درباره مشارکت در ساخت بیشتر بدانیم

مشارکت در ساخت یکی از چندین راه مختلف برای خانه دار شدن شما می باشد. مخصوصا زمانی که شما دارای زمین یا ملک کلنگی هستید. افرادی که با ساخت و ساز آشنایی دارند بهتر از افراد دیگر کلمه مشارکت در ساخت را درک می کنند، شاید این سوال برای شما پیش آید که مشارکت در ساخت یعنی چه؟ مشارکت در ساخت قراردادی است دو طرفه که بین سازنده و مالک عقد می شود و مطابق با همین قرارداد دو نفر نسبت به شراکتی که دارند بسته به میزان سرمایه با یکدیگر مشارکت می کنند. علاوه بر این می توان گفت این قرارداد نوعی سرمایه گذاری در ساختمان به حساب می آید که شما زمین و خانه کلنگی خود را تحویل داده و طی مدتی آپارتمان نوساز تحویل می گیرید.

مزیت های مشارکت در ساخت:

مزیت مشارکت در ساخت

 یکی از اصلی ترین و مهم ترین مزیت مشارکت در ساخت، بازسازی کردن ملک های فرسوده است. به مثال گفته شده توجه کنید؛ شما دارای ملک کلنگی هستید و قصد دارید که بنای قدیمی را تخریب و به جای آن ساختمانی جدید بنا کنید. اما برای انجام این کار بودجه کافی را ندارید و نمی توانید در این زمینه اقدام کنید. پس در این صورت باید به دنبال راه حل مناسبی باشید، بهترین کار برای تبدیل ساختمان کلنگی به خانه نوساز شراکت با سرمایه گذار می باشد که به این فرآیند مشارکت درساخت گفته می شود. به نوعی که شما بدون هزینه کردن با فرد سازنده در سود حاصل از ساخت آپارتمان شریک شده اید.

برخی دیگر از مزیت های مشارکت در ساخت شامل موارد ذیل می باشند:

  • فروش راحت تر خانه نوساز نسبت به خانه کلنگی
  • بهره‌‌ مندی از امکانات امروزی و مدرن برای مقاومت و ایمنی ساختمان.
  • ایجاد کردن فضای مسکونی برای تعداد افراد بیشتر.
  • رشد سریع ملک و افزایش سرمایه فرد.

 قوانین و مقررات مشارکت در ساخت:

قوانین و مقررات مشارکت در ساخت

وجه التزام :  وجه التزام از هزینه های یاد شده در قرارداد مشارکت ساخت محسوب می شود. وجه التزام یعنی مبلغی که برای هر دو طرف در هر شرایطی قابل دریافت باشد، اگر مالک ملک کلنگی و یا زمین را به سازنده تحویل ندهد هر دو طرف می توانند بر علیه او در دادگاه شکایت کنند و مبلغی را تحت عنوان وجه التزام دریافت کنند. مورد بعدی این که اگر مالک ببیند که سازنده از مصالح بی کیفیت و نامرغوب استفاده می کند و بعد از مدت زمان طولانی سازنده هنوز حرکتی برای ساخت و ساز انجام نداده می تواند شکایت کرده و وجه التزام از او دریافت نماید.

تصمیم قاطع: قدم اول برای مشارکت در ساخت تصمیم قاطع است، بعد از این که فرآیند تصمیم گیری کامل شد باید قراردادی صحیح و کامل بین طرفین یعنی مالک و سازنده نوشته شود تا هیچ کدام از آن ها متضرر نشوند. قراردادی که بین دو طرف بسته می شود حدود و وظایف دو طرف را مشخص می کند. مهم ترین بند قرارداد برای مالک در مشارکت ساخت  دادن ملک به سازنده است. اگر این مورد در قرارداد نیامده باشد هم مالک ملزم به دادن ملک به سازنده است و این امری اجباری می باشد.

سازنده نسبت به مالک باید به برخی تعهدات پایبند باشد:

  • پرداختن اجاره بها برای مالک
  • پرداخت کردن هزینه های مربوط به ساختمان
  • اداره کردن منظم پروژه در حال ساخت

 تعیین قدرالسهم مشارکت در ساخت: قدر السهم یکی از موارد مهم در مشارکت ساخت به شمار می رود.برای طرفین قدرالسهم مطابق با عرضه و میزان هزینه های مربوط به ساخت می باشد. در واقع قدرالسهم مشارکت همان سهم مالک و سازنده از بنای نوساز است. برای ساختمان قدرالسهم با توجه به نوع سند، محله، سازنده و... متفاوت می باشد.

 مشارکت در ساخت و خطرات احتمالی آن!

مشارکت در ساخت و خطرات آن

اگر در زمان نوشتن قرارداد از روش های قانونی آن اطلاع درست و کافی نداشته باشید ممکن است در معامله مشکلاتی برای تان پیش آید در ابتدای کار بهتر است شخصی را به عنوان داور انتخاب کرده و نام او را در قرارداد قید کنید البته اختیاراتی که او دارد را به صورت روشن باید مشخص کنید.

برخی نکات مهم را برای پیشگیری از خطرات مشارکت در ساخت :

  • قبل از عقد قرار داد باید سازنده از درستی و صحت سند ملک مطمئن شود. تا بعد از پایان کار یا در میانه راه خسارت سنگین شامل حال او نشود.
  • هنگام عقد قرارداد و تنظیم آن مالک باید توجه داشته باشد که حق گرفتن وام را به سازنده ندهد چرا که در این صورت سند گروی بانک شده و اگر سازنده فرد متعهدی نباشد ملک توسط بانک مصادره می شود.
  •  دادن حقوق مازادی مثل وکالت فروش، حق پیش فروش ملک، به نام زدن سهم سازنده در ابتدای کار امکان پذیر است اما ممکن است با گذشت زمان ضررهای جبران ناپذیری را برای فرد به بار بیاورد.

 نکات ساخت خانه:

نکات ساخت خانه

زمانی که مالک خانه ای فرسوده و قدیمی دارد و قادر به بازسازی کردن آن نیست، از روش مشارکت استفاده می کند، در این صورت برای این که دو طرف از این ماجرا سود ببرند این کار می تواند به روش های مختلفی انجام گیرد به طور مثال : می توانند قرارداد را برای ساختن یک واحد آپارتمان دو طبقه تنظیم کنند و در پایان کار هر کدام از طرفین یک طبقه از ساختمان را داشته باشند. البته نکته مهم این که مبلغ بلاعوض برای اجاره ماهیانه و اسکان در مدت زمان ساخت به مالک تعلق می گیرد.

 نکات مهم در ساخت هتل:

 قرارداد مشارکت ساخت هتل برای افرادی بسته می شود که قدرت مالی برای ساخت و سرمایه گذاری در این زمینه را ندارند، چنین قراردادی از حساسیت زیادی برخوردار است و حتی با ذره ای بی احتیاطی طرفین خصوصا مالک متضرر می شوند، البته تمام موارد احتمالی برای پیشگیری از ضرر باید مدنظر قرار گیرد و نکته بعدی در این باره مکان احداث است که باید قابلیت ساخت هتل را دارا باشد یعنی به مکان های تفریحی، زیارتی و جاذبه های طبیعی نزدیک باشد. نکته بعدی متراژ مکان می باشد که مجوز لازمه را دریافت کند. به عنوان مثال برای ساخت هتل 400 متر و هتل آپارتمان 300 متر باشد، در انتهای کار سرمایه گذار باید شرایط قانونی و مجوز لازم را برای احداث داشته باشد.

 به چه دلیل صلاحیت مالی و فنی سازنده اهمیت دارد؟

صلاحیت مالی و فنی سازنده

یکی از چندین مسئله مهم در مشارکت ساخت امر صلاحیت فنی و مالی فرد سازنده است. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت می باشد که روزانه دعاوی متعددی تحت عنوان نبود صلاحیت فنی و مالی افراد از مراجع قضائی سر در می آورند، در مسائل فنی و مالی ساخت و ساز بررسی صحت و اعتبار مدارکی که سازنده ارائه می کند امر بسیار مهمی تلقی می شود اگر بنا به دلایلی ملک تخریب گردد و پروژه ادامه نیابد سازنده به دلیل نداشتن توان فنی و مالی بیشترین ضرر و زیان را متحمل می شود.

  شناخت سازنده ملک:

شناخت سازنده ملک

نکته مهمی که در این باره حائز اهمیت است شناخت سازنده می باشد، برای شناخت و انتخاب بهترین سازنده راه حل مناسب تماس با مالکان پروژه های قبلی و پرس و جو درباره آن شخص است. در زمان پرسش حتما از مدت زمان شروع و پایان و طول پروژه، مشکلات موجود در این زمینه، شیوه حل اختلاف نظرها و ... سوال کنید. به هیچ عنوان تعریف و تمجیدهای واسطه ها را گوش نکنید و خودتان در این باره دست به کار شوید! در موارد بسیاری افراد به دلیل اکتفا به  تعریف های واسطه های غیر متخصص دچار مشکلات غیر قابل حل و زمانبر شده اند. نکته بعدی این که هیچ زمان قرارداد مشارکت را زود امضا نکنید در واقع این قرارداد همانند ازدواج می باشد، دو طرف باید نیازهای یکدیگر را به طور کامل بشناسند و رسیدن به این هدف نیز در طی مدت زمان نشست و برخاست مشخص می گردد. البته در بیشتر مواقع مالک و سازنده هر دو انسان های منطقی و با اعتمادی هستند اما از نظر اخلاقی با یکدیگر کاملا متفاوت اند. به طور مثال شما با سازنده قراردادی 2 ساله می بندید و در طی این 2 سال ممکن است بیشتر از 20 بار با سازنده ملاقات های پی در پی داشته باشید، ممکن است طی این نشست و برخاست ها عصبانیت سازنده را ببینید و با تصمیمات جدیدی که می گیرد آشنا شوید پس خودتان را برای همه چیز کاملا آماده کنید.

قرارداد ساخت اشتراکی

قرارداد مشارکت از آن دسته قراردادهایی است که در انواع مختلفی منعقد می شود، در این قرارداد دو طرف سازنده و مالک باهم شریک شده و با سرمایه سازنده اقدام به بازسازی و نوسازی ساختمان های تخریب شده و قدیمی می کنند. نکته قابل توجه این که شما در سود این ساخت و ساز با سازنده شریک هستید. ساختمان های قدیمی و فرسوده زمین های خوب و مناسبی برای ساخت و سازهای جدید مهیا می کنند، اگر شما نیز دارای ساختمان قدیمی 2 یا 3 طبقه هستید و برای ساخت و ساخت و مدرن کردن آن هزینه لازم را ندارید ساختمان خود را از طریق مشارکت درساخت بسازید و آن را توسعه داده وقیمت فروش آن را افزایش دهید و به سودهای کلان در این راه برسید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله درباره مشارکت در ساخت بیشتر بدانیم چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت