پیدا کردن شغل خوب چگونه است؟

باید بدانید که یک شغل ایده‌آل و دلخواه بیشتر از کل تصورات شما بر کیفیت زندگی تان  اثر گذار خواهد بود، البته این بحث درباره میزان دستمزد ماهیانه نیست، در واقع داشتن شغل دلخواه بر ظرفیت های روحی و جسمی شما نیز تاثیر گذار خواهد بود. شاید شما بعد ار یک تست تعیین شایستگی های شغلی یا در کش و قوس یک گفتگوی دوستانه شما  به پیدا کردن شغل خوب و دلخواه خود اندیشیده باشید. در واقع اصطلاح شغل دلخواه بسیار در بین گپ و گفتمان های صمیمی مردم  مورد استفاده قرار می گیرد.البته داستان ساده ای برای پیدا کردن شغل ایده‌آل وجود ندارد. به طور معمول افرادی که توانسته اند شغل خوب و مناسب خود را بیابند، هزینه های زیادی  متحمل شده اند تا برای به دست آوردن آماده باشند.

ما در این مقاله  شهرهای جدید  سعی داریم تا نکاتی برای  پیدا کردن شغل ایده‌ آل و دلخواه مورد بررسی قرار دهیم  و شما را در راه رسیدن به این هدف یاری کنیم.

احساس شما برای  کشف شغل مورد علاقه حائز اهمیت است:

احساس شما در انتخاب شغل مورد علاقه

شاید این مطلب تازگی نداشته باشد که رسیدن به خوشبختی و موفقیت در زندگی  وابسته به انجام شغل مورد علاقه بدانیم که عاشق آن هستید. دلیل این  امر در وهله اول تناسب استعداد و علاقه های شما با هدف های آینده تان است. شغل دلخواه شما را از نا امیدی و دل زدگی روزمره نجات می دهد.  

تجربه های سخت شما مهم است:

تجربه های سخت در انتخاب شغل

تجربه های عمیق و احساسی در روند شکل گیری شخصیت فعلی شما تاثیر گذار هستند. لذا به احساسات که در گذشته با آنها در گیر بوده اید، توجه داشته باشید.

بلند پرواز باشید:

فراموش نکنید که انسان های موفق کسانی با  بینشی فراتر از زندگی روز مره هستند، پس باید برای خود اهداف مشخص برای پیشرفت تعیین کنید.

به توصیه های دیگران توجه کنید:

توجه به توصیه دیگران در انتخاب شغل

گاهی اوقات پیش می آید که  افراد در زندگی  شغل ‌های  متفاوتی را تجربه کرده اند. باید توجه داشته باشید که در مسیر زندگی  شغلی خود با افراد متفاوتی برخورد خواهید داشت که گاها به شما توصیه های سودمندی برای پیشرفت یا پیدا کردن شغل ایده آل تان ارائه می کنند، لذا باید به دیدگاه دیگران درباره زندگی و شغلی توجه کنید. البته فراموش نکنید که توصیه های دیگران همه چیز نیست؛ بیشتر اوقات افراد با توجه به شکست های خود به نصحیت ما می پردازند. هر چند داستان شکست دیگران کمک کننده خواهد بود؛ اما چون آنها شکست خورده اند، ما نیز محکوم شکست نیستیم.

پیدا کردن شغل ایده آل دارای روندی ادامه دار است:

پیدا کردن شغل ایده آل

بعضی از افراد می اندیشند که پیدا کردن شغل دلخواه مانند یک اتفاق  است؛ اما باید بدانید شما برای پیا کردن شغل دلخواه خود باید با گوشت و پوست و استخوان خود تلاش کنید. 

سن شما برای پیدا کردن شغل دلخواه مهم نیست:

سن در انتخاب شغل

بسیاری از ما کارهای متفاوتی با آنچه در جوانی به آن ها فکر کرده بودیم، انجام می دهیم. شانس پیدا کردن شغل دلخواه شما به آمادگی ذهنی شما مرتبط است.

شغل دلخواه شما با یک چک سفید امضا همراه نیست.

شغل دلخواه افراد لزوماً شغلی نیست که در آن درآمد بالایی داشته باشید. باید بدانید شغل دلخواه از  نظر شما قطعا به احساسات روحی شما مرتبط است.

علایق کودکی تان را فراموش نخواهید کرد:

علایق کودکی در انتخاب شغل

بگذارید برای درک بهتر برای شما مثالی ارائه کنیم، در تحقیقات علمی که انجام شده است افرادی که در کودکی به ماشین ها و رانندگی علاقه دارند در بزرگسالی نیز  علاقمند به دنبال کردن اخبار اتومبیل ها هستند.

در واقع تحقیقات علمی به وضوح ثابت کرده اند که بازی ها و کارهای ما در زمان کودکی تا حد زیادی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.  به طور کلی شما از همان شغلی لذت خواهید برد که در کودکی برای آن آماده شده باشید و به مسائل مربوط به آن جذب شده باشید. لذا اگر می خواهید شغل دلخواه خود را بیابید به کودکی تان بیاندیشید و آن را مورد جستجو قرار دهید تا موفق شوید.

پیدا کردن مواردی که به آنها علاقه خواهیم داشت از طریق مواردی که می دانیم آنها را دوست نداریم.

لیستی از علایق تان و البته لیستی از مواردی که از  آن ها  متنفر هستید، تهیه کنید. اصلاً نکته ای را فراموش نکنید و لیست های خود را کامل و جامع تدوین کنید. خصوصیات شغل دلخواه تان را بنویسید و البته مواردی که برای شما غیر قابل تحمل خواهد بود. به طور مثال برخی از مردم از شغل های اداری متنفر هستند و نمی توانند هر روز پشت یک میز طی چند ساعت به کار مشغول باشند، اما بسیاری دیگر از افراد علاقه ای به انجام کار های بدنی ندارند.  حتی اگر با استفاده از این لیست ها به نتیجه نرسیدید باز هم مشکلی نیست. این لیست به شما در محدود کردن گزینه های پیش رو کمک می کند. 

از خودتان سوالات مهم بپرسید:

شما باید بتوانید علایق واقعی خودتان را کشف کنید. تعجب نکنید بیشتر افراد نسبت به علایق خود صادق نیستند و برخی دیگر نیز درباره علایق واقعی خود سر درگم هستند. بیشتر اوقات ما تحت تاثیر تبلیغاتی هستیم که با آنها احاطه شده ایم. این موضوع درباره تصور ما از علایق خود ما نیز صدق می کند. پس شما باید راهی برای کشف علایق واقعی خود بیابید.  در ذیل لیستی با سولات مهمی آورده شده است، سوالات ذیل تا حدودی می توانند شما را در پیدا کردن علایق واقعی تان راهنمایی کنند. 

  • چه چیزی شما را خوشحال می کند؟
  • شما با انجام چه کارهایی متوجه گذر زمان نخواهید شد؟
  • علت علاقه شما به انجام برخی از کارها چیست؟
  • اگر بدون توجه به مسائل مالی بخواهید شغلی را انتخاب کنید، چه شغل هایی  مد نظر شما هستند؟
  • از انجام دادن چه شغل هایی نفرت دارید؟

البته این لیست کامل نیست، اما تا حدودی می تواند به شما کمک کند.

از خودتان بپرسید که برای انجام چه شغلی به دنیا آمده اید؟

فراموش نکنید که هدف در زندگی هر کسی می تواند معجزه کند. اما توجه داشته باشید همه ما  به نحوی برای انجام شغلی خاص متناسب هستیم. تصور کنید که از یک دونده بخواهند که مسائل ریاضی حل کند و از یک آشپز بخواهند در بازار بورس کار کند. در این صورت ما یک ریاضی دان و یک دلال بورس نا امید و البته شکست خورده خواهیم داشت. با توجه به استعداد های خودتان برای زندگی تان هدف تعیین کنید و رسالت  خود در زندگی را بیابید.

تحقیق و جست و جو کنید:

فراموش نکنید که بدون آگاهی شما نمی توانید تصمیم عاقلانه ای اخذ کنید. شما نیاز دارید که درباره موضوعات مختلف اطلاعات جمع کنید. یک ضرب المثل انگلیسی وجود دارد که می گوید کسی که تنها به لندن آمده باشد، نمی تواند از لندن حرف بزند. اگر شما نیز تنها با صرف اطلاعات کم درباره یک موضوع بخواهید تصمیم بگیرید، تصمیم درستی را اخذ نمی کنید. درباره تمام جنبه های کار خود اطلاعات کسب کنید.

برای پیدا کردن شغل واقع گرا باشید:

اگر شما تا به الان در زندگی تان ورزش نکرده اید، به طور قطع برای مسابقات المپیک پیش رو نمی توانید مدال طلا کسب کنید. شرایط فعلی خود را به شکلی واقع گرایانه مورد ارزیابی قرار دهید. با خودتان بیندیشید که چرا باید یک کارفرما بخواهد شما را استخدام کند. اگر با توجه به شرایط فعلی تان تصمیم بگیرید و از نقاط ضعف و قدرت خود به خوبی آگاه باشید، می توانید تصمیمات درستی برای پیشرفت خودتان اخذ کنید. اما به طور قطع تمام تصمیمات شما که بر پایه توهمات و خوشبینی های بیش از حد باشد، محکوم به شکست هستند.

نقاط ضعف و نقاط قوت خود تان را در انجام شغل بشناسید:

تصور کنید که شما مایل هستید به عنوان یک لیدر تور کار کنید، خوب اولین ویژگی مورد نیاز برای شما آشنایی با مکان های گردشگری و البته تسلط به زبان انگلیسی است. پس باید درباره این دو موضوع تحقیق کنید یا به کلاس زبان انگلیسی بروید. پس بهتر است لیستی از توانایی های فعلی و البته نقاط ضعف خود تهیه کنید تا بتوانید بر روی پیشرفت خود برای یافتن شغل دلخواه تان تمرکز کنید. از ویژگی های منفی خود نترسید، اصلا خجالت نکشید که به طور مثال در لیست خود بنویسید به زبان انگلیسی تسلط ندارید. شما این لیست را برای تعیین اهداف خود تهیه می کنید. این لیست نشان دهنده شخصیت شما نیست، بلکه نشان دهنده عزم جدی شما برای یک هدف است.

موفقیت بقیه افراد، تضمین کننده موفقیت شما در آن شغل نیست

یک مسیر را آغاز نکنید، چون بقیه در این مسیر موفق بوده اند. فراموش نکنید که شما با آنها متفاوت هستید. راه خودتان را بیابید. افراد موفق نیز با پیدا کردن راه خود توانسته اند به موفقیت برسند. 

برای پیدا کردن شغل دلخواه خودتان اقدام کنید:

فراموش نکنید که تمام اقدمات شما باید به طور هدفمند و برای پیدا کردن شغل خوب باشند.  شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که چکونه در مشاغلی که با روحیات ما سازگار هستند و ما به آنها علاقه مند هستیم، استخدام شویم. شما باید درباره شغل ‌ها و کسب ‌وکار ها اطلاعات جمع کنید.

  • جست ‌و جو در اینترنت و بررسی مشاغل
  • از دوستان و آشنایانتان کمک بخواهید تا شما را با کارفرما های احتمالی آشنا کنند.
  • بررسی آگهی استخدام شرکت‌ها
  • سپری کردن  مدت زمانی به عنوان کارآموز شغل ‌های مد ‌نظر
  • بازدید از محیط اصلی آن مشاغل
  • گفت ‌و گو با افراد موفق در آن حوزه و مشورت گرفتن از آنها
  • خواندن کتاب‌ های زمینه شغلی مورد علاقه تان
  • خواندن مصاحبه ‌ها و مجلات تخصصی آن حوزه

آیا حاضرید هزینه بپردازید برای پیدا کردن شغل خوب:

شما برای داشتن شغل دلخواه خودتان حاضرید به چه میزان هزینه بپردازید. بگذارید یک مثال برای شما ارائه کنیم، هر ساله در کشور ما بیشترین رقابت کنکور در رشته علوم تجربی رخ می دهد. دلیل این موضوع ساده است، بسیاری از افراد با در نظر گرفتن مزایای شغل پزشکی آن را به عنوان شغل دلخواه خود انتخاب می کنند. اما تعداد بسیار کمی از این افراد برای موفقیت در مسیر خود تلاش کافی انجام می دهند و به طور شبانه روزی برای موفقیت در کنکور درس می خوانند. بهتر است خود را درست ارزیابی کنید تا ببینید برای یافتن شغل دلخواه خودتان تا به چه میزانی تلاش کرده اید یا تا چه میزانی حاضر هستید تلاش خود را ادامه دهید. فراموش نکنید که خواندن جمله های مثبت و تصورات انرژی بخش تضمین کننده آینده شما نیستند.

با ابعاد پیدا و پنهان شغل دلخواه خودتان آشنا باشید:

اگر بخواهیم این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم، می توانیم به ابعاد پنهان شغل پزشکی بپردازیم. شغل پزشکی برای بیشتر افراد جذاب است؛ اما شغل پزشکی نیز دشواری های خاص خود را دارد. حتی اگر از دشواری تبدیل شما به یک پزشک چشم بپوشیم، شما باید شیفت طولانی کار ، نیاز به روز رسانی  هر روز اطلاعات و دانش فعلی، دستو پنجه نرم کردن با مسئولیت حفظ سلامتی و جان بیماران، قرار گیری در محیط های آلوده، احتمال به ابتلا بیماری های گوناگون ویروسی، میکروبی و باکتریایی و...... را در نظر بگیرید.

یک ضرب المثل چینی وجود دارد که می گویید طولانی ترین راه ها نیز با قدم شروع می شود. شما باید قدمات خودتان را شروع کنید تا به هدف تان برسید. البته فراموش نکنید که باید روند اقدامات خود را مدیریت کنید تا مسیری درست برای رسیدن هدف تان را بپیماید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله پیدا کردن شغل خوب چگونه است؟ چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت