همه چیز درباره جراح قلب و عروق

به چه کسی جراح قلب و عروق گفته می‌شود؟ جراح قلب و عروق چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ آیا یک جراح تمامی بیماری‌ها را با جراحی درمان می‌کند؟ چه زمانی باید به نزد جراح قلب و عروق مراجعه کنیم؟ یک جراح قلب و عروق خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای آشنایی با پزشک جراح قلب و عروق باید پاسخ همه این سؤالات را بیابیم. ما در این قسمت می‌خواهیم به بررسی همه موارد مربوط با یک جراح قلب و عروق و تمامی شرایط و ویژگی‌هایی که باید داشته باشیم بپردازیم.

قلب یکی از مهم‌ترین اعضای بدن می‌باشد که سلامتی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. پزشکی که وظیفه رسیدگی به سلامتی قلب بدن انسان را دارد پزشک قلب و عروق می‌باشد. این پزشک قلب را از هر لحاظ با استفاده از آزمایش‌های مختلف بررسی می‌کند و مشکل به وجود آمده را با داروهای مختلف برطرف می‌کند حال اگر با دارو سلامتی قلب بیمار برطرف نشود بیمار باید به جراح قلب و عروق مراجعه کند. جراح قلب و عروق نیز با آزمایش‌ها و بررسی‌های مختلف بیماری و مشکل فرد را تشخیص می‌دهد و با استفاده از جراحی سلامتی را به قلب فرد هدیه می‌دهد. یک جراح قلب و عروق خوب می‌تواند تمام نارسایی‌های قلب از جمله مشکلات مادرزادی و ... را درمان کند.

جراح قلب و عروق

جراح قلب و عروق کیست؟

همان طور که از نام این پزشک مشخص است وظیفه جراحی و درمان قلب و رگ‌های مربوط به آن را بر عهده دارد. وقتی بیمار دچار مشکل قلبی می‌شود و توسط پزشک قلب و عروق درمان نمی‌شود باید به دکتر جراح قلب و عروق مراجعه کند تا دکتر با جراحی مشکل او را برطرف کند. جراح قلب و عروق قبل از این که هر اقدامی انجام دهد ابتدا آزمایش‌های مختلفی روی بیمار انجام می‌دهد تا از عمل جراحی و نوع مشکل بیمار اطمینان پیدا کند سپس جراحی را انجام دهد. جراح قلب و عروق توانایی انجام جراحی بر قسمت‌های مختلف قلب، مری، ریه‌ها، رگ‌های خونی و ... را دارد. توجه کنید که جراح قلب و عروق خوب علاوه بر این که از طریق جراحی مشکل بیمار را حل می‌کند بعد از جراحی نیز به طور پیوسته جویای حال بیمار است و تا بهبودی کامل او را همراهی می‌کند.

جراح قلب و عروق جراحی قلب را چگونه انجام می‌دهد؟

بعضی از بیماری‌های قلبی بدون نیاز به جراحی و با داروهای مختلف درمان می‌شوند. این داروها می‌توانند داروهای کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول خون و ... باشند که دقیقاً باید طبق دستور پزشک مصرف شوند تا بیماری کاهش و یا آن را به طور کامل بهبود ببخشند. در این میان در قلب و رگ‌های مربوط به آن گاها مشکلاتی ایجاد می‌شود که با دارو حل نمی‌شوند و فرد بیمار باید توسط یک جراح قلب و عروق جراحی و درمان شود. در مواردی شریان‌های عروق کرونر بیمار تا حدودی مسدود می‌شود که این مورد می‌توان خطر حمله قلبی را در فرد افزایش دهد. در این حالت پزشک جراح برای حل مشکل به وجود آمده از قسمت‌های دیگر بدن رگ برای پیوند برمی‌دارد و یک سر رگ را به آئورت و سر دیگر آن را به سرخرگ کرونری در قسمت زیر محل باریک شده وصل می‌کند.

در این حالت خونی که نمی‌توانست از مسیر باریک شده و یا مسدود شده وارد قلب شود می‌تواند از رگ متصل شده جدید به راحتی عبور می‌کند و وارد قلب می‌شود. این فقط یک مورد از جراحی‌هایی می‌باشد که جراح قلب و عروق انجام می‌دهد و در موارد زیادی باعث نجات جان بیمار می‌شود. در بعضی موارد فرد از بدو تولد دچار نارسایی قبلی است که پزشک جراح می‌تواند با چنین جراحی‌هایی مشکل را حل کند.

جراح قلب و عروق چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

قلب و رگ‌های مرتبط با آن دچار مشکلات مختلفی می‌شود که جراحی آن‌ها با یکدیگر متفاوت می‌باشد. ولی مهم‌ترین نوع بیماری قلب مسدود شدن رگ‌ها می‌باشد که بسیار خطرناک بوده و جان بیمار را تهدید می‌کند. همان طور که در قسمت بالا توضیح دادیم در چنین حالتی پزشک عمل جراحی باز انجام داده و با پیوند رگ از قسمت‌های دیگر بدن مشکل بیمار را حل می‌کند. از دیگر مشکلاتی که در قلب دیده می‌شود بی نظمی در نوع و تعداد تپش‌های آن می‌باشد که آریتمی گفته می‌شود که اگر شدت آن کم باشد امکان درمان با دارو وجود دارد. یکی دیگر از جراحی‌هایی که یک پزشک جراح قلب و عروق خوب انجام می‌دهد پیوند قلب می‌باشد در این حالت زمانی که قلب بیمار کاملاً از بین می‌رود پزشک با پیوند قلب سالم جان بیمار را نجات می‌دهد.

بیماری هایی که جراح قلب و عروق درمان می کند

جراحی قلب و عروق چه عوارضی در پی دارد؟

در بعضی از موارد بعد از جراحی قلب و عروق در بدن فرد مشکلاتی به وجود می‌آید که در همه بیماران یکسان نیست و حتی در بیشتر آن‌ها ممکن است این عوارض دیده نشوند. در افرادی که اضافه وزن زیادی دارند و دچار بیماری دیابت هستند این عوارض بیشتر دیده می‌شود. برخی از این عوارض عبارت اند از:

  1. سکته مغزی و سکته قلبی
  2. ایجاد ضربان نامنظم
  3. عفونت محل زخم
  4. مشکلات کلیوی
  5. لخته شدن خون
  6. افت بسیار زیاد فشار خون و دمای بدن
  7. درد قفسه سینه

یک جراح قلب و عروق خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

مهم‌ترین ویژگی که یک جراح قلب و عروق باید داشته باشد مهارت در جراحی و داشتن تخصص زیاد در این رشته می‌باشد. اگر جراح تجربه و مهارت کافی داشته باشد می‌تواند نوع مشکل بیمار را سریع تشخیص دهد و با بهترین روش مشکل قلبی او را جراحی کند. توجه کنید که جراح ممکن است در حین عمل با مشکلات و پیچیدگی‌هایی رو به رو شود که باید در سریع‌ترین زمان ممکن درست‌ترین تصمیم را بگیرد تا بیمار نجات پیدا کند از این رو جراح قلب و عروق باید قدرت تصمیم گیری بالایی داشته باشد. همچنین کار جراحی در اتاق عمل به صورت گروهی انجام می‌شود بنابراین برای این که جراح بتواند کار خود را به خوبی انجام دهد باید توانایی کار گروهی را داشته باشد.

از دیگر ویژگی‌هایی که یک جراح قلب و عروق خوب باید داشته باشد داشتن مهارت بسیار در موارد زیر می‌باشد:

  • باید اسکن‌های سخت و پیچیده را بتواند به راحتی بخواند.
  • با فیزیولوژی سیستم تنفسی – قلبی باید آشنایی کامل و بسیار دقیق داشته باشد.
  • با تجهیزات جدید و پیشرفته کاملاً آشنا باشد.

همچنین یک جراح باید با اخلاق و رفتار خود آرامش را به بیمارانی که باید جراحی شوند، هدیه بدهد و در آن‌ها حس اطمینان و اعتماد ایجاد کند. برای این که بیمار بتواند شرایط را درک کند و استرس زیادی نداشته باشد جراح خوب باید اطلاعات کافی در اختیار او قرار دهد و از خود دلسوزی و هم دلی نشان دهد. در حالت کلی می‌توان گفت مهم‌ترین و اصلی ترین ویژگی که باید یک جراح قلب و عروق داشته باشد دانش و مهارت کافی در رشته خود می‌باشد.

ویژگی های جراح قلب و عروق

میزان درآمد جراح قلب و عروق

در حالت کلی می‌توان گفت جراح قلب و عروق یکی از پر درآمدترین شغل‌ها در دنیا می‌باشد. کار جراحان قلب و عروق بسیار ارزشمند می‌باشد آن‌ها در حقیقت زندگی دوباره به افراد می‌بخشند از این رو مبلغ دریافتی آن‌ها در مقابل این عمل ممکن است کم باشد. درآمد جراح به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع جراحی‌هایی که او انجام می‌دهد اشاره کرد همچنین بیمارستان و منطقه ای که او جراحی می‌کند نیز در میزان درآمد آن‌ها تأثیر گذار می‌باشد. با توجه به بررسی‌هایی که انجام شده است به طور متوسط میزان درآمد جراحان قلب و عروق در دنیا 900/353 دلار می‌باشد.

در کلینیک های قلب و عروق چه کارهایی انجام می شود؟

در این کلینیک‌ها زمانی که بیمار مراجعه می‌کند برای تشخیص مشکل او انواع آزمایش‌ها و تست‌ها انجام می‌شود. یک جراح قلب و عروق خوب ابتدا دلیل بیماری فرد را پیدا می کند که در کلینیک های قلب و عروق ابتدا پزشک معاینات مختلف انجام می‌دهد سپس دلیل به وجود آمدن برخی بیماری‌ها از جمله فشارخون بررسی می‌شود و مهم‌ترین کاری که انجام می‌شود درمان افرادی می‌باشد که دارای انواع بیماری‌های قلبی عروقی هستند. همچنین با انجام اکوکاردیوگرافی مشکلات موجود در قلب و رگ‌ها بیمار تشخیص داده می‌شود. تست ورزش نیز از جمله کارهایی می‌باشد که برای تشخیص بیماری‌هایی مانند عروق کرونر انجام می‌شود. بهتر است بدانید برای تأسیس کلینیک قلب و عروق باید شرایط زیادی رعایت شود که از جمله آن‌ها عبارت است از:

  1. دریافت مجوزهای لازم
  2. وجود حداقل یک متخصص قلب و عروق و یک فوق تخصص قلب و عروق کودکان
  3. حداقل پرستار دو نفر
  4. در صورت وجود اسکینگ وجود متخصص پزشکی هسته ای و کارشناس رادیولوژی ضروری می‌باشد.
  5. مساحت ساختمان مورد نیاز نیز باید مورد تائید وزارت بهداشت باشد.
  6. همچنین توجه کنید که برای انجام انواع تست‌ها و بررسی‌ها کلینیک باید تجهیزات کافی داشته باشد.

یک جراح قلب و عروق خوب برای درمان بیمار می‌تواند چند نوع جراحی انجام دهد؟

در قلب مشکلات مختلفی به وجود می‌آید که هر کدام برای درمان به روش‌های مختلفی درمان می‌شوند. جراح قلب و عروق وظیفه جراحی قلب و رگ‌های مرتبط با آن را دارد. در این قسمت به بررسی انواع جراحی‌هایی که یک جراح قلب و عروق انجام می‌دهد می‌پردازیم.

جراحی قلب باز: در این نوع جراحی پزشک در حقیقت از پیوند رگ بخش‌های دیگر بدن برای قسمتی از رگ قلب که مسدود شده است، استفاده می‌شود.

جراحی آریتمی: زمانی که ریتم طبیعی قلب غیرطبیعی می‌شود پزشک با استفاده از داروهای مختلف و شوک سعی می‌کند آن را برطرف کند ولی گاهی مشکل حل نمی‌شود که در این صورت باید جراح قلب و عروق خوب با جراحی بیمار را درمان کند.

ترمیم یا جایگزینی دریچه قلب: زمانی که بیمار دچار مشکل تنگی دریچه قلب و نارسایی دریچه می‌شود پزشک جراح برای درمان این مشکل دریچه تنگ و مسدود شده را باز می‌کند و یا دریچه جدید جایگزین می‌کند.

پیوند قلب: زمانی که عضله قلب به طور کامل از بین می‌رود و قابلیت ترمیم و بهبودی را ندارد جراح قلب و عروق یک قلب سالم جایگزین قلب بیمار می‌کند.

چند جراحی یک جراح قلب و عروق می تواند انجام دهد؟

جراح قلب و عروق خوب با انجام جراحی‌های مختلف باعث نجات جان فرد بیمار می‌شود. زمانی جراحی توسط جراح انجام می‌شود که قلب فرد به صورت مادرزادی دارای نارسایی باشد و یا در اثر بیماری‌های مختلف رگ‌های قلبی مسدود شوند. هزینه جراحی‌ها متفاوت می‌باشد و بستگی به نوع جراحی دارد. توجه کنید که قلب جز اعضای بسیار مهم بدن می‌باشد و در صورت وجود کمترین مشکل در آن خیلی سریع باید به پزشک مراجعه شود. ما در این قسمت به بررسی جراح قلب و عروق و ویژگی‌هایی که داشته باشد همچنین کارهایی که انجام می‌دهد پرداختیم امیدواریم با خواندن این قسمت در این باره اطلاعات زیادی کسب کرده باشید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله همه چیز درباره جراح قلب و عروق چه امتیازی می دهید

۵.۰
۱ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۱

۵

۴

۳

۲

۱

عکس پیش فرض کاربر
محمدصادق ۱۴۰۱-۰۶-۲۲
باسلام، شما ابتدا باید دوره پزشکی عمومی که ۷ ساله است را تمام کنید و بعد از گذراندن دوره طرح که معمولا دوساله است در آزمون دستیاری پزشکی شرکت کرده و دوره ۴ ساله تخصص جراحی عمومی را بگذرانید و سپس مجدداً به طرح دوره تخصص بروید، پس از طرح دوره تخصص شما باید در آزمون دوره فوق تخصص جراحی قلب و عروق پذیرفته شوید که این دوره هم ۳ ساله است و سرانجام شما جراح فوق تخصص قلب و عروق خواهید شد که اگر نگوییم سخت‌ترین دوره پزشکی یکی از طاقت فرسا ترین و سخت‌ترین دوره های پزشکی است‌

ممنون از نظر شما

عکس پیش فرض کاربر
سلنا عزیزی ۱۴۰۰-۰۹-۰۵
سلام" اگه میشه جواب منو بدید کلا برای قبولی جراح قلب و عروق باید چند سال درس خوند؟ اگه جواب بدید ممنون میشم

سلام با تمام شدن 12 سال تحصیلات ابتدایی و متوسطه اول و دوم و گرفتن دیپلم و شرکت در کنکور گروه علوم تجربی در صورت قبولی با رتبه خوب دوره 7 ساله پزشکی را می خوانید و بعد از آن در طرح 2 ساله آن که در بیمارستانها یا مراکز درمانی است مشغول به کار و گذراندن طرح می کنید، و بعد در آزمون دستیاری پزشکی شرکت می کنید و در صورت قبولی در تخصص مربوطه مدت 3 الی 5 سال جراحی قلب را می خوانید موفق باشید

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت