بهترین طبقه آپارتمان برای خرید

با بزرگ شدن شهرها و گسترش شهر نشینی، ساخت آپارتمان و مجتمع‌های بزرگ در کلان شهرها بیش از پیش رشد و گسترش داشته است. بسیاری از افراد مخصوصاً نسل جوان مجبور به آپارتمان نشینی و سکونت در شهرهای بزرگ هستند. خرید یا رهن آپارتمان نیاز به شناخت و اطلاعاتی درباره ساختمان و آپارتمان دارد که یکی از آن‌ها انتخاب طبقه مناسب است. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که کدام یک از طبقات مناسب‌تر از بقیه طبقات است و چه امتیازی نسبت به دیگر طبقات دارد.

طبقات بالایی بهتر هستند یا طبقات پایین و معایب و مزایای هر طبقه کدام است؟ در ادامه این مطلب به بررسی ویژگی‌های طبقات مختلف در آپارتمان‌ها می‌پردازیم. البته ناگفته نماند با توجه به گران شدن قیمت مسکن در شهرهای بزرگ بسیاری از افراد به دنبال آپارتمانی با قیمت مناسب هستند و هیچ یک از جنبه‌های دیگر را مد نظر قرار نمی‌دهند. سلیقه، بودجه و موقعیت آپارتمان بیش از هر نکته دیگری برای انتخاب یک واحد مسکونی اهمیت دارد.پیشنهاد میکنیم به آگهی های وب سایت شهرهای جدید سری بزنید.

طبقه اول دسترسی و رفت و آمد آسان:

اینکه کدام طبقه آپارتمان را انتخاب کنیم موردی هست که موقع خرید یا اجاره آپارتمان به ذهن می رسد. بسیاری از افراد طبقه اول آپارتمان را بهترین و مناسب‌ترین طبقه ساختمان می‌دانند. دلیل این افراد نیز دسترسی آسان به خانه از در ورودی است. طبقه اول پله چندانی نداشته و شما برای رسیدن به آپارتمان خود مجبور به بالا و پایین رفتن از پله‌ها نیستید. البته اغلب خانه‌های نوساز آسانسور دارند اما در خانه‌های قدیمی‌تر  که آسانسور ندارند طبقات پایین مشتری بیشتری داشته و دسترسی آسان‌تری  دارد. هر چند که آسانسور ساختمان در زمان قطعی برق یا خرابی از کار می‌افتند و آنجاست که امتیاز طبقه اول خود را بیشتر نشان می‌دهد. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که سن و سالی از شما گذشته باشد و رفت و آمد از پله‌ها با زانو درد و کمر درد برای شما مشکل باشد.

 همچنین خانواده‌هایی که پدربزرگ یا مادربزرگ با آنها زندگی می‌کنند نیز به‌دنبال خرید و سکونت در طبقه اول هستند. معمولاً جوانترها و زوج‌های جوان با خانه‌های بدون آسانسور مشکلی ندارند و طبقات بالای آپارتمان‌های بدون آسانسور را معمولاً به علت قیمت مناسب‌تر انتخاب می‌کنند. به هر حال طبقه اول اگر با همکف یکی باشد شلوغی و سروصدای رفت و آمد دیگر ساکنان را نیز خواهد داشت. البته به طور کلی قیمت طبقه اول و طبقات پایین نسبت به دیگر طبقات کمتر است و مشتری کمتری دارد. بیشتر افراد سالخورده و مسن هستند که طبقه اول را انتخاب می‌کنند. در صورتی که برای خرید نیز بودجه کمی دارید مجبور به خرید آپارتمان در طبقه پایین و اول هستید.

اگر قصد خرید آپارتمان بدون آسانسور را داشته و از طرفی اهل مراوده و رفت و آمد زیاد هستید بهتر است قید خرید طبقات بالا را بزنید زیرا افراد مسن فامیل و دیگر اقوام بعد از یکبار مهمانی در خانه شما رغبت زیادی برای مهمانی‌های دیگر نخواهند داشت.

امتیاز دیگر طبقه اول امکان خروج اضطراری در مواقع خطر است. در مواقعی که ساختمان دچار آتش سوزی شود یا در موقع زلزله تخلیه ساکنان طبقه پایین و اول بسیار آسان‌تر از طبقات دیگر است مخصوصاً در ساختمانهایی که پله اضطراری وجود ندارد. بنابراین ساکنان طبقات بالا در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

طبقه اول معمولاً یکی از سردترین واحدهای آپارتمان است زیرا کف خانه روی پیلوت ساختمان قرار گرفته و گرمایش از کف ندارد. بنابراین در فصول سرد سال شما مجبور به استفاده زیاد از وسایل گرمایشی بوده و هزینه زیادی برای این منظور باید پرداخت کنید. این در حالی است که طبقات بالا به علت گرمایش از طبقات زیرین گرم بوده و مشکل چندانی ندارند. این مسئله در فصول گرم سال برعکس شده و طبقات پایین آپارتمان معمولاً خنک‌تر هستند. در حالی که طبقات بالا گرمای بیشتری را تحمل کرده و باید از وسایل خنک کننده بیشتر استفاده کرده و برق بیشتری نیز مصرف کنند.

طبقات بالا چشم انداز بهتری دارند:

یکی از مزیت‌های طبقات بالای ساختمان ویو یا چشم انداز زیبای خانه است. شما در طبقات بالا ویو زیبایی از محله و شهر خواهید داشت و می‌توانید از این زیبایی لذت ببرید؛ در مقابل طبقات پایین چشم انداز خاصی نداشته و معمولاً مشرف به ساختمان‌های مقابل است. این یکی از نکاتی است که در هنگام انتخاب طبقه ساختمان می‌توانید مد نظر قرار دهید.

یکی دیگر از معایب طبقات پایین کمبود نور یا نفوذ کم نور به داخل خانه است. طبقات پایین آپارتمان به دلیل وجود ساختمان‌های مجاور و مقابل نورگیر کمتری داشته و داخل ساختمان تاریک است. بنابراین شما مجبور به استفاده از برق بیشتری برای روشنایی خانه در طول روز هستید.

با توجه به زندگی شهری و دسترسی کم به نور خورشید در طول روز این نکته برای انتخاب خانه از اهمیت زیادی برخوردار است، ضمن اینکه مطالعات روانشناسی ثابت کرده است دسترسی کم به نور در طول روز ممکن است باعث بروز افسردگی و بیماری‌های روحی دیگر شود.

بیشتر بخوانید:

راهنمای خرید خانه

راهنمای خرید خانه در پرند

راهنمای خرید خانه در هشتگرد

راهنمای خرید خانه در اندیشه

راهنمای خرید خانه در پردیس

خانه شمالی بخریم یا جنوبی؟

طبقات بالاتر آلودگی صوتی کمتری دارند:

یکی از ملاک‌های افراد برای انتخاب طبقات بالای آپارتمان دور شدن از سروصدای  خیابان، کوچه، ترافیک و... است. طبقات پایین بیشتر سر و صدای همسایه‌ها و عبور از طبقات پایین را دارند. در نقطه مقابل طبقات بالا از نظر آلودگی صوتی، طبقه اول قرار دارد که سر و صدای رفت و آمد همسایه‌ها، صدای موتورخانه، پارکینگ، حیاط، بازی بچه‌ها در مقابل ساختمان و... می‌تواند آرامش ساکنان را کم کند. البته اگر بچه‌های کوچک و پر جنب و جوش دارید طبقه اول برای شما بسیار مناسب است زیرا در صورتی که بچه‌ها در خانه سر و صدای زیادی تولید کنند به علت نداشتن همسایه زیرین خیال شما از این بابت آسوده است. معمولاً در طبقات بالایی همسایه از سر و صدای بچه‌ها و بازی در خانه شکایت دارند.

امنیت در طبقات بالا بیشتر است:

معمولاً طبقات پایین و طبقه اول برای سارقان طعمه بهتری هستند. هم دسترسی به آنها ساده‌تر است و هم خروج وسایل دزدیده شده برای آنها راحت‌تر  است. سارقی که به طبقات بالا دستبرد بزند به سختی می‌تواند وسایل سنگین را از راه پله خارج کند و احتمالاً در هنگام سرقت توسط همسایه‌های دیگر دیده می‌شود. بنابراین اگر طبقات پایین آپارتمان را انتخاب می‌کنید مجهز بودن واحد به وسایل ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. داشتن در ضد سرقت، دزدگیر و دوربین مداربسته به تامین امنیت ساختمان کمک بزرگی می‌کند.

اینکه در هنگام زلزله کدام طبقه آسیب بیشتری می‌بیند بستگی به مقاومت سازه، نوع ساخت و ساز و شدت زلزله دارد. در برخی از مواقع طبقات پایین در زمان زلزله آسیب بیشتری می‌بینند اما گاهی طبقات بالای آپارتمان به شدت تخریب می‌شوند. خارج شدن از خانه در هنگام زلزله در طبقات بالا نیز سخت و خطرناک است. استفاده از پله و آسانسور در زمان زلزله نیز خطرناک بوده و ریسک زیادی دارد. اگر ایمنی و خروج از خانه در زمان زلزله برای شما مهم است انتخاب طبقات پایین بهتر است. در برخی از ساختمان‌ها به علت ساخت و ساز نادرست و غیر اصولی طبقه پایین تحمل وزن سازه را نداشته و بیشتر از طبقات بالا تخریب شده و آسیب می‌بیند.

طبقات بالا و مشکل فشار آب:

طبقات بالای ساختمان‌ها معمولاً در فصول گرم سال دچار کمبود فشار آب می‌شوند. البته با نصب پمپ داخلی یا منبع آب در پشت بام این مشکل تا حد زیادی برطرف می‌شود اما به هر حال فشار آب طبقات بالا معمولاً کم است. یکی دیگر از معایب طبقه آخر آپارتمان امکان خراب شدن ایزوگام خانه و نفوذ رطوبت به سقف خانه است. در این صورت با معضل بزرگی رو به رو می‌شوید که بر طرف کردن آن نیز بسیار هزینه بر است. همان طور که گفته شد در صورتی که آسانسور خراب شود یا برق قطع شود ساکنان طبقات بالا به مشکل رو به رو شده و مجبور به طی کردن پله‌های زیاد خواهند شد.

بیشتر بخوانید: متراژ آپارتمان و همه نکات آن

عدم وجود حشرات در طبقات بالا:

بسیاری از حشرات و جانواران موذی به طبقات بالا آپارتمان دسترسی نداشته و نمی‌توانند خود را به طبقات بالا برسانند. حتی گربه‌ها نیز در صورتی که وارد ساختمان شوند در همان طبقات پایین می‌مانند و معمولاً بالا نمی‌روند. این در صورتی است که حشرات در طبقات پایین مخصوصاً در فصول گرم بسیار مزاحم و آزار دهنده هستند.

حمل وسایل سنگین در طبقات بالا مشکل است:

معمولاً در هنگام اسباب کشی و در موقعی که آسانسور خراب است عملاً حمل وسایل سنگین به طبقات بالای آپارتمان منتفی می‌شود و دردسر زیادی دارد. در صورتی که ساختمان آسانسور حمل وسایل سنگین نداشته باشد مجبور به اسباب کشی از راه پله‌ها خواهید بود.

بهترین طبقه آپارتمان کدام است؟

در انتخاب واحد مناسب معیارها، سلیقه و بودجه شما حرف آخر را می‌زند و در انتخاب شما موثر است. با توجه به معایب و مزایای گفته شده می‌توان طبقه مناسب برای سکونت را انتخاب کرد. معمولاً طبقات میانی جز بهترین طبقات ساختمان هستند که می‌توانند مورد انتخاب واقع شده و مشتریان بیشتری دارند. به هر حال آنچه در بازار مسکن دیده می‌شود طبقات بالایی و میانی قیمت بیشتری نسبت به طبقات پایین دارند و آسان‌تر به فروش می‌رسند در صورتی که یک خانه چند طبقه آسانسور نداشته باشد، طبقات بالایی مشتری کمتری داشته و مالک باید برای فروش یا اجاره آپارتمان معمولاً تخفیف بیشتری بدهد.

به طور کلی می‌توان گفت طبقات بالایی و پایین آپارتمان از نظر رفت و آمد، اسباب کشی، سروصدا، مزاحمت حشرات، امنیت و آرامش، دسترسی به پشت بام و... تفاوت‌هایی با هم دارند. اما همان طور که گفته شد آنچه بیش از هر موضوعی تعیین کننده است اولویت‌های شما برای انتخاب یک آپارتمان است.

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله بهترین طبقه آپارتمان برای خرید چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت