رشته دندانپزشکی را بیشتر بشناسیم

دندان پزشک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا باید به دندان پزشکی مراجعه کنیم؟ افراد چه هنگام به دندان پزشکی مراجعه می‌کنند؟ همه این‌ها سؤالاتی می‌باشند که باید پاسخ آن‌ها را بیابیم همچنین اطلاعاتی زیادی در رابطه با دندان پزشک به دست بیاوریم تا بتوانیم دندان‌هایی سالم در طول مدت عمر خود داشته باشیم.

همان طور که میدانید دندان جز آن دسته از اعضایی می‌باشد که در طول عمر رشد نمی‌کند و در صورت آسیب ترمیم نمی‌شود به همین دلیل باید مراقبت‌های زیادی انجام دهیم تا آسیب نبینند. دندان در اثر عوامل مختلفی پوسیده و آسیب می‌بیند که در این صورت شما به دندان پزشک نیاز خواهید داشت تا دندان آسیب دیده را ترمیم و از بین رفتن کامل آن جلوگیری کند. انتخاب دندان پزشک خود اهمیت بسیار بالایی دارد و باید تخصص و مهارت کافی در این کار داشته باشد تا مانع آسیب رسیدن به دندان‌های شما شود. ما در این مقاله می‌خواهیم دندان پزشکی و ویژگی های دندان پزشک مناسب را بررسی کنیم.

دندانپزشک

دندانپزشکی در ایران

دندان پزشکی در ایران پیشینه بلندی دارد و مربوط به قبل و بعد اسلام می‌شود. دندان پزشکی نیز مانند سایر رشته‌های پزشکی پیشرفت چشمگیری داشته است به طوری که در ابتدا زمانی که دندان افراد پوسیده می‌شد چاره‌ای جز کشیدن آن نداشتند. ابن سینا، اهوازی و رازی جز پزشکانی بودند درباره دندان تحقیقات زیادی انجام دادند و اکنون ما در کشور عزیزمان ایران دندان پزشکان زبده زیادی داریم که با مهارت زیادی کار خود را انجام می‌دهند و مانع از بین رفتن دندان‌های افراد می‌شوند. از اولین دندان پزشکان متخصص در ایران می‌توان به دکتر آلفرد آوانسیان، محمد علی افتخاری، دکتر موسی باکی‌هاشمی، دکتر شمس‌الدین تابش، دکتر ارسلان تاج، دکتر آرنولد برناردی، دکتر اصغر حداد، دکتر اکبر رشتیان، دکتر حسین نواب اشاره کرد که قبل از انقلاب اسلامی جامعه دندان پزشکی ایران را تأسیس کردند.

هم اکنون در کشور ما ایران شما می‌توانید صد ها دندان پزشک خوب پیدا کنید که در کار خود مهارت بسیار زیادی دارند و کار های مختلفی در رابطه با دهان و دندان انجام می‌دهند. از جمله رشته‌هایی که دندان پزشکان در ایران می‌توانند تخصص بگیرند می‌توان به دندان پزشکی اطفال، پاتولوژی، ترمیمی، جراحی دهان و فک و صورت، تشخیص بیماری‌های دهان، ارتودنسی، پروتز، پاتولوژی و ... اشاره کرد.

چرا انتخاب دندان پزشک اهمیت بسیار بالایی دارد؟

زمانی که یکی از دندان‌های شما درد می‌کند در حقیقت این درد نشان دهنده یک خرابی مانند پوسیدگی در دندان می‌باشد و باید برای ترمیم آن به دندان پزشک مراجعه کنید. اگر شما یک دندان پزشک خود و متخصص را انتخاب کنید دندان شما به خوبی ترمیم خواهد شد و شما ممکن است مدت زیادی هیچ دردی نداشته باشید ولی اگر در انتخاب پزشک دقت نکنید و یک پزشک غیرمتخصص را انتخاب کنید ممکن است تشخیص خوبی نداشته باشد و علاوه بر ترمیم نامناسب به سایر دندان‌ها و همچنین دهان شما آسیب جدی وارد کند. برای این که توانید یک دندان پزشک خود انتخاب کنید باید اطلاعاتی در این باره داشته باشید که ما در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

داشتن تخصص کافی در رشته دندان پزشکی

هر میزان که یک دندان پزشک تخصص و مهارت زیادی در رشته خود داشته باشد به همان اندازه قدرت تشخیص بالایی نیز خواهد داشت. وقتی دندان شما دچار مشکلی می شود و شما به دندان پزشکی مراجعه می کنید در این حین دندان پزشک خوب باید قدرت تشخیص بالایی داشته باشد و مشکل شما را سریع پیدا کرده و با استفاده از مناسب ترین روش آسیب به وجود آمده را برطرف کنید. اگر پزشک تنواند برای درمان از روش صحیحی استفاده کند ممکن است تنواند مشکل بیمار را برطرف کند و یا آسیب دیگری به دهان و دندان او وارد کند.

علاوه بر این یک دندان پزشک باید بتواند به بهترین شکل ممکن و تمرکز زیاد از دست‌ها و انگشتان خود استفاده کند. اگر دندان پزشک هماهنگی خوبی نتواند با دست‌های خود و دهان بیمار ایجاد کند ممکن است نتواند کار خود را به درستی انجام دهد همچنین نداشتن تمرکز و مهارت‌های حرکتی دقیق و ظریف باعث طولانی شدن مرحله درمان و حتی ممکن است منجر به توقف درمان شود.

تخصص دندانپزشکی

داشتن اخلاق و رفتار پسندیده

می توان گفت یکی از مهم ترین ویژگی های یک دندان پزشک خوب داشتن اخلاق و رفتار مناسب می باشد. دندان پزشکی جز کار هایی می باشد که بیشتر افراد از آن ترس دارند و حتی در صورت خرابی دندان و ... نیز حاضر نیستند به دندان پزشکی مراجعه کنند. بهتر است بدانید یک دندان پزشک می تواند با داشتن اخلاقی مناسب نظر افراد را جلب خود کند و به بیمار حس اعتماد و اطمینان ببخشد در این صورت افراد با خیالی راحت به دندان پزشکی مراجعه می کنند.

طبق تحقیقاتی که انجام شده بیشتر شکایات از دندان پزشکی ها مربوط به نداشتن اخلاق مناسب پزشک می‌شود پس می‌توان نتیجه گرفت مهم‌ترین ویژگی که یک پزشک خوب باید داشته باشد اخلاق خوب و حوصله زیاد می‌باشد. دندان پزشکی یکی از شغل‌هایی می‌باشد نیاز به حوصله بسیار زیادی دارد زیرا مراحل درمان و کار در داخل یک حفره کوچک به نام دهان انجام می‌شود و ممکن است خسته کننده باشد ولی یک دندان پزشک در صورت داشتن علاقه و حوصله می‌توان تمامی مراحل درمان را به مناسب‌ترین حالت ممکن انجام دهد.

اخلاق حرفه ای یک دندانپزشک

داشتن مهارت ارتباط قوی

یک دندان پزشک خوب علاوه بر این که باید کار ترمیم دندان‌ها و درمان آسیب‌های دهان را به خوبی انجام دهد باید اطلاعات زیادی نیز در اختیار بیمار قرار دهد. دندان پزشک باید در حین درمان همچنین تشخیص اولیه همه کارهایی که قرار است انجام شود و دهان و دندان بیمار دچار چه آسیبی شده است را به زبان کاملاً ساده در اختیار بیمار قرار دهد تا ترس و استرس بیمار کاهش پیدا کند و در او حس اعتماد به وجود بیاید. تبدیل اصطلاحات تخصصی دندان پزشکی به زبان ساده و قابل مفهوم به طوری که بیمار متوجه آن‌ها شود و بازگو کردن آن نیاز به داشتن مهارت بالا در ارتباط دارد.

اگر دندان پزشک بتواند ارتباط صمیمانه و دوستانه با بیمار برقرار کند از طرف بیمار نیز همکاری خواهد دید از این رو می‌تواند مراحل درمان را راحت‌تر انجام دهد. علاوه بر این موارد دندان‌ها نیاز به مراقبت زیادی نیاز دارند یک دندان پزشک خوب باید قبل و بعد از درمان و ترمیم همه آموزش‌ها و نکات مربوط به مراقبت دندان را در اختیار بیمار قرار دهد این کار باعث می‌شود از آسیب رسیدن بیشتر به دندان‌ها جلوگیری شود.

استفاده از تجهیزات دندان پزشکی پیشرفته

روز به روز علم دندان پزشکی در حال پیشرفت می باشد در کنار آن تجهیزات برای درمان نیز پیشرفته تر می شوند. یک دندان پزشک خوب برای این که بتواند با علم روز آسیب های دهان و دندان بیمار را درمان کند باید از تجهیزات مناسب و پیشرفته استفاده کند. تجهیزات پیشرفته اکثرا باعث راحت تر شدن کار درمان و همچنین راحتی و آسایش پزشک و بیمار می شوند. وقتی یک دندان پزشک از به روز ترین تجهیزات برای درمان استفاده می کند بیمار با خیال راحت و آسوده به مطب او مراجعه می کند و کار خود را به دندان پزشک بسپارد.

گاهی اوقات استفاده از تکنولوژی جدید باعث صرفه جویی در زمان و هزینه بیمار می‌شود. به طور مثال وقتی دندان بیمار دچار آسیب شده است و مرحله درمان او به سه جلسه نیاز دارد استفاده از تجهیزات پیشرفته می‌تواند تعداد جلسات را کاهش دهد که این عامل باعث می‌شود هم در زمان بیمار و هم دندان پزشک صرفه شود. از جمله تجهیزاتی که در مطب دندان پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌توان به کمپرسوز، لایت کیور، ایرموتور، میکرو موتور، هندپیس، آنگل و ایر اسکلر، ساکشن ها، رادیولوژی، آمالگاماتور، یونیت و صندلی، كاویترون و ... اشاره کرد.

تجهیزات دندانپزشکی

نحوه برخورد مناسب

یک دندان پزشک خوب باید با همه بیماران به یک شکل برخورد کند و بین آن‌ها تبعیض قائل نشود. همه بیماران باید نوبت را رعایت کنند و دندان پزشک نباید بیماری را بدون نوبت ببیند زیرا همه افراد به این موضوع حساس می‌باشند و باعث می‌شود احساس بدی نسبت به دندان پزشک نداشته باشند. برای این که بیمار در مطب دکتر راحت باشد دندان پزشک به هیچ وجه نباید زمانی که بیمار در مطب حضور دارد با تلفن صحبت کند و کارهای شخصی خود را انجام دهد. دندان پزشک باید توجه کند که بیمار ممکن است درد و نگرانی زیادی داشته باشد به همین دلیل برای این که بیمار حس اطمینان و آرامش زیادی داشته باشد دندان پزشک باید دلسوزی زیادی داشته باشد همچنین با مریض هم دردی کند.

علاوه بر این موارد یک دندان پزشک خوب باید ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشد تا بتواند کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و مراحل درمان مشکل دهان و دندان بیمار سریع انجام شود. از جمله این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. اطلاعات و مهارت‌های خود را هر روز افزایش دهد و به بروز باشد.
  2. بتواند احساسات خود را به خوبی کنترل کند.
  3. تجربه کافی در این زمینه داشته باشد.
  4. در مطب و اتاق خود بهداشت و نظافت را رعایت کند.
  5. دقت و تمرکز بالایی داشته باشد.
  6. وجدان کاری داشته باشد.
  7. مهربان و دلسوز باشد و بتواند با بیمار با خوش‌رویی و حوصله زیاد برخورد کند.

مطب و کلینیک دندان پزشکی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

از جمله مواردی که باید در انتخاب یک دندان پزشک خوب توجه کنیم کلینیک و مطب او می‌باشد. می‌توان گفت هر چقدر دندان پزشک مهارت زیادی در کار خود داشته باشد ولی مطب مناسبی برای کار نداشته باشد نمی‌توان مراحل درمان دهان و دندان بیمار را به خوبی انجام دهد و او را راضی سازد. اگر قصد مراجعه به دندان پزشک را دارید باید اطلاعات کافی در رابطه با ویژگی‌هایی که یک مطب مناسب داشته باشد، کسب کنید. ما در ادامه به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

کلینیک دندانپزشکی

برای این که یک پزشک خوب بتواند به خوبی کار خود را انجام دهد باید تجهیزات پیشرفته و امکانات زیادی در مطب خود داشته باشد.

رعایت بهداشت از مهم‌ترین ویژگی یک مطب دندان پزشکی می‌باشد. ممکن است در صورت عدم رعایت بهداشت ویروس‌ها و میکروب‌های خطرناکی رشد کنند و خطرات جبران ناپذیری ایجاد کنند.

توجه کنید که یک پزشک خوب باید از یک منشی توانمند و باتجربه در مطب خود استفاده کند تا نوبت دهی ها به خوبی انجام شوند و بیماران در مطب مدت زیادی در انتظار نمانند.

برای تاسیس کلینیک دندان پزشکی چه شرایطی مورد نیاز می باشد؟

بیشتر افراد فکر می کنند که فقط داشتن مدرک دندان پزشکی برای تأسیس کلینیک دندان پزشکی کافی می باشد در صورتی که چنین نیست و شرایط مختلفی مورد نیاز می باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • کسب پروانه تأسیس از وزارت متبوع
  • کسب موافقت اصولی از وزارت متبوع
  • داشتن گواهی عدم اعتیاد و سو پیشینه
  • مساحت ساختمان باید حداقل 150 مترمربع باشد
  • در کلینیک حتماً باید یک دستگاه اتوکلاو با حجم حداقل ۱۷ لیتر به ازای هر پنج دستگاه یونیت دندانپزشکی موجود باشد.
  • حتماً باید حداقل یک عدد دستگاه رادیوگرافی پری اپیکال موجود باشد.
  • حداقل یک نفر تکنیسین رادیولوژی و یک پرستار دندان پزشکی با تحصیلات دانشگاهی حضور داشته باشد.
  • حتماً باید حداقل پنج دستگاه یونیت صندلی دندانپزشکی در کلینیک موجود باشد.

چه زمانی باید به دندان پزشک مراجعه کنیم؟

اگر می‌خواهید همیشه دندان‌هایی سالم داشته باشید باید سالی یکبار به دندان پزشک مراجعه کنید تا دندان‌های شما را از جنبه‌های مختلفی بررسی کند. این کار باعث می‌شود در صورت وجود مشکل در دهان و دندان شما زودتر شناسایی و از پیشرفت آن جلوگیری شود. دندان پزشک با بررسی لثه و دندان‌های افراد در صورت وجود پوسیدگی و بیماری آن را تشخیص می‌دهد و همچنین در حین معاینه اطلاعات زیادی در رابطه نحوه مراقبت از دندان‌ها و ... را در اختیار افراد قرار می‌دهد. زمانی که احساس کردید دندان شما درد می‌کند سریعاً باید به یک دندان پزشک خوب مراجعه کنید تا مشکل دندان شما را پیدا کرده و آن را درمان کند. درمان به موقع دندان ها باعث می‌شود از آسیب رسیدن به دندان‌های سالم جلوگیری شود و شما دندان‌های سالمی داشته باشید.

چه عواملی باعث آسیب رسیدن به دندان‌ها می‌شود؟

عوامل مختلفی باعث می‌شوند دندان‌ها آسیب ببیند و در صورت توجه نکردن به آن‌ها حتی ممکن است کلاً از بین بروند. یک دندان پزشک خوب همیشه اطلاعاتی در رابطه با نوع رسیدگی به دندان‌ها و مراقبت از آن‌ها را در اختیار بیمار قرار می‌دهند حال ما در این قسمت می‌خواهیم عواملی که باعث پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های مختلف در آن‌ها می‌شود ذکر کنیم.

  • رژیم غذایی نامناسب و استفاده زیاد از کربوهیدرات‌ها
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • ضربه دیدن دندان‌ها
  • استفاده از مواد دارویی خاص
  • افزایش سن و مبتلا شدن به برخی بیماری‌ها مانند دیابت

میزان درآمد دندان پزشکان

در حالت کلی می توان گفت درآمد دندان پزشکان با یکدیگر متفاوت زیرا این مقدار به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله آن ها می توان به نوع مطب، منطقه ای که مطب در آن واقع شده است، نوع خدمات و ... اشاره کرد. امروزه خدمات زیبایی دندان پزشکی که شامل لمینت، اصلاح لبخند و ... می شود طرفدار زیادی دارد از این رو دندان پزشکانی که این خدمات را ارائه می کنند درآمد نسبتاً زیادی خواهند داشت. در بعضی از مناطق تعداد مراجعه کننده زیاد می باشد و حتی میزان دریافت هزینه نیز متفاوت است به همین دلیل دندان پزشکان مشغول در چنین منطقه هایی میزان درآمد بیشتری نسبت به سایرین خواهند داشت. توجه کنید که دندان پزشکی یک شغل پر درآمدی می باشد و یک دندان پزشک خوب می تواند با رعایت اصول و ضوابط موجود درآمد خوبی داشته باشد.

 

دندان‌ها در بدن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و نیاز به مراقبت زیادی دارند. در این میان انتخاب دندان پزشک بسیار مهم است و می‌تواند سلامتی را به دهان و دندان شما هدیه دهد. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم با بیان ویژگی‌های یک دندان پزشک خوب شما را در انتخاب راهنمایی کنیم. امیدواریم با خواندن این قسمت بتوانید گامی در حفظ سلامتی دهان و دندان خود بردارید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله رشته دندانپزشکی را بیشتر بشناسیم چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت