آنچه که خریداران خودرو باید بدانند

به عنوان یک خریدار خودرو علاوه بر اینکه تنظیم مبایعه نامه و طی مراحل قانونی به سایر موارد هم باید دقت کافی داشته باشید؛ برای مثال اگر مالک قبلی خودرو برای جبران خسارت تصادف از مزایای بیمه شخص ثالث استفاده کند، شما به عنوان مالک جدید به هنگام تمدید بیمه نامه، مشمول تخفیف نخواهید بود و باید مبلغ بیشتری را بابت آن بپردازید و همچنین مبلغ خلافی خودرو که پرداخت آن بر عهده فروشنده است و در غیر اینصورت شما باید آن را از قیمت توافقی خودرو کسر کنید زیرا بعدا پرداخت این جریمه ها به عهده شما خواهد بود و موارد دیگر که در این مقاله به آن می پردازیم.

بیشتر بدانید: نکات حقوقی خرید خودرو

بیمه نامه شخص ثالث و بیمه بدنه

حتما برای شما هم این سوال پیش آمده که بیمه شخص ثالث چیست و چرا این نام بر روی آن گذاشته شده. داشتن بیمه نامه شخص ثالث برای تمام خودروها اجباری است و به همراه داشتن آن به هنگام رانندگی الزامی است. این بیمه هرگونه خسارت مالی و جانی به شخص سوم را پوشش می دهد. در واقع شخص اول مالک وسیله نقلیه (شخص حقیقی یا حقوقی) و شخص دوم شرکت بیمه کننده (شخص حقوقی) است و منظور از شخص سوم افراد خارج از این قرارداد است که در تصادف آسیب دیده است که ممکن است راننده خودروی طرف مقابل باشد و یا سرنشینان خودرو و یا حتی عابر پیاده ای که بر اثر تصادف خسارت جانی به وی وارد شده. البته راننده مقصر هم برای خسارت های جانی وارده تحت پوشش بیمه حوادث راننده که بخشی از بیمه شخص ثالث است قرار می گیرد ولی برای جبران خسارت های مالی وارده بر راننده مقصر این بیمه تعهدی ندارد.

مبلغ قابل پرداخت برای بیمه شخص ثالث بر اساس تعداد سیلندرهای  وسیله نقلیه و همچنین مبلغ دیه کامل در ماه های حرام قمری محاسبه می شود و بر طبق آن حداقل پوشش بیمه برای خسارت های مالی معادل 2.5% دیه کامل در ماه حرام محاسبه می شود. البته این میزان برای خودروهای با کاربری خاص مانند آموزشگاه های رانندگی، آمبولانس، آتش نشانی و ... که به دلیل شرایط شغلی نسبت به سایر وسایل نقلیه بیشتر در معرض تصادف هستند، بیشتر از این مقدار تعیین می شود. البته به نسبت سال هایی که هزینه بیمه شخص ثالث را پرداخت کرده و از آن استفاده ای نکرده اید می توانید از این مبلغ تخفیف بگیرید؛ به این صورت که به ازای هر سال معادل 5% از مبلغ بیمه شخص ثالث شما کسر می شود؛ پس به هنگام خرید خودرو به بیمه نامه شخص ثالث دقت کنید که آیا خسارتی از بیمه دریافت کرده و یا شامل تخفیف می شود.

بیمه شخص ثالث

بیمه بدنه

این بیمه همانگونه که از نامش پیداست خسارات وارده به وسیله نقلیه را در صورت بروز هرگونه تصادف پرداخت می کند. بیمه بدنه اختیاری است و البته وسیله نقلیه باید قابلیت بیمه شدن را داشته باشد که این مسئله بر طبق نظر کارشناس مشخص می شود. بیمه بدنه اغلب برای اتومبیل های گران قیمت منظور می شود و برای خودروهای با قیمت متعارف، کاربردی نخواهد داشت. این بیمه حوادثی مانند آتشسوزی و سرقت را نیز پوشش می دهد.

استعلام خلافی خودرو

یکی از مسائلی که به هنگام خرید خودرو باید به آن دقت کنید، استعلام خلافی خودرو است.  خلافی خودرو هم از جنبه مادی حائز اهمیت است که پرداخت آن بر عهده فروشنده خواهد بود و هم از جنبه امتیاز منفی برای گواهینامه در صورتی که به دلایلی فک پلاک به تاخیر بیفتد.

جریمه های ماشین به چهار صورت تسلیمی، الصاقی، دوبرگی و دوربینی ثبت می شوند. جریمه های تسلیمی در واقع زمانی اتفاق می افتد که پلیس راهنمایی و رانندگی برگه جریمه را پس از بررسی گواهینامه و مدارک ماشین به دست راننده می دهد. باید بدانید در مورد این نوع جریمه ها حداکثر به مدت 2 ماه از تاریخ جریمه می توانید برای پرداخت آن اقدام کنید در غیر اینصورت مبلغ خلافی دو برابر می شود.

زمانیکه شما خودروی خود را در محل های توقف ممنوع و یا به صورت دوبله نگه دارید و برای انجام کاری رهایش می کنید، احتمالا به هنگام برگشت با برگه جریمه پلیس راهنمایی رانندگی بر روی شیشه خودوری خود مواجه خواهید شد به این نوع جریمه ها جریمه های الصاقی می گویند.

جریمه های دوربینی هم همانطور که از نامش پیداست توسط دوربین های راهنمایی و رانندگی ثبت می شود. اما جریمه های دوبرگی زمانی برای شما نوشته می شود که به دلیل ارتکاب تخلفی پلیس به شما اخطار توقف بدهد و شما به هر دلیلی به اخطار پلیس توجه نکنید.

به این مسئله دقت کنید که جریمه شما از هر نوعی که می خواهد باشد اگر مبلغ خلافی خودرو به بیش از یک میلیون تومان برسد امکان توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ وجود دارد پس سعی کنید که اولا خلاف نکنید ثانیا اگر خلاف کردید در پرداخت جریمه های وسیله نقلیه خود سهل انگاری نکنید!

استعلام خلافی خودرو

برگه معاینه فنی

هدف اصلی از معاینه فنی خودرو، شناسایی و تعمیر خودروهای آلاینده و کاهش آلودگی هوا است. در یافت گواهی معاینه فنی برای خودروهایی که بیش از 5 سال از تولید یا واردات آنها گذشته، الزامی است و طبیعی است که برای خودروهای فرسوده با میزان آلایندگی بالا و یا دارای ایرادات فنی این برگه صادر نخواهد شد. در صورت نداشتن این برگه به تشخیص پلیس و یا دوربین های راهنمایی و رانندگی هر بار به میزان 50 هزار تومان جریمه خواهید شد. پس توصیه می کنیم این مورد را هم مانند بیمه شخص ثالث و استعلام خلافی های خودرو جدی بگیرید؛ مخصوصا اگر در تهران یا کلانشهر ها زندگی می کنید.

مرکز معاینه فنی

مراحلی که برای اخذ گواهی معتبر معاینه فنی باید طی کنید عبارتست از:

1.  بررسی ظاهری خودرو شامل چراغ ها و سیستم روشنایی، برق ماشین، لاستیک ها، شیشه ها و آینه ها، برف پاک کن ها، اگزوز و میزان دود خروجی از اگزوز و ... .

2.  سنجش میزان لغزش جانبی خودرو و کمک فنرها که یکی از اساسی ترین بخش های معاینه فنی است. با توجه به این که عملکرد نادرست کمک فنرها منجر به تصادفات رانندگی متعددی می شود.

3.  آزمایش پدال ترمز و سرعت عملکرد آن و ترمز دستی

در صورت وجود ایراد در هریک از این مراحل شما تا دو هفته فرصت دارید برای رفع آن اقدام کنید.

برگه معاینه فنی به دو صورت عادی و برتر صادر می شود که هزینه هردوی آنها یکسان است ولی برای صدور معاینه فنی برتر، تمامی تست ها با دقت و حساسیت بیشتر انجام می گیرد.

مراحل اخذ معاینه فنی

برگه پرداخت عوارض سالانه شهرداری

عوارض سالانه خودرو یکی از منابع درآمد شهرداری ها است که از آن در جهت ساخت و ساز بزرگراه ها و تونل ها و جدول گذاری و گسترش حمل و نقل عمومی استفاده می شود. نرخ عوارض سالیانه خودرو هر سال معین می شود و مبنای آن قیمت تولید کارخانه برای  خودروهای داخلی و نرخ گمرک برای خودروهای وارداتی است. بدین صورت که معادل 1.5 درصد از قیمت تولید و نرخ گمرک به عنوان عوارض سالانه شهرداری ها از مالکین خودروها اخذ می شود. عدم پرداخت عوارض سالیانه مشمول جریمه خواهد بود. این موضوع هم یکی از مواردی است که به هنگام خرید خودرو باید به آن دقت کنید؛ البته می توانید از وبسایت ها و اپلیکیشن های مربوطه برای استعلام میزان بدهی و پرداخت آنلاین آن استفاده کنید. ولی اگر حضورا برای پرداخت عوارض اقدام کنید این مدارک را باید همراه خود داشته باشید: کارت سبز خودرو- کارت ملی مالک خودرو- اسناد پرداختی عوارض برای دوره های گذشته.

کارت سوخت خودرو

کارت سوخت هم یکی از مدارکی است که به هنگام خرید خودرو از فروشنده باید دریافت کنید. با توجه به اینکه در حال حاضر عرضه بنزین از پمپ بنزین های مجاز کشور فقط با ارائه کارت سوخت میسر است، نداشتن کارت سوخت برای شما مشکلات متعددی به وجود می آورد. شما به عنوان خریدار می توانید با اختیار داشتن مدارک لازم نسبت به دریافت کارت سوخت المثنی اقدام کنید. کارت سوخت به نام خودرو است و نه شخصی که نام وی بر روی کارت درج شده باشد.

کارت سوخت خودرو

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله آنچه که خریداران خودرو باید بدانند چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت