کارشناسی خودروهای کارکرده

بالطبع خرید خودرو برای بسیاری از افراد خرید مهمی مانند خرید خانه و زمین محاسبه می شود. این به شما بستگی دارد که ترجیح می دهید خودروی صفر خریداری کنید یا کارکرده. هرکدام از این دو گزینه نسبت به دیگری مزایا و معایبی دارد که به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

بیشتر بدانید: راهنمای خرید خانه

مهم ترین مزیت خودروهای کارکرده نسبت به مدل های صفر در این است که مدل های کارکرده افت قیمتی خود را پشت سر گذاشته اند و حتی خودرویی که کارکرد خیلی کمی دارد با خودروی صفر اختلاف قیمتی دارد که به نفع خریدار است. علاوه بر آن در خودروهای مدل پایین تر هزینه بیمه شخص ثالث به نسبت کمتر است و این مسئله در مورد تمدید سالانه بیمه هم صدق می کند و هرسال مبلغ بیمه کمتری برای مدل های قدیمی تر پرداخت خواهید کرد و اما مهم ترین عیب خودروهای کارکرده عدم تشخیص مشکلات بدنه، موتور و قطعات آن است که برای این کار خریداران از کارشناسان با تجربه این زمینه کمک می گیرند ولی امکان اشتباه و تشخیص نادرست حتی توسط کارشناسان خبره هم وجود دارد. مشکل دیگر خرید خودروهای کارکرده اتمام دوره گارانتی قطعات خودرو است که هزینه تعویض یا تعمیر قطعات بر عهده خریدار خواهد بود.

کارشناسی خودروهای کارکرده

برای کارشناسی خودرو به چه نکاتی باید دقت کرد؟

چه خودتان بخواهید این کار را انجام دهید و چه از کارشناس کمک بگیرید به چند نکته مهم باید دقت کنید:

1. به طور میانگین کارکرد منطقی هر اتومبیل درون شهری، سالانه در حدود 20 هزار کیلومتر است؛ برای مثال اگر قصد خرید خودرویی با مدل 6 سال قبل را دارید به طور میانگین باید بین 100 تا 120 هزار کیلومتر کار کرده باشد، اگر بیشتر از این مقدار باشد قیمت خودرو باید کمتر از مدل های مشابه آن باشد.

2. تشخیص خوردگی یا بتونه در رنگ ماشین به وسیله یک قطعه آهنربا میسر است اگر قسمت وسیعی از بدنه خودرو آهنربا را به خود جذب نکند حاکی از این است که رنگ این قسمت از خودرو به دلیل تصادف از بین رفته و بتونه کاری شده است. هرچه وسعت این قسمت ها کمتر باشد خودروی مورد نظر انتخاب مناسب تری خواهد بود.

تشخیص خوردگی

3. ترمزها را امتحان کنید در صورتیکه صدایی از آنها بلند شود یا مجبور به فشار دادن زیاد پدال ترمز باشید، باید روغن ترمز تعویض شود.

4. لرزش خودرو بعد از به حرکت در آمدن و تعویض دنده نشان دهنده زمان تعویض دیسک و صفحه است.

5. به شکل و رنگ بدنه ستون ها و سقف ماشین دقت کنید؛ وجود هر گونه تغییر شکل یا تغییر رنگ، خبر از تصادف سنگین ماشین می دهد و توصیه می شود که از خرید این گونه خودرو ها خودداری کنید.

6. در صورتیکه چراغ های خودرو عین هم نباشد و چراغ یک طرف کدرتر از طرف دیگر باشد احتمال اینکه خودرو از کناره ها دچار تصادف شده را افزایش می دهد.

7. مکان هایی را که آب به بیرون نشت می کند به دقت بررسی کنید؛ اگر نشت آب از رادیاتور باشد باید آن را تعویض کنید که این کار هزینه بالایی را در بر خواهد داشت.

رادیاتور اتومبیل

8. کف پوش های خودرو را کنار بزنید و به دقت کف ماشین را کنترل کنید تا از عدم وجود سوراخ، زنگ زدگی یا پوسیدگی مطمئن شوید.

9. سنجش شتاب خودرو، سالم بودن سیلندرهای موتور، عدم روغن سوزی، میزان بودن فرمان، تست باطری و... را به یک تعمیرکار با مهارت بسپارید تا به درستی شما را راهنمایی کند.

کارشناسی فنی خودرو های کارکرده

علاوه بر کارشناسی بدنه و ظاهر خودرو و تشخیص تصادفی بودن یا نبودن آن به قسمت های فنی خودرو مانند موتور، گیربکس و ... نیز توجه ویژه کرد تا حتی الامکان هزینه تعمیرات بعد از خرید خودرو به حداقل برسد.

1.  یکی از مهم ترین قسمت های خودرو که حتما باید به آن دقت شود موتور خودرو است. قبل از روشن کردن موتور، وقتی که موتور سرد است روغن آن را چک کنید؛ رنگ روغن نباید سیاه باشد در غیر اینصورت به تعویض روغن نیاز خواهید داشت. همچنین موتور نباید نشتی روغن داشته باشد. دور موتور را با فشار دادن پدال گاز کنترل کنید، در صورت افزایش دور موتور نباید دود سیاه از اگزوز خارج شود.

موتور خودرو

2.  گیربکس هم از بخش های مهم خودرو است که حتما باید تست شود. برای اینکه از سلامت صفحه کلاج خود مطمئن شوید بهتر است در سربالایی با دنده بالا رانندگی کنید؛ اگر دنده به سختی جابجا شد بدین معنی است که صفحه کلاج باید عوض شود.گیربکس

3.  لاستیک های خودرو مخصوصا لاستیک های جلویی را بررسی کنید؛ لاستیک های با عاج کمتر از 1.6 میلی متر دیگر قابل استفاده نیست و باید تعویض شود. همچنین دیواره های لاستیک ها نباید برآمدگی و فرو رفتگی داشته باشد. لاستیک های ناهموار حاکی از وجود ایراد در فرمان، کمک فنر ها یا جلوبندی است. همینطور کم یا زیاد بودن فشار باد لاستیک ها در عملکرد فرمان تاثیر می گذارد. اگر چرخ های ماشین بالانس نباشد لرزش فرمان را در هنگام دور زدن به دنبال خواهد داشت.باد لاستیک خودرو

4.  ترمز خودرو یکی از قسمت هایی است که اگر به درستی کارنکند مشکلات زیادی برای راننده و حتی دیگران به وجود می آورد. پدال ترمز در هنگامی که ماشین خاموش است باید کاملا سفت باشد. در سرعت های بالا سرعت عمل ترمز بسیار مهم است و نباید جهت حرکت اتومبیل تغییر کند. تاخیر در عملکرد ترمز و تغییر جهت خودرو به هنگام ترمز گرفتن نشان دهنده معیوب بودن دیسکهای ترمز در چرخ های جلو است.

دیسک ترمز


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله کارشناسی خودروهای کارکرده چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت