کمیسیون خرید و فروش در نمایشگاه های اتومبیل

 طبق مصوبه اتحادیه نمایشگاه های اتومبیل برای خرید و فروش اتومبیل در شهرهای مختلف مبلغ معینی به عنوان کمیسیون دریافت می شود. امروزه نرم افزارها و وبسایت هایی جهت محاسبه کمیسیون و دستمزد نمایشگاه های اتومبیل طراحی شده که مورد استفاده نمایشگاه های خودرو می باشد. دستمزد این صنف برای خرید و فروش خودرو در شهرهای مختلف متفاوت است و در مورد هر شهر اتحادیه صنف مربوطه مبلغ آن را مشخص می کند و آژانس های خرید و فروش اتومبیل را موظف می کند که این نرخ نامه را در معرض دید عموم قرار دهند.

ممکن است فروشنده به همراه خودرو و خریدار برای تنظیم قولنامه به نمایشگاه اتومبیل مراجعه کند در اینصورت کارشناس مربوطه تمام اسناد و مدارک را بررسی کرده و آن را با مشخصات ظاهری و فنی خودرو مانند شماره موتور، شماره شاسی و ... تطبیق می دهد و پس از آن در صورت وجود ایراد در بدنه و یا موتور خودرو آن را به خریدار گوشزد می کند و پس از توافق نهایی خریدار و فروشنده بر سر قیمت، مبایعه نامه تنظیم می شود.

در حالت دیگر ممکن است فروشنده خودروی خود را به همراه مدارک به آژانس معاملات اتومبیل بیاورد و قصد فروش فوری را داشته باشد در اینصورت امکان دارد خریدار، خود کارشناس نمایشگاه باشد ولی اگر قرار باشد خودرو برای مدتی در نمایشگاه بماند تا خریدار آن پیدا شود باید دقت کنید که حتما برگه رسید امانی بودن خودرو از نمایشگاه دریافت کنید؛ امکان دارد با خودروی امانی که به نمایشگاه سپرده شده تصادف یا جرائمی رخ دهد که در اینصورت حتما پای فروشنده یا مالک اصلی خودرو در گیر خواهد بود. پس حتما برگه رسید امانی با تاریخ مشخص شده را دریافت کنید.

به طور کلی مراجعه به آژانس های خرید و فروش خودرو به جهت بررسی صحیح اسناد و مدارک و تنظیم مبایعه نامه اصولی بهتر از آن است که شخصا برای معامله و انتقال سند اقدام کنید.

نمایشگاه اتومبیل

نرخ کمیسیون تصویب شده برای خرید و فروش خودرو های سبک و سنگین 0.5 درصد از قیمت خودرو برای هر طرف معامله است و در صورتی که قیمت خودرو نامتعارف و بالاتر باشد، آژانس خودرو، جمعا 0.5 درصد از مبلغ خودرو را به عنوان کمیسیون از دو طرف دریافت می کند. البته این مبلغ در شهر های کوچکتر امکان دارد بیشتر هم باشد. برای مثال اگر شما قصد خرید و یا فروش خودرویی به مبلغ 100 میلیون تومان را داشته باشید، کمیسیون تعلق گرفته به هر طرف معامله 500 هزار تومن خواهد بود که به این مبلغ باید 9% به عنوان مالیات بر ارزش افزوده را هم بپردازید:

 مالیات بر ارزش افزوده 45000 = 500000 × 9% 
 مبلغ پرداختی به عنوان کمیسیون برای یک طرف معامله 545000 = 500000 + 45000 


علاوه بر هزینه کمیسیون آژانس، هزینه مربوط به مالیات  نقل و انتقال سند است که به حساب دولت باید پرداخت شود و پرداخت آن بر عهده فروشنده است و هزینه های مربوط به حق التحریر دفتر خانه اسناد رسمی را هم فروشنده و هم خریدار باید پرداخت کنند.

حق کمیسیون در صورت فسخ معامله

گاها پیش می آید که پس از تنظیم مبایعه نامه، طرفین معامله به طور توافقی معامله را فسخ  کنند. که در این صورت کمیسیون معامله باید به طور کامل توسط هر دو طرف پرداخت شود و اگر یک طرف معامله منصرف شود و معامله را ( در هر مرحله ای که باشد ) فسخ کند، موظف است که سهم کمیسیون طرف مقابل را هم پرداخت کند.

در بعضی مواقع هم امکان دارد که قرارداد توسط مراجع قانونی و به دلیل ممنوع المعامله بودن یکی از طرفین و یا در رهن و یا توقیف بودن خودرو فسخ شود که در این شرایط هیچ کدام از طرفین وظیفه ای نسبت به پرداخت کمیسیون نخواهند داشت و آژانس مربوطه باید حق کمیسیون خود را از مراجع قانونی پیگیری و مطالبه کند.

حق کمیسیون در صورت فسخ معامله

کمیسیون قرارداد معاوضه خودرو

ممکن است خریدار و فروشنده قصد معاوضه خودروهای خود را داشته باشند، که قرارداد معاوضه (تاخت) برای آنها تنظیم می گردد. در قراردادهای معاوضه یا دو خودرو کاملا هم ارزش اند و حین معامله وجه نقدی پرداخت نمی شود و یا اینکه دو خودرو اختلاف قیمتی دارند که به اندازه مابه التفاوت قیمت آنها وجه نقد پرداخت می شود. در هر حالت برای اینگونه قراردادها دو مبایعه نامه فروش تنظیم می گردد و زمان انتقال سند در دفاتر اسناد رسمی برای هر دو خودرو در یک تاریخ قید می شود. در این شرایط، کمیسیونی که به نمایشگاه اتومبیل تعلق می گیرد معادل دو قرارداد خرید و فروش است. برای مثال فرض کنید شما قصد دارید خودروی خود را که 200 میلیون تومان قیمت گذاری شده، با خودروی یکی از دوستان خود که آن هم 150 میلیون تومان ارزش دارد معاوضه کرده و 50 میلیون تومان پول نقد دریافت کنید. آژانس معاملات خودرو یک مبایعه نامه فروش برای خودروی شما به ارزش 200 میلیون تومان تنظیم می کند که در آن طرف فروشنده شما و طرف خریدار دوست شما قید می شود  و یک مبایعه نامه فروش دیگر هم به ارزش 150 میلیون تومان تنظیم می کند که در آن طرف خریدار شما هستید. در این حالت شما باید برای هر دو مبایعه نامه کمیسیون جداگانه با احتساب 9% مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنید و در مورد هزینه های مالیات نقل و انتقال و تحریر دفتر خانه هم باید هزینه های هر مبایعه نامه را به طور جداگانه پرداخت شود.

کمیسیون قرارداد معاوضه خودرو


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله کمیسیون خرید و فروش در نمایشگاه های اتومبیل چه امتیازی می دهید

۵.۰
۱ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۱

۵

۴

۳

۲

۱

عکس پیش فرض کاربر
يحيي شاد ۱۴۰۰-۰۹-۰۸
اين مقاله چه تاريخي نوشته شده

در تاریخ 1399/5/13

عکس پیش فرض کاربر
سعید آشفته مارشک ۱۴۰۰-۰۸-۱۹
توخیابان گازمشهد شب ماشین رادیدم پسندیدم صبح بریم کارشناسی سریع قولنامه نوشتن ۱۰میلیون بیانه گرفتن صبح اومدم ماشین روغن سوزی داشت نخاستم این اقا حسین روبرو مخابرات ۵۰۰ هزارکمسیون نگه داشته بازور ۲۴۰هزارگرفته ماشین نخریدم خدایی حقش اینه یکی کمکم کنه

از اتحادیه صنف فروشندگان خودرو پیگیری کنید.

عکس پیش فرض کاربر
سعید آشفته مارشک ۱۴۰۰-۰۸-۱۹
توخیابان گازمشهد شب ماشین رادیدم پسندیدم صبح بریم کارشناسی سریع قولنامه نوشتن ۱۰میلیون بیانه گرفتن صبح اومدم ماشین روغن سوزی داشت نخاستم این اقا حسین روبرو مخابرات ۵۰۰ هزارکمسیون نگه داشته بازور ۲۴۰هزارگرفته ماشین نخریدم خدایی حقش اینه یکی کمکم کنه

از طریق اتحادیه صنف فروشندگان خودرو و نمایشگاه داران پیگیری کنید.

عکس پیش فرض کاربر
مسعود قربانی ۱۴۰۰-۰۷-۲۸
سلام من ماشین پراید ۷۰میلیون فروختم چه قدر بايد براي قولنامه پرداخت کنم

سلام قیمت ها را می توانید از اتحادیه و اصناف مربوط سوال بفرمائید.

عکس پیش فرض کاربر
حبیب. ۱۴۰۰-۰۷-۰۸
وقت بخیر.جناب ماشین که ۶۴قیمت میخوره چقدر هزینه باید بدم؟

سلام قیمت ها را می توانید از اتحادیه و اصناف مربوط سوال بفرمائید.

عکس پیش فرض کاربر
رضاحسین پور حکم آبادی ۱۴۰۰-۰۶-۱۴
ماشنم را به مبلغ ۵۵ میلیون تومان فروخته ام .کمسیون معامله چقدر باید باشد؟لطفا راهنمایی بفرمایید.با تشکر.

سلام از اتحادیه صنف فروشندگان خودرو پیگیری و سوال بفرمائید.

عکس پیش فرض کاربر
محسن شیبک ۱۴۰۰-۰۶-۱۰
کمیسون حق فروشنده و خریدار در معامله 100ملیون چقدر میشود از بنده ۲ملیون گرفته اندکجا پیگیری کنم

سلام از اتحادیه صنف فروشندگان خودرو پیگیری و سوال بفرمائید.

عکس پیش فرض کاربر
شهریار علیپور ۱۴۰۰-۰۶-۰۵
سلام ماشین پیکان 45ملیون چقدر هزینه قولنامه میشع؟

شما میتونید با شماره تماس اتحادیه صنف نمایشگاه ها تماس بگیرید.

عکس پیش فرض کاربر
علی ۱۴۰۰-۰۵-۲۷
ماشین خریدم ۲۹۶۵۰۰۰۰۰تومن حق کمیسیون چقد باید پرداخت کنم

عکس پیش فرض کاربر
علی مدانلو ۱۴۰۰-۰۵-۲۷
کمیسیون ماشین با قیمت ۲۹۶۵۰۰۰۰۰تومان چقدر میشه

شما میتونید از مطالب داخل مقاله استفاده کنید و یا با شماره تماس اتحادیه صنف نمایشگاه ها تماس بگیرید.

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت