آشنایی با نکات مهم در خرید و نگهداری از دو چرخه

دوچرخه یک وسیله کاربردی است که از آن برای انجام تفریح و ورزش استفاده می شود، اگر قصد دارید یک دوچرخه خوب بخرید و یا از دوچرخه خود به خوبی نگهداری کنید ادامه مطالب را با دقت بخوانید، در این‌ مقاله قصد داریم به نکات مهم در خرید و نگهداری دوچرخه بپردازیم. اگر قصد خرید دوچرخه را دارید ما به شما پیشنهاد می کنیم به آگهی های فروش دوچرخه در وب سایت شهرهای جدید سری بزنید.

در هنگام خرید دوچرخه چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

نوع دوچرخه مد نظر:

قبل از پرداختن به موضوع نکات مهم در خرید و نگهداری از دوچرخه باید به شما بگوییم که انواع دوچرخه ها  داریم که در هنگام خرید باید به نوع آن ها و همچنین این که قصد دارید از دوچرخه برای چه عنوانی استفاده کنید دقت فراوان بشود. همان گونه که اشاره کردیم انواع مختلفی از دوچرخه در بازار موجود است که دو نوع آن مهمتر و کاربردی‌تر هستند که شامل نوع کراس یا جاده‌ای و نوع کوهستانی است.

نوع جاده‌ای یا کراس همان گونه که از نامش مشخص است مخصوص جاده و مسیرهای صاف است و دارای بدنه‌ای سبک و چرخ هایی نازک هستند. در این نوع چرخ ها نیروی کمتری صرف حرکت شده و مناسب شتاب های زیاد هستند که اغلب برای مسابقات جاده‌ای از این نوع دوچرخه ها استفاده می شود.

نوع کوهستانی ‌نیز همان گونه که از نامش مشخص است مناسب مناطق کوهستانی و مسیر های شیب دار بوده، این نوع دوچرخه ها دارای بدنه‌ای مستحکم، فرمانی صاف و روبه بالا و چرخ‌ های پهن هستند، همچنین دوچرخه های کوهستانی دارای استقامت بسیار بالایی می باشند.

البته نوع دیگری از دوچرخه هم داریم که به آن ها دوچرخه های شهری گفته می شود و دارای ویژگی هایی بین دوچرخه جاده‌ای و دوچرخه کوهستانی هستند. پس در هنگام خرید دوچرخه حتما به این موضوع توجه کنید که قصد دارید در کدام جاده برانید که متناسب با همان دوچرخه مد نظر خود را تهیه کنید. این مورد را می توان به عنوان اولین نکته از نکات مهم در خرید و نگهداری دوچرخه به حساب آورد.

دوچرخه نو و یا دست دوم:

دوچرخه-نو-و-یا-دست-دوم

دومی نکته‌ای که در هنگام خرید دوچرخه باید به آن توجه داشته باشید این موضوع است که آیا قصد خرید دوچرخه نو و یا دست دوم دارید؟ اگر قصد خرید دوچرخه دست دوم دارید حتما باید از سالم بودن دوچرخه اطمینان حاصل کنید. بدنه دوچرخه نباید آسیب دیده و یا زنگ زده باشد، همچنین لاستیک های دوچرخه نیز نباید صاف و یا کهنه باشند.

علاوه بر این در هنگام خرید دوچرخه نو نیز باید دقت داشته باشید و حتما از فروشگاه ها و یا مغازهای معتبر دوچرخه مد نظر خود را خریداری کنید به خاطر داشته باشید رعایت نکات مهم در خرید و نگهداری از دوچرخه می‌ تواند عمر دوچرخه شما را دوچندان کند.

 تأمین ایمنی فرد:

سومین نکته‌ای که در هنگام خرید دوچرخه باید به آن توجه شود تآمین ایمنی فرد دوچرخه سوار است، بنابر این شما در هنگام خرید دوچرخه باید تجهیزات ایمنی آن را که شامل: کلاه ایمنی، زانو بند، آرنج بند، پایه های کمکی و ... می شود را نیز تهیه کنید.

 توجه به تنه دوچرخه:

مهم ترین قسمت یک دوچرخه تنه آن است  توجه به تنه دوچرخه مهم است که باید مستحکم‌ باشد و همچنین انرژی دوچرخه سوار را هدر ندهد، از این رو در هنگام خرید دوچرخه به آلیاژ و کیفیتی که تنه دوچرخه دارد باید توجه کنید. در ادامه به معرفی برخی از جنس های تنه پرداخته و به ویژگی هایی که دارند اشاره می کنیم تا بتوانید بهتر با آن ها آشنا شوید. توجه به تنه نیز از دیگر نکات مهم در خرید و نگهداری از دوچرخه است.

جنس تنه دوچرخه:

  •  تیتانیوم: این جنس از بدنه خشک، سبک، دارای انعطاف پذیری کم و عمر طولانی است ولی به دلیل گران قیمت بودن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.
  •  کربن: این جنس از بدنه بسیار سبک و در برابر ضربه ها شکننده است که از این بدنه در ساخت دوچرخه های کورسی و دوچرخه های کراس کانتری استفاده می شود.
  •  آلومینیوم: بسیار شیک و ساده است و به دلیل قیمت و کیفیت مناسبی که دارد استفاده از آن ها رایج است.

بنابر این در هنگام خرید یک دوچرخه حتما به جنس بدنه آن توجه کنید.

توجه به قطعات دوچرخه:

توجه-به-قطعات-دوچرخه

از دیگر نکات مهم در خرید و نگهداری دوچرخه که باید به آن توجه شود مرغوبیت قطعات دوچرخه مد نظر است، از این رو در هنگام خرید توجه به قطعات دوچرخه حائز اهمیت است و لازم است آن ها را از لحاظ کیفیت و مرغوبیت مورد توجه قرار بدهید.

 توجه به سایز دوچرخه:

در هنگام خرید دوچرخه حتما به سایز آن توجه کنید و دوچرخه ای استاندارد و متناسب با قد و جثه فرد مورد نظر خریداری کنید. اما برای که متوجه شوید کدام دوچرخه مناسب شما است یا خیر به ادامه مطلب توجه کنید. یکی از راه کار ها این است که فرد ایستاده و دوچرخه در بین پاهای او قرار بگیرد و باید حداقل دو تا 4 انگشت تنه با فاق فاصله داشته باشد، اگر تنه چسبیده باشد و یا به ناچار بر روی انگشت های پا ایستاده باشد این تنه بلند است و مناسب فرد نیست. همچنین اگر فاصله تنه با فاق بیشتر از 4 انگشت باشد این تنه نیز کوتاه بوده و برای فرد مناسب نمی باشد و سبب خستگی و آسیب دیدگی دوچرخه سوار در سربالایی ها می شود.

توجه به استاندارد دوچرخه:

از دیگر نکات مهم در خرید و نگهداری دوچرخه توجه به استاندارها است، بنابر این در هنگام خرید دوچرخه حتما و حتما به استاندارد ها توجه کنید و اگر از آن ها اطلاعی ندارید از شخصی که با استانداردها آشنایی دارد کمک بگیرید و یا با او به خرید بروید.

 توجه به دنده های دوچرخه:

کار دنده ها در دوچرخه راحت تر کردن رکاب زدن در مسیر های مختلف است، در واقع شما با تغییر دنده مسیرهای شیب‌دار را راحت تر رکاب می زنید و طی می کنید، از دیگر نکات مهم در خرید و نگهداری دوچرخه می توان به این مورد نیز اشاره نمود. در حال حاظر می توان گفت که دوچرخه هایی با دنده های 18، 21، 24 در بازار موجود هستند‌. البته توجه داشته باشید که اگر شما از قدرت بدنی کافی برخودار بوده و آمادگی لازم برای دوچرخه سواری داشته باشید کمتر از دنده استفاده می کنید ولی اگر از قدرت بدنی بالایی برخودار نیستید و یا مسیرهای معمولی شما دارای سراشیبی فراوان و یا کوهستانی است بهتر است در هنگام خرید دوچرخه به این مسئله توجه فراوان داشته باشید.

موارد نگهداری از دوچرخه:

موارد-نگهداری-از-دوچرخه

امروزه به دلیل شرایط اقتصادی حاکم و صرف هزینه های بالا برای تهیه کالا، حفظ و نگهداری کالا و وسایل دارای اهمیت است، یکی از این وسایل دوچرخه است، که مراقبت و نگهداری از دوچرخه علاوه بر این که می تواند در هزینه های تعمیر و سرویس به شما کمک فراوانی بکند، کیفیت سواری را افزایش می دهد از این رو در ادامه قصد داریم چند نکته مهم در نگهداری از دوچرخه را برای شما بیان کنیم.

مکان نگهداری از دوچرخه:

یکی ار موارد مهم در خرید و نگهداری از دوچرخه توجه به مکانی است که شما قصد نگهداری دوچرخه را در آن دارید، به خاطر داشته باشید که بدنه یا فرم دوچرخه معمولا از جنس آلومینیوم یا استیل طراحی شده لازم است که آن را در جایی خشک و بدون رطوبت قرار بدهید تا از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری کنید. همچنین اگر امکان این را ندارید که دوچرخه خود را در مکان هایی که دارای سقف هستند قرار بدهید حتما آن ها را با پلاستیک به خوبی بپوشانید تا از نفوذ رطوبت به آن ها جلوگیری کنید. این مورد را نیز می توان به عنوان نکات مهم در خرید و نگهداری  دوچرخه بیان نمود.

قبل از استفاده آن را مورد بررسی قرار بدهید:

لازم است که دوچرخه خود را قبل از هربار استفاده مورد بررسی قرار داده و آن را چک کنید که در ادامه به برخی از مواردی که قبل از استفاده باید آن ها را چک کنید اشاره می کنیم.

  • باد تایر

یکی از نکات مهم در خرید و نگهداری از دوچرخه موضوع توجه به لاستیک و باد تایرها است. اگر به تایر دوچرخه خود توجه کنید min وmax برای میزان باد تایر تعریف شده است، به این صورت که اگر قصد دوچرخه سواری در مسیرهای کوهستانی را دارید تایر دوچرخه خود را کمی بیشتر از min باد کنید، اما اگر قصد دوچرخه سواری در مسیرهای شهری را دارید برای این که سواری سرعتی داشته باشید بهتر است کا تایر خود را کمی کمتر از حد max پر کنید.

  • لاستیک

قبل از آن که با دوچرخه خود سواری کنید لازم است که حتما به لاستیک آن توجه کنید، در صورتی که تایر شما دارای خوردگی و یا پنچری است آن را حتما رفع کنید، این مورد را نیز می توان به عنوان یکی دیگر از نکات مهم در خرید و نگهداری از دوچرخه بیان نمود.

  •  ترمز

چک کردن و اطمینان از ترمز گیری دوچرخه نیز از دیگر نکات مهم در هنگام چک کردن دوچرخه است که باید به آن توجه فراوانی بشود. به خاطر داشته باشید که اگر ترمز دوچرخه شما از نوع ویبریک و دیسک سیم باشد شما به راحتی می توانید آن را فیکس کنید اما اگر ترمز دوچرخه شما از نوع دیسک مکانیکی باشد و نیاز به تعویض روغن داشته باشد باید حتما آن را به تعمیرگاه های دو چرخه ببرید.

  • محکم‌ بودن پیچ ها

گاهی ممکن است که برای شما پیش آمده باشد که در هنگام استفاده از وسایلی به دلیل شلی پیچ ها آن وسیله از کار افتاده و یا خراب شود، دوچرخه نیز از جمله وسایلی است که دارای پیچ بوده از این رو لازم است که قبل از استفاده حتما پیچ های آن مورد بررسی قرار بگیرد، برای محکم کردن پیچ های دوچرخه خود دسته آلن تا حد زیادی می تواند مشکلات شما را برطرف کند. این مورد نیز از نکات مهم‌ در خرید و نگهداری دوچرخه به حساب می آید.

 روغن کاری و شستشوی دوچرخه:

روغن-کاری-و-شستشوی-دوچرخه

توجه کنید در زمانی که شما اقدام به تمیز کردن دوچرخه خود می کنید به هیچ عنوان فریم دوچرخه خود را با آب شستشو ندهید در صورتی که دوچرخه شما نیاز به شستشو با آب داشت حتما بعد از استفاده از آب دوچرخه را بلافاصله با دستمال خشک کنید . دیسک و طوقه دوچرخه خود را در صورت لزوم بشویید و به هنگام شست و شو دیسک ها از اسپری مخصوص استفاده کنید. در صورتی که شما به اسپری های مخصوص دسترسی نداشتید می توانید برای تمیز کردن دیسک از بنزین و یا گازویل استفاده کنید. این نیز از نکات مهم در خرید و نگهداری از دوچرخه به شمار می آید.

علاوه بر این قبل از روغن کاری بخش های مختلف دوچرخه لازم است که دیسک و سیستم های دنده‌ی آن را با دقت شستشو بدهید، همچنین برای روغن کاری سیستم دنده و ترمز دوچرخه حتما از روغن های مخصوص استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که اگر از روغن های چرخ و روان کننده های موجود در بازار استفاده کنید سبب می شود که سیستم دنده و ترمز دوچرخه شما دچار جرم گرفتگی بشود، این جرم گرفتگی نیز می تواند سبب خوردگی این بخش ها شده و به دنبال خود هزینه های زیادی را برای شما ایجاد کند.

نکته قابل توجه برای روغن کاری:

برای روغن کاری سیستم دنده، روغن مخصوص را بر روی زنجیر اسپری کنید و یا بریزید و به صورت برعکس پدال بزنید تا تمام سیستم های دنده شما آغشته به روغن شود، به خاطر داشته باشید که آغشته شدن دیسک به روغن های روان کننده باعث کاهش کیفیت ترمز گیری در دوچرخه شما می شود.

 آزمایش نمودن زین:

آزمایش-نمودن-زین

یکی دیگر از نکات مهم در خرید و نگهداری دوچرخه آزمایش زین است، به این صورت که زین دوچرخه خود را کمی بالا و پایین کرده تا متناسب با سبک سواری ما شود. توجه کنید که اگر زین شما خیلی پایین باشد هنگام دوچرخه سواری دچار زانو درد خواهید شد.

این ها نمونه هایی از نکات مهم در خرید و نگهداری از دوچرخه است و رعایت آن ها به شما کمک می کند تا بتوانید عمر مفید دوچرخه خود را افزایش داده و سالیان سال با همان کیفیت از آن استفاده کنید.

دوچرخه نیز همانند وسایل دیگر نیازمند توجه و نگهداری است، همچنین لازم است در هنگام خرید دوچرخه یک سری نکات مهم را رعایت کنید تا بتوانید یک وسیله با کیفیت را خریداری نموده و طولانی مدت از آن استفاده کنید. ما در این مقاله سعی نمودیم نکات مهم در خرید و نگهداری دوچرخه را برای شما بیان نموده و شما را به صورت مختصر با این نکات آشنا نماییم . به خاطر داشته باشید که در این شرایط اقتصادی خرید وسایل و نگهداری از آن ها بسیار اهمیت دارد.

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله آشنایی با نکات مهم در خرید و نگهداری از دو چرخه چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت