یادگیری کامپیوتر و تاثیر آن در پیدا کردن شغل مناسب

در دنیای امروز اکثر مشاغل ارتباط مستقیم با کامپیوتر دارند و کسانی که متقاضی شغل مناسب هستند بهتر است مهارتهای کامپیوتری را به خوبی یاد بگیرند. این مسئله تاثیر مستقیمی برای پیدا کردن شغل مناسب دارد. در سالهای اخیر با گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان بسیاری از مشاغل به صورت دورکاری تبدیل شدند و داشتن سواد کامپیوتری از الزامات اصلی این شرایط است. برنامه‌های کامپیوتری انجام کارهای سخت و پیچیده را ممکن و آسان کرده‌اند.پسشنهاد میکنیم به آگهی های ما در وب سایت شهرهای جدید سری بزنید.

یادگیری کامپیوتر و شغل مناسب

مهارتهای کامپیوتری و نرم افزارهای فراگیری مانند Word، Excel و Powerpoint مدت زمان زیادی است که در محیط‌های کاری مورد استفاده قرار گرفته و بسیار رایج هستند. یادگیری استفاده از کیبورد کامپیوتر و توانایی تایپ نیز یکی دیگر از مهارتهای مرتبط با کامپیوتر است که لازم است کارمندان و افراد جویای شغل با آن آشنا بوده و به خوبی قادر به تایپ با صفحه کلید کامپیوتر باشند.

تایپ حروف، اعداد، فرمولهای ریاضی، رسم نمودار و... از جمله این مهارتها است. یادگیری کار با کامپیوتر و نرم افزارهای عمومی و تخصصی از آنجایی مهم است که کامپیوتر به صورت فراگیر در محیطهای شغلی مورد استفاده قرار گرفته است. بسیاری از کارشناسان و مدیران حوزه کاریابی معتقدند هر فردی که توانایی کاربا کامپیوتر را داشته باشد نسبت به دیگران در محیط کاری خود موفق تر است.

آشنایی با کامپیوتر و تاثیر آن در کاریابی مناسب:

آشنایی با کامپیوتر و تأثیر آن در کاریابی مناسب

امروزه مهم نیست که شما به دنبال چه کاری هستید و یا چه تحصیلات دانشگاهی دارید؛ با توجه به نفوذ روزافزون هر چه بیشتر کامپیوتر در محیطهای کاری، شما مجبور به استفاده از کامپیوتر هستید. هر چه شغل و تحصیلات شما تخصصیتر باشد میزان تسلط شما بر برنامهها و نرم افزارهای کامپیوتری باید بیشتر باشد. بسیاری از مشاغل تخصصی لازم است متقاضیان حداقل با یک نرم افزار تخصصی در حیطه تحصیلی آشنا باشند. این مهارت باعث کسب امتیاز مثبت برای تصاحب موقعیت شغلی خواهد بود. به عبارت دیگر یادگیری هر چه بهتر کامپیوتر مساوی است با شانس بیشتر برای پیدا کردن شغل مناسب. در ادامه به برخی از این مهارتهای لازم و ضروری که کارجویان باید با آن آشنا شوند میپردازیم.

مهارت تایپ سریع:

تایپ سریع

تایپ و آشنایی با کیبورد کامپیوتر یکی از اولین مهارتهای یادگیری کامپیوتر است. هر چقدر تایپ شما سریعتر باشد تسلط شما برای کار با کامپیوتر بیشتر شده و میتوانید کارهای بیشتری را در طول روز انجام دهید. در حین انجام کار شما مجبور به تایپ و یا ارائه گزارشهای متعدد خواهید بود. مهارت های کامپیوتری این امکان را برای شما میسر میسازد که کارها را با دقت و سرعت انجام داده و گزارشها را توسط ایمیل برای رئیس خود ارسال کنید.

امروزه توانایی کاربا کامپیوتر این امکان را فراهم کرده است که محیطهای کاری کاملاً الکترونیکی شده و کاغذبازی‌های اضافه از محیط کاری حذف شوند؛ روند کار سریعتر شده و سرعت عمل کارمندان نیز افزایش یابد.

 یادگیری کامپیوتر و ارتباطات موثر:

ارتباطات موثر و یادگیری کامپیوتر

در عصر جدید شرکتها و موسسات مختلف از اینترنت و ایمیل برای داشتن ارتباط موثر شغلی بهره میبرند و دیگر ابزارهای قدیمی در این زمینه کاربرد ندارند. یکی از شرایط استخدام شرکتهای تکنولوژی محور توانایی کار با برنامههای نامه الکترونیک، ارسال و دریافت ایمیل است. بنابراین آشنایی و تسلط شما بر این برنامه در استخدام شما موثر است. برقراری ارتباط صحیح و موثر از طریق کامپیوتر و اینترنت میتواند موفقیت شما را در محیط کاری ارتقا دهد.

تسلط بر کامیپوتر امری ضروری و حتمی:

ضرورت تسلط بر کامپیوتر

شاید در وهله اول به نظر برسد آشنایی با کامپیوتر برای محیطهای شغلی مختلف لازم و ضروری نیست. اما امروزه تمامی مشاغل نیاز به تسلط کامل به برنامههای اداری و آفیس دارند. بسیاری از کارفرمایان سواد کامپیوتری را در پذیرش اکثر شغلهای مد نظر قرار میدهند. مشاغلی مانند منشی، رزوشن، پاسخگوی تلفنی و... شاید در گذشته به صورت سنتی اداره میشدند اما امروزه به دست آوردن هر یک از این مشاغل نیاز مبرم به یادگیری کامپیوتر و تسلط بر چندین برنامه به صورت همزمان دارد.

ارزش یادگیری کامپیوتر در محل کار:

ارزش یادگیری کامپیوتر در محل کار

بسیاری از افرادی که در سالهای گذشته به استخدام شرکتها و سازمانها در آمدهاند امروز با تغییر سیستمهای اداری و مدیریتی برای یادگیری کامپیوتر به کلاسهای ضمن خدمت رفته و سعی میکنند خود را با دانش روز هماهنگ کنند. به روز نگه داشتن دانش کامپیوتر نیز یکی از چالشهای اصلی کارجویان و کارمندان شرکتها و سازمانها است. بسیاری از نرم افزار و برنامههای کامپیوتری مدام به روز شده و تغییراتی در آنها به وجود میآید که لازم است افراد بنا بر شغل و جایگاه خود با این تغییرات آشنا شده و دانش خود را به روز کنند.

اما داشتن سواد کامپیوتری و آشنا شدن با علم روز چه تاثیری در پیدا کردن شغل و محیط کاری دارد. در ادامه به بررسی این تاثیرات میپردازیم.

افرادی که به سواد کامپیوتری بالایی دارند افراد کارآمدتر و مفیدی در محل کار هستند.

افرادی که دانش کامپیوتری بالایی دارند میتوانند  وظایف محوله را به خوبی انجام داده و یا به عبارتی برای محیط کاری کارآمدتر و مفید تر از دیگر همکاران خود هستند. این افراد به علت پشتکار و علاقه‌ای که به دانش کامپیوتر دارند سعی میکنند دانش خود را به روز کرده و با ورود به دنیای دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ، فناوریهای جدید و سازگاری با شرکتها و سازمانها محیط کاری خود را متحول کنند.

امروزه سازمانهای جهانی داشتن علم کامپیوتر را یکی از واجبات تمامی جوامع میدانند و معتقدند افرادی که علم و دانش کامپیوتر ندارند بی سواد هستند. کارمندانی که با پیشرفتهای دانش کامپیوتر پیش میروند میتوانند خود را با هر تغییر و تحولی وفق دهند. این ویژگی باعث میشود این افراد جز پیشتازان عرصه فناوری و دنیای دیجیتال باشند.

سواد کامپیوتری و تحصیلات اثر مستقیم بر رضایت شغلی دارند:

یادگیری کامپیوتر و برخورداری از دانش کامپیوتر باعث میشود کارمندان بازخورد مثبتی از کارفرمای خود دریافت کرده و حس رضایت بیشتری از محیط کاری خود داشته باشند. همان طور که گفته شد یادگیری کامپیوتر باعث راندمان بالای کارمندان شده و رضایت شغلی را به دنبال خواهد داشت. کارمندان مثبت و راضی میتوانند ایدههای مثبتی به محیط کاری خود تزریق کرده و سطح کاری و شغلی خود را ارتقا دهند. بالا بردن حس وفاداری و علاقه به محیط کار، افزایش حس مسئولیت نسبت به وظایف محوله و رسیدن به اهداف مالی و برنامه ریزی شده شرکت از دیگر اثرات مثبت یادگیری کامپیوتر است.

 یادگیری کامیپوتر، هزینههای اداری را کاهش میدهد:

یادگیری کامپیوتر علاوه بر تاثیر مثبت بر استخدام و یافتن شغل باعث کاهش هزینههای اداری میشود. کارمند با سواد کامپیوتری و کار بلد بهتر میتواند در جایگاه شغلی خود قرار گرفته و هزینههای تعدیل نیرو یا تعویض نیرو را به شرکت تحمیل نمیکند. این کارمندان معمولاً زمینه ارتقا شغلی و پیشرفت را داشته و میتوانند جایگاه شغلی را بالا ببرند. برخورداری سازمانها از کارمندان با سواد و با سابقه باعث پیشرفت و رشد هر چه بیشتر سازمان خواهد شد. علاوه بر مطالب گفته شده استخدام کارمند با سواد کامپیوتری باعث کاهش هزینههای آموزش ضمن خدمت میشود.

با توجه به مطالب گفته شده تاثیر مثبت یادگیری کامپیوتر در پیدا کردن شغل و پیشرفت کاری را به خوبی میتوان درک کرد. در بین برنامهها و نرم افزارهای کامپیوتری مجموعه برنامههای آفیس یکی از کاربردیترین برنامههای کامپیوتری است که میتواند به تنهایی زمینه اشتغال در مشاغل گوناگونی را برای شما میسر سازد. در ادامه این مطلب با تاثیر یادگیری این برنامه بر پیدا کردن مشاغل گوناگون و نقش آن در تخصصهای دیگر را بررسی میکنیم.

تسلط بر مهارتهای آفیس در استخدام به‌عنوان منشی یا مسئول دفتر:

اگر آگهی استخدام در سایت های اینترنتی را بررسی کنید یکی از اصلیترین مهارتها برای پیدا کردن شغل مسئول دفتر و منشی تسلط کافی به اموراداری و برنامه آفیس است. از جمله انتظاراتی که مدیران در سازمانها و شرکتها از منشی دارند مواردی است که در ادامه به آنها اشاره میشود.

Word: یکی از اصلیترین برنامههایی که هر منشی باید با آن آشنا باشد برنامه ورد است که یک نرم افزار قوی و مشهور در سطح جهانی است. این برنامه امکان تایپ به زبانهای مختلف را ارائه داده و برای انجام مکاتبات بین سازمانی و درون سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد. تسلط به تایپ سریع به عنوان مکمل این برنامه یک مزیت مهم است.

Excel: این برنامه برای ایجاد جداول مختلف و جدول بندی و محاسبات میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

Outlook: راه اندازی برنامه، ساخت اکانت و ارسال و دریافت ایمیل برای این مهارت کافی است

PowerPoint: این برنامه برای ساخت ارائه ساده میتواند مورد استفاده قرار گیرد.

Publisher: این برنامه جهت ساخت دعوت نامههای ساده و یا بروشور میتواند مورد استفاده منشی و مسئول دفتر قرار گیرد.

 یادگیری کامپیوتر و یادگیری برنامههای آفیس برای مدیران میانی:

تسلط بر مهارتهای آفیس در استخدام به‌عنوان مدیران میانی نیز امری لازم و ضروری است. یک مدیر میانی که رابط بین مدیرعامل  و کارکنان یک سازمان یا شرکت است باید مهارتهای آفیس را به خوبی یاد بگیرد تا بتواند علاوه بر به دست آوردن موقعیت شغلی مناسب به خوبی وظایف خود را انجام دهد.

Excel: رسم چارت و نمودار، فرمول نویسی و آشنایی با فرمولهای اکسل از جمله مواردی است که مدیر میانی باید با آن آشنا باشد.

Access: مهارت در ساخت توابع حرفهای و فرمهای پیشرفته، طراحی جدول و ساخت کوئری

PowerPoint: آشنایی با ساخت و تنظیمات اسلایدها و استفاده از قالبهای جدید و ارائه گزارش به مدیران رده بالا

یادگیری کامپیوتر و برنامههای آفیس برای حسابداران:

حسابداری از جمله مشاغلی است که یادگیری کامپیوتر و کار با نرم افزارهای آفیس برای آن لازم و ضروری است. در حال حاضر برنامه‌ها و نرم افزارهای زیادی برای امور مالی و مدیریتی در سازمانها و شرکتها مورد استفاده قرار میگیرد. اما آشنایی با برنامههای آفیس در این میان لازم و ضروری است و به عنوان پیش نیاز شغل حسابداری محسوب میشود.

Excel: این برنامه قدرتمند به خوبی میتواند نقش یک برنامه حسابداری و مالی را برای سازمانها و شرکتها ایفا کند. استفاده از فرمول نویسی، تهیه گزارشات آماری و تحلیلی و استفاده در زمینه محاسبات بخشی از این فواید است.

Access: این برنامه نیز برای ردگیری صورت حسابها، بازبینی حسابها و بررسی وضعیت مالی شرکت مورد استفاده حسابداران قرار میگیرد.

Word: رسم جدولها و نمودارها و اضافه کردن تصویر و تایپ گزارشات مالی از جمله کاربردهای این برنامه در حسابداری است.

سطوح مختلف یادگیری کامپیوتر و نقش آن در پیدا کردن شغل مناسب

مهارتهای کامپیوتری و یادگیری برنامههای کامپیوتری از جمله آفیس دارای سطوح مختلفی است که افراد برای ورود به بازار کار باید سطح مورد نیاز خود را فرا بگیرند. هر چه سطح انتظارات مدیران بالاتر برود افراد باید سطح مهارتهای خود را نیز بالاتر ببرند.

سطح مبتدی برای یادگیری کامپیوتر و مهارتهای آفیس در استخدام:

در این سطح لازم است افراد سواد کامپیوتری و مهارتهای آفیس را در سطح ابتدایی به خوبی یاد بگیرند. به عنوان مثال در برنامه ورد تایپ سریع و تنظیمات سند برای پرینت لازم و ضروری است. کار با برنامه ارسال و دریافت ایمیل و ساخت اکانت و تنظیمات آن نیز لازم و ضروری است. برنامه پاورپوینت پوینت نیز برای ساخت اسلایدها و ارائه گزارشات مورد استفاده دارد.

 سطح متوسط یادگیری کامپیوتر و مهارتهای آفیس در استخدام:

در این سطح لازم است شما مهارتهای بیشتری از نرم افزارهای کامپیوتری را فرا بگیرید. شخصی سازی نامههای اداری، ارسال ایمیل به صورت همزمان، توانایی ایجاد صفحات پویا و متحرک در پاور پوینت و تسلط کافی به برنامه اکسل و برنامههای دیگر در این سطح باید مد نظر قرار گیرد که بالاتر از سطح ابتدایی بود و نیاز به آموزش بیشتر دارد.

سطح پیشرفته برای یادگیری کامپیوتر و مهارتهای آفیس در استخدام:

در این سطح لازم است فرد سواد کامپیوتری و مهارتهای آفیس را در بالاترین سطح خود یاد بگیرد که تاثیر مثبتی بر روی رزومه فرد خواهد گذاشت. تسلط به برنامههای آفیس به همراه برنامههایی مانند InfoPath و OneNote در این سطح لازم و ضروری است.

راه‌های یادگیری مهارتهای کامپیوتری و برنامههای آفیس:

برای یادگیری کامپیوتر و برنامههای کاربردی آن از جمله آفیس شما نیاز به هیچ پیش زمینه‌ای نداشته و میتوانید در آموزشگاههای فنی و حرفهای و کامپیوتر ثبت نام کنید. این دورهها با ارائه طرح درس استاندارد برنامههای کامپیوتری را به خوبی آموزش میدهند. بعد از سپری کردن دورههای ابتدایی و عمومی میتوانید در دوره‌های نرم افزارهای تخصصی ثبت نام کنید تا برنامههای مورد نیاز شغلی خود را نیز یاد بگیرید. البته کتاب، سی دی آموزشی و آموزشهای آنلاین زیادی برای یادگیری کامپیوتر و مهارت آن وجود دارد که دسترسی به آنها نیز آسان است.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله یادگیری کامپیوتر و تاثیر آن در پیدا کردن شغل مناسب چه امتیازی می دهید

۵.۰
۱ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۱

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت