حمل و نقل ریلی ,حمل و نقلی کاربردی

حمل و نقل ریلی یکی دیگر از انواع روش های حمل و نقل می باشد که به منظور انتقال کالا و مسافر از مبدا به سمت مقصد با استفاده از شبکه راه آهن و ایستگاه است. این نوع حمل و نقل در مقایسه با حمل و نقل جاده ای به شکل سریع تری صورت می پذیرد.

همان گونه که می دانید قطار باری در مقایسه با یک کامیون قادر است که مقدار قابل توجه و بیشتری از یک بار را حمل و نقل نماید، این امر می تواند به عنوان یک مزیت برای این نوع حمل و نقل به شمار بیاید زیرا در مقیاس بزرگتر هزینه حمل و نقل کاهش پیدا می کند و نیرو انسانی و انرژی کمتری برای حمل و نقل همان مقدار بار در یک فاصله معین لازم است.

این امر می تواند برای کسانی که می خواهند از نوعی حمل و نقل جاده ای برای حمل و نقل کالا خود استفاده کنند ولی قصد کاهش هزینه های خود و افزایش میزان بار انتقالی دارند گزینه بسیار مناسبی به شمار بیاید.شما می توانید اگهی های شرکت های خدمات حمل و نقل ریلی را در وب سایت شهرهای جدید بیابید.

تاریخچه حمل و نقل ریلی در ایران:

تاریخچه-حمل-و-نقل-ریلی-در-ایران

احداث اولین راه آهن در ایران در سال 1227شمسی از مبدا رشت به سمت مقصد بندر انزلی بوده است که هم اکنون نیز می توان بقایای این راه آهن را در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان مشاهده نمود که 12 کیلومتر از این مسیر تا اواسط دوره رضا شاه نیز مورد استفاده بوده است.

سپس در سال 1261 شمسی نیز، خط تراموا از تهران و شاه عبد العظیم به طول 8 کیلومتر و 700 متر احداث شده بود.

البته موارد ذکر شده بخش کوچکی از تاریخچه حمل و نقل ریلی می باشد.

انواع حمل و نقل ریلی:

انواع-حمل-و-نقل-ریلی

در این بخش از مقاله قصد داریم به معرفی انواع  این نوع حمل و نقل بپردازیم تا شما همراهان گرامی بتوانید اطلاعاتی را در این خصوص به دست بیاورید.

سیستم حمل و نقل سنگین:

سیستم حمل و نقل سنگین به خطوط ریلی زیر زمینی و مترو های هوایی گفته می شود، که این خطوط می توانند تعداد زیادی از مسافر را در طول شبانه روز جا به جا نمایند.

از این رو برای این نوع حمل و نقل لفظ سنگین به کار برده می شود زیرا می تواند مسافران زیادی را جا به جا کند به گونه ای که اکثر متروهای آن دارای 6 تا 8 واگن می باشد که می توانند 27 تا  75 هزار مسافر را به صورت همزمان در مدت زمان یک ساعت جا به جا نمایند.

حمل و نقل هدایت شده:

 به قطار هایی که بدون کمک راننده و به صورت اتوماتیک‌ حرکت می کنند و دارای مسیر جدا هستند حمل و نقل هدایت شده گفته می شود.

معمولا از خطوط هوایی برای این نوع حمل و نقل استفاده می کنند به گونه ای که این قطار ها در خطوطی نسبتا بدون پیچ و خم شناور می باشند و این نوع حمل و نقل ریلی یکی از پر هزینه ترین انواع حمل و نقل به شمار می آید که هزینه ی احداث ان حدود 72 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

در حال حاظر کشور آلمان از این فناوری در حمل و نقل خود استفاده می کند و کشور ژاپن نیز در حال ساخت نسخه پیشرفته تر از این نوع قطار می باشد.

به خاطر داشته باشید برای استفاده از این نوع قطار هوشمند نیاز است که کارت هوشمند مناسب را به همراه داشته باشید ولی در حال حاضر از کارت پلاستیکی که قابلیت شارژ دارد استفاده می شود ولی در آینده ای نزدیک به کارت هوشمند دست پیدا خواهیم نمود.

بیشتر بدانید:

حمل و نقل جاده ای چگونه انجام می شود؟

واگن مسافرتی اتوماتیک:

این واگن نیز همانند واگن ریلی هدایت شده بدون راننده و در مسیری مجزا حرکت می کند. این نوع حمل و نقل ریلی در ابتدا در پارک ها، مراکز تفریحی و فرودگاه ها آن هم برای جلب توجه مشتریان استفاده می شد ولی با گذر زمان، افزایش جمعیت و نیاز مردم و به علاوه پیشرفت فناوری سبب شد که امروزه از این نوع سیستم در حمل و نقل ریلی نیز استفاده کنند.

مونوریل:

مونوریل به هر گونه سیستم حمل و نقل ریلی که از یک ریل مستقل استفاده می کند، گفته می شود به گونه ای که در این سیستم قطار با استفاده از یک ریل حرکت می کند که معمولا این ریل در ارتفاع قرار دارد ولی نمونه زیر گذر آن نیز موجود می باشد. در این نوع حمل و نقل واگن ها به صورت آویزان از ریل و یا بر روی ریل حرکت می کنند.

یکی از مزایایی که می توان برای این نوع حمل و نقل بر شمرد این موضوع می باشد که در این سیستم نیاز به حفر تونل نیست و مسیر روی زمین مشخص می باشد.

حمل و نقل درون شهری:

این نوع سیستم حمل و نقل و جا به جایی بین شهری می باشد و بین مراکز تجاری و مسکونی احداث می شود که به این نوع سیستم مترو لینک نیز گفته می شود.

توجه داشته باشید که معمولا این نوع قطارها برای ساعات های پر رفت و امد و شلوغی طراحی می شوند به گونه ای که سرعت این نوع قطار ها از دیگر انواع و وسایل حمل و نقل ریلی بیشتر می باشد و چیزی حدود 80 کیلومتر در ساعت دارای سرعت است.

 حمل و نقل شهری با تراموا:

در این نوع سیستم از حمل و نقل یک واگن و یا یک قطار کوچک در مسیر مجزا از دیگر وسایل نقلیه حرکت می کند و مسافران را در ایستگاه هایی که هم سطح زمین می باشند پیاده می کند.

تراموا را می توان جز سیستم حمل و نقل ریلی سبک به شمار آورد که در سطح و محدوده های خیابان اقدام به جا به جایی مسافران می کند.

به ویژگی های این نوع قطار می توان به جا به جایی تعداد زیادی مسافر و نزدیکی ایستگاه های آن اشاره نمود همچنین در تراموا تعداد زیادی درب ایجاد شده است که این امر به منظور افزایش سرعت ورود و خروج مسافران می باشد.

قطار های سریع السیر:

همان گونه که از نام این قطار مشخص می باشد، این نوع قطار دارای سرعت بالاتری نسبت به سایر قطار های حمل و نقل معمولی است.

قطار هایی که دارای سرعت بالای 250 کیلومتر در ساعت هستند جز قطار های سریع السیر محسوب می شوند.

حمل و نقل ریلی برای حمل بار:

در این نوع حمل و نقل از قطار برای حمل و نقل انواع بارها مانند: ماشین، موتور، مایعات، سوخت و انواع بسته های پستی استفاده می شود. این نوع حمل و نقل دارای مزایایی می باشد که می تواند برای افرادی که دوستدار محیط زیست هستند قابل توجه باشد زیرا این نوع حمل و نقل ها دارای مزیت کاهش مصرف سوخت و پاکیزگی محیط زیست اند.

ارسال بسته پستی با قطار:

در زمان های گذشته ارسال بسته های پستی به مسیر های دور توسط کامیون ها صورت می گرفت ولی با گذر زمان ارسال بسته ها توسط قطار ها جای ان ها را گرفتند. توجه کنید برای این منظور واگن هایی در نظر گرفته شده است اما هنوز واگن هایی که مخصوص ارسال بسته های پستی باشد ایجاد نشده است.

البته این نکته را نیز به خاطر بسپارید که در این نوع حمل و نقل هرچه حجم کالا بیشتر باشد هزینه ارسال آن نیز به تبع بیشتر خواهد بود.

حمل موتور سیکلت با قطار:

شما می توانید با استفاده از قطار موتور سیکلت خود را نیز جا به جا نمایید برای این منظور لازم است که ابتدا برای موتور سیکلت خود بلیط تهیه کنید، به خاطر داشته باشید که در هنگام تحویل موتور سیکلت خود باید مدارک و اسناد مربوط به مالکیت موتور سیکلت را به همراه داشته باشید و یا اگر موتور سیکلت شما صفر کیلومتر و فاقد پلاک است برگه مربوط به فروش ان را به همراه داشته و ارائه بدهید.

شما علاوه بر این که باید هزینه بلیط پرداخت نمایید باید هزینه بیمه وسیله نقلیه خود را نیز پرداخت کنید توجه داشته باشید که هرچه مسیر طولانی تر باشد هزینه حمل وسیله نقلیه شما کمتر خواهد شد.

به خاطر داشته باشید که اگر چه تأسیس سیستم های حمل و نقل ریلی هزینه بر است، اما می تواند کمک قابل توجهی به کاهش ترافیک و الودگی نموده و برای محیط زیست بسیار مفید باشد.

مزایای استفاده از حمل و نقل ریلی:

مزایای-استفاده-از-حمل-و-نقل-ریلی

حمل و نقل ریلی را می توان به عنوان یکی از بهترین روش های حمل و نقل به شمار آورد که دارای مزایایی بسیاری است، در این قسمت از مقاله قصد داریم به برخی از این مزایا اشاره نماییم.

  • مصرف کم انرژی

همان گونه که در موارد قبل به این موضوع اشاره نمودیم یکی از مهمترین ویژگی های این نوع حمل و نقل مصرف کم انرژی و سوخت می باشد که این امر می تواند به سلامت محیط زیست کمک فراوانی بکند.

تا مدت زمان زیادی سوخت لوکوموتیوهای مورد استفاده در قطار سیستم بخار بوده است که بعد ها این سوخت به سوخت ذغال سنگ تغییر پیدا کرده است.

اما امروزه لوکوموتیوها از انرژی شیمیایی که نتیجه ترکیب سوخت و اکسیژن می باشند را به انرژی حرارتی تبدیل نموده اند و از ان برای به حرکت در آوردن قطار استفاده می کنند.

  •  ایمنی بسیار بالا

این نوع حمل و نقل دارای ایمنی بسیار بالایی می باشد به گونه ای که بر طبق امار های به دست آمده در 10 سال اخیر حمل و نقل ریلی در بین دیگر انواع حمل و نقل ها از تلفات کمتری برخودار بوده است، به گونه ای که این رقم 24 برابر کمتر از تلفات حمل و نقل جاده ای بوده است.

  •  آسایش و راحتی مسافران

مسافران همیشه به دنبال راحت ترین سیستم حمل و نقل بوده اند از این رو قطار به دلیل سرعت نسبتا متعادلی که در هنگام حرکت دارد می تواند جزو راحت ترین گزینه ها حمل و نقل به حساب بیاید.

این راحتی و آسایش به گونه ای می باشد که مسافران می توانند در کوپه های خصوصی سکونت کنند و هیچ کس مزاحم ان ها نخواهد شد در صورتی که حتی در هواپیما اشخاص باید حظور مسافران دیگر را در کنار خود بپذیرند.

  •  عدم توقف در طول مسیر

یکی از منحصر به فرد ترین مزایایی که می توان برای این نوع حمل و نقل به شمار آورد عدم توقف قطار در طول مسیر می باشد.

اگر برای مسافرت و جا به جایی از سایر وسایل حمل و نقل جاده ای همانند اتوبوس استفاده کنید علاوه بر این که باید استرس تصادف را تحمل نمایید شاهد توقف متعدد و ترافیک وسایل نقلیه خواهید بود. اما در قطار های مسافربری حتی در مواقعی از ابتدا تا انتها مسیر توقفی نداشته و به صورت مداوم به حرکت خود ادامه می دهد.

  • مقرون به صرفه بودن

این نوع سیستم حمل و نقل علاوه بر مزایا و قابلیت های منحصر به فردی که دارد از قیمت مناسبی نیز برخودار می باشد و این امکان را به تمام کسب و کار ها می دهد تا بتوانند از ان برای حمل و جا به جایی کالا های خود استفاده نمایند.

از ان جایی که حمل و نقل هوایی به مراتب دارای هزینه های بالاتری نسبت به حمل و نقل ریلی می باشند از این رو بیشتر بیزنس های پر درآمد می توانند از حمل و نقل هوایی استفاده کنند.

اما این نوع حمل و نقل بهترین و مقرون به صرفه ترین خدمات را ارائه می دهند و امکان استفاده از ان برای تمام مشاغل وجود دارد.

همان گونه که در این مقاله اشاره نمودیم حمل و نقل ریلی دارای مزایای بسیاری می باشد و از انجایی که مقرون به صرفه است و هم دارای امنیت بسیار بالایی می باشد اکثر افراد برای جا به جایی کالا های خود و یا مسافرت از این نوع وسیله حمل و نقل استفاده می کنند.

البته نا گفته نماند که این نوع سیستم حمل و نقل هنوز راه های زیادی را برای اثبات کردن قابلیت های منحصر به فرد خود در کشور پیشه رو دارد به گونه ای که استقبال مردم یکی از شاخصه های مهم در وقوع این امر می باشد.

امید است که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در زمینه حمل و نقل ریلی در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.شما می توانید اگهی های شرکت های خدمات حمل و نقل ریلی را در وب سایت شهرهای جدید پیدا کنید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله حمل و نقل ریلی ,حمل و نقلی کاربردی چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت