زیباترین خانه های قدیمی تهران را بشناسیم

هنگامی که بحث آثار تاریخی کشور مطرح می شود، ناگزیر ذهن بسیاری از ما به سمت شهرهایی نظیر شیراز و اصفهان معطوف می شود. اما کمتر کسی به قصد دیدن آثار تاریخی قلب کشور به آن سفر می کند. واقعیت این است که شهر تهران در کنار تمام جذابیت هایی که دارد از نظر اماکن تاریخی زیبا نیز غنی بوده و نقاط زیادی در آن وجود دارد که به عنوان آثار تاریخی شناخته شده و دارای ارزش و اعتبار هستند. اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی قرار دارید که علاقمند به آثار تاریخی بوده و بازدید از اماکن و آثار به جای مانده از قدیم تجربه لذت بخشی در دفتر  خاطرات ذهن تان ثبت می کند، لطفا به همراهی تان تا انتهای مطالب با ما ادامه دهید تا زیباترین خانه های قدیمی تهران را به شما معرفی کنیم.

آگهی خرید و فروش ملک را در سایت شهرهای جدید ببینید.

زیباترین خانه های قدیمی تهران در کجا قرار دارند؟

جهت پاسخ به سوال مذکور باید بگویم که ارائه یک آدرس برای این منظور کافی نیست. زیرا کلان شهر تهران مملو از خانه های قدیمی و زیبایی بوده که هر کدام از آن ها در یک گوشه این شهر تاریخی قرار دارد. در واقع شهر تهران جایگاه بخش اعظمی از فرهنگ و تمدن تاریخی ایران بوده و خانه های قدیمی زیادی وجود دارند که در قلب این شهر جای خوش کرده‌اند.

به طور کلی سفر به شهر شلوغ و پر ترافیک تهران نیز جذابیت های خود را دارد و بی انصافی است که فقط خیابان های شلوغ و ترافیک های سنگین آن را به ذهن بسپاریم.

زیباترین عمارت های قدیمی موجود در تهران متعلق به حکومت قاجاریه بود و خشت به خشت آن ها سرشار از هنر آفرینی و زیبایی معماری غنی ایرانی است که در ادامه مطالب به معرفی آن ها پرداخته و به شما نیز پیشنهاد می دهیم از کنار لذت قدم زدن در این امارت ها بی تفاوت رد نشوید و هر گاه احساس کردید که نیاز دارید از مکانی زیبا و تاریخی دیدن کنید، یکی از خانه های قدیمی تهران را انتخاب کنید.

خانه دکتر محمد منصور فلامکی

اگر جزو دانش آموختگان و دوستداران هنر معماری باشید بی شک با دکتر محمد منصور فلامکی آشنا هستید. این شخص یکی از بزرگان رشته معماری در کشور ما بوده که سابقه سالیان دراز تدریس در دانشگاه تهران را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده و جزو کسانی است که در زمینه شهر سازی و مرمت بناهای تاریخی نقش بسیار مؤثری را ایفا کرده است.

خانه متعلق به این استاد ارزشمند در دوره دوم حکومت پهلوی احداث شده و در حال حاضر جزو عمارت های زیبا و تاریخی به شمار می رود. استاد فلامکی از دانش و هنر معماری خود در طراحی خانه اش نیز بهره برده و در صورتی که شما تمایل به ارزیابی سطح دانش این استاد در حوزه معماری داشته باشید می توانید از این خانه قدیمی دیدن کنید.

در حال حاضر خانه قدیمی استاد فلامکی یک مرکز پژوهشی بوده و اکثر همایش‌ های معماری و شهر سازی کشور در آن برگزار می شود خانه دکتر فلامکی در منطقه 7 خیابان عبدالکریم شریعتی، پلاک 38 قرار دارد.

باغ شازده

باغ شازده یکی از معروف ترین و همچنین محبوب ترین خانه های تهران است که متعلق به شازده دیده ورمی باشد. که از نوادگان فتحعلی شاه قاجار است این خانه در پامنار که زمانی جزء مناطق اعیان نشین تهران بود قرار دارد. باغ شازده رو به روی خانه موتمن الطبا قرار دارد. بر خلاف گذشته که از این مکان کاربری های مختلفی می شد در حال حاضر فقط به عنوان یک گوشه ای دنج و آرامش بخش جهت گذران ساعاتی از عمر مورد استفاده قرار می گیرد.

حضور در بین باغ تاریخی به ناگزیر شما را به گذشته می برد و معماری آن جلوه ای از هنر معماری قدیمی بوده و نمای آجری و شیشه های رنگی به کار رفته در پنجره‌ های بزرگ آن حس و حال خاصی را به ارمغان دارد. البته نا گفته نماند که بخش زیادی از محدوده پارک مجدیه که در مجاورت این عمارت قرار دارد در گذشته جزو باغ شازده بوده است. باغ شازده تهران در  خیابان پامنار، مقابل مسجد کاشانی، کوچه موتمن اطبا قرار دارد.

خانه تیمور تاش

خانه-تیمور-تاش

خانه تیمور تاش نیز متعلق به دوره قاجاریه است که با عنوان موزه جنگ نیز خوانده می شود. بانی سازنده این عمارت قدیمی ناصر الدین شاه است و معماری آن ترکیبی از سبک های معماری ایرانی و روسی می باشد. به همین دلیل یکی از با ارزش ترین آثار تاریخی قدیمی ایرانی از نظر معماری بوده و قدرت معماری قدیمی ایران را نمایش می دهد.

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که علاقمند به سلاح های جنگی می باشید حتماً به پیشنهاد ما جامعه عمل پوشانده و از موزه صلاح های جنگی این عمارت که در طبقه اول آن جای دارد دیدن کنید.

طبقه دوم عمارت تیمور تاش نیز دارای جذابیت های خاص خود بوده و دربردارنده آینه کاری های بسیار زیبا و گچ بری های هنرمندانه است که با در هم آمیختن پنجره های ارسی و شیشه های رنگارنگ واقعاً ارزش صرف وقت جهت بازدید و دیدن را دارد. خانه تیمور تاش در میدان حر تهران و داخل دانشگاه جنگ قرار دارد.

خانه دکتر صادق هدایت

خانه دکتر صادق هدایت که در شهر تهران واقع شده است نیز متعلق به دوره قاجاریه بوده و محل گذران دوران کودکی و نوجوانی این نویسنده معروف ایرانی می باشد.

از بارزترین ویژگی های معماری این ملک قدیمی می توان به کاشیکاری های گل بوته ای روی دیوار حیاط آن اشاره کرد. فرح دیبا به منظور دایر کردن یک مرکز ادبی در آن دوران این خانه قدیمی را خرید. اما به دلیل طولانی بودن مدت زمان مرمت و وقوع انقلاب اسلامی در رسیدن به این خواسته خود ناکام ماند.

پس از انقلاب این مکان به عنوان مهد کودک مورد استفاده قرار گرفت که این امر منجر شد بافت خانه هدایت به شدت آسیب ببیند. اما در حال حاضر این خانه قدیمی زیبا زیر نظر بیمارستان امیر اعظم بوده و تبدیل به یک کتابخانه ملی شده است که اسناد بیماران بیمارستان نام برده نیز در آن نگهداری می شود. به همین دلیل با همه جذابیت های که خانه قدیمی هدایت دارد امکان بازدید از آن برای عموم مردم امکان پذیر نیست. خانه صادق هدایت در خیابان سعدی، بالاتر از خیابان منوچهری، ضلع جنوب غربی بیمارستان امیر اعلم، خیابان شهید تقوی (خیابان هدایت) پلاک 3 قرار دارد.

باغ موزه نگارستان:

باغ-موزه-نگارستان

یکی دیگر از عمارت های پر طرفدار و دوست داشتنی شهر تهران باغ موزه نگارستان بوده و متعلق به دوره حکومت فتحعلی شاه قاجار بر کشور است. در واقع این عمارت اعیانی و زیبا به دستور شخص فتحعلی شاه قاجار ساخته شده و بزرگترین خانه قدیمی شهر تهران نیز به شمار می رود.

این مکان مملو از درختانی بلند قامت بوده که در فصل بهار و پاییز منظره‌ای بسیار خاص و غیر وصف را به این محل می بخشند. دیگر جذابیت های این محل شامل باغچه های پر از گل و حوضچه های کوچک است که محل ثبت عکس های یادگاری تمامی بازدیدکنندگان این عمارت محسوب می شوند.

 این عمارت نیز همچون باغ شازده در طول زمان کاربری های مختلفی داشته است که در حال حاضر به عنوان یکی از آثار تاریخی شهر تهران معروف بوده و در بردارنده کتابخانه ای بسیار دوست داشتنی و‌ زیبا در کنار یک موزه و دانش سرا است. موزه کمال الملک که در این باغ جایی دارد محل ثبت و نگهداری  آثار ارزشمند افراد مشهور و هنرمند ایرانی همچون محمود روح تامینی و جهانگیر ارجمند است.

لازم به ذکر است دانش سرای باغ نگارستان محل تحصیل و دانش افروزی نامدارترین اساتید ادبی ایران نظیر پرویز خانلری، علی اکبر دهخدا، ملک الشعرای بهار و غیره می باشد که این امر نیز به ارزش و اعتبار آن در نزد ما ایرانیان افزوده است. باغ موزه نگارستان در میدان بهارستان انتهای خیابان دانشسرا خیابان شریعت‌مداری قرار دارد.

خانه قوام السلطنه

یکی دیگر از خانه های زیبا و قدیمی شهر تهران خانه قوام السلطنه (احمد قوام) است که بسیاری آن را با نام موزه آبگینه و سفالینه می شناسند. این خانه قدیمی غریب به صد سال قدمت دارد که اولین مالک آن یکی از وزرای وقت زمان قاجار بوده است. طراحی فضای داخلی و بیرونی عمارت فوق بی‌نظیر بوده و هر بیننده ای را شگفت زده می کند. به دلیل واگذاری این خانه در برهه ای از زمان به روس ها در برخی از نقاط آن سبک معماری روسی نیز به چشم می خورد. این خانه قدیمی جلوه ای بی نظیر از معماری ایران بوده و گچ بری ها، منبت کاری ها و آینه کاری های موجود در تالارهای مختلف آن سالانه هنر دوستان زیادی را جهت بازدید به سمت خود می کشد. خانه قوام السلطنه در خیابان سی تیر و نرسیده به خیابان جمهوری قرار دارد.

خانه عین الدوله

خانه-عین-الدوله

خانه عین الدوله در سال های پایانی حکومت قاجاریه بنا شده است و در شمار عمارت های بسیار زیبای شهر تهران بوده و با جذابیت های که دارد چشم هر زیبا بینی را مجذوب خود می کند.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد و بارز این خانه تاریخی شهر تهران ایوان بزرگ واقع در طبقه دوم آن است که دارای ستون های متعددی می باشد. البته طبقه اول نیز به وجود ستون ها مزین شده و همین امر زیبایی بصیری آن را دو چندان کرده است.

همچنین یکی از جلوه های بزرگ معماران ایران زمین در گچ بری ها و ظریف کاری های موجود در طاق های ایوان این خانه نهفته و سرشار از شکوه و عظمت می باشد. دیگر ویژگی خانه عین الدوله وجود باغ بزرگ و دلگشای آن است که این باغ نیز سرشار زیبایی می باشد. خانه عین الدوله در خیابان پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی، شماره 17 است.

بیشتر بدانید:

کامل‌ترین فهرست کاخ موزه های تهران

محبوبترین جاهای تفریحی تهران + توضیحات و آدرس

معرفی بهترین و معروفترین مراکز خرید تهران

آشنایی کامل با جزیره کیش

 

خانه موزه مقدم

خانه-موزه-مقدم

این خانه قدیمی و زیبا نیز از آثار تاریخی به جای مانده از دوره قاجاریه بوده که لقب زیباترین خانه جهان را نیز از آن خود کرده است. صاحب اولیه این بنای باشکوه محمد تقی خان احتساب الملک بوده و یکی از بزرگان دربار قاجار می باشد که بعدها دکتر محسن مقدم آن را خریداری کرد. دکتر محسن مقدم استاد باستان شناسی دانشگاه تهران بودند. این خانه را دکتر محسن مقدم به دانشگاه تهران اهدا کرد.

حیاط سرسبز و زیبای این خانه مجهز به یک حوضچه مرمر بسیار زیبا است و بنای آن از جنس آجر می باشد که بخشی هایی از آن با کاشی نقاشی شده است. خانه موزه مقدم مملو از آثار تاریخی بوده که وصف و توصیف آن به صورت کامل زمان و حوصله زیادی را می طلبد. خانه مقدم در ضلع شمالی خیابان امام خمینی (سپه)، خیابان شیخ هادی قرار دارد.

خانه قدیمی و زیبای گدار

این خانه نسبت به مواردی که در این مقاله ذکر شده است عمر کمتری داشته و زمان ساخت آن به سی سال پیش برمی گردد. خانه قدیمی آندره گدار نشأت گرفته از معماری فرانسوی بوده و سبک طراحی مدرنی دارد. البته در برخی از نقاط این خانه قدیمی رد پایی از معماری دوره پهلوی نیز به چشم می خورد. همچنین ستون هایی که در آن به کار برده شده است الهام گرفته از ستون های تخت جمشید می باشد.

خانه قدیمی گدار یکدست سفید بوده و دارای طاق های هلالی است و در حال حاضر از آن به عنوان کافه رستوران استفاده می شود. خانه آندره گدار در خیابان انقلاب، خیابان قدس خیابان پورسینا، نبش کوچه‌ی جلالیه، پلاک2 قرار دارد.

خانه قدیمی کاظمی

خانه قدیمی و زیبای کاظمی که با عناوین سرای کاظمی و خانه موزه تهران قدیم نیز خوانده می شود متعلق به سید احمد کاظمی پسر میرزا کاظم تفرشی که از اصطبل داران ناصرالدین شاه و از افراد متمول بود در دوران حکومت محمد شاه قاجار ساخته شده است. این خانه قدیمی نیز همچون دیگر موارد یاد شده دارای معماری غنی ایرانی بوده و به راحتی می توان بازتاب نور را از پنجره های رنگارنگ آن با جذابیت غیر قابل وصف و هنرمندانه مشاهده کرد. بنای سرای کاظمی در خیابان 15 خرداد، در محله‌ی امامزاده یحیی کوچه ابوالقاسم شیرازی قرار دارد.

خانه قدیمی و زیبای مینایی

خانه-قدیمی-و-زیبای-مینایی

این خانه قدیمی متعلق به همسر یکی از شاهزادگان قاجاری به نام منیرالسلطنه همسر ناصرالدین شاه بوده است که در حال حاضر به اسم موزه خیابان ولیعصر معروف می باشد. از خانه زیبای مینایی می توان به عنوان یک موزه با ارزش و زیبا جهت معرفی معماری نفیس دوره قاجار یاد کرد. در سال 1345 آقای فرهاد مینایی این خانه را از یک قصاب به نام تقی رضا میخرد آقای مینایی یکی از وکیل های دادگستری تهران بودند. این خانه را سازمان شهرداری تهران از فرزندان مینایی خریداری کرد. 

معماری به کار رفته در این خانه مجلل قدیمی ترکیبی از سنتی و مدرن بوده که این امر به شکل محسوسی منجر به افزایش جذابیت آن شده است. همچنین وجود آب انبار و اتاق های تابستانه و زمستانه بر جذابیت های گردشگری این ملک قدیمی با ارزش افزوده است. خانه زیبای مینایی در خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از میدان منیریه، کوچه کریمی طینت، خانه مینایی قرار دارد.

خانه قدیمی و زیبای حوزه قصر

این ملک قدیمی و زیبا در دومین سال حکومت فتحعلی شاه بر کشور ایران، ساخته شده است که حدود دو قرن از زمان ساخت آن می گذرد. در مرمت سازی این بنا از معماری مدرن و قجری استفاده شده که این ابتکار جذابیت آن را چند برابر کرده است.

این قصر بزرگ و مجلل در زمان حکومت ناصرالدین شاه در معرض سیل قرار گرفته و تخریب شد. اما حکومت پهلوی این قصر را بازسازی کرده و از آن به عنوان محلی برای نگهداری زندانیان سیاسی استفاده می کرد.

پس از انقلاب اسلامی این خانه قدیمی مورد کاربری فرهنگی قرار گرفت و استفاده های متنوعی نظیر زورخانه، موزه مارکوف، کافی شاپ، کتابخانه، نمایشگاه و غیره از آن می شود.

خانه موزه استاد صبا

اگر دستی در هنر موسیقی داشته باشید مطمئناً با این موسیقی دان برجسته ایرانی نیز آشنا هستید و همچنین می دانید که این خانه تاریخی نیز متعلق به این استاد گرانقدر است. استفاده از خانه استاد صبا به عنوان موزه تاریخی به وصیّت خود ایشان بوده و همین عامل سبب شده است که این خانه قدیمی همچنان با همان سبک سیاق و معماری قدیمی خود محفوظ شود.

این خانه قدیمی زیبای موجود در شهر تهران دارای بافت ساده اما زیبا است که در داخل آن تصاویر و قاب هایی از دوران جوانی و پیری استاد به همراه هنرجویانش به نمایش گذاشته شده است. خانه موزه استاد صبا در ميدان بهارستان، خیابان ظهير الاسلام، شماره 90 قرار دارد.

عمارت مسعودیه

عمارت-مسعودیه

این عمارت جزء بزرگترین و همچنین زیباترین خانه قدیمی شهر تهران است که به دستور فرزند ناصرالدین شاه به نام ظل السلطان بنا شده و جلوه های بارزی از عظمت و ‌قدرت نمایی حکومت قاجار را به تصویر می کشد.

در این خانه قدیمی نیز همچون دیگر عمارت های قجری استفاده از آینه کاری و گچ بری به وفور به چشم می خورد. این عمارت خود متشکل از عمارت های دیگری نظیر دیوان خانه، عمارت سردر، عمارت مشیرالدوله، سفره خانه، حوضخانه و عمارت سید جوادی است. کافه مسعودیه نیز هنوز در این امارت پا بر جای بوده و پس از بازدید از همه بخش های آن می توانید یک قهوه دبش نیز در آن نوش جان کنید. عمارت مسعودیه در میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان است.

عمارت نصیرالدوله

دیگر خانه قدیمی متعلق به وزرای حکومت قاجاریه خانه قدیمی و زیبای نصیرالدوله است که این عمارت نیز به سبک دیگر خانه های به جای مانده از حکومت قاجاریه طراحی و ساخته شده که اتاق آیینه کاری آن با پنجره های ارسی شکل و رنگارنگ از جمله قسمت های دیدنی آن است. متأسفانه میراث فرهنگی این ملک را با همه جذابیت هایی که دارد به حال خود رها کرده و این عمارت تاریخی در حال متروکه شدن است. خانه نصیرالدوله(آصفی) در خیابان امیر کبیر، خیابان شهید علیرضا جاویدی، کوچه شهید هداوند (نصیرالدوله پیشین)، کوچه مرآت، شماره 20 قرار دارد. 

خانه موزه دکتر معین

دکتر معین یکی از چهره های شناخته شده ادبی است که تقریباً همه ما ایرانی ها با نام آن آشنا هستیم. این شخص اولین کسی است که در تاریخ ایران موفق به اخذ مدرک دکتری رشته ادبیات فارسی شده و اکنون فرهنگ لغت معین با ارزش ترین آثار ادبی وی و همچنین کشور ما به شمار می رود.

پس از فوت دکتر معین منزل وی به یکی از آثار گردشگری شهر تهران تبدیل شد و اکنون جزو موزه های به نام کشور است. ساخت این موزه به دوران حکومت پهلوی برمی گردد و جزو بناهای تاریخی می باشد که خانه بزرگترین تصنیف دان ایرانی نیز در کنار آن بنا شده است و امروز هر دو خانه یکی شده و به عنوان موزه کاربرد دارد. خانه دکتر معین در خیابان پیروزی، میدان چهارصددستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی قرار دارد.

خانه موزه سیمین و جلال

از دیگر خانه های تاریخی و زیبای شهر تهران می توان به خانه سیمین و جلال اشاره کرد. این خانه قدیمی توسط خود سیمین و جلال ساخته شده و امروزه مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی می باشد. سبک طراحی این خانه بیانگر آن است که جلال و سیمین علاوه بر هنر شاعری دستی هم در هنر معماری داشته اند. زیرا طبق روایات نقل شده خشت خشت این خانه زیبا را خود سیمین و جلال ساخته اند. نحوه چیدمان این خانه که ثمره تلاش های دو شاعر عاشق است به همان سبک و سیاق پنجاه سال پیش بوده و بسیاری از لوازم ارزشمند آن ها نظیر حلقه، عقدنامه، قاب عکس ها و غیره در آن نگهداری می شود. خانه موزه سیمین و جلال در دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک 1 قرار دارد.

خانه موتمن الاطبا

خانه موتمن الاطبا نیز متعلق به دوره قاجار بوده و صاحب آن پزشک ناصرالدین شاه قاجار است که مردم آن زمان او را با اسم موتمن الاطبا می خواندند. لازم به ذکر است که اکثر فیلم های تاریخی در این مکان ضبط و ساخته می شوند.

مهمترین ویژگی این خانه قدیمی چند طبقه وجود پنجره و درهای قدیمی آن است که نشأت گرفته از معماری اصیل ایرانی می باشد. این خانه بهترین شرایط را برای لوکیشن عکس های قدیمی دارد که شما نیز با مراجعه به آن می توانید از این امکان بهره مند شوید. خانه موتمن الاطبا در میدان بهارستان،خیابان ابن‌سینا، خیابان امیرکبیر غربی، خیابان پامنار (محله عودلاجان)، رو‌به‌روی مسجد کاشانی، بن‌بست موتمن الاطبا، انتهای بن‌بست قرار دارد.

نظرات خود را درباره مقاله های شهرهای جدید با ما در میان بگذارید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله زیباترین خانه های قدیمی تهران را بشناسیم چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت