شهر ری و آشنایی با امکانات آن

شهر ری یکی از محلات اصیل تهران بوده که سکونت و زندگی در آن از قدمت بسیاری بالایی برخوردار است. حتی شواهد و آثار بر جای مانده حاکی از آن است. که سابقه زندگی در محله شهر ری از تهران نیز طولانی‌تر است. اما متأسفانه علی رقم این ویژگی و کهن بودن محله های شهر ری آنچنان که باید پیشرفت نداشته است. و نسبت به بسیاری از محله های تهران از نظر امکانات رفاهی و تفریحی عقب است. اگر دوست دارید در رابطه با این محله قدیمی تهران اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید. پیشنهاد می دهیم تا انتهای این مقاله همراه بمانید. در این مقاله به معرفی محله های شهر ری می پردازیم.

شما می توانید آگهی های خرید و فروش ملک را در سایت شهرهای جدید ببینید.

تاریخچه شهر ری

مطابق با آن چیزی که از یافته تاریخی محله شهر ری این محله قدیمی تهران استنباط می شود. باید بگویم که محله شهر ری دارای تمدنی هزاران ساله بوده است. و از سالیان دراز مردمان خطه ایران زمین بر روی آن زیست می کرده اند. در واقع اقوام آریایی اولین قومی بوده اند که در شهر ری سکونت کرده اند. و به نحوی شرایط تشکیل این شهر سلطنتی را مهیا کرده اند. از آن زمان تاکنون زندگی در این محله تهران جریان داشته است.

طبق آمار گیری‌ های که در سال 1399 به عمل آمده است. باید بگویم که در حال حاضر این شهر حدود 800 هزار جمعیت دارد. محلات نزدیک و مجاور شهر ری نیز شامل شهرک بخارایی، افسریه، دولت آباد و یاخچی آباد و شهرک فرهنگیان هستند.

همانطور که می دانید محله شهر ری تهران از جمله محلات زیارتی معروف بوده است. به طوریکه سالانه افراد زیادی از اقصی نقاط کشور به نیت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی یا همان شاه عبدالعظیم به آن سفر می کنند.

البته علاوه بر مرقد شاه عبدالعظیم اماکن تاریخی مذهبی زیاد دیگری نیز در این شهر وجود دارد. که شامل حمزه ابوالحسنی، امامزاده ابوالقاسم، بی بی شهربانو، ابراهیم ایوب یوشع، سه برادران می باشند. با اندکی تأمل بر اماکن تاریخی یاد شده می توان نتیجه گرفت. که شهر ری در قدیم مهد بزرگان دینی کشور ما بوده است. و بر خلاف شرایط کنونی اش از رونق خوبی برخوردار بوده است. به همین دلیل بسیاری آن را قطب توریسم مذهبی شهر تهران می دانند.

 در گذشته محله شهر ری نسبت به حال حاضر دارای اهمیت بیشتری بوده و حتی برخی از تحلیلگران آن را مادر تهران بزرگ می خوانند. اما متأسفانه پایتخت شدن تهران منجر به کاهش اهمیت آن نسبت به گذشته شده است. و مانع از رشد مناسبش شده است.

بررسی موقعیت محله شهر ری تهران

بررسی موقعیت محله شهر ری

شهر ری با ارتفاع 1062 متر از سطح دریا در جنوبی ترین نقطه تهران قرار گرفته است. و در تقسیماتی که برای شهر تهران در نظر گرفته شد. شهر ری جزو منطقه 20 شهرداری بوده که محلات دیگری نظیر تقی آباد، بهشتی، غنی آباد و فیروز آباد در قلب آن جای دارد. موقعیت شهر ری به نحوی است. که از ناحیه غرب به جاده قدیم و قم، از سمت شمال به منصور آباد، از سمت شرق به جاده مشهد و از سمت جنوب به فیروز آباد منتهی می شود.

همچنین در تقسیم بندی دیگری محله شهر ری شامل 5 بخش خاور، قلعه نو، فشافویه، کهریزک و مرکز ی است. همچنین چهار شهر آن شامل حسن آباد، باقر شهر، کهریزک، نه دهستان هستند. که جزو زیر مجموعه های محله شهر ری به شمار می روند.

همانطور که در مبحث قبلی نیز اشاره کردیم. محله شهر ری نسبت به دیرینه کهنی که دارد. از امکانات شهری درخور توجه ای برخوردار نیست. اما این گفته ما به این معنا نیست که کلاً فاقد امکانات رفاهی و تفریحی است.

در واقع به میزان کافی و مورد نیاز ساکنان این منطقه به امکانات مورد نیاز برای زندگی برخوردار نیستند. امکاناتی شامل خانه بهداشت، مدرسه، کلینیک، داروخانه و غیره دارند. ولی در مقایسه با محلات بالا شهر تهران امکانات آن بسیار کم و ناچیز است.

بررسی شرایط زندگی و موقعیت محله های شهر ری

بررسی شرایط زندگی و موقعیت محله شهر ری

همانطور که در مطالب قبلی نیز اشاره کردیم محله شهر ری خود متشکل از چندین محله کوچکتر است که در این قسمت از مقاله ما تصمیم داریم این محلات را با جزئیات بیشتری معرفی کنیم. 13 آبان از جمله محله های شهر ری است. که امکانات تفریحی ایده آلی نظیر پارک و مراکز فروش بزرگ در آن به وفور یافت می شود. اما در عوض منطقه غنی آباد از نظر امکانات رفاهی بسیار ضعیف بوده و دارای بافتی روستایی و قدیمی است.

از آنجایی که محله های شهر ری در مجاورت پالایشگاه تهران، فرودگاه امام خمینی و آرامگاه امام خمینی قرار گرفته است. از نظر اقتصادی، تجاری و اجتمایی دارای اهمیت ویژه ای در کشور است.  این امر علی رقم همه کاستی های آن به ارزش این محله افزوده است.

1- محله فیروز آباد

یکی از مناطق بزرگ محله شهر ری محله فیروز آباد است. این محله دارای کوچه های باریک و قدیمی می باشد. البته بافت این منطقه شهری بوده و معمولاً کانکسی که در آن قرار گرفته است. گشت زنی محله را بر عهده دارد.

این محله امکانات عمومی مناسب و ایده‌آلی نظیر، مسجد، فرهنگی، زمین فوتبال، کارگاه های متعدد ،مسجد و حسینیه، چند مدرسه برای تمام مقاطع تحصیلی، خانه بهداشت، کلینیک، داروخانه، مراکز پزشکی، کانون، دهیاری و ساختمان شورا دارد. علاوه بر وجود امامزاده، در این محله شهر ری برای دفن اموات قبرستان مجزایی نیز برای این منظور وجود دارد.

2- محله سیزده آبان

این منطقه از محله های شهر ری نیز دارای بافت شهری است. شکل و شمایل خانه های واقع در آن زیبا و شیک می باشد. این محله به قسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شود. همانند تهران محله شمال آن از شرایط بهتری برای سکونت برخوردار است.

دو ورزشگاه، پارک، مرکز سلامت، کلانتری و مدارس متعدد برای پایه تحصیلی مختلف از جمله امکاناتی هستند که برای این محله می توان قید کرد.

لازم به ذکر است که قسمت جنوب این محله شهر ری دارای بافت بسیار قدیمی می باشد. که محل تجمع مهاجران افغان است. به نحوی که چندین خانواده در یک منزل قدیمی کوچک زندگی می کنند. بنابراین باید گفت که ساکنان این محله از نظر معیشتی چندان زندگی جالبی ندارند. همچنین علاوه بر فقر اعتیاد نیز در این محله زیاد است. حتی در مدارس آن که شامل دو مدرسه است. مشاهده کرده اند که دانش آموزان از سنین کم به سمت استفاده از سیگار روی می آورند.

3 - محله غنی آباد

محله غنی آباد از دیگر محله های شهر ری است. یا به عبارت دیگر روستای غنی آباد، جزو توابع بخش مرکزی محله شهر ری می باشد. و بعد از امین آباد قرار دارد. این روستا قریب به 6000 نفر جمعیت دارد. به طوریکه ساکنان آن را مجموع خانواده های ایرانی و افغانی تشکیل می دهند.

 متأسفانه یک جاده بسیار کم عرض دو روستای امین آباد و غنی آباد را به هم متصل می کند. که بسیار خطرناک است.

شهرداری ناحیه 7 شهر ری نیز در مجاورت این محله از محله های شهر ری قرار گرفته است. و مابین غنی آباد و اشرف آباد جای دارد.

این محله از نظر امکانات رفاهی چندان جالب نیست. و دارای بافت قدیمی با کوچه های تنگ و باریک است. البته ساکنان آن به امکانات حداقلی زندگی نظیر آب، برق و گاز و مراکز فروش مواد غذایی دسترسی دارند.

4- محله بهشتی

محله بهشتی نیز از دیگر محله های شهر ری است. که به دو بخش تقسیم می شود. هر دو بخش آن امکانات اولیه برای زندگی، نظیر آب شرب و برق و گاز و مراکز فروش مواد غذایی دارند‌.

اما به طور کلی امکاناتی که ساکنان قسمت اول این محله شهر ری به آن ها دسترسی دارند. شامل: مراکز خرید مواد غذایی، مسجد، کانکس پلیس، کتابخانه عمومی، مرکز بهداشت، پارک، زمین چمن، سالن ورزشی، مدرسه است. بنابراین موقعیت و شرایط بهتری نسبت به قسمت دوم دارد. در بخش دوم این محله شمار خانواده های افغانی بیشتر است. در این محله نیز کیفیت زندگی پایین و آمار اعتیاد بالا است.

بیشتر بدانید:

اهنمای خرید ملک و ویلا در لواسان

بهترین محله های کرج برای زندگی

چمستان کجاست و خرید ویلا در چمستان چه مزیتی دارد

بررسی آب و هوای شهر ری

بررسی آب و هوای  محله شهر ری

محله شهر ری از نظر موقعیت آب و هوایی خشک می باشد. و تابستان های گرم و خشکی دارد. به نحوی که دمای هوا در فصول تابستان این شهر تا حدود 42 درجه سانتیگراد افزایش می یابد. همچنین زمستانش نیز سرد و خشک است. به نحوی که در فصل زمستان دمای هوا در این محله های شهر ری به منفی 4 درجه سانتیگراد می رسد.

با توجه به اشعار و داستان های قدیمی روایت شده از حال و هوای ری به روشنی مشخص است. که این محله دارای آب و هوای دلچسبی بوده است. حتی در دوره حکومت اشکانیان بر ایران این محله به عنوان پایتخت بهاره حکومت اشکانی انتخاب شده است. البته فصل بهار نسبت به دیگر فصول سال این محله تهران جذابیت و زیبایی بیشتر و خاص‌ تری دارد‌.

بررسی مراکز تفریحی و تجاری محله های شهر ری

همانطور که گفتیم شهر ری غنی از اماکن تاریخی و مذهبی است. همین عامل سبب شده است بسیاری از مردم محله های شهر ری و مسافران جهت گذران اوقات فراغت به سمت این اماکن روی آورند.

البته این به این معنی نیست. که محله های شهر ری مراکز تفریحی و تجاری ندارد. بازار بزرگ ری، مجموعه تجاری راگا، بازار قدیمی حرم و پاساژ مهدی از جمله مراکز تجاری مهم موجود در محله شهر ری هستند. و کالاهای متعددی را برای رفع نیاز مردم شهر ری با قیمت و کیفیت مناسب در معرض فروش قرار داده اند.

جهت معرفی اماکن تفریحی شهر ری نیز می توان خانه های فرهنگ، فرهنگسرای والا، بوستان کمیل، بوستان ایثار، بوستان ماهور، بوستان دانش، بوستان دولت و بوستان مهران را نام برد.

یکی دیگر از مراکز فرهنگی تفریحی این محله پردیس سینمایی ارگا است. که همه ساله جهت پوشش برنامه های جشنواره فجر مورد استفاده قرار می گیرد.

پل های ارتباطی و دسترسی به شهر ری

به طور کلی 5 اتوبان و شاهراه اصلی از جهات مختلف برای ارتباط شهر ری با تهران وجود دارد. همچنین بزرگ راه تهران قم، اتوبان امام علی، اتوبان آزادگان شرق و غرب، اتوبان شهید رجایی و اتوبان شهید هاشمی پل های ارتباطی شهر ری برای دسترسی و سفر به شهر ری هستند. که در صورت تمایل سفر به شهر ری با وسیله شخصی وجود دارند.

اما کسانی که سفر با وسایل حمل و نقل عمومی را ترجیح می دهند. می توانند از طریق خط مترو شماره یک که به سمت کهریزک در حرکت است وارد این محله شوند.

همچنین امکان دسترسی به این محله از طریق، راه آهن نیز امکانپذیر است. و در مسیر راه آهن تهران بندر ترکمن و تهران مشهد  قرار دارد. به نحوی که پس از پیمودن 20 کیلومتر از اتوبان در امتداد دریاچه قم امکان دسترسی به ایستگاه راه آهن وجود دارد.

خرید خانه در شهر ری

خرید خانه در محله شهر ری

خرید خانه در شهر ری همانند خرید ملک در هر کجای دیگر دنیا، با توجه به معیارهای مختلفی صورت می گیرد. در واقع تمامی کسانی که تمایل به خرید خانه در محله های شهر ری دارند. باید قبل از هر چیز دیگری موقعیت این محله را بسنجند.

با توجه به ویژگی های مطرح شده برای این محله به سادگی می توان دریافت. که همه بخش های شهر ری دارای شرایط یکسانی نیست. و به همین دلیل تفاوت قیمت فاحشی بین بخش های مختلف این محله وجود دارد. زیرا موقعیت برخی محلات از نظر دسترسی به امکانات رفاهی و بهداشتی و همچنین تجاری شرایط بسیار بهتر دارد. و رفاه نسبی در مقایسه با برخی بخش ها به مراتب بالاتر است.

همچنین تفاوت های زیادی از نظر شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در بخش های مختلف این محله های شهر ری وجود دارد. و قسمت هایی که از نظر موارد ذکر شده غنی تر هستند. گران تر بوده و برعکس نقاط ضعیف تر ارزان تر هستند.  به طوریکه هزینه کمتری جهت صاحب ملک شدن در آن ها لازم است.

محلات گران قیمت شهر ری شامل سر تخت، استخر، دیلمان و اقدسیه هستند. بنابراین جهت سرمایه گذاری در محلات ذکر شده نیاز است که هزینه بیشتر  را خرج کرد‌‌. اما به طور کلی به دلیل شرایطی که شهر ری دارد، صنعت و ساخت و ساز در آن از رونق چندانی جالبی بهره مند نیست. و برای سرمایه گذاری ملک شرایط مساعدی ندارد.

آگهی های خرید و فروش املاک صنعتی شهر ری را در سایت شهرکهای صنعتی بیابید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله شهر ری و آشنایی با امکانات آن چه امتیازی می دهید

۲.۰
۱ کاربر امتیاز داده اند
۰
۱
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت