همه چیز درباره مهدکودک ها

اگر شما برای نگهداری فرزندان خود از اقوام کمک می گیرید فایده مهد‌ کودک ها چیست؟ می توان گفت که اگر این مراکز فقط خدمات نگهداری را انجام می دانند برای شما فقط ایجاد هزینه می کردند ولی این مراکز در کنار نگهداری از کودک و فرزند دلبند شما سعی در ایجاد یک محیط امن، شاد، خلاق را دارند تا کودک شما در این محیط که اولین تجربه او در تعامل با اجتماع است، به خوبی رشد نماید.

به خاطر داشته باشید که تجربه هایی که کودکان در مهد کودک به دست می آورند اگر غنی و به موقع باشد، موجب رشد مهارت های مهمی در کودک می شوند که کودک باید در طول زندگی آن ها را کسب نماید.

البته توجه داشته باشید که مهد کودک و پیش دبستانی گرچه هر دو محل نگهداری کودکان می باشند ولی از نظر اهداف، رویکرد آموزشی، فلسفه و فرهنگ متفاوت هستند. اگر به دنبال مهد کودک با امکانات خوب هستین حتما به آگهی های مهد کودک ها و پیش دبستانی های در وب سایت شهر های جدید سری بزنید.

تفاوت میان مهدکودک و پیش دبستانی:

تفاوت-میان-مهدکودک-و-پیش-دبستانی

مهد کودک ها دارای برنامه های منعطف تری نسبت به پیش‌دبستانی ها هستند که برای کودکان کم سن و سال نیز مناسب می باشد. همچنین می توان گفت که مهد کودک محلی سر گرم کننده است که فلسفه وجودی ان فراهم کردن امکانات بازی، شادی و خواب کودک می باشد.

اما پیش‌دبستانی ها دارای هدفی متفاوت هستند، آن ها با هدف آموزش ابتدایی، که روی مرحله اصلی رشد کودک متمرکز است خلاقیت و بازی همیارانه و .. را تشویق می کنند.

در واقع می توان گفت که هدف پیش‌دبستانی ها بیشتر آمده کردن کودک برای دوران مدرسه می باشد، و این گونه است که آن ها این هدف را با آموزش مهارت های اجتماعی و تحصیلی دنبال می کنند.

پس به صورت خلاصه می توان گفت که هدف مهد‌ کودک ها با مراکز پیش‌دبستانی متفاوت است. در واقع یکی به دنبال راحتی و ایجاد خلاقیت در کودکان و دیگری آماده سازی آن ها برای آموزش های ابتدایی است.

بیشتر بخوانید: ویژگی های مدارس ابتدایی یا دبستان

احساس کودک نسبت مهد‌کودک:

احساس-کودک-نسبت-مهد‌کودک

برخی از والدین به دلیل این که مهد‌ کودک دارای فواید و مزایای زیادی است تمایل دارند در هر شرایطی فرزندانشان را به مهد بفرستند؛ اما این در حالی می باشد که اگر کودکان ترسی نسبت به این محیط داشته باشند نه تنها در محیط احساس آرامش نمی کنند و مطالب و مفاهیم آموزشی را یاد نمی گیرند بلکه دچار مشکلات روحی و روانی نیز می شوند.

از این رو بهتر است قبل از آن که کودکان خود را به این مراکز آموزشی بفرستید آن ها را با محیط این مراکز و نحوه فعالیتشان آشنا نمایید تا ترس آن ها از این مراکز از بین برود.

وظایف مربی مهد‌کودک:

وظایف-مربی-مهد‌کودک

افرادی که در این مراکز وظیفه آموزش به کودکان را دارند با نام مربی مهد شناخته می شوند. این مربیان در مهد ها دارای وظایفی هستند که این وظایف عبارت اند از:

  • آموزش به کودکان با استفاده از وسایل بازی و دیگر ابزارهای آموزشی
  • کنترل کردن کودکان در مهد و همچنین حضور و غیاب نمودن آن ها
  • تشویق کردن کودکان و ایجاد انگیزه در آن ها برای یادگیری بیشتر
  • نظارت کردن بر وضعیت بهداشت کودکان
  • صحبت و ارائه مشاوره به والدین در مورد نحوه عملکرد و پیشرفت کودکشان
  • مهارت های سازماندهی و مدیریت زمان را دارا باشند.
  • برنامه های روزانه و هفتگی کودکان را تهیه و تنظیم نمایند.

ویژگی های مهدکودک استاندارد:

ویژگی-های-مهدکودک-استاندارد

مهدها با توجه به شهریه ای که دریافت می کنند دارای امکانات متفاوت هستند اما همه این مراکز برای رسیدن به استانداردهای آموزشی باید دارای معیار های مشخصی باشند.

فواید مهدکودک ها:

فواید-مهدکودک-ها

در سنین مهد، مغز کودکان به سرعت در حال رشد و توسعه است و به اصطلاح می توان گفت که مغز در دوره حساس خود قرار دارد. از این رو می توان گفت که تجربه های غنی اولیه به طور مثال آنچه که در مهدها به فرزندان آموزش داده می شود سبب تسهیل در رشد فرزند شما می گردد.

به صورت کلی می توان گفت که در این نوع فضا ها توانایی تفکر، درک و استفاده از زبان و مهارت های حرکتی ظریف کودکان از طریق بازی، کارهای هنری، رقص و موسیقی، تحرک و ارتباط با دیگران تقویت می شود.

کودکان در مهدها می آموزند که یادگیرنده حرفه ای باشند در واقع می توان گفت که این موضوع یکی از مهمترین فواید مهد کودک است.

همچنین یادگیری اثر بخش به همراه پروش و تقویت مهارت های ارتباطات، تقویت اعتماد به نفس نوشتن، ریاضیات و آموختن خلاقیت و پروش مهارت های پیش نیاز برای خواندن میسر می شود.

مهدهایی که خوب هستند و توجه خاصی به پرورش کودکان از خود نشان میدهند برنامه هایی را طراحی و اجرا می کنند تا کودکان بتوانند در حیطه‌ی موارد زیر به خوبی رشد و پروش پیدا کنند.

این حیطه ها عبارت اند از:

  • مهارت های اجتماعی، مثلاً به آرامی بازی کردن و یا سهیم شدن وسایل با دیگر کودکان
  • احترام گذاشتن به دیگران
  • آموختن اعداد و توانایی شمارش اشیا و آشنایی با اشکال هندسی
  • آموختن مهارت های احساسی مانند درک احساسات خود
  • توانایی پیدا کردن دوست
  • مواجهه با نظارت و مفاهیم تازه
  • شکل گیری اعتماد به نفس و عزت نفس در کودکان
  • لذت یادگیری و فعالیت گروهی به طور مثال این که با دیگران به گفت و گو بپردازند و یا با همکاری آن ها سازه هایی درست کنند.
  • اصلاح تلفظ کلمات و گسترش دامنه واژگان

بیشتر بدانید:

آموزشگاه‌های موسیقی

فواید مهد برای کودکان دارای نیازهای خاص:

فواید-مهد-برای-کودکان-دارای-نیازهای-خاص

همچنین می توان گفت که این فضا برای خانواده هایی که دارای کودکی آن هم با نیاز خاص هستند محلی برای دریافت کمک های ویژه و حمایت می باشد. البته این خانواده ها نیز می توانند با گرد همایی در این فضا ها تجربیات خود را در اختیار دیگر خانواده ها که دارای کودکانی با چنین شرایطی هستند قرار بدهند.

بیشتر بخوانید: فضای آموزشی را چگونه طراحی کنیم؟

سیستم آموزشی متناسب با کودکان:

سیستم-آموزشی-متناسب-با-کودکان

یکی از نکاتی که هر مهد کودک باید آن را رعایت نماید دارا بودن سیستم آموزشی مناسب و هوشمند است.

استفاده کردن کودکان از وسایل بازی، کار با شخصیت های کارتونی به خصوص کارتون های مورد علاقه کودکان و انجام برنامه ریزی های دقیق و مناسب از جمله مواردی می باشند که در هر یک از مهد ها باید به آن ها توجه خاصی شود.

ایجاد امنیت برای کودکان:

ایجاد-امنیت-برای-کودکان

این نوع فضاهای آموزشی در کنار وظیفه آموزش و پرورشی که بر عهده دارند وظیفه دارند در مدت زمانی که کودکان در این فضاها حظور دارند امنیت آن ها را تامین نمایند و مسئول حفظ جان آن ها هستند.

از این رو در این فضا ها باید مواردی از قبیل استفاده از دوربین مدار بسته در تمامی نقاط، بررسی وضعیت سلامت کودک، کنترل سیستم های گرمایشی و سرمایشی آن هم به صورت روزانه و دور نگه داشتن و خود داری در استفاده از وسایل تیز و برنده در مهد رعایت شود. رعایت این نکات در حفظ جان و تأمین امنیت کودکان نقش بسزایی دارد.

سن مناسب کودک برای رفتن به مهدکودک:

سن-مناسب-کودک-برای-رفتن-به-مهدکودک

تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که رشد عقلی و عاطفی کودکان از سن 3 سالگی شروع می شود، از این رو عموما خانواده ها کودکان خود را از سن 3 سالگی به مهد می فرستند. از طرفی دیگر برخی از والدین به دلیل مشغله کاری و زندگی که دارند کودکان خود را سنین پایین تر از 3 سالگی و یا در دوران نوزادی به مهد ها می فرستند.

ولی می توان گفت که بهترین زمان و سن برای ارسال کودکان به چنین فضاهایی سن 3 سالگی است.

مزایای مهدکودک:

مزایای-مهدکودک

با دانستن ویژگی های فضاهای نگهداری از کودکان شما می توانید بهترین انتخاب و تصمیم گیری را داشته باشید.

در این قسمت قصد داریم برخی از مزایای مهد را بیان نماییم، این مزایا عبارت اند از:

 وجود ساختاری نظام‌مند:

برخی از والدین به این دلیل این فضای آموزشی را دوست دارند و می خواهند فرزندانشان در این محیط قرار گرفته و تربیت شوند که محیطی رسمی و دارای نظم و ترتیب است. این به این معنا هست که بسیاری از این فضاهای آموزشی برای این که بتوانند مجوزهای لازم را دریافت کنند مورد بازرسی قرار می گیرند و همچنین بر روی عملکرد مراقبان آن ها نظارت صورت می پذیرد.

همچنین بسیاری از کلاس ها بیش از یک مربی داشته و یک مدیر نیز تمام مهد را زیر نظر می گیرد.

رفع نگرانی بابت رفتار پرستار بچه:

استخدام یک پرستار بچه گاهی ممکن است که یک احساس نگرانی به مادران بدهد و همچنین آن ها بر اساس غریزه مادرانه مدام فکر می کنند که لازم است تمام شرایط را زیر نظر بگیرند. علاوه بر این موارد آن ها می دانند که مراقبت از یک کودک می تواند کلافه کننده باشد و همچنین برای پرستار نیز استرس‌ زا باشد.

از این رو برخی مادران ترجیح می دهند برای این که نگران نباشند و مدام استرس این موضوع را نداشته باشند که پرستار در مواقع بد قلقی کودکان چه رفتاری از خود نشان می دهد، برای نگهداری از فرزند خود انتخاب یک‌ مهد کودک مناسب را ترجیح می دهند.

وجود مقررات مشخص:

مهدها دارای یک سری قوانین مشخص و شفاف برای والدین هستند؛ به طور مثال این فضاهای آموزشی زمان های مشخصی را برای بردن کودک به مهد و برداشتن او از آنجا  برای والدین تعیین نموده اند. بنابر این والدین می دانند که در چه زمان هایی باید به مهد بروند و از آن ها چه انتظاراتی می رود، علاوه بر این هزینه نگهداری کودکان توسط مهد ها کمتر از هزینه استخدام پرستار خصوصی می باشد از این رو بیشتر والدین ترجیح می دهند که کودکان خود را به این نوع فضاهای آموزشی بسپارند.

قابلیت اطمینان بیشتر:

این گونه فضاهای آموزشی در مقایسه با پرستار یا مراقبت خویشاوندان با ثبات تر است، زیرا شما می دانید که اگر یک مربی مریض باشد و یا دیر برسد از فرزند شما در آنجا مراقبت می شود ولی این در مورد استخدام پرستار کودک صدق نمی کند زیرا شما در هنگام بیماری و پیش‌آمدی برای او باید با وی هماهنگ شوید.

معایب مهدکودک ها:

معایب-مهدکودک-ها

این نوع فضاهای آموزشی علاوه بر این که دارای یک سری حسن و مزیت هستند دارای معایبی نیز می باشند که به برخی از آن ها در این قسمت اشاره خواهیم نمود.

محدودیت ساعت ورود و خروج:

همان گونه که گفتیم وجود ساعات مشخص برای بردن و آوردن کودک به مهد می تواند یک مزیت باشد ولی از طرفی دیگر این مقررات می تواند به یک عیب نیز تبدیل شود.

یکی از مشکلاتی که می توان برای این گونه فضاهای آموزشی بیان نمود این است که شما تحت کنترل مهدکودک هستید و تاخیر در برداشتن کودکتان هم برای مهد و هم برای شما مشکل ایجاد خواهد نمود.

نیاز به داشتن برنامه دوم:

در هنگامی که کودک شما مریض است باید در خانه بمانید و یا در هنگامی که مهد ها بسته هستند شاید نیازمند به جایگزین کردن یک شخص به جای این فضای آموزشی برای محافظت و مراقبت از کودک خود باشید.

 از این رو لازم است که برنامه دومی داشته باشید تا در هنگام مواجهه شدن با چنین مشکلاتی بتوانید آن ها را به خوبی مدیریت نمایید.

زیاد شدن احتمال بیماری کودک:

کودکان در چنین فضاهایی احتمال این که بیشتر بیمار شوند را دارند زیرا در مهد کودک ها آن ها بیشتر در معرض میکروب قرار دارند.

تقسیم توجه بین کودکان:

در یک مهد احتمال کمتری وجود دارد تا کودکان مراقبت های شخصی دریافت کنند، همان چیزی که در صورت مراقبت خودتان از فرزندتان و یا استخدام پرستار شخصی بدهی تر است.

دلیل این تقسیم توجه را نمی توان بی توجهی به مسئولیت دانست زیرا به دلیل وجود تعداد زیادی از کودکان در چنین فضاهایی احتمال تقسیم شدن توجه بسیار زیاد است.

 

فواید-مهد-کودک

شما برای این که بتوانید کودکان خود را اجتماعی تر و خلاق تر پرورش بدهید نیاز است که آن ها را در محیط های اجتماعی که امکان رشد خلاقانه را برای فرزندتان در کنار امنیت و آرامش ایجاد می کنند قرار بدهید.

مهدکودک یکی از این نوع فضاها است که در کنار والدین می تواند به رشد هرچه بهتر فرزندان کمک فراوانی بکند؛ ولی به خاطر بسپارید که هر چیزی که دارای یک سری مزایا است می تواند معایبی را نیز به همراه داشته باشد که شما با مطالعه آن ها می توانید بهترین تصمیم را بگیرید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله همه چیز درباره مهدکودک ها چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت