همه چیز درباره بیمه کار

شاید در زمان حاضر و شرایط متلاطم کاری و اقتصادی موجود، نتوانیم کسی را بیابیم که با اصطلاح بیمه بیگانه باشد. تقریبا" تمام افراد با اهمیت بیمه و نقش آن در زندگی روزمره  آشنا هستند و با افزایش خطرات احتمالی  در زمینه‌های گوناگون ، به عنوان یک راه حل به سراغ بیمه‌گر می ‌روند. اما بدترین اتفاق این است که‌ زمانی که به آن نیاز داشته باشیم، به سراغ آن برویم. پس باید آینده ‌نگر بود تا وقتی که  به سن بازنشستگی رسیدید به دلیل نداشتن تدبیر مناسب در جوانی با مشکلات روحی، جسمی و مالی روبرو نشوید. در این مقاله  شهرهای جدید سعی داریم تا به طور کامل اهمیت بیمه کار نقش آن در تمام زمینه‌ های زندگی را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

بیمه چیست؟

بیمه چیست؟

بیمه را می توان پروسه ای برای جلوگیری یا محافظت از شما در برابر خطرات و ریسک‌های احتمالی در زندگی یا کسب ‌و‌کارتان بدانیم.  در واقع بیمه تضمین کننده این موضوع است که در زمان بروز مشکلات و اتفاقات نا‌خواسته‌ تنها نخواهید بود. لذا انواع مختلف بیمه وجود دارد که برای شرایط مختلف تعریف می شوند. از این میان می توان بیمه حوادث، بیمه آتش سوزی، بیمه تکمیلی، بیمه خودرو، بیمه بیکاری و البته مهم‌ترین شکل بیمه، بیمه کار را نام برد .

اولین بار چه زمانی بیمه مورد استفاده قرار گرفت ؟

استفاده از بیمه اولین بار

اجازه بدهید نقطه شروع فرآیند بیمه را جستجو کنیم و به دنبال زمانی باشیم که اولین بار انسان نیاز خود به بیمه را درک کرد.  البته همیشه داشتن امنیت مالی و جانی برای همه انسان ‌های دنیا حائز اهمیت بوده است و بشر همیشه در خطر بلایای طبیعی و غیر طبیعی قرار داشته است که در کمین وی بوده اند. لذا انسان به طور پیوسته در جستجوی یافتن راهی برای حل این مسأله یا کاهش خطرات ناشی از این حوادث بوده است.

بر اساس یک باور قدیمی، اولین بار  به طور تقریبی بین 500 تا 600 سال پیش از میلاد ، مفهوم بیمه برای پشتیبانی از تجارت کشتیرانی در برابر خطرات احتمالی مثل حمله دزدان دریایی و حوادث دیگر ابداع شد، اما به طور کلی نمی توان گفت اولین بار چه زمانی مفهوم بیمه و استفاده از آن مورد استفاده قرار گرفته است.

تاریخچه بیمه در ایران:

تاریخچه بیمه در ایران

تا قبل از سال 1310 نمی توان هیچ  نمونه را نام برد که بیان گر استفاده گسترده ای برای بیمه در ایران باشد.  اما پس از ایجاد قانون ثبت شرکت‌ ها و به ثبت رسیدن این قانون، شعبه و نمایندگی شرکت ‌های انگلیسی، اتریشی، آلمانی و سوئیسی در ایران فعالیت خود را شروع کردند. اصلی ترین مشکل این نمایندگی ها را می توان دریافت حق بیمه بالا دانست. لذا ضرورت تاسیس یک شرکت بیمه کاملاً ایرانی در سال 1314 به طور کامل احساس شد و روند رسیدن به خودکفایی در حوزه  خدمات بیمه ‌ای شروع شد. همچنین روند کنترل و نظارت دولت بر شرکت ‌های خارجی بیمه نیز بیشتر شد. اولین بیمه دولتی ایران شرکت سهامی بیمه ایران محسوب می‌شود که فعالیت خود را با سرمایه کاملاً دولتی شروع کرد.

لازم به ذکر است که اولین شرکت خصوصی با عنوان بیمه شرق در سال 1329 ایجاد شد و هفت شرکت خصوصی دیگر نیز تا سال 1347 به این مجموعه اضافه گردید. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی برای ارائه خدمات متنوع بیمه وجود دارند که شما می توانید با توجه به ویژگی ها و مزایای آنها، خدمات یکی از آنها را انتخاب کنید.

قرارداد بیمه چگونه است؟

قرارداد بیمه چگونه است؟

بیمه قراردادی قانونی است که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) تضمین می‌کند که در ازای دریافت وجه حق بیمه و یا وجوهی از طرف مقابل  یا بیمه گذار، در زمان وقوع و  بروز حادثه، تمام یا بخشی از خسارت وارده را جبران کند. این موضوع به این معنی است که پرداخت وجه معینی به بیمه گذار است. پس بیمه ‌گر قبول این تعهد برای پرداخت خسارت را ارائه می دهد و بیمه گذار نیز تعهد دارد تا وجه حق بیمه تعیین شده در قرارداد را پرداخت کند.  

نکات مهم در قرارداد بیمه:

نکات مهم در قرارداد بیمه

در زمان عقد قرارداد بیمه به قید تمام نکات ذیل به طور دقیق و مشخص دقت کنید:

  •  ميزان و حدود تعهدات بيمه‌گر در صورت وقوع حادثه یا ایجاد خسارت
  • تاريخ انعقاد قرارداد بیمه و قانونی شدن آن
  • تاریخ شروع و پایان بیمه‌ نامه
  • میزان حق ‌بيمه و روش های پرداخت آن
  • ثبت کامل نام و مشخصات بيمه‌گر و بيمه‌گذار
  • موضوع بیمه ، مانند بیمه‌کار یا بیمه آتش‌سوزی
  • ثبت تمام ریسک يا خطری كه باعث عقد قرارداد بيمه شده اند.

نقش بیمه در بهبود کار در ایران:

نقش بیمه در بهبود کار در ایران

ماهیت توزیع کنندگی ریسک و تامین کنندگی منابع مالی بلند مدت در اقتصاد صنعت بیمه و همچنین نقش متعادل کننده بیمه در بازار های مالی، می توان عنوان کرد که بیمه نقش مهمی در بهبود فضای کسب و کار دارد. هر چند بیمه به طور مستقیم در شاخص ها و زیر شاخص های بهبود فضای کسب و کار نقشی ندارد، اما شرایط لازم توسعه کسب و کار را ایجاد می کند. نباید فراموش کرد که حمایت از سرمایه گذاران و اخذ اعتبار از مهم‌ترین شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار است. همچنین باید بدانید که شاخص اخذ اعتبار به میزان دسترسی به منابع مالی وابسته است. لذا نقش مستقیم و غیرمستقیم صنعت بیمه در نظام تامین مالی و تسهیل فرایند تامین اعتبار برای ارتقا شاخص فضای کسب و کار ملموس است.

بیمه کار:

یکی  از مهمترین مسائلی که در زمان استخدام در یک شرکت یا اداره در مورد کنکاو خواهیم بود، نحوه بیمه ما در شرکت یا اداره مذکور است. افراد در زمان استخدام خود، سوالات مهم ذیل را خواهند داشت:

  • آیا بیمه خواهیم شد؟
  • اگر بیمه شویم، باید هر ماه چه مقدار پول برای بیمه بپردازیم؟
  • اگر بیمه شویم، چه شرایطی خواهد داشت؟
  • اگر بیمه شویم، از چه نوع بیمه برای ما استفاده خواهد شد؟

انواع بیمه کار:

بر اساس قانون کار کشور دو نوع بیمه، بیمه اجباری و بیمه‌ خویش فرما وجود دارد. بیمه اجباری برای افرادی تعریف می شود که در سازمان ها، ادارت، شرکت ها، کارگاه ها و استخدام شده اند. بیمه خویش فرما نیز برای استفاده  صاحبان حرفه‌ها و مشاغل آزاد تعریف شده است.

جالب است بدانید که بر اساس ماده 148 قانون کار ایران، تمام کارفرمایان کارگاه های مشمول این قانون، ملزم هستند که بر اساس قانون تامین اجتماعی، شرایط لازم برای بیمه کارگران واحد خود را فراهم کنند.

در واقع کارفرما وظیفه دارد که حق بیمه سهم خود و بیمه شده ( کارگر استخدام شده در کارگاه یا اداره) را پرداخت کند. همچنین در زمان پرداخت حقوق( کارگر استخدام شده در کارگاه یا اداره)، سهم وی را کسر کند و با اضافه کردن سهم خود، کل حق بیمه قابل پرداخت را فراهم کند.

باید بدانید که تمام مبلغ حق بیمه 30 درصد از حقوق کارگران است که از این میزان 23 درصد آن سهم کارفرما و هفت درصد سهم کارگر است. هر سال مبلغ بیمه قابل پرداخت برای بیمه کارگر مشخص می ‌شود. اگر کارفرما از کسر حق بیمه کارگر اجتناب کند،  خود مسئول پرداخت کل حق بیمه خواهد بود.

ویژگی های بیمه اجباری:

  •  باید بدانید تنها وجود رابطه کاری بین کارفرما و کارگر برای برخورداری از حق بیمه اجباری تامین اجتماعی کافی خواهد بود.
  •  شما برای پیگیری بیمه تامین اجتماعی هیچ محدودیت زمانی نخواهید داشت و در هر زمان می توانید برای بررسی  وضعیت بیمه خود اقدام کنید.
  • همچنین به طور مستقیم دولت و نظام اداری از بیمه شوندگان پشتیبانی می کنند و احیای حق بیمه شدگان جز‌ء حقوق عمومی شهروندی محسوب می شود. این در حالی است که بیمه های خویش فرما شامل مقررات حقوق خصوصی و مدنی است.
  • وظیفه پیگیری پرداخت بیمه اجباری بر عهده کارفرما است.
  • اجرا‌ی کامل مقررات سازمان تامین اجتماعی
  • برخورداری از خدمات و مزایایی نظیر بیمه بیکاری

بیمه اختیاری:

چنانچه تحت پوشش بیمه خاصی نباشید، می توانید از بیمه اختیاری استفاده کنید. برای استفاده از خدمات این نوع بیمه باید شخصا" به شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنید و قرارداد بیمه خود را منعقد نمایید. شما در این نوع بیمه ملزم هستید تا تمام حق بیمه خود را پرداخت کنید. پس از ثبت تقاضای بیمه اختیاری، سازمان تامین اجتماعی تا حداکثر 2 ماه به شما اطلاع می دهد که بیمه شما را پذیرفته است یا خیر.

چنانچه درخواست شما قبول شود، ملزم هستید به همراه افراد تحت تکفل خود برای انجام معاینات پزشکی اقدامات لازم را انجام دهید. چنانچه کمتر از 9 ماه از پرداخت حق بیمه قبلی می گذرد، نیازی به انجام دوباره معاینات پزشکی ندارید.

 ویژگی های بیمه اختیاری:

چنانچه تحت پوشش اختیاری هستید و در جایی استخدام شده اید، باید به سازمان تامین اجتماعی خبر بدید. تا پس از کسر هزینه‌های اداری از  بقیه مبلغ پرداختی، هزینه‌های شما پرداخت شود. معمولا" در این نوع بیمه شما 27 درصد درآمد خود را به عنوان حق بیمه پرداخت می‌کنید.شما برای استفاده از مزایا و خدمات بیمه اختیاری باید حداقل سابقه 30 روز بیمه داشته باشید.  این بیمه کلیه خدمات فوت، از کار افتادگی، مستمری بازنشستگی، درمان، اروتز و پروتز) به وسایلی مانند عینک طبی، دست و پای مصنوعی و سمعک گفته می شود که برای جبران نقص عضو یا تقویت یکی از حواس کاربرد دارد (و کفن و دفن را تحت پوشش قرار می دهد.

حداکثرسن برای برخورداری از این بیمه 50 سال است و چنانچه فرد بیشتر از 55 سن داشته باشد، باید به اندازه هر سال بیشتر از 55 سابقه بیمه داشته باشد. به طور مثال در سن 56 سالگی باید حداقل یک سابقه بیمه ارائه کند. البته افرادی که دارای سابقه بیش از 10 سال بیمه هستند، معاف از شرط سنی هستند.  در صورت داشتن سن بیشتر از شرط اعلام شده، سوابق افراد درصندوق‌های دیگر برای سابقه مورد نیاز، مورد قبول واقع نمی شود.

3 بار بدون شرط سنی بعد از عقد قرارداد بیمه اختیاری می توانید برای بیمه شدن اقدام کنید. در صورت ارائه مدارک و اسناد غیر واقعی بیمه افراد به طور کامل قطع می شود.

مزایای بیمه اختیاری:

بیمه اختیاری به بیمه شدگان خدماتی از جمله کمک هزینه ازدواج، غرامت بیماری و بارداری، مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی (جزئی)، فوت و از کار افتادگی، هزینه‌ی کفن و دفن، خدمات درمانی و وسایل کمک پزشکی را ارائه می کند. البته بیمه‌شدگان نمی توانند از مزایای بیمه بیکاری، غرامت دستمزد برای بیماری و بارداری، اروتز و پروتز استفاده کنند . به طور کلی خدمات این طرح در چند دسته به شرح ذیل ارائه می گردد:

  • پرداخت 12 درصد از حقوق اعلام شده در زمان بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی
  • پرداخت 14 درصد از حقوق اعلام شده در زمان بازنشستگی و قبل از بازنشستگی
  • پرداخت 14 درصد از حقوق اعلام شده در زمان بازنشستگی و از کار افتادگی، البته بیمه شامل از کار افتادگی و نقص عضو نیست.
  • پرداخت 18 درصد از حقوق اعلام شده و هزینه سرانه درمان در زمان بازنشستگی و از کار افتادگی کلی

 بیمه بیکاری:

بیمه بیکاری را می توان  نوعی حمایت اجتماعی از فرد بیمه‌شده ‌دانست که کار خود را با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه، تعدیل نیرو و بیکاری از دست داده است. البته بر اساس قانون تنها افرادی مشمول بیمه بیکاری می‌شوند که برخلاف میل خود وبه صورت غیرارادی بیکار شده ‌اند.

بیمه بازنشستگی:

در حال حاضر دو نوع پوشش بازنشستگی در کشور وجود دارد

تامین افراد در حد نیاز‌های اولیه برای کسانی که تحت پوشش بازنشستگی صندوق‌های بیمه مانند بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی یا صندوق کشاورزی و روستایی و یا صندوق خدمات کشوری و هستند.

بیمه های عمر مکملی برای بیمه‌ های اجتماعی که با هدف مناسب کردن زندگی در دوران بازنشستگی و با در نظر گرفتن درآمد و سطح زندگی فرد ارائه می شود.

سن بازنشستگی:

افراد عادی و بدون تخصص ملزم به داشتن 30 سال سابقه خدمت و افراد با تحصیلات کارشناسی و بالاتر و دارای تخصص ملزم به ارائه 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند. خانم ها می توانند با حداقل 20 سال سابقه پرداخت بیمه با حداکثر 5 سال ارفاق در شرایط پرداخت بیمه برای بازنشستگی پیش از موعد اقدام کنند.

شرایط بازخریدی:

این موضوع با توجه به دستگاه اجرایی تعریف می‌شود. افراد بازخرید شده در صورت  استفاده از خدمات بیمه کار تنها می توانند از بیمه اختیاری استفاده کنند و شرایط بازنشستگی آنها با توجه به قوانین این صتدوق تعیین می شود.

همچنین فرد ملزم است سهم حق بیمه خود بر اساس آخرین حقوق زمان اشتغال و ضرایب افزایش حقوق را تا زمانیکه 30 سال سابقه حق بیمه وی تکمیل شود را صندوق بازنشستگی کشوری بپردازد. 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله همه چیز درباره بیمه کار چه امتیازی می دهید

۱.۰
۱ کاربر امتیاز داده اند
۱
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت