هر آنچه باید در مورد ویزا بدانیم

برای دریافت ویزا موارد زیادی وجود دارد که باید با آنها شویم. قبل از هرچیز بهتر است ابتدا با ویزا آشنا شویم و بدانیم ویزا به خودی خود چیست.

ویزا چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

ویزا یا روادید مجوزی است برای ورود به کشوری به مدت تعیین شده. شاید این تعریف کلی بنظر برسد و ابهامات ذهن شما را برطرف نکند اما ادامه مطلب را از دست ندهید تا به پاسخ ابهامات خود برسید.

برای اینکه یک تعریف جزئی‌تر و آسان‌تر از ویزا ارائه کنیم، ویزا نوعی سند رسمی است که برای خروج از کشور و رفتن به یک مقصد خاص نیاز به داشتن آن دارید. ویزا معمولا شامل محدودیتی برای زمان اقامت در کشور مقصد است.

ویزا توسط اداره مهاجرت کشور مقصد صادر می‌شود و معمولا به صورت یک برچسب یا مهر در پاسپورت فرد متقاضی ویزا ثبت می‌شود. مقامات مهاجرتی کشور میزبان هر زمان که صلاح ببینند می‌توانند مجوز حضور شما در آن کشور را باطل کنند.

برای دریافت ویزا فرد متقاضی باید درخواست دهد. ارائه درخواست در دفتر کنسولگری و سفارت کشور میزبان انجام می‌شود. گاهی ارائه درخواست به وسیله ایمیل یا پست هم امکان پذیر است. در مواقعی ویزا به صورت یک سند جدا از پاسپورت صادر می‌شود که برای سفر به کشور مقصد نیاز به همراه داشتن آن سند هست. همه کشورها برای پذیرش یک فرد به خاک خود نیاز به صدور ویزا برای فرد متقاضی کننده ندارند. این یعنی صدور ویزا وابسته به اعتبار پاسپورت فرد متقاضی است. ممکن است شما با توجه به پاسپورتی که دارید بتوانید بدون داشتن ویزا به طیف وسیعی از کشورها و مناطق مختلف در سرتاسر دنیا سفر کنید. این در حالی است که برعکس این مورد هم ممکن است برای شما وجود داشته باشد و با توجه به اعتبار پایین پاسپورتتان محدود به ورود به اندکی از کشورها بدون دریافت ویزا باشید. قابل دکر است برخی از کشورها برای خروج از خاک خود ویزا صادر می‌کنند؛ این ویزا ممکن است هم برای شهروندان خود و هم برای غیرشهروندانی که از آن‌ها میزبانی کرده صادر شود. همچنین برخی از کشورها طی توافقاتی که با دیگر کشورها داشته‌اند؛ شهروندان آن‌ها نیازی به دریافت ویزا برای ورود به کشور مذکور ندارند.

سفر به کشورهای دیگر بدون ویزا

لیست کشورهایی که می‌توانید بدون دریافت ویزا در آنها به طور موقت اقامت کنید:

1.       ویزای ارمنستان در هنگام ورود حداکثر 120 روز

2.       جمهوری آذربایجان 30 روز

3.       ویزای بنگلادش لازم است

4.       بولیوی، در هنگام ورود. ممکن است حدود 100 دلار باشد.

5.       ویزای جزایر ویرجین انگلیس هنگام ورود به مدت 1 ماه

6.       کیپ ورد ویزا به هنگام ورود به مدت 90 روز

7.       کومور ویزا هنگام ورود

8.       جزایر کوک 31 روز

9.        جیبوتی در هنگام ورود

10.   دومینیکا تا 6 ماه

11.   اکوادور 90 روز

12.   گرجستان 45 روز

13.   ویزا گرانادا لازم است

14.   هائیتی 3 ماه

15.   عراق 15 روز. باید وارد اربیل (EBL) یا سلیمانیه (ISU) شوید

16.   لائوس ویزا هنگام ورود به مدت 30 روز

17.   ویزای لبنان به هنگام ورود به مدت 1 ماه

18.    ماداگاسکار هنگام ورود. 90 روز ، 30 روز رایگان

19.   مالزی 14 روز

20.   مالدیو 30 روز با تمدید ممکن

21.   موریسینا ویزا هنگام ورود به فرودگاه بین المللی نوواچوت

22.   میکرونزی 30 روز

23.   موزامبیک روادید به هنگام ورود به مدت 30 روز

24.   نپال تا 150 روز

25.   کارت گردشگری 10 دلار نیکاراگوئه هنگام ورود

26.   نیو، 30 روز

27.    پالائو هنگام ورود به مدت 30 روز

28.   ویزای 30 روزه قطر در هنگام ورود

29.   ساموآ 60 روز

30.   سیشل 3 ماه

31.   تاجیکستان در هنگام ورود به مدت 45 روز

32.   تانزانیا ویزا در هنگام ورود، اما توصیه می شود قبل از عزیمت دریافت کنید

33.   ترکیه 90 روز طی 180 روز

34.    تووالو هنگام ورود به مدت 1 ماه

35.   ویگان 3 ماه ویزا هنگام ورود

36.   ونزوئلا 90 روز

37.   زیمبابوه هنگام ورود به مدت 3 ماه

چک کردن ویزا

شهروندان این کشورها نیازی به دریافت ویزا برای ورود به ایران ندارند:

1.       ارمنستان (90 روز)

2.       آذربایجان (30 روز)

3.       بولیوی (30 روز)

4.       مصر (20 روز)

5.       گرجستان (45 روز)

6.       لبنان (30 روز)

7.       مالزی (15 روز)

8.       صربستان (30 روز)

9.       ترکیه (90 روز)

10.   ونزوئلا (15 روز)

با خواندن این لیست شاید سوالاتی برای شما ایجاد شده باشد از این قبیل که ویزا در حین ورود چیست؟ آیا ویزا برای استفاده در تمام شهرها و مناطق کشور مقصد است؟ چرا محدودیت روزها در کشورهای مختلف متفاوت است؟ و ... .

ویزا در حین ورود چیست؟

برخی کشورها قوانین متفاوتی در صدور ویزا دارند و ویزا را در هنگام ورود فرد به کشورشان صادر می‌کنند. دلیل این تفاوت در زمان صدور ویزا می‌تواند به عوامل امنیتی و یا ویزاهای خاص برگردد.

برخی کشورها که پس از ورود به خاک آنها ویزا دریافت می‌کنید:

1.جیبوتی

2.لائوس

3.سوریه

4.مالدیو

5.لبنان

6.تاجیکستان

شاید مهم‌ترین بخش داستان اینجا باشد که شما برای دریافت ویزا چه شرایطی باید داشته باشید؟ جواب سوال شما اینجاست که صلاحیت ورود شما به کشور هدف را کنسولگری آن تعیین می‌کند. افرادی که در کنسولگری یا سفارت کشور مذکور مسئول بررسی این امر هستند در اصل نمایندگانی از طرف وزارت خارجه دولت آن کشورند و نهایتا باید شرایط شما را با سیاست‌های از پیش مشخص شده وفق دهند.

به عنوان مثال برخی از همین نمایندگان وظیفه بررسی شرایط مالی شما را دارند تا اطمینان حاصل کنند که اگر در شرایطی در کشور میزبان گیر افتادید توانایی مالی برای خروج از این کشور را داشته باشید و یا برخی از همین نمایندگان سوابق شما را به لحاظ داشتن سوپیشینه بررسی می‌کنند؛ اگر شما مرتکب جرمی شده باشید به احتمال بسیار زیادی شانسی برای متقاعد کردن این نمایندگان حاضر در سفارت ندارید.

آیا ویزا برای همه مناطق کشور صادر می‌شود یا محدود به بخش‌هایی است؟

تقریبا تمام کشورهای دنیا محدودیت خاصی در حین صدور ویزا برای بخش‌های مختلف کشورشان وضع نمی‌کنند اما در این بین استثناعاتی هم وجود دارند که تنها برای مناطق خاص یا شهر های خاصی ویزا صادر می‌کنند.

چرا محدودیت روزها در کشورها متفاوت است؟

جواب سوال شما باز هم برمی‌گردد به سیاست‌های وضع شده توسط دولت مقصد برای شهروندان یک کشور خاص و این مسئله دلیل به خصوصی ندارد.

ویزا در حین ورود

سختگیرترین کشورها در صدور ویزا

شاید بتوان گفت سختگیرترین کشورها به دلایل مختلف موارد زیر باشند:

کره شمالی، روسیه، عربستان سعودی، ترکمنستان، چین و بوتان

مهمترین دلیل برای تفسیر این مطلب که چرا ورود به این کشورها پیچیده است برمی‌گردد به سیاست‌هایی که دولت‌های حاکم بر این کشورها وضع کرده‌اند و به راحتی اجازه ورود به کشورشان را نمی‌دهند.

شاید بتوان با قطعیت گفت کره شمالی سخت‌ترین سیاست‌ها برای پذیرش شهروندان دیگر کشورها را دارد. همانطور که میدانید کره شمالی قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ورود به کشورش وضع کرده به عنوان مثال هر فردی که وارد این کشور می‌شود بدون دو محافظی که توسط نهادهای دولتی تعیین شده و به تنهایی جایی نمی‌تواند برود!

البته برخی جنبه‌های دیگر هم در عدم توانایی ورود به طور ساده در این مناطق دخیل‌اند. مثلا روسیه تنها در صورتی به شخص مذکور ویزا می‌دهد که شخص نامبرده به ویروس اچ آی وی آلوده نباشد!

انواع ویزا

ویزای کار

ویزای کار جزو محبوب ترین ویزاها نزد ایرانیان است؛ به خصوص پس از ظهور ویروس کرونا و درگیر شدن جهان ویزای توریستی به عنوان محبوب‌ترین ویزا جایگاهش متزلزلتر شد و ویزای کار از اهمیت بیشتر برخوردار شد. با استفاده از این ویزا می‌توانید در دیگر کشورها کار کنید و به طور موقت ویزا بگیرید. طبق قوانین بعضی از کشور ها اگر مدت زمان مشخصی با ویزای کار در این کشور مستقر شوید ویزای دائمی دریافت می‌کنید.

ویزای توریستی

 اگر می‌خواهید به دیگر کشورها سفر کنید و نمی‌توانید مستقیما و با پاسپورت خود مستقلا وارد آن شوید از این ویزا استفاده کنید. احتمال اعطای ویزای توریستی بسیار بالاتر از دیگر ویزاها است.

ویزای تحصیلی

این ویزا هم از اهمیت خاص خود برخوردار است و پس از ویزای توریستی و کار بیشترین تقاضا را در بین ایرانیان دارد. اگر می‌خواهید در کشور دیگری تحصیل کنید باید از این ویزا استفاده کنید. شرایط کسب این ویزا هر چند آسان تر از دریافت ویزای کار است اما پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. در قدم اول باید دانشگاه یا کالجی که می‌خواهید در آن ادامه تحصیل بدهید را انتخاب کنید و در صورت جلب نظر محل تحصیلتان این ویزا به شما تعلق می‌گیرد. شرایط موقتی یا دائمی بودن آن مشابه ویزای کار است.

ویزای پزشکی

برای این که در کشور دیگری به ادامه درمان خود بپردازید می‌توانید از این ویزا استفاده کنید. مدت زمان این ویزا حداکثر 90 روز است.

ویزای ملاقات اقوام

این ویزا برای ملاقات با فامیل های درجه 1 که در کشور مقصد اقامت دارند معتبر است. حداکثر زمان این ویزا 6 ماه است.

ویزای هنرمندان

ویزای هنرمندان برای بازیگران، نقاش‌ها، خوانندگان و هنرمندانی صادر می‌شود که میخواهند برنامه ای در کشور مقصد داشته باشند.

انواع ویزا

برای دریافت ویزا به چه مدارکی نیاز داریم:

1.پاسپورت با اعتبار بیش از 6 ماه

2.شناسنامه به همراه ترجمه شده آن

3.سند از گردش مالی 6 ماه اخیر

4.بلیط رفت و برگشت

5.برگه رزرو هتل به همراه یک سند برای مشخص کردن زمانی که قرار است آن جا بمانید

6.اصل کارت ملی به همراه ترجمه آن

7.عکس مربوط به همان سال

ویزای شنگن

در سال 1985 تعدادی از کشورهای اروپایی(26 کشور) با یکدیگر پیمانی امضا کردند که طی آن اگر فردی پاسپورت یکی از این کشورها را دارا باشد می‌تواند به 25 کشور دیگر بدون دریافت ویزا سفر کند. البته محدودیت‌های زمانی برای افراد دارنده این ویزا برای سفر به کشورهای عوض شنگن وجود دارد. کشورهای عضو شنگن به شرح زیرند:

اتریش، مالت، هلند، نروژ، اسپانیا، لیختن اشتاین، اسلوونی، سوئد، دانمارک، جمهوری چک، ایسلند، لتونی، آلمان، مجارستان، سوئیس، اسلواکی، ایتالیا، یونان، مجارستان، لهستان، پرتغال، بلژیک، فنلاند، لوکزامبورگ، لیتوانی،فرانسه

دریافت این ویزا برای کشورهای خارج از این معاهده بسیار دشوار است و تفاوت‌هایی با دیگر ویزاها دارد. آماده شدن این ویزا بسیار بسیار زمان بر است به طوریکه از زمان درخواست تا دریافت آن ممکن است چیزی حدود 14 روز کاری به طول انجامد. هزینه درخواست شنگن 80 یورو است.

سخن آخر

در این مطلب هر آنچه درباره ویزا مورد نیاز بود به شما ارائه شد. امیدواریم این مطلب مورد نظر شما قرار گرفته باشد. 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله هر آنچه باید در مورد ویزا بدانیم چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت