دیوار پیش ساخته چیست؟ و انواع دیوار پیش ساخته

 

امروزه با پیشرفت و رشد صنعت و همچنین ساخت و ساز های مدرن، باید مصالحی را بکار گرفت تا حد امکان بتوان در هزینه های ساخت و ساز صرفه جویی کرد. یکی از عناصر بسیار مهم در سازه های مدرن، دیوار پیش ساخته است که با توجه به پروژه های ساختمانی متفاوت می توان از انواع این دیوارها استفاده کرد. در حال حاضر استفاده از این نوع دیوارها در ساخت و ساز بسیار دیده می شود و روز به روز در حال گسترش و توسعه آن هستیم. استفاده از دیوارهای پیش ساخته مزایای بسیار زیادی را به همراه دارد؛ مانند صرفه جویی در هزینه های ساخت و ساز از نظر مصالح و نیروی کار، افزایش سرعت تمام شدن پروژه و همچنین ایمنی بالایی که این نوع از دیوارها ارائه می دهند که آن ها را به یکی از بهترین عناصر ساخت و ساز تبدیل کرده است. حال که با مزایای این نوع دیوار آشنا شدید، حتما می خواهید تعریفی از این نوع دیوارها را بدانید و بدانید که کاربرد آن ها کجا است. در ادامه این مقاله از شهر های جدید به طور کامل در مورد آن ها صحبت شده است؛ پس می توانید برای آشنایی کامل با دیوار پیش ساخته، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

دیوارها با توجه به نوع ساخت آن ها، به دو دسته تقسیم می شوند:

دیوار-ها-با-توجه-به-نوع-ساخت-آن-ها-به-دو-دسته-تقسیم-می شوند

  • دیوارهای سنتی که در محل پروژه با استفاده از آجرچینی ساخته می شوند و به مصالحی مانند سفال، آجر و بلوک ها نیاز دارند.
  • دیوارهای که در کارخانه ها و خارج از محل پروژه ساخته می شوند، که به آن ها دیوار پیش ساخته می گویند. این نوع دیوارها پس از آن که در کارخانه تولید شدند، به محل پروژه منتقل می شوند تا به صورت آماده بتوان آن ها را در محل، مونتاژ و نصب کرد. این نوع دیوارها با توجه به مصالح بکار رفته در آن ها، در اندازه و نوع های گوناگون تولید می شوند.

دیوار پیش ساخته چیست؟

دیوار-پیش-ساخته-چیست؟

دیوارها یا همان پنل های پیش ساخته نوعی از محصولات ساختمانی هستند که در خارج از محل پروژه تولید می شوند و در محل پروژه فقط مونتاژ آن ها صورت می گیرد. امروزه دیوارهای پیش ساخته جایگزین مناسب روش سنتی ساخت دیوار شده اند که در وقت و هزینه صرفه جویی بسیاری به همراه دارد. استفاده از این نوع دیوارها، زمان ساخت یک ساختمان را بسیار کاهش می دهد و در مدت زمان کمتری می توان یک پروژه را به اتمام رساند. البته باید این نکته را در نظر داشت که طراحی دقیق دیوار پیش ساخته باید در محل پروژه صورت گیرد؛ چرا که اگر بی دقتی در مونتاژ دیوارها صورت گیرد، منجر به صرف هزینه بیشتر خواهد شد.

دو نوع اصلی دیوارهای پیش ساخته

این نوع دیوارها انواع گوناگونی دارند، اما دو نوع اصلی آن به شرح زیر است:

دیوار "پنل" پیش ساخته باز:

دیوار "پنل" پیش ساخته باز در واقع نوعی چارچوب دیواری مونتاژ شده هستند که با ترکیب عناصر دیگری مانند عایق و روکش "کاغذ دیواری یا رنگ" در مکان پروژه موردنظر نصب می شوند. این نوع پنل ها در مقایسه با ساخت دیوارهای سنتی بسیار انعطاف پذیر و دارای سرعت ساخت بالاتری هستند؛ اما هنوز هم به صورت کامل نمی توانند تمامی نقش های روش های سنتی را اجرا کنند و جای پیشرفت برای این نوع پنل ها وجود دارد.

دیوار "پنل" پیش ساخته بسته:

دیوار-پنل-پیش-ساخته-بسته

دیوار "پنل" پیش ساخته بسته با سایر عناصر ساختمانی مانند درب ها، پنجره ها، کانال ها "مکان برق کشی" و ... مونتاژ شده اند. این نوع پنل ها به دلیل سوار شدن سایر عناصر ساختمانی بر روی آن ها، دارای وزن سنگین تری هستند و برای انتقال آن به محل پروژه، باید از جرثقیل استفاده کرد.

دانستن این نکته حائز اهمیت است که عملکرد ایده آل دیوارهای پیش ساخته زمانی رخ می دهد که این دیوارها با متریال مناسب تولید شده باشند و همچنین باید تمامی جزئیات لازم بین اتصالات دیوارها به خوبی رعایت شده باشد و سقف و کف آن ها یکپارچه باشد.

بیشتر بدانید:

اسکلت های ساختمانی

عایق کاری رطوبتی

انواع سقف ها

انواع فونداسیون ها

کاربردهای دیوار پیش ساخته

کاربرد-های-دیوار-پیش-ساخته

 مزیت استفاده از دیوارهای پیش ساخته فقط محدود به سرعت بخشیدن به اتمام پروژه ساخت و ساز نمی شود و از لحاظ فنی، استفاده از این نوع دیوارها کاربردهای زیادی را ارائه می دهد. از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به دلیل ساختار توپری که دیوارهای پیش ساخته دارند، استحکام بالایی را ارائه می دهند.
  • به طور میانگین حدود 15% از مصالح ساختمانی را کاهش می دهد که در نتیجه، کاهش هزینه های پروژه را به دنبال دارد.
  • باعث افزایش عمر مفید سازه می شود؛ چرا که وزن داخلی ساختمان نسبت به حالت سنتی آن، با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.
  • ارائه امنیت بیشتر که ناشی از کاهش وزن داخلی ساختمان است.
  • در مصرف انرژی صرفه جویی می شود و همچنین چون این دیوارها از خاصیت عایق بودن برخوردارند، هزینه های خانوارها را نیز کاهش می دهد.
  • در برابر رطوبت، مقاومت لازم را دارد؛ برای مثال برای ساخت حوضچه‌های آب بسیار کاربردی است.
  • مقاوم در برابر نفوذ جانوران و حشرات موذی مانند موریانه ها
  • سرعت بخشیدن به ساخت و ساز نسبت به استفاده از روش های سنتی تا 5 برابر بیشتر
  • هزینه های سربار ساخت هر ساختمان کاهش می یابد.
  • خسارات ناشی از زلزله و یا بلای طبیعی دیگر را کاهش می دهد.
  • از پوشش مناسبی برای ساخت دیوارهای سوله و ساختمان برخوردار است.
  • در ساخت سردخانه از دیوارهای پیش ساخته استفاده می شود.
  • ساخت اتاق مرکز کنترل و مدیریت شبکه با استفاده از پنل های از پیش ساخته شده است.
  • ساخت یک خانه به طور کامل
  • در پارتیشن بندی محیط کارگاهی، کاربرد دارد.
  • مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارند و کاربرد وسیعی در کارخانجات و سوله ها دارند.

انواع دیوارهای پیش ساخته

انواع-دیوار-های-پیش-ساخته

انواع دیوارهای پیش ساخته که می توانید از آن ها در پروژه های مختلف ساختمانی خود متناسب با شرایط استفاده کنید؛ به شرح زیر است.

پنل "دیوار" پیش ساخته بتنی

موادی که در ساخت این پنل ها بکار رفته است همانند دیوارهای بتنی معمولی یا مسلح است. از دیوارهای بتنی پیش ساخته در ساخت پادگان ها، کارخانجات، منازل و ویلاها و دیوارهای حیاط ساختمان بهره می برند. دیوار پیش ساخته بتنی بیش از 60 سال قدمت دارد و استفاده از این نوع دیوارهای پیش ساخته در دهه های 1960 و 1970 میلادی مرسوم بوده است.

 دیوار "پنل" پیش ساخته گچی

مواد تشکیل دهنده این دیوار، آب، الیاف سبک ضد حساسیت و گچ دانه ریز است. دیوار پیش ساخته گچی معمولا ضخامت و عرضی 15 سانتی متری دارد و طول آن به 1 متر هم می رسد که به صورت کام و زبانه در کنار هم قرار می گیرند و با اسفاده از ملاتی که پایه آن گچ باشد، می توان آن را در محل نصب کرد. این دیوارها عایق صوتی و حرارتی خوبی هستند؛ چرا که در تولید آن ها از پشم شیشه و پلی یورتان مرغوب استفاده شده است.

پنل "دیوار" عایق کاری سازه ‌ای (SIP)

این نوع از دیوارها دارای عایق بندی به خصوصی هستند و از آن ها بیشر در ساخت ساختمان های تجاری و همچنین ساختمان های سبک با تعداد طبقات کمتر، استفاده می شود. پنل "دیوار" عایق کاری سازه ‌ای ( (SIPیک نوع هسته عایق شده دارد. این نوع دیوار مزایایی مانند کارآیی بالا و استحکام بالا را ارائه می دهد.

دیوار "پنل" پیش ساخته قاب چوبی

این نوع پنل ها دارای چندین نوع مختلف هستند که دارای قاب چوب های متفاوتی می باشند که سیستم های باز و پنل های بسته را شامل می شوند. البته از قبل آن ها را عایق بندی کرده اند و همچنین دارای سیم کشی و لوله کشی نیز می باشند که همین امر، کار را بسیار آسان تر می کند. دیوارهای پیش ساخته قاب چوبی دارای گل میخ هستند که با استفاده از تخته های سه لا، در محل مناسب خود نصب می شوند.

دیوار "پنل" سبک فولادی

این دیوارها به نوعی به عنوان پنل های باز شناخته می شوند و در قسمت خارجی قاب آن ها عایق هایی قرار می دهند که مانع از نفوذ سرما به داخل می شود. این نوع دیوارها با متریال گالوانیزه به کار رفته در آن ها، با حداقل 275 گرم در هر متر مکعب، می توان آن ها را برای ساخت و ساز در محیط هایی که احتمال خوردگی در آن ها بیشتر است، استفاده کرد. البته باید در نظر داشت که این نوع شرایط برای دیوارهای سبک فولادی بیشتر کاربرد دارند. قدمت این سیستم از 60 سال بیشتر است.

دیوار "پنل" پیش ساخته کناف

دیوار پیش ساخته کناف، یک نوع سازه فلزی یکپارچه به شمار می رود که ساخته شده از صفحات روکش دار گچی و سیمانی که روی آن پیچ شده است، می باشد. اجرای این پنل ها دو روش دارد؛ که در یک روش، از سیستم سازه ای استفاده می شود و در روش دیگر، بدون سیستم سازه ای کار انجام می شود. این نوع پنل های پیش ساخته، وزن بسیار سبکی دارند و شرایط نصب در آن ها آسان است.

دیوار "پنل" قاب بتنی عایق بندی شده (ICF)

دیوارهای بتنی با نام قاب عایق بندی شده دائمی نیز شناخته می شوند. تولید سیستم های قاب بتنی عایق بندی شده توسط اجزای بلوک سبک توخالی صورت می گیرد. اجزای این بلوک ها با ماده پلی استایرن منبسط شده و با استفاده از اتصالات فولادی و یا پلاستیکی ساخته می شوند. اگر به قالب برای بتن ریزی نیاز دارید، این سیستم می تواند  آن را به خوبی به شما ارائه دهد.

فواید و مزایای دیوار پیش ساخته

همانطور که گفته شد؛ دیوارهای پیش ساخته مزایای زیادی دارند که شامل موارد زیر است:

  • اگر می خواهید به سرعت کارهای خود را انجام دهید و پروژه را تحویل دهید، استفاده از دیوارهای پیش ساخته کمک شایانی در رسیدن به این هدف دارد. یکی از مهمترین جنبه های ساخت و ساز، مرحله طراحی است؛ چرا که اگر یک پروژه دارای برنامه ریزی و طراحی مناسب باشد، منجر به صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد. پنل های پیش ساخته از قبل در کارخانه ها تولید شده است و تنها کاری که باید انجام داد، پیاده سازی اصولی آن در محل پروژه است که همین عامل، مواد اولیه و مصالح ساختمانی و همچنین نیروی کار کمتری را می طلبد. پس با در نظر گرفتن این شرایط، اگر بتوان پروژه را در زمانبندی تعیین شده و یا حتی زودتر به اتمام رساند، در وقت و هزینه صرفه جویی زیادی را شاهد خواهیم بود.
  • با استفاده از پنل های پیش ساخته در ساخت و ساز، خیالتان از بابت ایمنی کارگران راحت خواهد بود؛ چرا که دیوارهایی که زیر نظر متخصصان در کارخانه ها ساخته شده اند، تمامی نکات اصولی و ایمنی در آن ها رعایت شده است. بنابراین فقط با رعایت نکاتی ساده در هنگام نصب این دیوارها در محل پروژه، می توان از وقوع هر نوع خطر و حادثه ای جلوگیری کرد. همچنین چون محل تولید دیوارهای پیش ساخته در خارج از سایت ساختمانی است، ایمنی بیشتری را برای افرادی که در محل کار می کنند فراهم می آورد.
  • می توانید زمانبندی در نظر گرفته شده برای پروژه را با استفاده از دیوارهای پیش ساخته تا  حد زیادی کاهش دهید. البته این کاهش زمانبندی به معنای کاهش کیفیت ساخت یک ساختمان نخواهد بود؛ چرا که با داشتن برنامه ریزی درست می توان تمامی اصول مربوطه را رعایت کرد. این ویژگی برای آن دسته از پروژه هایی یک نوع ویژگی کلیدی محسوب می شود که ماهیت کار از راه دور است و یا مجبورند در شرایط آب و هوایی سرد زمستان کار کنند؛ که آن ها می توانند با استفاده از دیوارهای پیش ساخته، سرعت کار خود را بیشتر کنند.
  • اگر می خواهید بدانید که آیا می توانید فرایند کاری ساختمانی را کاهش دهید یا خیر؛ باید به شما گفت که بله! با استفاده از دیوارهای از پیش ساخته شده می توان به راحتی این کار را انجام داد؛ چرا که بخش های مختلف این دیوارها به سایت ساختمانی آورده می شوند و به سرعت می توان آن ها در محل مونتاژ و نصب کرد.

معایب دیوار پیش ساخته

در کنار تمامی مزایایی که این دیوارها ارائه می دهند، اما دارای معایبی نیز هستند که به شرح زیر است:

  • همانطور ک گفته شد؛ بعضی از این نوع دیوارها به دلیل مواد بکار رفته در آن ها، وزن سنگینی دارند و برای حمل آن ها تا محل پروژه، باید از جرثقیل کمک گرفت. همین عامل منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل می شود که اگر به جای استفاده از دیوارهای پیش ساخته، به صورت سنتی دیوارچینی انجام می گرفت، دیگر هزینه حمل و نقلی وجود نداشت.
  • در زمان قرارگیری دیوارهای پیش ساخته در محل موردنظر خود، ممکن است این پنل ها به قدری بزرگی باشند که نیروی کار از پس جابجایی آن بر نیاید؛ به همین علت باید از جرثقیل استفاده کرد تا با دقت بتوان پنل را در جای درستش قرار داد.

حال که با دیوارها یا پنل های از پیش ساخته شده آشنا شدید، باید بدانید که امروزه تنوع در ساخت ساختمان ها بسیار زیاد شده است و همین تنوع، مصالح بیشتری را می طلبد که البته عناصر از پیش ساخته شده نیز جزء این قاعده محسوب می شوند. پارامترهای مختلفی وجود دارد که ما را در انتخاب نوع دیوار از پیش ساخته شده راهنمایی می کند؛ مانند: شرایط محیطی و جغرافیایی، ملاحظات اقتصادی و کاربری ساختمان. با آگاهی از این شرایط می توانید بهترین نوع از دیوارهای پیش ساخته شده را انتخاب کنید.

برای دیدن آگهی های مصالح ساختمانی به سایت شهرهای جدید مراجعه فرمائید.

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله دیوار پیش ساخته چیست؟ و انواع دیوار پیش ساخته چه امتیازی می دهید

۲.۰
۱ کاربر امتیاز داده اند
۰
۱
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت