انواع سبک های دکوراسیون داخلی را بشناسیم

دکوراسیون منزل یکی از مسائلی است که حتی در خانه های با متراژ کوچکتر و در بین اقشار مختلف جایگاه ویژه ای دارد. طراحان بنا به در خواست کارفرما معمولا از چند سبک عمده در طراحی و دکوراسیون داخلی منزل استفاده می کنند. لازمه یک طراحی اصولی، ارائه سبک و نوع طراحی در قالب پرسپکتیوهای داخلی از طریق نرم افزارهای مربوطه است. قبل از هر اقدامی چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان طراح، لازم است با چند سبک رایج طراحی که کاربرد زیادی دارند آشنا شوید:

  سبک دکوراسیون فرانسوی

فرانسه نماد کشوری لوکس و منحصر به فرد است، معماری فرانسوی از جمله سبک های پر زرق و برق با تزئینات و گچبری های مجلل و پارچه های با طرح و جنس اعلا است. سقف بلند با گچبری های سنگین که اغلب با نقش گل و بوته تزئین شده باشد، اتاق های بزرگ با دیوارهای رنگ روشن و مات، درهای مرتفع و عریض، کفپوش های یک دست و رنگ روشن از مصالح براق مثل گرانیت و یا سنگ های صیقلی رنگ روشن که تا حد ممکن فضا را بزرگ و دل باز نشان دهد، مبلمان چوبی با دسته های کنده کاری شده و روکش های طلایی یا نقره ای و گاها زرکوب شده، همگی ویژگی های سبک لاکچری فرانسه را یادآوری می کند. رنگ غالب این سبک، رنگ های گرم و سفید عاجی و طلایی است، کاغذ دیواری بخش جدا نشدنی این سبک از معماری است، عناصری مانند مجسمه های چینی یا شیشه ای، گلدان یا شمعدان های کریستالی هم کاربرد دارند. 

بیشتر بخوانید:

سبک فرانسوی در دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون فرانسوی

دکوراسیون فرانسوی

سبک دکوراسیون سنتی ایرانی

هرچند در حال حاضر گرایش اکثریت مردم به سمت معماری و دکوراسیون مدرنیته است ولی این سبک از معماری نیز طرفداران کمی ندارد؛ دکوراسیون سنتی ایرانی و خاور میانه ای همیشه القا کننده اصالت و حس سنت گرایانه است حتی در بعضی از رستوران ها هم شاهد این چیدمان هستیم. فرش و گلیم دستباف ایرانی، رومیزی های از جنس ترمه، پشتی ها و صنایع دستی در این نوع چیدمان جایگاه ویژه ای دارد، گلدان های سفالی و یا مینیاتوری، پارتیشن های چوبی و پنجره های شیشه ای در رنگ های مختلف  که به آن پنجره ارسی می گویند و ظروف مسی وفیروزه ای از عناصر این سبک است.

سبک دکوراسیون سنتی ایرانی

دکوراسیون سنتی ایرانی

 سبک دکوراسیون مدرن

بی شک این سبک در حال حاضر پرطرفدارترین سبک دکوراسیون در بین مردم است و تقریبا در همه فضاها با کاربری های مختلف اثری از این سبک معماری را می بینیم. تاریخچه این سبک به اوایل قرن بیستم باز می گردد؛ سادگی و دوری از تجملات زیاد بارزترین ویژگی دکوراسیون مدرن است، سادگی به این مفهوم است که بیشتر از خطوط صاف و اشکال چهارگوش در چیدمان فضا استفاده می شود و لوازم غیر ضروری مانند مجسمه ها و گلدان ها به حداقل رسیده است.  فرش ها، پرده ها و روتختی ها تا حد امکان از نوع ساده و بدون نقش و نگار استفاده می شود؛ همینطور رنگ دیوارها و گچ بری ها تا حدامکان با نقش و طرح کم و یکنواخت انتخاب می شود و استفاده از مصالح لوکس و گران قیمت در این نوع دکوراسیون چندان ضروری نیست. این سبک از معماری در واقع نقطه مقابل دکوراسیون فرانسوی است. آشپزخانه های اپن و جزیره، نشیمن های با فضای باز و خلوت، لوسترهای ساده و نور مخفی زیر سقف و آباژورهای ساده برای اولین بار در دکوراسیون مدرن پدیدار شدند.

سبک دکوراسیون مدرن

دکوراسیون مدرن

 سبک دکوراسیون کلاسیک

اصالت، آرامش، حس راحتی و فضای دنج را در سبک دکوراسیون کلاسیک می توانید بیابید؛ رنگ های مورد استفاده در آن ملایم و در طیف رنگ های کرمی، خاکستری، بژو زیتونی است. پوشش سقف ازجنس گچ با گچبری های مجلل و پوشش کف از جنس چوب در این نوع دکوراسیون رایج است. تقارن و پایداری یکی از اصول اساسی معماری کلاسیک است؛ هر نقش و نگاری در سقف یا دیوارها باید متقارن باشد. نماد کامل این نوع معماری ودکوراسیون، ساختمان های متعلق به رم و یونان باستان است؛ دیوارها و ستون های گچبری شده، مبلمان آنتیک، وسیله های دکوری حکاکی شده و سقف های بلند از عناصری هستند که در دکوراسیون کلاسیک جایگاه ویژه ای دارند.

در چیدمان کلاسیک، اتاق های پذیرایی با مجسمه های سنگی یا گچی، تابلوهای فرش و آلات موسیقی، آینه و کنسول و لوسترها و آباژورهای برنزی با نقش و نگار مزین می شوند.

سبک دکوراسیون کلاسیک

 سبک دکوراسیون صنعتی

این سبک الهام گرفته از سبک های دوره انقلاب صنعتی اروپا و خانه های شهری قرن های 17 و 18 میلادی است.

این سبک بیشتر از اینکه در فضاهای مسکونی کاربرد داشته باشد درانبارها، فضاهای صنعتی، فضاهای اداری و تجاری، کافه ها و رستوران ها به کار می رود. در این سبک از معماری از گچ بری های مجلل، عناصر پر زرق و برق خبری نیست و برعکس سبک های فرانسوی و یا کلاسیک در این سبک نهایت سادگی و استفاده از مصالح در دسترس ساختمانی مانند بتن یا آجر به چشم می خورد. تزئینات به حداقل رسیده و بیشتر سطوح چوبی یا فلزی هستند. رنگ های خرمایی، خاکستری، سفید و مشکی رنگ غالب به شمار می آید. مبلمان چرمی، لوازم چوبی و استیل و آویزهای روشنایی ساده فلزی، دیوارهای آجری یا سنگی و المان ها و اتصالات بدون پوشش از ویژگی های شاخص این دکوراسیون است.

سبک دکوراسیون صنعتی

دکوراسیون صنعتی

 سبک دکوراسیون مینیمال

مینیمال همانطور که از نامش پیداست بسنده کردن به حداقل هاست و مینیمالیست ها به ساده بودن و ساده گرایی شهرت دارند. در این سبک چیدمان فضا تا حد امکان ساده است و از جزئیات و لوازم اضاله استفاده نشده، تمام پارچه ها، فرش ها، پرده ها و ... بدون نقش و نگار و کاملا ساده هستند. رنگ های روشن و به خصوص سفید و کرم و طوسی از پر کاربردترین رنگ ها در این سبک است.به جای لوستر از هالوژن های ساده و چراغ های تزئینی استفاده می شود. کابینت های ساده اغلب از جنس هایگلاس و رنگ های روشن، بوفه های در بسته و کاملا یکپارچه و بدون هرگونه لوازم اضافی نمایانگر سبک مینیمال است. این سبک تا حد زیادی به دکوراسیون مدرن شباهت دارد با این تفاوت که بوفه ها و کمد های ساده و پارچه های تک رنگ و بدون نقش و تابلوهای ساده تا حدی آن را از چیدمان مدرن مجزا می کند.

سبک دکوراسیون مینیمال

دکوراسیون مینیمال

سبک های دکوراسیون بسیار متعددی برای چیدمان منزل ارائه شده که در این مقاله فقط به چند سبک رایج پرداختیم؛ سبک ترنزیشنال، معاصر،مدیترانه ای، اسکاندیناوی و... انواع دیگری از چیدمان های منزل هستند که شاید رواج کمتری داشته باشند ولی طرفداران کمی ندارند، چیدمان خانه شما با شناختی که از خود و خانواده تان دارید و با در نظر گرفتن نیاز ها و سلایق شخصی و همینطور امکانات و شرایط  خانه ای که در آن زندگی می کنید و در نظر گرفتن ابعاد دیگر متفاوت خواهد بود و این به شما بستگی دارد که کدام سبک را منحصرا و یا به طور تلفیقی برای دکوراسیون منزلتان انتخاب کنید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله انواع سبک های دکوراسیون داخلی را بشناسیم چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت