کافی شاپ و کافی تریا

از دیر باز تا کنون قهوه خانه ها محل تجمع، جلسات و یا قرارهای دوستانه بود. امروزه هم افراد بسیاری قرار های خود را در کافی شاپ ها تنظیم می کنند. بدون شک نام کافی شاپ، کافه تریا و یا کافه کتاب به گوشتان خورده ولی اینکه هرکدام از اینها چگونه جایی است و چه تفاوت هایی دارند، به اختصار توضیح می دهیم.

کافی شاپ

کافی شاپ را هم می توان به عنوان کافه و هم یک رستوران کوچک تصور کرد. به این معنی که در آن هم انواع نوشیدنی ها و هم انواع غذاها سرو می شود. اگر قصد دارید عصرانه خود را در یک فضای دنج صرف کنید، مقصد شما کافی شاپ است نه کافه تریا. کافی شاپ ها بهترین مکان برای دورهمی های دوستانه هستند؛ زیرا هم تنوع میان وعده ها و هم تنوع نوشیدنی ها در کافی شاپ ها به اندازه کافی است. علاوه بر آن کافی شاپ می تواند محلی برای برگزای یک کلاس یا جلسه آنلاین، جلسات کاری پرسنل یک مجموعه، ساکنین یک مجتمع آپارتمانی و یا گذراندن اوقات فراغت افراد به دور از خانه باشد. به همین منظور قابلیت دسترسی به اینترنت با سرعت بالا یکی از ویژگی های مثبت محسوب می شود که در جذب مشتری تاثیر زیادی خواهد داشت.

کافی شاپ

از جمله میان وعده هایی که در کافی شاپ ها سرو می شود عبارتست از:

پاستای آلفردو، پاستای کاربونا، چیپس و پنیر، سالاد الویه، سیب زمینی ویژه با قارچ و پنیر، چیکن استراگانوف، سالاد سزار و ... .

نوشیدنی هایی که در کافی شاپ ها سرو می شود شامل انواع نوشیدنی های گرم مثل انواع قهوه، چای و دمنوش ها، نوشیدنی های سرد مانند انواع آبمیوه ها، شیک ها، گلاسه ها، ویتامینه و معجون و آیس پک ها است. بسیاری از مشتریان در کنار نوشیدنی های خود انواع کیک هم سفارش می دهند. کیفیت و طعم مطلوب کیک تاثیر بسزایی در مراجعه مجدد مشتریان خواهد داشت. از جمله کیک های پر طرفدار در کافی شاپ ها، کیک شکلاتی، نسکافه ای، کیک سیب و دارچین و کیک هویج است. بعضی کافی شاپ ها منوی صبحانه به صورت بوفه باز یا سفارشی هم ارائه می دهند که بسیار مورد استقبال مشتریان مخصوصا در روزهای تعطیل می شود.

قهوه

 کافه تریا

با وجود شباهت های که به کافی شاپ دارد، تفاوت هایی هم دارد. تعداد پرسنل و حداقل مساحت مورد نیاز کمتری دارد. کافه تریا ها می تواند یکی از بخش های مکان های عمومی مثل بیمارستان، دانشگاه، ورزشگاه و سالن های نمایش و تئاتر و ... باشد. کیفیت قهوه ها و نوشیدنی های گرم چای و قهوه ها در کافه تریا مهم ترین عامل استقبال مشتریان است. در بعضی کافه تریاها ممکن است استعمال دخانیات هم مانعی نداشته باشد که این مسئله باعث جذب بیشتر افراد سیگاری خواهد بود و البته در سوی مقابل سایر افراد ممکن است در چنین کافه تریا هایی احساس راحتی نکنند.

نورپردازی، دکوراسیون، چیدمان داخلی، تزئینات روی دیوارها و ایجاد فضای دنج و به دور از تنش از جمله مواردی است که در حفظ مشتریان یک کافه تریا تاثیر زیادی خواهد داشت. در کافه تریاها شاید میان وعده و غذایی سرو نشود و صرفا انواع نوشیدنی ها در منو باشد. در بسیاری از کافه تریا ها با مساحت کوچکتر که فضایی برای نشستن در نظر گرفته نشده و ارائه نوشیدنی ها به صورت سرپایی و در یک فضای بوفه مانند است، منو بر روی دیوار مقابل صندوق تعبیه می شود تا مشتریان از روی آن انتخاب کنند.

کافه تریا

کافه کتاب

این مکان ها در واقع فضایی فرهنگی و اجتماعی هستند که علاقه مندان به کتاب و فرهنگ به دور از ضوابط و فضای حاکم بر کتابخانه و جوّ تفریحی کافی شاپ ها بتوانند دور هم جمع شده و درباره مسائل فرهنگی و اجتماعی و فلسفی تبادل نظر کنند. تاریخچه اولین کافه کتاب ها در ایران به اوایل دهه 80 برمی گردد و اکثر مخاطبین آنها نویسندگان، روزنامه نگاران، اهل هنر، سینما گران و دانشجویان اهل ادب و هنر است که بتوانند هم تجمعات فرهنگی و هنری داشته باشند و هم چای یا قهوه مورد علاقه خود را بنوشند. در کافه کتاب معمولا قفسه هایی برای فروش مجلات و کتاب ها در نظر گرفته می شود؛ البته در بعضی قفسه ها هم کتاب هایی چیده شده که مشتریان می توانند آن را برداشته و مطالعه کنند و دوباره سر جایش بگذارند. بهتر است بگوییم کافه کتاب محلی است بین کتابفروشی، کتابخانه و کافی شاپ. البته در آن شاید تنوع قهوه ها و نوشیدنی ها به اندازه یک کافی شاپ معمولی نباشد. دلیل آن هم این است که کافه کتاب هدف متفاوتی را دنبال می کند و آن ترویج فرهنگ کتابخوانی است.

کافه کتاب

با انواع قهوه آشنا شوید

قهوه ترک: دانه های قهوه ترک قبل از آسیاب برشته می شوند به همین دلیل این قهوه نسبت به قهوه های فرانسوی و آمریکایی نرم تر است و زودتر آسیاب می شود. میزان تلخی قهوه ترک در حد متعادل است. برای تهیه یک فنجان قهوه ترک یک قاشق مربا خوری پودر قهوه و یک فنجان آب سرد را در قهوه جوش ریخته و بر روی حرارت می گذاریم . وجود کف بر سطح قهوه از مشخصات بارز قهوه ترک است. این قهوه از پر طرفدارترین قهوه ها در بین ایرانی هاست.

قهوه ترک

قهوه فرانسوی: قهوه ای رقیق است که در فنجان های بزرگ سرو می شود. کافئین این قهوه کمتر از سایر انواع قهوه هاست. این قهوه در دستگاه قهوه ساز برقی تهیه می شود. برای تهیه قهوه فرانسوی به ازای یک قاشق غذا خوری قهوه، نصف فنجان بزرگ آب نیاز است.

قهوه فرانسوی

قهوه آمریکایی: این قهوه از پرطرفدارترین قهوه ها در همه جای دنیاست. آمریکانو در واقع همان اسپرسوی رقیق شده است که تلخی متعادل تری هم دارد. برای تهیه آن لازم است اسپرسو را توسط اسپرسوسازهای برقی تهیه کنید و سپس با آب جوش مخلوط می کنیم به طوری که یک سوم لیوان از اس‍‍‍‍‍پرسو و دو سوم آن از آب جوش پر شود.

قهوه آمریکایی

اسپرسو: یکی از غلیظ ترین قهوه ها با درصد کافئین بالاست؛ اسپرسو نام قهوه نیست بلکه به زبان ایتالیایی یک روش برای درست کردن قهوه است. در این روش در حدود 30 ثانیه آب جوش را با فشار بالا از قهوه آسیاب شده عبور می دهند. اسپرسو در شات سرو می شود؛ یک شات معادل 25 الی 30 میلی لیتر است. با این حساب اسپرسوی دابل شات برابر با 50 تا 60 میلی لیتر اسپرسو خواهد بود.

قهوه اسپرسو

لاته: قهوه لاته هم از ترکیب اسپرسو با شیر تهیه می شود؛ به این صورت که بعد از آنکه یک شات اسپرسو را آماده کردیم به آن پودر وانیل و شیر جوشیده اضافه می کنیم. لاته یکی از قهوه هایی است که شیرین سرو می شود و برای شیرین کردن آن اغلب از عسل استفاده می شود.

لاته

موکا: موکا تا حد زیادی شبیه به لاته است با این تفاوت که در تهیه آن از سس شکلات استفاده می شود. حدوددو قاشق چایخوری شکلات صبحانه یا شکلات تلخ را در فنجان مورد نظر می ریزیم و اسپرسو را به آن اضافه می کنیم بعد از آن شیر جوشیده که کف آن گرفته شده باشد را بر روی قهوه می ریزیم و در آخر با کف شیر یا خامه رده شده روی موکا را تزئین می کنیم.

موکا


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله کافی شاپ و کافی تریا چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت