیج فارس می باشد. این جزیره 90 کیلومتر مربع وسعت دارد و در گذشته با نام قیس شناخته می شده است. جزیره کیش از نظر طبیعی بسیار زیبا و پر جاذبه می باشد.‌ سواحل جزیره کیش از طبیعتی آرام، شن های مرجانی، آبی زلال و شفاف برخوردار می باشد که می تواند هر بیننده ای را غرق تحیر کند. آب سواحل جزیره کیش به حدی زلال است که آبزیان دریایی در عمق چند متری دریا به وضوح قابل مشاهده می باشند. جزیره کیش تقریباً مسطح است و ناهمواری های قابل مشاهده ای در سطح جزیره وجود ندارد. سالانه در حدود یک میلیون و هفتصد هزار مسافر و توریست از جزیره کیش دیدن می کنند.

‌ ارتفاع این جزیره از سطح آب های آزاد در حدود 32 متر است که در بلند ترین نقطه این جزیره که در شرق آن است، به حدود 45 متر بالاتر از سطح آب های آزاد هم  می رسد. به همین دلیل سواحل این جزیره با شیب نسبتاً ملایمی به دریا متصل می شوند. ساختار جزیره کیش اساساً مرجانی است. جزایر مرجانی معمولاً از ترکیب مواد مرجانی و سایر مواد آلی در تاقدیس ها، گنبد های نمکی و مواد آتشفشانی تشکیل شده و به وجود می آیند‌.

شرایط آب و هوایی جزیره کیش

شرایط-آب-و-هوایی-جزیره-کیش

کشتی یونانی در جزیره کیش

آب و هوای کیش گرم و مرطوب می باشد و دمای سالانه آن به طور متوسط به حدود 26 درجه سانتیگراد می رسد. آب و هوای کیش تحت تأثیر جریانات هوایی شمال غربی و جنوبی قرار دارد و غالباً میزان بارش در این جزیره کم می باشد. در زمستان نوع بارش در این جزیره به شکل رگبار و به شکل تند و زود گذر می باشد. میزان رطوبت هوای جزیره کیش در تابستان بسیار بالا است به حدی که بسیار شرجی شده و میزان رطوبت آن در پاره ای اوقات به صد در صد هم می رسد.

وضعیت پوشش گیاهی جزیره کیش

وضعیت-پوشش-گیاهی-جزیره-کیش

پوشش گیاهی جزیره کیش

مثل اکثر مناطق جنوبی ایران، درخت نخل خرما هم به صورت گسترده در این جزیره وجود دارد. از دیگر درختانی که در این جزیره وجود دارد می توان به درخت کهور ایرانی و درختان غیر بومی مانند کهور پاکستانی، اوکالیپتوس، آکاسیا، کنوکارپوس و ابریشم اشاره کرد که پوشش گیاهی و فضای سبز جزیره را تشکیل می دهند. از دیگر درختان غیر بومی این جزیره می توان به لور اشاره کرد که به وسیله پرتقالی ها به این جزیره آورده شده است و در آنجا پرورش داده می شود.

جزیره کیش از نظر پوشش در منطقه نیمه حاره ای جنوب ایران واقع شده است. گیاهان این منطقه از مقاومت خوبی در برابر خشکی برخوردار هستند و می توانند در برابر گرمای هوا مقاومت نمایند و خود را به خوبی با این شرایط منطبق کرده اند.  

زمان مناسب برای سفر به کیش

زمان-مناسب-برای-سفر-به-کیش

سفر به کیش

برای سفر به یک منطقه برای زندگی به صورت دائم و یا موقت، اطلاع از شرایط آب و هوایی مقصد می تواند برای تصمیماتی که در زمان حال و آینده  گرفته می شود بسیار مهم باشد. در این بخش سعی می شود آب و هوای جزیره کیش در فصول مختلف به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گیرد. در فصل بهار هوای جزیره کیش تا اوایل اردیبهشت معتدل است و در آستانه عید نوروز و تا پایان تعطیلات جزیره کیش پر از مسافر و گردشگر است که برای گذراندن تعطیلات به این جزیره مسافرت می کنند رطوبت هوا معمولاً در جزیره کیش تا اوایل خرداد ماه بالا نیست، فصل بهار بهترین زمان برای شنا و انجام ورزش های آبی در جزیره کیش می باشد.

فصل تابستان در جزیره کیش هوای گرم و مرطوب حاکم می شود که ممکن است برای آدم های حساس زیاد مناسب نباشد با این وجود به دلیل تعطیلی مدارس در این فصل هم تعداد مسافران و گردشگران در این جزیره زیاد است و تقریباً از فصول شلوغ این جزیره می باشد. با توجه به آنکه آب و هوای جزیره کیش در فصل پاییز نسبتاً معتدل است. پاییز فصلی مناسب برای اقامت در جزیره می باشد. جزیره کیش با توجه به آب و هوای معتدل و  مناسبی که در فصل پاییز دارد  ولی با این وجود در این فصل نسبتاً از نظر مسافرت گردشگران خلوت است و می تواند برای ساکنان این جزیره و افرادی که در آنجا دارای واحد آپارتمانی هستند فصلی مناسب برای گذران اوقات فراغت باشد.

 همچنین به دلیل بارش های شدید پاییزی و امکان تلاطم دریا و وقوع طوفان در این فصل، انجام کارهایی مثل غواصی، شاتل و قایق سواری باید با کمال احتیاط و اطلاع از شرایط آب و هوایی صورت بگیرد. جزیره کیش در فصل زمستان بهترین شرایط آب و هوایی را برای زندگی دارد در این فصل آب و هوای کیش خنک و مطبوع است ولی آب دریا سرد بوده و برای شنا و انجام ورزش های آبی زیاد مناسب نیست.

 در کل می توان این گونه به جمع بندی رسید که فصول سرد برای اقامت و زندگی در جزیره کیش می تواند بسیار مناسب باشد ولی فصول گرم به دلیل شرایط آب و هوایی نسبتاً گرم هستند و شرایط ممکن است زیاد جالب نباشد با این وجود فصول گرم هم زیبایی های خودش را دارد چون جزیره پر از مسافران و گردشگران بوده و ورزش های آبی در این فصل از رونق خوبی برخوردار می باشد.

سبک زندگی و شرایط فرهنگی جزیره کیش

سبک-زندگی-و-شرایط-فرهنگی-جزیره-کیش

جمعیت جزیره کیش

طبق آماری که بر اساس سر شماری نفوس و مسکن در سال 1395 منتشر شده است جزیره کیش در آن زمان در حدود 40 هزار نفر جمعیت داشته است. شهروندان این جزیره همه مهاجر نیستند. در میان ساکنان این جزیره افراد بومی هم زندگی می کنند. فرهنگ مردم بومی جزیره کیش مثل بقیه مردم استان هرمزگان است و در تقسیمات کشوری هم جزیره کیش جز استان هرمزگان محسوب می شود.

 قدیمی ترین منطقه جزیره کیش روستای باغو است مردم بومی جزیره کیش از قدیم الایام به ماهیگیری، دام پروری، دریانوردی و بازرگانی مشغول بوده اند و از این راه ها گذران زندگی می کرده اند. صید مروارید در گذشته از کارهای جذاب برای مردم این جزیره بوده است.‌ البته امروزه به دلیل توسعه بخش گردشگری و تجارت برخی از بومیان قدیمی و مردم جزیره کیش به کار های خدماتی مشغول شده اند.

از زیبایی ها و جاذبه های جزیره کیش حضور متناوب خوانندگان مختلف موسیقی پاپ و کلاسیک و برگذاری کنسرت های متعدد در این جزیره است. ورزش های آبی در جزیره کیش از رونق خوبی برخوردار می باشد. از جمله ورزش های پرطرفدار این جزیره می توان به ورزش های آبی مثل شاتل، چتر یا پاراسل، غواصی، جت اسکی، کایت بردینگ، کیبل اسکی و فلایبرد اشاره کرد.

غذاهای آماده و خوشمزه جزیره کیش و شرایط رستوران های این جزیره

غذا-های-آماده-و-خوشمزه-جزیره-کیش-و-شرایط-رستوران های-این-جزیره

رستورانهای جزیره کیش

در جزیره کیش مثل اکثر مناطق دریایی تولید و عرضه غذا های دریایی به وفور در مراکز تهیه غذای این جزیره انجام می شود که می تواند رضایت افرادی را که به این غذاهای علاقه دارند جلب کند. همچنین به دلیل شرایط و موقعیت جزیره کیش غذاهای مختلف بین المللی را هم می توان در این جزیره پیدا کرد. به دلیل شرایط آب و هوایی نسبتاً گرم جزیره، نوشیدنی ها و خوراکی های مطلوب و سردی در این جزیره عرضه می شود که انواع بستنی های خوشمزه ای که در این جزیره دریایی عرضه می شود از آن جمله می باشند‌. رستوران های جزیره کیش غذای های ایرانی و غذاهای بین المللی تهیه می کنند و از مشهور ترین رستوران ها مانند: پدیده، رویال استار، میرمهنا، کوه نور، توتی فروتی، فودلند، شاندیز صفدری، نهنگ سفید و غیره کافه های کیش از قبیل: کافی شاپ امیر شکلات، کاکتوس، کافه رستوران نخل ساحلی و غیره

بهترین هتل ها و اقامتگاه های کیش

بهترین-هتل-ها-و-اقامتگاه-های-کیش

هتل های جزیره کیش

برای اقامت در کیش مکان های زیادی از جمله: هتل ها، ویلا و آپارتمان ساحلی وجود دارد. ویلاهای ساحلی دارای قیمتی مناسب برای اقامت می باشند. از هتل های کیش می توان هتل داریوش، هتل فلامینگو، هتل ارم، هتل آرامیس، هتل ترنج، هتل سورینت، هتل مارینا پارک کیش، هتل شایان کیش نام برد. 

مراکز بزرگ خرید و جاذبه های جزیره کیش

مراکز-بزرگ-خرید-و-جاذبه-های-جزیره-کیش

مراکز خرید کیش

کیش دارای بازار و مراکز خرید متعددی است قدیمی ترین بازار آن بازار صفین می باشد و بازارهای دیگر از قبیل: بازار مریم، مرجان، دریا، مراکز خرید پردیس 1 و 2، مرکز تجاری کیش و غیره  است. ماهی جنوب، غذاهای دریایی، شکلات و قهوه از خوراکی های پرطرفدار جزیره‌ کیش است که به شکل سوغاتی به وسیله گردشگران به جاهای دیگر هم برده می شوند.‌ به دلیل شرایط گردشگری و توریستی جزیره کیش رستوران ها و مراکز خرید زیادی در این جزیره فعال می باشند. علاوه بر مراکز مختلف خرید در این جزیره جاذبه های گردشگری و مکان های تاریخی زیادی در این شهر وجود دارد.

 که از آن جمله می توان به شهر زیر زمینی کاریز، شهر باستانی حریر، کشتی یونانی، پارک دلفین ها، پارک پرندگان، سخره های مرجانی‌، کلبه هور و سافاری اشاره کرد. از دیگر جاذبه های جزیره کیش می توان به کلوب های نزدیک به دریا و اسکله تفریحی بزرگ که در شرق جزیره واقع است اشاره کرد.

مزایای جزیره کیش برای خرید خانه و ملک

مزایای-جزیره-کیش-برای-خرید-خانه-و-ملک

خرید خانه و ملک در کیش

خیلی از افراد هستند که یا می خواهند از شهرهای بزرگ و شلوغ خارج شوند یا به دلیل شرایط کاری و تجارت باید در مکانی نزدیک به مراکز تجارت بین الملی مثل شهر دبی در کشور امارات زندگی کنند جزیره کیش مکانی مناسب می باشد همچنین افرادی هستند که تمایل دارند در مناطق زیبا و خوش آب و هوا محلی برای زندگی موقت داشته باشند که کیش به دلیل شرایط آب و هوایی و جاذبه های دیداری می تواند مکانی مناسب برای این افراد باشد.‌ کیش از نظر آب و هوایی جز چهار منطقه دنیاست که درصد اکسیژن بیشتری نسبت به مناطق دیگر دارد، به همین دلیل جزیره کیش برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند می تواند بسیار مفید باشد.

جزیره کیش از نظر امنیتی شرایط بسیار مناسبی دارد که این مسئله را می توان از دیوار کوتاه خانه ها متوجه شد، همچنین به دلیل آنکه جزیره کیش از مناطق آزاد تجاری می باشد افراد مختلف می توانند بدون  پرداخت حقوق گمرکی از بهترین ماشین ها ی جهان با قیمتی معقول و مناسب در این جزیره استفاده کنند. به دلیل شرایط مناسب و تجاری کیش خانه های لوکس و زیبایی در این جزیره ساخته شده است که می تواند باعث وسوسه هر کس برای خرید خانه در این جزیره شود.

ساختار و شکل مناطق مسکونی مختلف در جزیره کیش

ساختار-و-شکل-مناطق-مسکونی-مختلف-در-جزیره-کیش

خانه در جزیره کیش

قبل از خرید خانه در جزیره کیش باید نسبت به شرایط مناطق مختلف جزیره از اطلاعات نسبی  برخوردار باشیم، از نظر شهرسازی جزیره کیش شرایط خوبی دارد و تمام ساخت و سازها در این جزیره بر اساس طرح جامع شهری کیش پیش می رود. در جزیره کیش مناطق مسکونی به سه دسته بزرگ تقسیم می شود.

  • شهرک ها
  • مجتمع های مسکونی
  • برج های مسکونی

در جزیره کیش دو شهرک مسکونی با نام شهرک صدف کیش و شهرک سفین کیش وجود دارد. شهرک صدف دارای 7 فاز است که عملیات ساختمانی 5 فاز آن تمام شده است و فاز 6 مراحل پایانی خود را می گذراند. این شهرک اصلی ترین مرکز مسکونی کیش است که به دلیل موقعیت مسکونی مناسب اکثر ساکنین آن افرادی هستند که برای سرمایه گذاری و کارهای تجاری به جزیره کیش رفت و آمد دارند.

شهرک سفین که با نام های شهرک میر مهنا، عرب ها یا نوبنیاد هم شناخته می شود. قدیمی ترین منطقه مسکونی کیش است که در سال های اخیر احیا شده و از شرایط مناسب برخوردار شده است. شهرک سفین دارای 3 فاز است که معمولاً به دلیل متراژ پایین آپارتمان ها و املاک این منطقه از شرایط مناسبی از نظر قیمت خرید برخوردار می باشند.

علاوه بر این شهرک ها در نوار ساحلی کیش به صورت پراکنده برج های بزرگی ساخته شده است که بسیار لوکس بوده و از شرایط رفاهی مناسبی مثل استخر، سالن ورزش، سالن همایش و ... برخوردار می باشند.  که از برج های مهم کیش می توان به برج پرشین، کرانه، دامون، کیش ایر و برج طلایی اشاره کرد.

علاوه بر برج های مسکونی، مجتمع های مسکونی بزرگی هم در این جزیره احداث شده است که تفاوت آن ها با برج ها در این است که به جای گسترش واحد ها و طبقات در ارتفاع، وسعت و زیر بناهای بزرگ (بین 3000 تا 5000 هزار متر) دارند. از مجتمع های مسکونی مهم جزیره کیش می توان به مجتمع های مسکونی نسیم کیش، آناهیتا و برج های دوقلوی کیش اشاره کرد.

 به دلیل قوانین جدید سازمان منطقه آزاد کیش و به دلیل رعایت تعداد پارکینگ ها در هر مجتمع مسکونی 7 واحد در سه طبقه می توان احداث نمود. تمام ساختمان های ساخته شده در این جزیره که بیش از سه طبقه داشته باشند باید برای دریافت پایان کار آسانسور داشته باشند.

از ویژگی های ساختمان های کیش وجود تراس های بزرگ در طبقه سوم این ساختمان ها است که به دلیل داشتن زیبایی های دیداری می تواند بسیار جذاب باشد. در جزیره کیش اسناد خانه ها توسط دو نهاد سازمان مناطق آزاد کیش و اداره ثبت اسناد ارائه می شود و تفاوت سندهای ارائه شده از طرف این دو نهاد در شرایط مالیاتی است چون سندهایی که توسط سازمان مناطق آزاد صادر می شود  معاف از مالیات می باشند.

شما می توانید آگهی های خرید و فروش و رهن و اجاره ملک را در سایت شهر های جدید ببینید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله آشنایی کامل با جزیره کیش چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت