هر آنچه که باید درباره بازسازی آپارتمان قدیمی بدانید

شاید برای همه افراد در همه مکان ها مقدور نباشد که خانه خود را تخریب کرده و از نو بسازند، علاوه بر این در مجتمع های آپارتمانی قریب به اکثر اوقات اختلاف نظر برای تخریب کلی ساختمان وجود دارد و به همین دلیل تنها راه باقی مانده برای ساکنین بازسازی کلی و یا جزئی ساختمان است. بازسازی و مرمت خانه دو حالت دارد؛ در حالت اول برای خانه هایی که عمر بالای 30 سال دارند که قسمت های مهم و سازه ای ساختمان نیاز به بازسازی دارد و در حالت دوم بازسازی بخش های داخلی ساختمان که در معرض دید هستند انجام میگیرد، این بازسازی امکان دارد هر چند سال یک بار بدون توجه به عمر ساختمان انجام شود.

در هر دو حالت بازسازی ساختمان با اهداف مشخصی انجام می شود از جمله:

1.    بالا بردن مقاومت خانه طبق استانداردهای ایمنی جدید

2.    بهبود کارایی فضا و تغییر در کاربری ها و نقشه ساختمان به نحو احسن

3.    به روز کردن دکوراسیون داخلی و معماری خانه

4.    استفاده از متریال و تکنولوژی های جدید تر

5.    مشتری پسند کردن خانه برای فروش سریع تر

بازسازی آپارتمان

بازسازی اساسی ساختمان

طبق مقررات ملی ساختمان، عمر ساختمان ها در ایران 30 سال تخمین زده شده و بعد از آن ساختمان باید تخریب و به طور کلی نوسازی شود؛ ولی در اکثر اوقات این امر برای ساکنین امکان پذیر نیست و بازسازی ساختمان بهترین انتخاب خواهد بود که درآن سیستم های لوله کشی، نمای ساختمان، مرمت دیوارها و ... بازسازی می شود. در بازسازی کلی و اساسی سازه های قدیمی، قبل از شروع بازسازی باید به زیر سازی ساختمان توجه کرد؛ در زیر سازی ساختمان، تمام لوله کشی ها، سیم کشی ها و به طور کلی تمام تجهیزاتی که در بخش داخلی سازه به کار رفته اند تعویض و نوسازی می شوند و در مورد دیوار های حائل درصورتیکه از استحکام کافی برخوردار نباشند باید تخریب و از نو ساخته شوند. البته این قسمت از بازسازی برای ساختمان های بسیار قدیمی ضروری است و در بازسازی های منازل به ندرت دیوارها نوسازی می شوند. پلان ساختمان ممکن است در صورت نیاز تغییر پیدا کند، ممکن است محل دیوارهای جدا کننده جابه جا شود و یا در مواردی دیواری برداشته و یا اضافه شود. نمای ساختمان هم یکی از مواردی است که باید در بازسازی ها مورد توجه قرار گیرد به خصوص که امروزه دلیل عمده بازسازی ها به قیمت رساندن واحد آپارتمانی و ترغیب بیشتر خریدار برای خرید است. نماکاری مدرن و جدید تاثیر زیادی در جلب توجه خریداران خواهد داشت. یک بازسازی اصولی باعث می شود شما بتوانید ملک خود را در اسرع وقت و به قیمت مناسب به فروش برسانید. به طور کلی بازسازی هر بنا شامل چهار مرحله تخریب، ساخت، نازک کاری و دکوراسیون داخلی است.

بازسازی اساسی ساختمان

بازسازی جزئی ساختمان

در این نوع از بازسازی، به نازک کاری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی ساختمان اکتفا می شود و معمولا کارهایی از قبیل طراحی و رنگ آمیزی سقف های کاذب، تعویض درها، دو جداره کردن پنجره ها، کف سازی، نوسازی کابینت ها، پوشاندن ترک های دیوارهای حائل، تعویض کاشی‌کاری های سرویس های بهداشتی و حمام، نو کردن شیر آلات و کلیدها و پریزها، به روز کردن کمدهای دیواری وگچ بری ها و نصب کاغذهای دیواری انجام می شود. در هر صورت قبل از بازسازی ابتدا باید هدف اصلی از آن مشخص باشد و طبق آن، هزینه های مربوطه براورد و محاسبه شود.

بیشتر بخوانید: سبک فرانسوی در دکوراسیون داخلی

بازسازی آپارتمان از آن جهت حائز اهمیت است که شما می توانید با تعمیرات مقرون به صرفه، خانه مورد نظر خود را با قیمت بالاتر اجاره دهید و یا بفروشید، بدیهی است که یک واحد تمیز و مرتب و مدرن، به مراتب متقاضیان بیشتری نسبت به یک واحد کارکرده و قدیمی دارد.

بازسازی جزئی ساختمان

هدف از بازسازی چیست؟

قبل از انجام بازسازی باید هدفتان را از آن مشخص کنید؛ اگر خانه ای که می خواهید بازسازی کنید برای مصرف شخصی تان باشد بهتر است در زیر سازی ساختمان، دیوارهای حائل و تعویض لوله ها و تغییرات پلان دقت ویژه ای کنید، زیرا احتمالا بعد از مرمت، قصد سکونت در منزل مورد نظر را تا چندین سال آینده خواهید داشت، بدین ترتیب زیرسازی و استحکام سازه بیشتر از تعمیرات ظاهری اهمیت خواهد داشت، ولی اگر قصد فروش یا اجاره منزل را دارید باید نهایت سعی خود را کنید تا ظاهر منزل به اصطلاح مشتری پسند باشد. مسلما طراحی و دکوراسیون داخلی منزل در بازسازی یک عامل کلیدی است؛ با یک طراحی حرفه ای شما می توانید سقف خانه را بلندتر نشان دهید و یا متراژ خانه را بیشتر از آنچه که هست جلوه دهید. در بعضی مواقع نیز هدف از بازسازی، تغییر کاربری است؛ برای مثال ممکن است یک خانه مسکونی با کاربری اداری و یا آموزشی مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت مهم ترین قسمت بازسازی، تغییر پلان و متریال موجود مطابق با نیازهای کاربری مورد استفاده خواهد بود. مرمت و بازسازی با هر هدفی که باشد نیاز به برآورد هزینه ها و مشاوره با افراد متخصص و آگاه در این زمینه دارد.

هدف از بازسازی ساختمان

هزینه های بازسازی

تخمین هزینه ها از این جنبه اهمیت دارد که از ابتدای کار، متریال متناسب با بودجه خود را خریداری کنید تا در نیمه کار با کمبود بودجه مواجه نشوید و بتوانید تمام مراحل کار را با دقت مدیریت کنید و از هزینه های اضافی چشم پوشی کنید. هزینه های بازسازی شامل هزینه تخریب، هزینه مصالح و متریال انتخابی، هزینه حمل و نقل مصالح و نخاله های ساختمانی و هزینه دستمزد کارگران و پیمانکاران که به دو صورت روز مزد و یا کنترات محاسبه می شود. برای بازسازی و مرمت منازل وام جعاله تا سقف 5 میلیون تومان تعلق می گیرد که البته از طریق خرید اوراق حق تقدم، تا 40 میلیون تومان نیز می توان وام تعمیرات منزل دریافت کرد؛ برای آگاه شدن از جزئیات وام به مقاله دانستنی های وام  مسکن مراجعه کنید.

هزینه های بازسازی ساختمان

بعد از محاسبه هزینه ها بهتر است برای زمان بازسازی تصمیم گیری کنید، در این صورت اگر خودتان در واحد مورد نظر ساکن هستید باید در زمان مناسب به محل سکونت جدید نقل مکان کنید؛ معمولا نیمه اول سال به دلیل طولانی بودن ساعات روز، صنعت کاران و طراحان فرصت بیشتری برای کار دارند و بدین ترتیب فرایند مرمت با سرعت بیشتری انجام می گیرد. همچنین به دلیل دمای بالای هوا، رنگ آمیزی و ملات مصالح زودتر خشک می شود و باعث تسریع در انجام مراحل کار می شود.

لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که اجرای بعضی تغییرات در ساختمان نیاز به مجوز شهرداری دارد؛ در غیر اینصورت به هنگام فروش ساختمان دچار مشکل خواهید شد و در صورت مغایرت نقشه ساختمان با نقشه پایانکار، مجبور خواهید شد که پلان را به حالت قبل از بازسازی برگردانید.

از جمله مواردی که قبل از اجرا نیاز به مجوز شهرداری دارد عبارتست از:

1.     جابجایی دیوارها و یا درب ورودی پارکینگ در صورتیکه باعث کاهش مساحت پارکینگ از حد مجاز قانونی شود.

2.     تخریب تیغه های داخلی که تیرهای سقف بر روی آنها سوار شده و تخریب آنها باعث کاهش پایداری ساختمان می شود.

3.     جابجایی راه پله ها

4.     هرگونه تغییر در لوله کشی های گاز و یا محل دودکش ها

5.     تبدیل تراس و یا بالکن به پاسیو و یا اتاق خواب

بازسازی ساختمان

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله هر آنچه که باید درباره بازسازی آپارتمان قدیمی بدانید چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت