شغل های کاذب و تأثیرات مخرب آن

حتما تا کنون عنوان شغل کاذب به گوش شما رسیده است. این موضوع که معنای شغل کاذب چیست و این شغل ها چگونه شکل می گیرند و بر اقتصاد جامعه امروز تأثیر می گذارند بسیار حائز اهمیت است. از  نظر شما شغل های کاذب می توانند مفید هم باشند یا باید به طور کلی حذف گردند؟ با ما دراین مقاله شهرهای جدید همراه باشید تا به بررسی بیشتر در مورد شغل های کاذب بپردازیم.

مفهوم شغل کاذب:

شغل کاذب در بیان صحیح همان بیکاری است. چرا که افراد در موقعیت های شغلی قرار می گیرند که تناسبی با مهارت و یا تحصیلات دانشگاهی آن ها نداشته و افراد به اجبار به انجام آن شغل مشغول هستند. در واقع، در شغل های کاذب خدمتی به جامع ارائه نمی گردد و یا محصولی در بازارعرضه نمی شود. شغل های کاذب و تأثیرات مخرب آن ها بر اقتصاد جامعه برای سلامت یک جامعه دردسر ساز است و باعث رشد مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه خواهد شد. با افزایش کشش افراد به سمت شغل های کاذب میزان علاقه مندی به ادامه تحصیلات و کسب مهارت های دانشی وفنی کاهش می یابد .با ادامه این روند باور غلطی در بین مردم رواج پیدا می کند که بدون داشتن دانش و مهارت می توان به شغل و درآمد دست پیدا کرد به طریقی نظام آموزشی دچار آسیب های جدی خواهد شد.

حالا تصور کنید که اکثر افراد جامعه به شغل هایی خارج از حیطه تحصیلات و توانمندی خود روی آورند ، با نبودن افراد متخصص در هر شغل، شاهد مشکلات زیادی در زمینه های صنعتی، اقتصادی و اجتماعی خواهیم بود. فشار اقتصادی و راهی برای فرار از آن افراد را به سمت درآمد زایی کوتاه مدتی می کشاند که درآن ها خبری از مالیات نیست. بیکاری و فشار اقتصادی بزرگترین علت های ایجاد شغل های کاذب است.

انواع شغل های کاذب  امروزی در ایران:

انواع-شغل-های-کاذب-امروزی-در-ایران

شغل های کاذب در این روزها در ایران کم نیست در این قسمت  به بررسی عجیب ترین و پرمخاطب ترین انواع شغل های کاذب می پردازیم.

شغل کاذب داد زن:

وقتی از بازار ها و یا مغازه های خرید عبور می کنید افرادی را دیده اید که با داد زدن سعی دارند شما را به سمت خرید از مغازه جذب کنند. این افراد داد زن نام دارند و وظیفه دارند کل روز را داد بزنند و اشخاص را به داخل مغازه ها دعوت کنند. درواقع نوعی بازار یابی است که درآمد بسیار ناچیزی  دارد و انرژی و فعالیت زیادی می طلبد.

شغل کاذب پخش تراکت:

پخش تراکت های تبلیغاتی در فضاهای عمومی در تهران یک شغل کاذب است. این افراد جایی برای نشستن، گلویی تازه کردن و سرویس بهداشتی ندارند. آن ها در ازای مبلغ کمی این مسئولیت را بر عهده می گیرند که تعداد مشخصی تراکت را بین مردم پخش کنند و درازای آن پول دریافت کنند.

شغل کاذب پلاک مخدوش کن:

شاید خنده دار به نظر برسد اما شغلی به نام پلاک محو کن وجود دارد که درآن وظیفه افراد این است که به راننده ها کمک کنند تا از محدوده طرح ترافیک عبور کنند بدون اینکه جریمه شوند. کافی است در ازای پول کمی که می گیرند در پشت ماشین حرکت کنند و از دیده شدن پلاک ماشین توسط دوربین ها جلوگیری کنند.

شغل کاذب جای پارک نگه داشتن:

معضل جای پارک در تهران تمام نشدنی است. عده ای این مشکل را به یک فرصت شغلی برای خودشان تبدیل کرده اند آن ها در کنار پاساژها، مراکز خرید و رستوران ها می ایستند وبا گرفتن پول، جای پارک به ماشین ها می دهند.

شغل کاذب دعا نویسی:

شغل-کاذب-دعا-نویسی

نوشتن دعا برای مشکلات دیگران شغل کاذبی است که درآمد بدی هم ندارد. دعا برای باز شدن بخت، دعا برای رفع بیماری و ... افراد خوش باورجامعه به افراد سواستفاده گر این امکان را می دهند  که در ازای دروغ های خود پول خوبی را به دست آورند.

شغل کاذب گریه کن و پول بگیر:

هستند افرادی که حاضرن در ازای دادن پول به اشخاص، گریه و شیون و زاری طلب کنند. این داستان فقط در فیلم ها نیست و واقعیت دارد، افرادی با گرفتن پول در مراسم های ترحیم گریه می کنند.

شرخری یک شغل کاذب:

شر-خری-یک-شغل-کاذب

از  میان شغل های نامبرده شده قدمت شغل کاذب شرخری از بقیه بیشتر است چرا که از زمان های گذشته بوده است. اشخاصی در ازای قلدری و زور و کتک و تهدید بدهکاران، بدهی ها را وصول می کنند و درازای آن پول دریافت می کنند.

شغل کاذب همراه بیمارشو و پول بگیر

به تازگی در بیمارستان ها شغل کاذب همراه بیمار بودن دیده می شود. افرادی در بیمارستان هستند که به بیمارانی که همراه ندارند معرفی می شوند تا در کنار آن ها باشند و کارهای آن ها را انجام دهند و پول دریافت کنند.

شغل کاذب شاهد شدن در دادگاه

شغل-کاذب-شاهد-شدن-در-دادگاه

در دادگاه ها برای صدور حکم پرونده های مختلف مثل طلاق و یا .... به دو نفر شاهد بالغ نیاز است  اگر افراد همراه خود شاهد نیاورده باشند کار آن ها با مشکل روبه رو شده و عقب می افتد. در نتیجه برای اینکه کارشان هرچه سریعتر راه بیوفتد  به افرادی  پول می دهند تا برای آن ها شاهد شوند.

شغل کاذب رنگ کردن میوه ها:

میوه های خراب و یا میوه های نرسیده و نارس که ممکن است به فروش نروند را قبل از رسیدن به بازار با مواد شیمایی رنگ می کنند تا خوب تر به نظر برسند و با قیمت بهتری به فروش بروند.

شغل کاذب مجلس گرم کن:

در مجالس عروسی افرادی پول می گیرند تا با انجام کارهای لازم فضای عروسی را گرم تر و شاد تر کنند و هرچه کارشان را بتوانند خوب تر انجام دهند در آمدهای بیشتری را خواهند داشت.

شغل کاذب دست فروشی:

شغل-کاذب-دست-فروشی

با یک سفر کوتاه در مترو می توانید با انواع دست فروشی ها آشنا بشوید. این شغل جز مشاغل بسیار سخت است که انرژی و تلاش بسیاری را می خواهد که درآمد بالایی هم نخواهد داشت.

شغل کاذب فروش نوبت در بانک ها:

مدتی پس از راه افتادن سیستم خودکار نوبت دهی در بانک ها، شغل کاذبی به وجود آمد که در آن شخص صبح اول وقت به شعبه های شلوغ می رود واز دستگاهی که برگه های نوبت را می دهد تعدادی نوبت می گیرد. بعد از آن منتظر می شود تا افرادی که بسیار عجله دارند و نیاز دارند کارشان هرچه زودتر راه بیفتد از راه برسند و این نوبت ها را بخرند. به نظر شغل کم دردسری می رسد ولی  درآمد کمی دارد.

دلایل به وجودآمدن شغل کاذب و راه های جلوگیری از آن ها:

دلایل-به-وجود-آمدن-شغل-کاذب-و-راه-های-جلوگیری-از-آن-ها

عوامل گوناگونی در تشکیل و ایجاد شغل های کاذب نقش دارند. از جمله آن ها می توان به نبودن تناسب، میان تعداد قبول شدگان دانشگاه ها، در رشته های متنوع و شغل های موجود در جامعه نام برد. تعداد زیادی از دانشجویان از یک رشته فارغ التحصیل می شوند در صورتیکه اصلاً جامعه به این تعداد نیروی انسانی در این زمینه شغلی نیاز ندارد وهمین امر شروع بحران بیکاری را کلید می زند. همچنین گاهی اوقات برای شروع شغل متناسب با مدرک دانشگاهی، نیاز به یک سرمایه اولیه می باشد، که فرد  قادر به فراهم کردن آن بدون پشتیبانی نخواهد بود. در واقع بحث وجود مشکلات مالی پیش خواهد آمد. از موارد دیگر تاثیر گذار بر وجود آمدن شغل کاذب می توان به اعتیاد، طلاق، عدم تربیت مناسب شخصیتی و بسیاری موارد این چنینی اشاره کرد.

راههای جلوگیری از شکل گرفتن شغل کاذب و کنترل کردن گرایش جامعه به سمت شغل کاذب باید به ترمیم و ارتقا زیر ساخت اقتصادی و همچنین فرهنگی و اجتماعی بپردازیم. درادامه به بررسی این زیر ساخت ها می پردازیم.

شغل مناسب با رشته دانشگاهی و توانمندی هر فرد:

زمانی که نیار سنجی صحیح برای جامع صورت نگیرد مشکلاتی از همین قبیل شکل خواهد گرفت. اما وقتی به بررسی بیشتر این موضوع در ریشه می پردازیم به مسئله تحریم ها و فشار ناشی از آن ها در آسیب های متعددی که بر جامعه ایرانی متحمل شده است بر می خوریم. آسیب هایی که اجازه رشد و فراهم سازی بستر مناسب برای ایجاد شغل های رشته های مختلف را محدود کرده است.

ایجاد فرصت شغلی با توسعه سرمایه گذاری در داخل کشور:

بازهم قبل از هرچیزی بحث آگاهی داشتن به نیاز جامعه مطرح است. برای کمک کردن به سرمایه گذاری باید بودجه ای در نظر گرفته شود مخصوصا در بخش های خصوصی. این موضوع بدون شک به رشد شغل های جدید کمک خواهد کرد و علاوه برآن ایجاد انگیزه و علاقه مندی مضاعف برای تلاش در جامعه را به وجود خواهد آورد. عدم سخت گیری و ساده تر نمودن مراحل ایجاد یک شغل و از بین بردن موانع برای یک کار آفرین، یکی دیگر از اقدامات مهم در این زمینه می باشد.

کنترل تورم نیاز اساسی و پایه جامعه:

یکی از علت های ایجاد شغل های کاذب فقر در میان مردم بود .یکی از عوامل گسترش فقر تورم های پی در پی در جامعه می باشد. وجود تورم یعنی افزایش فقر و افزایش فقر یعنی افزایش شغل کاذب.

نرخ مهاجرت باید کنترل شود:

مهاجرت یکی از مواردی است که تعادل موجود در جامعه را از بین می برد و ایجاد خللی که در جامعه شکل می دهد عوارض گسترده ای را شامل می شود. وقتی جوان ها  دست به مهاجرت می زنند، با مشکل کم شدن نیروی انسانی در مبدأ و همچنین کم شدن فرصت ها و شغل های موجود در مقصد  روبه رو می شویم. توجه کنید که وقتی از مهاجرت می گوییم منظورمان فقط مهاجرت از کشور به کشور دیگر نیست بلکه مهاجرت می تواند از روستا به شهر و یا شهرستان به کلان شهرهایی مثل تهران و اصفهان باشد. درنتیجه ایجاد فرصت های شغلی در شهر های کوچک وایجاد شرایط رفاه مناسب و ایجاد امکانات بیشتر می تواند نرخ مهاجرت را کاهش دهد. به راستی اگر امکانات لازم و درآمد کافی در یک شهر برای جوانان ما وجود داشته باشد آنها مجبور به ترک وطن خود نخواهند شد. اما متاسفانه باید گفت تمرکز اقتصادی و امکانات رفاهی در کلان شهرها ، جوانان را به سمت مهاجرت سوق می دهد.

نگاهی دوباره به نظام آموزشی کشور:

نگاهی-دوباره-به-نظام-آموزشی-کشور

در هر جامعه ای در دوران مختلف نظام آموزشی باتوجه به شرایط  دچار تغییراتی می شود. و در واقع هر نظام آموزشی نیاز به بروزرسانی با توجه به شرایط جامعه را دارد. گاهی  مدیران نظام آموزشی با اضافه کردن و ایجاد رشته های تحصیلی تازه در دانشگاه ها می توانند نقش بسیار مهمی در اشتغال زایی جوانان را داشته باشند.  به طور دقیق باید گفت که سیستم آموزشی باید براساس اثربخش بودن و منطق در جامعه  طراحی مجدد گردند.

از بین بردن شغل های کاذب از ریشه را می توان به دو قسمت فرد و جامعه تقسیم کرد. در قسمت فردی، با افزایش آگاهی در میان اشخاص و بالابردن هرچه بیشتر عزت نفس مردم، می توان این شرایط را به وجود آورد که شخص، هر شغلی را صرف نیاز مالی و داشتن درآمد قبول نکند. در بخش اجتماعی مسئولان و نهاد های دولتی با تمام تلاش خود باید شرایطی را درجامعه شکل دهند تا فشار های بیش از حد اقتصادی به مردم کاهش پیدا کند تا افزایش شغل کاذب کنترل شود. در واقع بخش جامعه تأثیر مستقیم بر بخش فردی دارد و بخش فردی را شکل می دهد. پس مسئله اساسی در مورد شغل کاذب قطعا بخش تاثیر گذار جامعه است که باید اصلاح و بازبینی شود و برنامه ریزی دقیقی برای آن صورت گیرد.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله شغل های کاذب و تأثیرات مخرب آن چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت