مراحل تأسیس آموزشگاه‌ موسیقی

لزوم مراجعه به آموزشگاه‌های موسیقی چیست؟ در این آموزشگاه‌ها چه چیزهایی تدریس می‌شود؟ چه سبک‌هایی می‌توان در آموزشگاه موسیقی آموخت؟ مدرس‌ها در این آموزشگاه‌ها دارای چه مدارکی می‌باشند؟ برای آشنایی با آموزشگاه‌های موسیقی و نحوه کار آن‌ها همچنین انتخاب آموزشگاه مناسب باید پاسخ همه این سؤالات را بیابید. برای این باید اطلاعات خود را در این باره بالا ببرید که ما در این قسمت به بررسی همه موارد مربوط به آموزشگاه‌های موسیقی می‌پردازیم. 

هدف کلی همه آموزشگاه‌های موسیقی آموزش تمامی سبک‌های موسیقی یا برخی از آن‌ها می‌باشد. نوع آموزشگاه اهمیت بسیار زیادی برای کسانی که قصد یادگیری موسیقی خاصی را دارند، دارد. در این آموزشگاه‌ها افراد می‌توانند در مدت زمان مشخصی موسیقی و سبک مورد نظر خود را یاد بگیرند. توجه کنید که آموزشگاه موسیقی باید ویژگی‌هایی داشته باشد که شما بتوانید به خوبی آموزش ببینید همچنین بعد از آموزش شما مدارکی دریافت می‌کنید که نشان دهنده تسلط شما بر نوع موسیقی که یاد گرفتید می‌باشد. ما در این قسمت می‌خواهیم شما را با انواع آموزشگاه‌های موسیقی و نحوه فعالیت آن‌ها آشنا کنیم.

آموزشگاه های موسیقی

در آموزشگاه های موسیقی چه سبک هایی آموزش داده می شود؟

در آموزشگاه موسیقی سبک‌های مختلف موسیقی تدریس می‌شود. که از جمله آن‌ها می‌توان به سبک کلاسیک، سبک ایرانی، سبک پاپ و ... اشاره کرد که هر کدام توسط استانید متفاوتی در آموزشگاه‌ها آموزش داده می‌شوند. افراد طبق علاقه و استعدادی که دارند سبک مد نظر خود را انتخاب و شروع به یادگیری می‌کنند. ما در این ادامه بر بررسی برخی سبک‌ها و نحوه آموزش آن‌ها می‌پردازیم.

نحوه آموزش سبک کلاسیک

کلاسیک یکی از سبک‌های موسیقی می‌باشد که باید برای تدریس آن در آموزشگاه‌ها به اصول زیادی توجه شود. بهتر است بدانید آموزش این سبک مرحله به مرحله انجام می‌شود و وقتی هنرجویان قسمتی را به صورت صحیح یاد گرفتند به مرحله بعد می‌روند. در آموزشگاه موسیقی آموزش سبک کلاسیک بیشتر به سلفژ و صداسازی پرداخته می‌شود و بیشتر اساتید در آموزشگاه‌ها برای آموزش این سبک از پیانو نیز استفاده می‌کنند که لزومی برای یادگیری پیانو توسط هنرجویان وجود ندارد ولی برای زیبا شدن کار آموزش پیانو نیز توصیه می‌شود.

نحوه آموزش سبک پاپ

یکی دیگر از موسیقی‌هایی که در آموزشگاه‌ها آموزش داده می‌شود سبک پاپ می‌باشد. استاد این نوع سبک در آموزشگاه ابتدا اصول و قوانین خواندن آهنگ را به هنرجو آموزش می‌دهند و سپس یک آهنگ معروف و یا آهنگی که هنرجو بیشتر با آن آشنایی دارد انتخاب می‌کند و شروع به آموزش می‌کند. زمانی که خواندن موسیقی انتخاب شده آموزش داده می‌شود در کنار آن هنرجو با تکنیک‌ها و قوانین موسیقی پاپ آشنا می‌شود. همان طور که می‌دانید بهتر است کنار هر موسیقی یک ساز نیز یاد گرفته شود که ساز مناسب با سبک پاپ گیتار می‌باشد. اساتید در آموزشگاه موسیقی قطعاً به گیتار تسلط کافی خواهد داشت و یا آموزش آن را به استاد دیگری که در نواختن گیتار تخصص دارد سپرده می‌شود.

نحوه آموزش سبک ایرانی

در آموزشگاه‌های موسیقی سبک ایرانی نیز آموزش داده می‌شود که ابتدا هنرجو اصول آن را به صورت تئوری یاد می‌گیرد و سپس شروع به یاد گیری تصنیف‌های مختلف می‌کند. در این سبک نیز مانند سبک‌های دیگر صداسازی به طور گسترده کار می‌شود و پس از آن موارد دیگر سبک ایرانی  مانند گوشه‌ها و ردیف به هنرجو آموزش داده می‌شود. سبک ایرانی جز سبک‌هایی می‌باشد که نوع نفس گیری و نحوه آن اهمیت زیادی دارد از این رو اساتید متخصص سبک ایرانی در آموزشگاه موسیقی در مرحله‌های مختلف نفس گیری و دیگر موارد را با هنرجو کار می‌کند.

علاوه بر این آموزشگاه‌های موسیقی سازهای مختلف نیز آموزش می‌دهند. در برخی موارد آموزشگاه‌ها طبق سازهایی که تدریس می‌کنند از یکدیگر متمایز می‌شود برای مثال در برخی از آن‌ها فقط سازهایی با سبک کلاسیک، کوبه ای، زهی و ... آموزش داده می‌شود. در آموزشگاه‌های موسیقی کلاسیک سازهایی از جمله پیانو، ویولون و ... آموزش داده می‌شود که تجهیزات آن باید طبق سازی که تدریس می‌شود، باشد. همچنین اساتید آموزشگاه‌ها نیز طبق سبکی که تدریس می‌شود باید مدرک تحصیلی در آن رشته و سبک را داشته باشند.

آموزش ویولن

مراحل تأسیس آموزشگاه موسیقی

برای تأسیس آموزشگاه‌های موسیقی مانند سایر آموزشگاه‌ها باید مراحل قانونی زیادی طی شود همچنین مجوزهای مختلفی از ادارات مختلف گرفته شود. محیط آموزشگاه و اساتید کاملاً باید از هر نظر تائید شده باشند و مجوزهای لازم دریافت شده باشد تا آموزشگاه بتواند شروع به کار کند. از جمله مجوزهایی که برای تأسیس آموزشگاه‌های موسیقی مورد نیاز می‌باشد می‌توان به مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد که این مجوز در طول کار آموزشگاه در مدت‌های مختلفی بررسی می‌شود و در صورت عدم رعایت قوانین ممکن است مجوز باطل شود. علاوه بر این مجوزها شرایط دیگری نیز برای تأسیس آموزشگاه مورد نیاز می‌باشد که در مراحل مختلف همه این شرایط باید رعایت شود و همچنین تمامی مدارک مورد نیاز تهیه شود. در ادامه به برخی از مدارم و شرایط لازم تأسیس آموزشگاه اشاره می‌کنیم اگر قصد تأسیس آموزشگاه موسیقی را دارید حتماً با ما همراه باشید.

نحوه دریافت مجوز برای تأسیس آموزشگاه موسیقی

برای دریافت مجوز ابتدا باید در سامانه به صورت آنلاین ثبت نام کنید. بعد از این کار نام کاربری و کلمه عبور شما از طریق پیام کوتاه و یا ایمیل به شما ارسال می‌شود.

در مرحله دوم تمامی فرم‌های لازم را تکمیل می‌کنید و مدارک لازم را بارگذاری می‌کنید.

اطلاعات شما به اداره مربوطه ارسال می‌شود و در آنجا مورد بررسی قرار می‌گیرد که در صورت وجود هرگونه مشکل مجدداً به شما ارسال می‌شود تا رفع مشکل شده و دوباره ارسال شود.

در این مرحله تائید و یا عدم تائید مدارک شما جهت دریافت مجوز از طریق پیامک ارسال می‌شود سپس پرونده برای بررسی شورای مرکزی آموزش به دفتر آموزش ارسال می‌شود.

بعد از سپری شدن این مراحل برخی از استعلامات مانند عدم سوءپیشینه و ... دریافت می‌شود.

در مرحله آخر مکان آموزشگاه معرفی می‌شود و در صورت تائید مکان و محیط، مجوز لازم صادر می‌شود.

توجه کنید که دریافت مجوز نیاز به هزینه ندارد.

مؤسس آموزشگاه موسیقی باید چه شرایطی داشته باشد؟

برخلاف تصور برخی از افراد، همه کسانی که قصد تأسیس آموزشگاه‌های موسیقی را دارند امکان این کار را ندارند و باید شرایط لازم را داشته باشند که این شرایط عبارت اند از:

فرد باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد و دین او دین مبین اسلام و یا یکی از ادیان موجود در قانونی اساسی کشور عزیزمان باشد.

فرد متقاضی نباید هیچ گونه سوءپیشینه کیفری داشته باشد.

فرد متقاضی اگر آقا باشد حتماً باید برگه پایان خدمت داشته باشد.

حداقل سن مورد نیاز برای تأسیس آموزشگاه‌های موسیقی 27 سال می‌باشد.

دارای مجوز فعالیت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

مدیر آموزشگاه و یا جانشین مؤسس نیز باید شرایطی داشته باشد که برخی از آن‌ها عبارت اند از:

دارای مدرک کارشناسی و یا بالاتر از آن از رشته‌های هنری باشد.

مدیر آموزشگاه‌های مردانه باید حتماً مرد و مدیر آموزشگاه‌های بانوان حتماً باید خانم باشد.

مدارک مورد نیاز برای تأسیس آموزشگاه موسیقی

تصویر مدرک تحصیلی

تصویر کارت ملی

عکس پرسنلی

کارت پایان خدمت

نمونه ای آز آثار به صورت لوح فشرده

تاسیس آموزشگاه

یک آموزشگاه موسیقی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بهتر است بدانید افرادی که قصد یادگیری موسیقی دارند مهم‌ترین عامل در یادگیری آن‌ها انتخاب نوع آموزشگاه می‌باشد. اگر آموزشگاه دارای اساتید حرفه ای و شرایط مناسبی باشد شما در صورت داشتن استعداد و علاقه حتماً نتیجه مطلوبی خواهید گرفت در غیر این صورت نتیجه کار چندان جالب نخواهد بود. یک آموزشگاه خوب ویژگی‌هایی دارد که باید برای انتخاب درست حتماً با این ویژگی‌ها آشنا باشید. ما در ادامه اطلاعات زیادی درباره ویژگی‌های آموزشگاه موسیقی خوب در اختیار شما قرار می‌دهیم.

دارا بودن مجوز های لازم

مهم‌ترین ویژگی که یک آموزشگاه باید داشته باشد دارا بودن مجوزهای لازم می‌باشد. در چنین حالتی خیال شما از بابت افراد مشغول در آموزشگاه، محیط آموزشگاه و ... راحت خواهد بود. مهم‌ترین مجوز لازم برای آموزشگاه‌های موسیقی مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد که داشتن این مجوز نشان دهنده مطمئن بودن و باکیفیت بودن فعالیت‌های آموزشگاه می‌باشد. همچنین در چنین آموزشگاه‌هایی تمامی استانداردها و قوانین مورد نیاز رعایت می‌شود و یک محیط سالم و مناسب برای آموزش انواع موسیقی‌ها می‌باشند.

نوع محیط آموزشگاه

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود آموزشگاه موسیقی به یک آموزشگاه خوب تبدیل شود داشتن محیطی زیبا می‌باشد که در آن اصول زیادی رعایت می‌شود. در یک آموزشگاه خوب باید کلاس‌ها فاصله نسبتاً زیادی از هم داشته باشند تا صدای موسیقی‌های مختلف با هم ترکیب نشوند همچنین برای آرام بخش شدن فضا باید از انواع گل‌های طبیعی آپارتمانی در محیط آموزشگاه استفاده شود. آموزشگاه‌های موسیقی باید قسمتی برای اجرای گروهی موسیقی‌ها و کنسرت‌های مختلف داشته باشند تا هنرجویان با هدفمندی آموزش ببینند و نتیجه کار آن‌ها موفقیت آمیز شود.

وجود اساتید حرفه ای

می‌توان گفت مهم‌ترین بخش هر آموزشگاهی مدرسان و اساتید آن‌ها می‌باشد. وجود اساتید مهربان و متخصص در موسیقی باعث می‌شود هنرجو با آرام کامل آموزش ببیند. توجه کنید که مدرسان حتماً باید مدرک دانشگاهی در رشته موسیقی داشته باشند و از نظر اخلاق و رفتار تائید شده باشند. یک آموزشگاه موسیقی خوب دارای اساتید مجربی می‌باشد که رعایت تمامی اصول اخلاقی با انواع روش‌های مختلف موسیقی را به هنرجو آموزش می‌دهند.

وجود اساتید حرفه ای در آموزشگاه موسیقی

کلام آخر

آموزشگاه‌های موسیقی با هدف آموزش موسیقی‌ها و سازهای مختلف تأسیس می‌شوند که این که نیاز به طی مراحلی دارد. افراد طبق علاقه و استعدادی که دارند موسیقی مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و طبق آن آموزشگاه موسیقی مناسب را انتخاب می‌کنند. ما در این قسمت مطالبی درباره آموزشگاه‌های موسیقی بیان کردیم که مطالعه آن‌ها باعث افزایش اطلاعات شما در این باره می‌شود. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید بهترین آموزشگاه را تأسیس کنید و یا اگر به دنبال آموزشگاه برای یادگیری موسیقی هستید بتوانید بهترین آموزشگاه را انتخاب کنید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله مراحل تأسیس آموزشگاه‌ موسیقی چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت