عوارض شهرداری و انواع آن

کلمه عوارض جمع عارضه و به معنای پیش‌آمد ودر اصطلاح مالیات است؛ در مفهوم حقوقی مالیات با عوارض متفاوت است. به این صورت ، عوارض هزینه هاییست که یک‌ موسسه عمومی مثل شهرداری متحمل می شود را جبران می کند و از مصوبات مجلس است. در حقوق ایران عوارض به شهرداری اختصاص دارد و این موسسه در قبال خدماتی که انجام می دهد از شهروندان دریافتی دارد و دریافت عوارض را به عنوان مهمترین منبع درآمد شهرداری، به حساب می‌آورند.

در کشورهای پیشرفته پرداخت مالیات و عوارض در جهت اداره بهتر کشور و مسائل شهری  است و یک امر مهم تلقی  می‌شود .شهروندان برای اداره بهتر و رونق آن، مالیات و عوارض خود را به موقع پرداخت می کنند و دارای آگاهی کامل از پرداخت مالیات و عوارض شهرداری هستند.

تعریفی از عوارض شهرداری، در بالا ذکر شد در ادامه به موضوع اصلی در این مقاله می‌پردازیم، انواع عوارض شهرداری و نحوه پرداخت مورد بررسی قرار می‌گیرد. پیشنهاد می کنیم به آگهی های شهرهای جدید سری بزنید.

انواع عوارض شهرداری:

انواع عوارض شهرداری

پس از آن که با مفهوم عوارض آشنا شدیم، نوبت به بررسی انواع عوارض شهرداری می رسد، پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

شهرداری به صورت سالانه با عنوان مختلف، عوارض دریافت می کند، به طور مثال این ارگان دولتی سالانه عوارضی را با عنوان عوارض نوسازی ساختمان از تمامی صاحبان آنها دریافت می کند زیرا متولی اصلی رسیدگی به معابر و فضاهای سبز شهری و نوسازی ساختمان ها و معابر، احداث فضای سبز و پارکینگ، ایجاد مراکز تفریحی و پارک ها، تاسیس سرویس های بهداشتی و مراقبت از اموال عمومی، شهرداری است.

شهرداری برای این که بتواند این خدمات گسترده را انجام دهد نیازمند منابع مالی وسیعی می باشد و بخش عمده‌ی این درآمدها از طریق مجوزهای ساخت و مالیات های عوارض نوسازی تامین می شود.

بیشتر بخوانید: انواع مالیات های مربوط به املاک و مستغلات

 به عبارتی دیگر  تمامی شهروندان یک شهر با پرداخت عوارض نوسازی، شرایط زندگی و محیط زندگی خود را مناسب‌تر و با کیفیت تر می کنند، پرداخت عوارض در واقع یاری و کمک به افزایش کیفیت محیط زندگی افراد جامعه است و نباید از آن غفلت کرد و آن را نادیده گرفت.

بنابراین به صورت کلی اصول و قواعدی که ناظر بر عوارض شهرداری است و توسط شهرداری دریافت می شود مشابه اصول و قواعد حاکم بر مالیات می باشد.

انواع عوارض شهرداری که دریافت می‌شود و مسبب هر چه بهتر شدن فضاها در جامعه است در دسته های زیر جای می گیرند و عبارت اند از:

عوارض مستقیم و یا غیر مستقیم:

به عوارضی که به اموال منقول و غیر منقول تعلق می‌گیرد عوارض مستقیم و عوارضی که به کالا و خدمات تعلق می‌گیرد عوارض غیر مستقیم گفته می شود.

عوارض عمومی و خاص:

عوارض عمومی :

عوارضی که به تمام منابع تعلق می گیرد عوارض عمومی گفته می شود.

عوارض خاص :

عوارض خاص نقطه مقابل عوارض عمومی به حساب می آید.

 دیگر عوارض:

  •  عوارض محدود
  •  عوارض مستمر و غیر مستمر
  • عوارض محلی، منطقه ای و یا ملی
  • عوارض خودرو
  • عوارض نوسازی ساختمان
  •  عوارض ملی

این دسته از عوارض شهرداری، به صورتی است که، نهاد مصوب و وضع کننده آن شهرداری و شورای شهر نمی باشد، بلکه مجلس شورای اسلامی آن را وضع و تصویب می‌کند. عوارض ملی بر مبنای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مستلزم وصول است. از جمله عوارضی که در زیر مجموعه عوارض ملی قرار می گیرد، عوارض ناپایدار است و اصلی‌ترین بخش آن مربوط به عوارض مازاد بر تراکم مجاز جرائم ناشی از آراء قطعی کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری ها است.

 عوارض پایدار:

عوارض نوسازی، عوارض خودرو، عوارض کسب، عوارض صدور پروانه ساخت، عوارض 5 درصد بلیط مسافر و.. از جمله عوارضی هستند که در زیر مجموعه از انواع عوارض شهرداری جای می گیرند.

 عوارض محلی:

عوارض محلی به عوارضی گفته می شود که تعیین و تصویب میزان آن توسط شورای اسلامی شهر می‌باشد. مبنای این مقرره بند 16 از ماده 71 قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران مصوب 1/12/1375 است‌.

این دسته از عوارض به منبع عوارض مستمر و یا موجود در حریم شهر تعلق می گیرد، و از جمله عوارضی که در دسته عوارض محلی جای میگیرد می توان به عوارض مربوط به ماشین آلات، عوارض مربوط به زمین و عوارض مربوط به ساختمان اشاره نمود.

 عوارض نوسازی:

از انواع عوارض شهرداری که مهمترین منبع درآمدی شهرداری محسوب می شود، عوارض نوسازی و عمران شهری است که طبق قانون نوسازی و عمران شهری از سال 1348 در تمام شهرها دریافت می شود.

 عوارض خودرو:

طبق تبصره 6 ماده 42 از فصل نهم قانون مالیات بر ارزش افزوده، مالکین خودرو ها موظف به پرداخت سالیانه عوارض خودرو هستند، به این صورت که عوارض سالیانه خودروهای سواری تولید داخل 5/1 در هزار قیمت فروش کارخانه و برای خودروهای وارداتی 5/1 در هزار  ارزش گمرکی و حقوق ورودی آن ها است.

بنابراین با انواع عوارض شهرداری آشنا شدید نوبت به نحوه پرداخت عوارض شهرداری می رسد که در ادامه نیز به این موضوع مهم اشاره خواهیم کرد.

 نحوه پرداخت عوارض شهرداری:

نحوه پرداخت عوارض شهرداری

هموطنان با در دست داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت می توانند به راحتی و بدون اتلاف وقت از عوارض شهرداری خود استعلام گرفته و آن را پرداخت نمایند. شناسه قبض دارای حداقل 6 و حداکثر 13 رقم است، شناسه پرداخت نیز به همین صورت بوده و مبلغ، سال، دوره قبض از این شناسه به دست می آید، شناسه قبض نیز مشخصات مشتری،  و نوع قبض را مشخص می کند و همواره برای یک قبض خاص بدون تغییر است.

هموطنان با در دست داشتن قبض عوارض شهرداری خود می توانند با مراجعه حضوری آن را پرداخت نمایند، علاوه بر این با استفاده از موبایل و یا اپلیکیشن های مربوطه پرداخت عوارض به سهولت انجام می‌شود.

عواقب عدم پرداخت عوارض شهرداری:

عواقب عدم پرداخت عوارض شهرداری

بر اساس اولویت هایی که درمدیریت شهرداری وجود دارد در ابتدا آگاهی رسانی عمومی در رابطه با عوارض شهرداری و پرداخت به موقع آن به صورت وسیع و عمومی صورت می پذیرد و در صورت منقضی شدن مهلت اعطایی از طرف شهرداری برای پرداخت انواع عوارض شهرداری، شهرداری طبق ماده 112 قانون نوسازی و عمران شهری، می تواند از طریق مراجع انتظامی اقدام کند.

بر طبق ماده مذکور، نهادهای اجرایی و انتظامی موظف هستند با همکاری شهرداری، اشخاصی که از پرداخت عوارض شهرداری خودداری می کنند را شناسایی و وی را از بهرهمندی خدمات عمومی محروم کنند ، از جمله اقداماتی که نهاد های اجرایی با همکاری شهرداری می توانند در مورد شخص متخلف انجام بدهند، قطع اشتراکات مصرفی از جمله گاز و برق است.

کلام آخر در پرداخت عوارض

در این مقاله در مورد انواع عوارض شهرداری و نحوه پرداخت آن صحبت کردیم اما نکته مهمی که در این خصوص باید در نظر گرفت این است که پرداخت عوارض شهرداری در واقع نوعی کمک به خودمان است . برای این که بتوانیم شهری زیباتر و با خدمات وسیع‌تر و با امکانات مناسب‌تری داشته باشیم.

علاوه بر این در این شرایط کرونایی می توان با دانلود اپلیکیشن های مربوطه به صورت غیر حضوری اقدام به پرداخت عوارض شهرداری نمود.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله عوارض شهرداری و انواع آن چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت