سفر لازمه زندگی

به آرامی آغاز به مردن می کنی

اگر سفر نکنی

اگر کتاب نخوانی

اگر از خودت قدردانی نکنی

سفر لازمه زندگی

تاریخچه سفر در ایران 

 گردشگری در ایران از دیرباز مورد استقبال افراد زیادی بوده است به گونه ای که بسیاری از بزرگان اقدام به تحریر سفرنامه هایی کرده اند که در این میان سفرنامه ناصر خسرو برجسته ترین آنهاست. صنعت گردشگری در ایران از بیش از نیم قرن پیش با تشکیل اداره ای به نام امور جهانگردی در سال 1314 در وزارت کشور شکل گرفت؛ این اداره در سال 1320 جای خود را به شورای عالی جهانگردی داد و فعالیت شورای مذکور تا انقلاب 57 ادامه یافت؛ پس از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، ورود جهانگردان به کشورمان در سطح بین الملل با کاهش محسوسی مواجه شد تا اینکه سال ها پس از اتمام جنگ، با تلاش های مکرر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انقلاب اسلامی، صنعت گردشگری جایگاه خود را توانست ارتقا دهد ولی همچنان پس از گذشت سال ها این صنعت نتوانسته جایگاه مطلوب خود را در سطح بین الملل باز یابد و برای این منظور نیاز به برنامه ریزی جامع تر است هرچند که فرهنگ سفر رفتن در بین اقشار مختلف جامعه رفته رفته  جا افتاده تر می شود و هرکس با توجه به شرایط خود برای سفر برنامه ریز ی می کند.

تاریخچه سفر در ایران

جایگاه سفر در زندگی انسان ها

سفر در زندگی انسان ها اهمیت غیر قابل انکاری دارد تا جاییکه مسافرت رفتن افراد جامعه به یک صنعت تبدیل شده و صنعت گردشگری و توریسم امروزه مشاغل زیادی را به وجود آورده؛ حتی در بعضی کشورها به یکی از منابع اصلی درآمد و پایه های اقتصاد تبدیل شده است.

سفر هم مانند کتاب به نوعی غذای روح است و فایده های زیادی دارد. با سفر رفتن موجبات آشنایی با فرهنگ اقوام و ملل مختلف فراهم می شود وهمینطور روحیه اجتماعی و دوری از انزوای افراد تقویت می شود. سفر علاوه بر تفریح و آرامش ذهنی، پاسخی به خصلت ماجرا جویی و تجربه ای آموزنده است که خاطرات تلخ و شیرین زیادی برایمان باقی می گذارد.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که از کار روزانه و مشکلات و استرس و تنش های روزمره زندگی احساس خستگی کنید و تصمیم بگیرید بار سفر خود را برای چند روز و یا حتی چند هفته ببندید. انتخاب مقصد مهم ترین بخش هر سفری است. بعد از آن انتخاب اقامتگاه مناسب، وسیله نقلیه مناسب و کسب اطلاعات کلی از مقصد کارهایی است که هر مسافری قبل از عزیمت باید برای آن برنامه ریزی کند. البته آژانس های مسافرتی و گردشگری برای لحظه به لحظه سفر برنامه ریزی مناسبی انجام می دهند و به این دلیل است که بسیاری از افراد سفر با تورها و از طریق آژانس های مسافرتی را بیشتر ترجیح می دهند.

جایگاه سفر در زنگی انسان ها

انواع آژانس ها

آژانس ها بر طبق خدماتی که انجام می دهند به سه دسته تقسیم می شوند:

آژانس های بند الف یا آژانس های هواپیمایی که فعالیت آن ها شامل تنظیم برنامه های مسافرتی و فروش بلیط مسافرت است.

آژانس های بند ب یا همان آژانس های خدمات مسافرتی و جهانگردی که خدمات از قبیل اخذ روادید (ویزا)، اخذ بیمه مسافرتی، تنظیم برنامه ریزی تورهای داخلی و خارجی، رزرو اقامتگاه و سایر خدمات مسافرتی را ارائه می کنند.

آژانس های بند پ و یا آژانس های خدمات زیارتی که در زمینه ثبت نام، تنظیم و انجام مسافرت های زیارتی به داخل و خارج از کشور، رزرو اقامتگاه و ارائه هرگونه خدمات زیارتی تحت نظر سازمان حج و زیارت، فعالیت دارند.

البته آژانس ها می توانند دو یا سه مجوز را همزمان داشته باشند؛ هرچند هر شخص حقیقی یا حقوقی در صورتیکه بخواهد به ارائه خدمات  موضوع بند (الف) بپردازد باید مجوز مربوطه را از وزارت راه و شهرسازی اخذ نماید و اگر قصد انجام فعالیت موضوع بندهای (ب) و (پ) را داشته باشد باید مجوز لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب نماید.

آژانس های مسافرتی

تورها

کلمه تور ( (tourدر لغت به معنی گشت و سیاحت است؛ تورها شامل بسته مسافرتی هستند که خدمات مختلف از جمله حمل و نقل، رستوران، گشت ها، اقامتگاه ، بازدید از مراکز دیدنی و ... را در بر می گیرد.

حمل و نقل در پکیج های تور می تواند شامل حمل و نقل هوایی، زمینی، دریایی و گاهی اوقات حمل و نقل ریلی باشد. همچنین خدمات رستوران می تواند به صورت منوی انتخابی، بوفه باز و یا سلف سرویس ارائه شود. در مورد اقامتگاه هم اسکان مسافران می تواند در هتل ها، متل ها، کمپ ها و کاروانسراهای مسافرتی و مهمان پذیر های سنتی و اقامت گاه های بوم گردی باشد.

اقامتگاه های بوم گردی، جای خواب، اتاق و سرویس بهداشتی، سالن غذا خوری، محوطه و سایر بخش ها که برای اقامت چند روزه در دل طبیعت و فضای بیرون از شهر لازم است را دارند. این اقامت گاه ها به دلیل صرفه اقتصادی و رواج سفرهای دسته جمعی رو به گسترش هستند و استقبال زیادی از آنها می شود.

تورهای مسافرتی

گشت ها و بازدیدها در واقع برنامه اصلی هر تور را تشکیل می دهند. گشت شامل ارائه بازدید از مجموعه های تفریحی، فرهنگی، تاریخی، مذهبی، طبیعی و ... باشد. بسیاری از مراکز دیدنی دارای هزینه ورودی و یا بلیت می باشند که پرداخت این هزینه ممکن است جز خدمات پکیج تور باشد یا نباشد.

در هر صورت آژانس مسافرتی و گردشگری موظف است تکلیف هزینه حمل و نقل محلی، ورودی مراکز گردشگری، وعده های غذایی، تعداد شب های اقامت و خدمات جانبی تور را از قبل مشخص کند و اطلاعات کامل در اختیار متقاضیان بگذارد.

از آنجا که هزینه های درمان در کشورهای خارجی بسیار بالا هست، خدمات بیمه هم در پکیج های بعضی تورهای خارجی ارائه می شود و مسافرین باید قبل از عزیمت خود را حداقل به مدت ایام سفر بیمه کنند. در مورد کشورهایی که نیاز به روادید دارند، اخذ روادید هم باید در خدمات قابل ارائه تور باشد. 

بیمه مسافرتی

داشتن بیمه نامه مسافرتی از الزامات سفر خارجی محسوب می شود؛ مخصوصا برای اخذ ویزای شنگن بیمه مسافرتی یکی از مدارکی است که باید قبلا آماده کرده باشید. این بیمه هزینه های درمانی، پزشکی، ویزیت، دارو، جراحی های سرپایی، خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی و حتی هزینه های دندانپزشکی را شامل می شود. البته لازم به ذکر است که پرداخت هزینه های مربوط به بیماری های مزمن که مسافر قبل از سفر هم این بیماری ها را داشته بر عهده بیمه مسافرتی نیست.

حداکثر مدت زمان بیمه مسافرتی سه ماه است؛ این بدین معنی است که اگر بیشتر از این مدت از شروع سفر شما گذشته باشد، شرکت بیمه گر تعهدی در قبال پرداخت هزینه های درمان نخواهد داشت. نرخ قرارداد بیمه برای مسافرین مختلف متفاوت است و بستگی به سن مسافر، مقصد سفر و مدت سفر دارد.

بیمه مسافرتی


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله سفر لازمه زندگی چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت