استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی

استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی یکی از شیوه های نوین ارائه خدمات از جانب قوه قضاییه است. استعلام، یک واژه آشنا بوده که همه ما کم و بیش با آن سروکار داشته‌ایم. این روزها با پیشرفت علم و تکنولوژی انجام بسیاری از فرآیندهای پیچیده اداری که در گذشته نیاز به کلی صرف وقت داشتند، با یک استعلام ساده در کمترین زمان ممکن عملی هستند.

 اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که هنوز آنچنان که باید با کاربرد استعلام در زندگی روزمره امروزی آشنا نیستید لطفاً با ما همراه شوید و هم با واژه استعلام آشنا شوید و هم آنکه مراحل استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی را بیاموزید.

آگهی های خرید و فروش، رهن و اجاره ملک را در سایت شهرهای جدید ببینید.

استعلام چیست؟

استعلام-چیست؟

قبل از آنکه ما به سراغ شرح مراحل استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی برویم البته ترجیح می‌ دهیم توضیحات مختصری در رابطه با واژه استعلام خدمت شما دوستان عزیز ارائه بدهیم.

منظور از استعلام عملیاتی است که امروزه شما می‌توانید به لطف پیشرفت‌هایی که در زمینه علم و تکنولوژی رخ داده است، بدون محدودیت زمانی و مکانی به صورت آنلاین جهت انجام برخی فرآیندها و کسب یک سری اطلاعات انجام دهید.

به عنوان مثال اگر شما بخواهید بدانید که آیا سند مالکیت زمین و یا خودرو مورد نظرتان به نامتان است یا خیر، تنها با در اختیار داشتن کد 18 رقمی روی برگه سند، می‌توانید این کار را با یک استعلام گیری ساده انجام دهید و از بودن و نبودن ملک یا خودرو مورد نظر به نام خود مطمئن شوید.

همچنین در مواقعی که شما برای ثبت سند یک مال غیر منقول و یا منقول که نیازمند ثبت سند رسمی باشد، به نام خود اقدام کنید و فرایندهای اداری مربوطه را انجام داده باشید، با یک استعلام گیری راحت می توانید از اجرای صحیح فرایند صورت گرفته مطمئن شوید.

امروزه روش‌های متعددی برای گرفتن استعلام وجود دارد که برخی از آن‌ها باید از طریق مراجعه به مراجع مربوطه صورت بگیرد اما برخی دیگر نظیر استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی به صورت کاملاً غیر حضوری امکان پذیر است.

مزیت امکان استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی چیست؟

همانطور که در مطالب قبلی نیز گفتیم امروزه شما می توانید با روش های متعددی نظیر مراجعه به دفاتر ثبت از وجود یا عدم وجود سند مالکیت ملک یا خودرو به نام خود مطلع شوید. همچنین گفتیم که ساده‌ترین روش استعلام گیری با استفاده از کد ملی است.

منتهی استعلام با کد ملی به صورت غیر حضوری دارای محدودیت بوده و شما فقط به صورت خاص برای اطلاع از آخرین وضعیت یک ملک یا یک خودرو خاص می توانید استعلام بگیرید. به عبارت دیگر استعلام غیر حضوری عمومیت ندارد و شما نمی توانید به صورت استعلام غیر حضوری از وضعیت دارایی خود و نزدیکان تان مطلع شوید.

به هر حال این روش نیز همانند هر عملیات اداری دیگری تابع قوانین و مقررات خاص بوده و باید در چهار چوب قوانین صورت بگیرد. معمولاً در مواقع مختلفی شما نیاز دارید بودن و نبودن سند یک خودرو‌ یا ملک را به نام خود اثبات کرده و به این ترتیب با استناد به آن از حق و حقوق خویش دفاع کنید.

اما مهمترین مزیت امکان استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی در این است که موجب افزایش امنیت و همچنین سهولت معاملات و قراردادها می شود.

بسیاری از دعاوی مطروحه در دادگاه ها، ریشه از عدم اطلاع خریدار از شرایط و اوضاع مورد معامله در حین خرید دارد که امکان استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی در حین خرید و فروش تا حد زیادی از بار ارائه پرونده های مرتبط با دعاوی ملکی به مرجع قضایی و حقوقی می کاهد. در واقع مهمترین مزیت امکان فوق افزایش امنیت معاملات سند دار و کاهش دعاوی ملکی است.

قوانین اداره ثبت اسناد و املاک کشور در رابطه با استعلام سند مالکیت چیست؟

یکی از اصول مهم قانونی و اخلاقی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید به آن مزین باشد، رازداری است. در واقع سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این حق را ندارد که وضعیت و احوال شخصیه افراد را در اختیار سایرین قرار دهد. به عبارت دیگر این سازمان موظف است حریم خصوصی افراد را حفظ کند و تحت هیچ شرایطی نمی تواند اطلاعات آن ها را در اختیار اشخاص دیگر حتی اقوام و بستگان درجه یک قرار دهد.

البته ناگفته نماند که یک استثنا برای مورد ذکر شده وارد است و آن استثنا زمانی است که پای حکم قضایی در میان باشد. به عبارت دیگر جز در موارد خاصی فقط به حکم مقام قضایی، مرجع قانونی می تواند به غیر خود شخص جهت استعلام  اموال و دارایی او اقدام کند. در غیر این صورت هیچ مرجع قانونی دیگری هم بدون اخذ اجازه از دادگاه صالح و مقام قضایی قادر به استعلام اموال و اسناد ثبت شده به نام  اشخاص نیست.

بنابراین برای آنکه به این اصل قانونی خللی وارد نشود و افرادی به غیر خود شما نتوانند استعلام اموال شما را بگیرند، باید با در دست داشتن کارت ملی خود به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و به این ترتیب زیر نظر مرجع قانونی اقدام به استعلام اسناد مالکیت املاک ثبت شده به نام خود کنید.

بنابراین شما نمی توانید از طریق استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی برای دریافت تمام اطلاعات مالی ثبت شده در سازمان ثبت اسناد و املاک به نام خود اقدام کنید و این امکان فقط به صورت موردی در رابطه با سند خاصی برای شما امکانپذیر است.

چه تفاوتی بین استعلام سند مالکیت ملک و استعلام معاملات وجود دارد؟

با توجه به گسترش خدمات الکترونیکی دولت مخصوصاً در امور ثبتی فرآیند اجرای بسیاری از امور را برای مردم بسیار ساده‌تر از قبل کرده است. بنابراین مردم به جای آنکه مجبور شوند به مراکز اداری  مراجعه کنند، به سامانه های الکترونیکی که دولت برای این منظور در نظر گرفته است مراجعه می‌کنند و به این ترتیب کار خود را انجام می‌دهند.

در حال حاضر برای استعلامات معامله ای با کد ملی نیز سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که زیر نظر قوه قضاییه مشغول به خدمت رسانی به مردم است یک سامانه الکترونیکی برای این منظور راه اندازی کرده است که شما می توانید با مراجعه به سامانه فوق استعلامات معامله ای  با کد ملی را انجام دهید.

همانطور که در مباحث قبلی نیز گفتیم مهمترین مزیت استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی این است که سهولت خرید و فروش را راحت می کند. در واقع زمانی که شما قصد فروش خودرو یا ملک خود را داشته باشید، بدون آنکه نیاز به مراجعه به اداره خاصی داشته باشید فقط با وارد کردن کد ملی خود به سامانه ثبت می توانید ادعای مالک بودن خود را در رابطه با موضوع معامله به اثبات برسانید.

این اصل در حالت عکس نیز صادق بوده و زمانی که شما قصد خرید نیز دارید تنها با یک استعلام گیری ساده از وضعیت سند مورد معامله از حسن نیت طرف معامله و مالک اصلی بودن وی اطمینان خواهید یافت.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که امکان استعلام سند مالکیت با استفاده از کد ملی تأثیر بسیار زیادی در تسریع فرآیند خرید و فروش دارد. همچنین از بار هجوم مردم به مراکز اداری نیز تا حد قابل ملاحظه ای می کاهد.

البته ناگفته نماند که استعلامات معامله‌ای به صورت آنلاین به دو روش قابل انجام است. در واقع علاوه بر شماره ملی شما با استفاده از کد رهگیری نیز قادر به استعلام در این زمینه هستید.

لازم به ذکر است که استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی امروزه یکی از مراحل مهم استعلامات معامله‌ای بوده و نقش بسیار پر رنگی در کاهش کلاهبرداری های ملکی دارد.

از آنجایی که استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی به صورت خاص به منزله اخذ اطلاعات خصوصی و شخصی مالک سند محسوب نمی شود، به صورت غیر حضوری نیز قابل اجرا است. در واقع در رابطه با قراردادها و معاملات شرایط متفاوت بوده و افراد می توانند با وارد کردن شماره ملی یا کد رهگیری طرف قرارداد به سامانه به صورت غیر حضوری نیز اقدام به استعلام معاملاتی کند.

بیشتر بدانید:

همه چیز درباره خانه هوشمند (smart Home)

افزایش امنیت خانه در مقابل سارقان

شغل های کاذب و تأثیرات مخرب آن

پیدا کردن شغل خوب چگونه است؟

شرایط بیمه بیکاری در دوران کرونا

بیت کوین چیست؟ و هر انچه که باید درباره بیت کوین بدانید

سامانه استعلام الکترونیکی ملک چه خدمتی را به مردم ارائه می دهد؟

سامانه-استعلام-الکترونیکی-ملک-چه-خدمتی-را-به-مردم-ارائه-می دهد

این سامانه یکی از سامانه‌های زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک و قوه قضاییه بوده که به منظور کاهش دعاوی مطروحه به محاکم قضایی و حقوقی در رابطه با اختلافات ناشی تنظیم سند و برخی از سوءاستفاده‌ های ملکی راه اندازی شده است.

این سامانه به مردم کمک می کند که قبل از انجام هر گونه معامله ای ابتدا در رابطه با وضعیت آن استعلام گرفته و سپس اقدام به معامله کنند.

در واقع این سامانه در رابطه با اعتبار سند مورد معامله برای طرفین رفع تکلیف کرده و به نوعی احتمال وقوع جرایم ملکی را کاهش می دهد.

بنابراین تمامی افراد بدون نیاز حضوری به مرجع قانونی خاصی می‌توانند به سامانه استعلام الکترونیکی ملک مراجعه کنند و با ارائه بارکد و کد ملی صاحب ملک از وضعیت مالکیت او در  رابطه با موضع مورد نظر اطلاعات کامل و جامع را دریافت کنند.

با توجه به توضیحاتی که در مطالب قبلی ارائه دادیم، باید بگویم که امروزه جهت استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی شما مجبور نیستید در حالی که شناسنامه خود را نیز به همراه دارید به یکی از دفاتر رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید تا کارمندان ثبت اسناد با تطابق مشخصات کارت ملی و شناسایی شما اقدام به استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی برای شما کنند.

لازم به ذکر است که استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی به صورت غیر حضوری هیچ خللی به اصل راز داری و حفظ حریم خصوصی افراد وارد نمی کند. زیرا این اقدام به صورت خاص صورت می گیرد و موجب برملا شدن میزان دارایی شما به طور کامل برای اشخاص ثالث نمی شود.

زیرا در این سامانه تمام دارای های و اسناد ثبت شده به نام صاحب ملک ارائه نمی شود بلکه فقط وضعیت و میزان مالکیت او در رابطه با ملک مورد معامله قابل استعلام است و برای دریافت اطلاعات کامل در رابطه با کل اسناد ثبت شده به نام شما، باید به صورت حضوری اقدام کنید.

بنابراین به شما توصیه می کنیم قبل از انجام هرگونه معامله ای از طریق سامانه مذکور خود را از شر دام کلاهبردان نجات دهید.

نحوه استعلام سند مالکیت ملک با کد ملی

نحوه-استعلام-سند-مالکیت-ملک-با-کد-ملی

برای انجام اقدام فوق و دریافت اطلاعات مالکیت یک ملک و یا خودرو لازم است که ابتدا شما به سامانه استعلام الکترونیکی ملک یا http://inquirystatus.ssaa.ir

مراجعه کرده و سپس در صفحه باز شده بر روی سربرگ میز خدمات الکترونیک کلیک کنید. حال برای شما صفحه دیگر باز می شود که باید در این صفحه گزینه پیگیری استعلام الکترونیکی ملک را انتخاب کرده و روی آن کلیک کنید. حال با کلیک دکمه پیگیری استعلام الکترونیکی شما وارد سامانه فوق می شوید.

اکنون در این صفحه باید ابتدا شناسه یکتای سند مالکیت خود را در کادر اول وارد کنید و سپس به سراغ تکمیل کردن کادر دوم بروید. در کادر دوم چیزی که سامانه از شما می خواهد و جهت ورود به مرحله بعدی باید آن را تکمیل کنید، وارد کردن حاصل جمع دو عددی است که در صفحه نشان داده می شود. حال با وارد کردن جمع دو عدد باید دکمه ارسال را کلیک کنید. به این ترتیب شما موفق به مشاهده آخرین وضعیت سند مذکور خواهید شد.

جهت ارائه راهنمایی بیشتر در رابطه با استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی به شما عزیزان باید بگویم که کد یکتا و یا شناسه، شامل همان شماره دفتر املاک است و یک کد 18 رقمی است. شماره فوق معمولاً در قسمت بالای سمت چپ سند مالکیت درج شده و با مشاهده این قسمت آن را ملاحظه خواهید کرد.  

انجام اقدام فوق پیش از تنظیم مبایعه نامه و خرید ملکی که هیچ اطلاعاتی در رابطه با سابقه و وضعیت مالکیت آن ندارید بسیار مهم بوده و امنیت معامله شما را تا حد قابل ملاحظه ای افزایش می دهد.

چه استعلاماتی به صورت آنلاین و غیر حضوری قابل انجام هستند؟

چه-استعلاماتی-به-صورت-آنلاین-و-غیر-حضوری-قابل-انجام-هستند

برای گرفتن استعلام از مراجع قانونی و اداری دو حالت کلی وجود دارد که شامل استعلام حضوری و غیرحضوری است. مطابق با قوانین برخی از استعلامات به دلیل شرایطی که دارند به صورت غیر حضوری قابل انجام نیستند. اما بر عکس برخی دیگر از چنین قابلیتی بهره مند هستند. به طور کلی استعلاماتی که به صورت غیر حضوری قابل پیگیری هستند شامل موارد زیر می باشند:

تصدیق اسناد و اوراق اسناد رسمی

جهت استعلام اسناد و اوراق اسناد رسمی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سایتی را تدارک دیده است که شما باید جهت انجام اقدام مذکور به آن مراجعه کنید. شما پس از ورود به سایت مورد نظر شناسه سند و رمز تصدیق را وارد کرده و به این ترتیب از تصدیق اسناد مربوطه مطلع می شوید.

پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک

دیگر استعلامی که شما به صورت آنلاین و غیر حضوری مجاز به انجام آن هستید، پیگیری آخرین وضعیت استعلام الکترونیکی ملک است. برای این منظور نیز باید وارد سایت مورد نظر شوید و با وارد کردن شناسایی یکتای سند ملک که یک رمز 18 رقمی است استعلام مورد نظر خود را انجام دهید.

استعلام شناسه ملی

برای استعلام شناسه ملی نیز شما می توانید وارد سایت سازمان ثبت اسناد و احوال کشور شوید و اقدام به استعلام کنید.

استعلام ممنوع الخروجی

این مورد نیز جزو آن دسته از مواردی است که شما جهت استعلام می توانید به سایت مربوطه مراجعه کنید و به صورت غیر حضوری از وضعیت خروج خود از مرزهای کشور مطلع گردید.

نظرات خود را در رابطه با این مقاله از شهرهای جدید با ما در میان بگذارید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله استعلام سند مالکیت ملک و خودرو با کد ملی چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت