مقایسه و تفاوت قیمت مسکن در ایران و جهان

مقدمه

سالها است که ما ایرانی ها دارای مشکل مسکن هستیم. و به قول معروف دوست داریم که یک سقف بالای سرمان باشد. اما متأسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی فراوانی که وجود دارد. روزانه شاهد افزایش قیمت مسکن در تهران و سایر شهرها هستیم با این که این هزینه در روستاها پایین تر از شهر است اما افراد به دلیل اشتغال در شهر نمی توانند روستا را برای زندگی انتخاب کنند. البته ما نمی‌توانیم با صراحت بگوییم که قیمت مسکن در ایران شباهت زیادی به قیمت مسکن در جهان دارد اما در مقایسه قیمت مسکن در ایران و جهان می توانیم به یک رقم مشخصی دست پیدا کنیم که نشان دهنده این تفاوت است.

خرید مسکن همواره یکی از دغدغه های بزرگ بشر تا به حال بوده است در گذشته افراد مانند امروز دغدغه داشتن مسکن را نداشتند زیرا در آن زمان مانند امروز منازل بسیار پیشرفته نبودند و هر کسی برای خود منزلی مهیا می کرد و با خانواده در آن زندگی می کردند اما امروزه هزینه خرید مسکن و یا اجاره آن به قدری زیاد شده است که بسیاری از افراد توان پرداخت آن را ندارند و به همین دلیل میزان مستأجر ها در چند سال اخیر در ایران و جهان افزایش یافته است اگر بخواهیم به مقایسه قیمت مسکن در ایران و جهان بپردازیم می توانیم بگوییم که این قیمت به عوامل مختلفی بستگی دارد یکی از این عوامل سهم مسکن در هزینه خانواده ها می باشد.

در واقع هزینه خانواده مقدار پولی است که باید هر ماه خرج موارد متعددی مانند خورد و خوراک، پوشاک، آب، برق ،گاز و مسکن شود. اگر خانواده‌ای که هر کدام از اعضای آن دارای شغل هستند و هر ماه حقوق دریافت می کنند بتوانند به راحتی هزینه مسکن خود را بدهند می توانیم بگوییم که قیمت مسکن در آن شهر یا کشور در سطح متوسطی قرار دارد. اما اگر افراد با وجود کسب درآمد ماهانه نتوانند خانه ای بخرند یا اجاره کنند. می‌توانیم بگوییم در این کشور قیمت مسکن بسیار بالا است البته قیمت مسکن نیز بستگی به ویژگی هایی دارد که افراد از یک منزل انتظار دارند قیمت مسکن بسته به ویژگیهای مختلف متفاوت است.

 در صورتی که یک مسکن در محله خوب قرار داشته باشد و کاملاً تکمیل و مجهز باشد مطمئناً میزان هزینه ای که فرد برای خرید یا اجاره آن مسکن باید بکند بسیار بیشتر از مسکنی است که دارای تجهیزات کاملی نیست و در محله های حاشیه ای و پایین شهر قرار دارد. در سال 98 گزارشی از سازمان کار تعاون و رفاه اجتماعی با عنوان فقر مسکن در ایران منتشر شد. این گزارش حاوی اطلاعاتی نظیر سهم مسکن در هزینه  خانواده ها بود‌. بر اساس این گزارش حدود 33 درصد از هزینه های خانواده ها خرج مسکن می شود که این رقم دو برابر آمار منتشر شده در کشور های دیگر است. توجه داشته باشید که این رقم در شهر بسیار بیشتر از روستاها می باشد.

بررسی قیمت مسکن در ایران بر اساس درآمد

بررسی-قیمت-مسکن-در-ایران-بر-اساس-درآمد

بر اساس شاخص منتشر شده توسط نامبیو، ایران در رتبه هفتم بر اساس قیمت مسکن بر درآمد است.

جالب است بدانید که اگر خانواده‌ای 30 درصد درآمد ماهیانه خود را به مسکن و هزینه‌های مرتبط با آن اختصاص دهد بر اساس شاخص‌های بین‌المللی زیر خط فقر مسکن قرار دارند و این یک فاجعه بزرگ است. زیرا حدود 20 درصد از جمعیت جهان زیر خط فقر مسکن قرار دارند و از داشتن امنیت به دلیل مالکیت یک خانه محروم هستند. با مقایسه قیمت مسکن در ایران و جهان می توانیم متوجه شویم که تمامی کشورها هم از لحاظ اختصاص دادن مسکن به شهروندان خود در جایگاه مناسبی قرار ندارد. اما متأسفانه در چند سال اخیر تعداد افرادی که فاقد مسکن هستند بسیار زیاد شده است و حتی کسانی که تا قبل از این می توانستند خانه‌ای را رهن یا اجاره کنند به دلیل شرایط اقتصادی بدی که در جامعه قرار دارد حتی توان اجاره یک مسکن با ویژگی های متوسط را نیز ندارند. متأسفانه آماری که از وضعیت مسکن و خرید آن توسط شهروندان ایرانی به دست آمده است بیش از دو برابر این آمار در کشور ما توان دسترسی به یک مسکن مقرون به صرفه را ندارند و این یک فاجعه بزرگ جهانی است که نیاز به برنامه ریزی و تدبیر حاکمان کشور دارد. بنابراین باید توجه زیادی به این امر شود و زیرساخت های لازم جهت ارائه مسکن به خانواده‌های کم درآمد نیز فراهم شود زیرا اکثریت جامعه ایران را افرادی تشکیل می دهند که از درآمد مناسبی برخوردار نیستند باید با یک تدبیر مناسب شرایطی را فراهم کرد که این افراد نیز به یک مسکن مقرون به صرفه دسترسی پیدا کنند. بر اساس آمارهای منتشر شده حدود 45 درصد از خانواده هایی که در شهر زندگی می‌کنند و 10 درصد از آنهایی که در روستا سکونت گزیدند به مسکن مقرون به صرفه دسترسی ندارند منظور از مسکن مقرون به صرفه یک خانه با امکانات متوسط است که بتوان در آن زندگی کرد. اگر بخواهیم واقع‌بینانه به این موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم شهر تهران بسیار معضل مسکن بدتر از سایر شهرها است حدود 79 درصد از ساکنان این شهر بیش از 30 درصد از درآمد ماهانه خود را صرف اجاره مسکن و امورات آن می‌کنند که این یک آمار بسیار ناراحت کننده است.

زمان انتظار برای خانه دار شدن

زمان-انتظار-برای-خانه-دار-شدن+

یکی از شاخص‌های مهم و تعیین‌کننده قیمت مسکن در ایران و سایر کشورها این است که فرد با خانواده‌اش چقدر زمان در انتظار خانه‌دار شدن میمانند هر چه تعداد سال هایی که افراد منتظر این اتفاق می‌شوند بیشتر باشد متوجه وضعیت قیمت مسکن در آن کشور خواهیم شد. بر اساس آماری که در سال 98 منتشر شد تعداد سالهایی که یک فرد برای خانه دار شدن باید انتظار می کشید چیزی حدود 24 سال بود اما امروزه این رقم به حدود صد سال در شهر تهران تبدیل شده است. زمانی که به مقایسه قیمت مسکن در ایران و جهان می پردازیم و این آمار را با متوسط آمار جهانی مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که زمان انتظار برای خانه دار شدن در کشورهای دیگر حدود 10 سال است البته این آمار نشان دهنده وضعیت مسکن در کشورهای عضو سازمان توسعه اقتصادی است.

مقایسه وضعیت قیمت مسکن در کشورهای مختلف

مقایسه-وضعیت-قیمت-مسکن-در-کشور-های-مختلف-

در مقایسه وضعیت قیمت مسکن در ایران و جهان متوجه می‌شویم که این قیمت بر اساس آمارهای ارائه شده در کشورهای غرب و شرق آسیا بسیار بیشتر از سایر مناطق دنیا است. باید بگویم که شهر تهران نیز جز این مناطق است. و از لحاظ وضعیت مسکن در شرایط نامطلوبی قرار دارد. همان طور که گفتیم حدود 30 درصد هزینه های ماهانه افراد به مسکن اختصاص می یابد.

البته در کشورهای مختلفی از این آمار متغیر است اما لزوماً تمامی کشورها از لحاظ اقتصادی به دیگر شباهت ندارند و این عامل بر قیمت مسکن در کشورهای مختلف تأثیر می گذارد همانطور که گفتیم قیمت مسکن تحت تأثیر عوامل مختلفی است. که یکی از این عوامل می‌تواند قیمت مصالح، زمین و ساختمان سازی باشد. که تمام این ها نیز تحت تأثیر وضعیت اقتصادی کشور است. در صورتی که کشوری در وضعیت مطلوب اقتصادی قرار نداشته باشد. میزان مشکل در تأمین هزینه های مسکن بسیار بیشتر از کشورهایی است که از لحاظ اقتصادی در وضعیت مطلوبی قرار دارند. با توجه به آمار منتشر شده و مقایسه قیمت مسکن در ایران و جهان متوجه می شویم که باید هر چه بیشتر تمرکز مسئولین کشور به پروژه های مختلف ساختمان سازی و ارائه آن به افراد کم درآمد باشد علاوه بر این باید هزینه مصالح ساختمان سازی را پایین بیاورند تا بتوان قیمت تمام شده یک مسکن را برای خریداران کاهش داد البته تا به حال برنامه های زیادی جهت ارائه مسکن به خانواده ها در نظر گرفته اند اما متأسفانه هیچ یک نتوانسته است آن طور که باید نیاز افراد به مسکن و هزینه‌های مرتبط با آن را کاهش دهد. افرادی که در شهر تهران ساکن هستند حتی اگر درآمد بالایی داشته باشند احتمال اینکه خانه دار شوند بسیار پایین است زیرا هر چه میزان درآمد بالا برود هزینه سایر خدمات و نیازهای خانواده نیز بیشتر خواهد شد و این بر میزان سهمی که مسکن از درآمد ماهیانه دارد تأثیر می گذارد.

کلام آخر

خرید مسکن همواره دغدغه بزرگی برای بشر بوده است و فرقی نمی‌کند که ساکن ایران باشی یا کشورهای دیگر همیشه افرادی هستند که به دنبال خانه‌دار شدن هستند و سال های زیادی را برای این آرزو به سر می برند اما میزان این انتظار در کشورهایی نظیر ایران و یا کشورهای غربی و شرق آسیا بسیار بیشتر از کشورهای اروپایی و آمریکایی است دلیل اصلی این دغدغه نوسانات اقتصادی است که در این کشورها وجود دارد.  و به همین دلیل بیشتر افراد ساکن این کشورها، کشورشان را رها می کنند و به فکر مهاجرت هستند. ایرانیها حدود 30 درصد از درآمد ماهیانه خود را به مسکن اختصاص می‌دهند. این آمار نشان دهنده این است که قیمت مسکن بسیار بالا است و تعداد سالهایی که افراد باید برای خانه‌دار شدن انتظار بکشند بسیار بیشتر می‌شود. بنابراین دولت باید در این زمینه تدابیری بیاندیشد تا شرایط بی ثبات و نا آرام بازار مسکن وضعیت مطلوبی به خود بگیرد و شاخص فقر مسکن کاهش پیدا کند. و همچنین در روند مقایسه قیمت مسکن در ایران و جهان بتوانیم به همسانی  مشخصی برسیم.

امیدواریم این نوشته از شهرهای جدید مورد نظر شما واقع شده باشد.

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله مقایسه و تفاوت قیمت مسکن در ایران و جهان چه امتیازی می دهید

۵.۰
۱ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۱

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت