کامل‌ترین فهرست کاخ موزه های تهران

تهران، این شهر و پایتخت پایتخت کشورمان، هر ساله گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور جذب می کند. از کوهپایه های شمالی تا شنزارهای جنوبی خاطرات و مناظری را در دل خود جای داده که هر ایرانی و غیر ایرانی را به سوی خود می خواند. تهران بر خلاف ظاهر مدرن و شلوغ خود، بناهای تاریخی و سنتی زیادی در خود جای داده که همگی حاکی از سبک زندگی ایرانی و سنتی گذشته است، از مهم ترین آثار تاریخی و موزه های  تهران عبارتست از:

کاخ موزه سعد آباد

بنای کاخ سعد آباد در شمالی ترین قسمت شهر تهران واقع شده، این مجموعه استراحتگاه و ییلاق تابستانی پادشاهان در اواخر دوره بود تا اینکه بعد از به قدرت رسیدن رضا شاه در سال  1299 بازسازی و به محل زندگی خاندان پهلوی تبدیل شد. مجموعه کاخ سعد آباد دو ورودی در خیابان های زعفرانیه و دربند دارد. بخش های تشکیل دهنده این مجموعه شامل 18 کاخ و عمارت از جمله کاخ احمد شاهی، کاخ سبز، کاخ سفید، کاخ اختصاصی سعد آباد و کاخ ملکه مادر که در اختیار نهاد ریاست جمهوری است، کاخ بهمن، کاخ شهرام، کاخ فرحناز و علیرضا، کاخ فرح پهلوی، کاخ لیلا پهلوی، موزه آب و موزه اتومبیل های سنتی است.

آدرس: انتهای شمالی خیابان ولیعصر، خیابان زعفرانیه، انتهای خیابان شهید کمال طاهری

تلفن تماس: 22752031-021

کاخ سعدآباد

کاخ موزه سعدآباد

سعدآباد

کاخ موزه نیاوران

به گوشه شمال شرقی تهران می رویم و سراغ کاخی را می گیریم که کمتر کسی است اسم آن را نشنیده باشد؛ نیاوران، کاخی که اگر از آن به عنوان اعیان نشین ترین کاخ چند نسل از پادشاهان یاد نکنیم در حقش کم لطفی کرده ایم. کاخ صاحبقرانیه که به دستور ناصر الدین شاه ساخته شد که در نوع خود بنایی منحصر به فرد محسوب  می شود.

احمد شاه هم دستور احداث کوشک احمد شاهی را در این مجموعه صادر کرد. مجموعه نیاوران در دوران پهلوی اول از رونق افتاد ولی در دوران محمد رضا شاه، آخرین پادشاه پهلوی، کاخی با شکوه با سقف متحرک و البته به سبک مدرن ساخته شد و به محل زندگی اعیانی خانواده سلطنتی تبدیل شد.

آدرس: میدان شهید باهنر

تلفن تماس: 22282020-021

کاخ موزه نیاوران

کاخ نیاوران

موزه نیاوران

کاخ موزه گلستان

به بخش مرکزی تهران می رویم و در هیاهو و شلوغی بازار بزرگ تهران و خیابان ناصر خسرو به دنبال ورودی کاخ زیبای گلستان می رویم که هرساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است. این کاخ قدیمی ترین مجموعه کاخ موزه های تهران با قدمتی مربوط به دوران شاه عباس صفوی است؛ هرچند مهم ترین دوره تاریخی این کاخ به ابتدای دوره قاجار و پس از پایتخت شدن تهران برمی گردد. اینجا همان جایی است که شاهان قاجار یکی پس از دیگری در آن سکونت داشته و کشور را از آنجا اداره می کردند؛ توصیف کاخ گلستان دریک مقاله نمی گنجد تا آنجا که این اثر در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده و یکی از مهم ترین آثار تاریخی ایران به شمار می آید.

این مجموعه از بناهای متعدد چون تخت مرمر، تالار سلام، تالار آینه، تالار سفره خانه، خلوت کریمخانی، عمارت بادگیر، تالار برلیان، کاخ شمس العماره ، کاخ ابیض و تالار الماس تشکیل شده.

کاخ موزه گلستان

کاخ گلستان

در میان بناهای مختلف کاخ گلستان ، شمس العماره شکوه بی نظیری دارد؛ این عمارت اولین بنای بلند تهران است که در سال 1282 به دستور ناصر الدین شاه قاجار ساخته شد و ساخت آن حدود 2 سال طول کشید.

آدرس: خیابان ‍‍‍پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ

تلفن تماس: 33956662-021

شمس العماره

شمس العماره

موزه زمان

خانه حسین خداد در خیابان زعفرانیه، یکی از کاخ باغ های بسیاز زیبای شمیران با 80 سال قدمت است که امروزه آن را به عنوان موزه زمان می شناسیم؛ عمر این باغ در اصل به دوره قاجار و زمان محمد شاه و ناصر الدین شاه می رسد. حسین خداد که از تاجران و کارآفرینان به نام عصر خویش بود، این بنا را در سال 1342 خریداری کرد و با کمک بهترین استادان، بنای اولیه را که از خشت و چوب بود تبدیل به شاهکار بی نظیر کرد. این بنا در سال 1378 تغییر کاربری داد و به عنوان نخستین موزه ساعت ایران شروع به کار کرد.

آدرس: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، چهار راه پرزین بغدادی، پلاک 12

تلفن تماس: 22417338-021

موزه زمان

باغ موزه نگارستان

در حوالی میدان بهارستان، باغ زیبا و با صفایی است که قدمت آن به دوران قاجار می رسد. باغ نگارستان بیشتر از 200 سال پیش به دستور فتحعلی شاه قاجار به عنوان اقامتگاه تابستانی وی ساخته شد. دراین باغ آثار هنری هنرمندانی چون کمال الملک و ملک الشعرای بهار به نمایش گذاشته شده. محوطه باغ سوژه عکاسی بسیاری از عکاسان است و فضای هنری و کافه دنج آن هنرمندان زیادی را به خود جذب می کند.

آدرس: میدان بهارستان، ضلع شمالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تلفن تماس: 33119098-021

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان

باغ موزه هنر ایرانی

خانه سپهبد یا باغ موزه هنر ایرانی اقامتگاه نخستین سپهبد ایران ( احمد آقا خان میر احمدی) بوده و در آخر دوره قاجار بنا شده است. شهرت این باغ ایرانی به دلیل ماکت بناهای دیدنی ایران است که در محوطه آن به نمایش گذاشته شده.

آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، کوچه دکتر حسابی، پلاک 25

تلفن تماس: 22686063-021

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی

باغ فردوس

در بخش شمالی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش باغ و عمارتی قدیمی وجود دارد که حدود 140 سال پیش، محمد شاه قاجار دستور ساخت این بنای قجری زیبا معروف به باغ فردوس را صادر کرد. پس از فوت او ناصر الدین شاه که زمین های اطراف را هم خریده و به آن اضافه کرده بود، این باغ را به عنوان هدیه عروسی دخترش به او بخشید. در دهه 50 عمارت باغ فردوس به دفتر برنامه برنامه ریزی جشن های 2500 ساله شاهنشاهی تبدیل شد و در نهایت از سال 1373  به همت استاد عزت الله انتظامی به موزه سینما تبدیل شد.

آدرس: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، کوچه بخشایش، باغ فردوس

تلفن تماس: 2270500-021

باغ فردوس

باغ فردوس

موزه مقدم

از موزه مقدم به عنوان گرانقیمت ترین خانه تهران یاد می شود؛ به هرگوشه این موزه که چشم بیندازید، یک اثر تاریخی یا شاهکار هنری ارزشمند می بینید. این خانه متعلق به یکی از درباریان قاجار به نام محمد تقی خان احتساب الملک بوده است. فرزند وی به نام محسن مقدم در سال 1315 از اروپا بازگشت و به همراه همسر فرانسوی خود ساکن خانه مجلل پدری شد. استاد محسن مقدم طراح نشان دانشگاه تهران و از بنیان گذاران دانشکده هنرهای زیبای این دانشگاه بود. وی به همراه همسرش در طول چندین سال توانستند مجموعه ای عالی از آثار و اشیای تاریخی را جمع آوری کنند این خانه در سال 1351 توسط محسن مقدم وقف دانشگاه تهران شد.

آدرس:‌ امام خمینی، بعد از شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک 251

تلفن تماس: 66463144-021

موزه مقدم

موزه مقدم

موزه آبگینه (سفال و شیشه)

خانه قوام السلطنه که از سال 1300 تا 1330 محل اقامت قوام السلطنه، از بانفوذ ترین سیاستمداران عصر خویش بود و بعد از آن به سفارت مصر واگذار شد. این عمارت قجری که معماری منحصر به فرد دارد، در سال 1355 توسط محمد رضا شاه پهلوی خریداری و به موزه سفال و شیشه تبدیل شد.

آدرس: خیابان جمهوری، خیابان سی تیر، پلاک 75

تلفن تماس: 66708153-021

موزه آبگینه (سفال و شیشه)

موزه فرش

این موزه به دستور فرح پهلوی ساخته شد و درست یکسال پیش از انقلاب اسلامی در روز 22 بهمن 1356 توسط وی افتتاح شد. این موزه در ضلع شمالی پارک لاله تهران واقع شده است و در آن فرش های بسیار نفیس از سراسر ایران به نمایش گذاشته شده. نمای بیرونی ساختمان موزه شبیه دار قالی است و توسط عبدالعزیز فرمانفرمائیان (طراح فرودگاه مهرآباد، استادیوم آزادی و کاخ نیاوران) طراحی شده است.

آدرس: خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله

تلفن تماس: 88962803-021

موزه فرش

موزه فرش

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه با دستور مسعود میرزا فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است. این عمارت در طول سال های عمر خود شاهد وقایع بسیار زیادی بود. در جریان جنبش مشروطه با توجه به نزدیکی آن به میدان بهارستان و اختلاف مسعود میرزا با برادرش مظفر الدین شاه، یکی از پایگاه های مشروطه خواهان و مخالفان محمد علی شاه بود. در سال 1287 در نزدیکی این عمارت بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به رگبار بسته شد.

آدرس: ضلع جنوب غربی میدان بهارستان، خیابان اکباتان

تلفن تماس: 33992012-021

عمارت مسعودیه

موزه ملی

این موزه در مرکز تهران و با قدمت نزدیک به یک قرن قدیمی ترین و مهم ترین موزه ایران است. از موزه ملی می توان به عنوان مادر تمام موزه های ایران یاد کرد. این اثر در زمان رضا شاه ساخته شده و طراح آن معمار معروف فرانسوی آندره گدار است. این مجموعه متشکل از دو بخش موزه ایران باستان و موزه هنر ایران است. این اثر با زیربنایی حدود ۲۰ هزار مترمربع و مساحت ۱۸هزار متر مربع، بزرگترین موزه ایران است و به لحاظ قدمت آثار موجود در آن از غنی ترین موزه های جهان محسوب می شود.

سردر باغ موزه ملی ایران یکی از ارزشمند ترین و زیبا ترین بناهای به جا مانده از دوران رضا شاه است. این بنا وروردی یکی از میادین شهر تهران به نام میدان مشق و با وسعت حدود 28 هکتار است.

آدرس: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

تلفن تماس: ۶۶۷۰۲۰۶۱-۰۲۱

موزه ملی

موزه ملی

 

موزه پول

این موزه اولین موزه تخصصی اسکناس و سکه در ایران است. مساحت موزه بالغ بر ۲۰۰۰ متر مربع است که از بخش های مخالفی تشکیل شده و از دوران قبل از پیدایش پول و اسکناس تا دوران هخامنشی، ساسانی و قبل از اسلام و حتی سکه های اسلامی دوره های صفویان، غزنویان و دیگر دوره ها را در بر می گیرد. این مجموعه به طور کلی ۱۴۰ سکه و ۷۵۰ قطعه اسکناس است.

موزه پول در ابتدا در ساختمانی واقع در خیابان ولیعصر و ابتدای خیابان میرداماد واقع بود که در سال 1385 به پارک ارم تهران منتقل شد.

آدرس: کیلومتر ۴ اتوبان تهران- کرج، مجموعه فرهنگی تفریحی ارم

تلفن تماس:

۴۴۱۴۳۰۸۸- ۰۲۱

ساختمان قدیمی موزه پول

ساختمان جدید موزه پول

موزه جواهرات ملی

به مرکز تهران می رویم، به سمت خیابان فردوسی که از قدیمی ترین خیابان های تهران است حرکت می کنیم؛ سراغ بانک مرکزی را می گیریم همانجا که موزه جواهرات ملی در آن جای گرفته. در خزانه جواهرات بانک مرکزی، جواهرات سلطنتی و قیمتی از دوران مختلف نگهداری می شود. در این موزه شمشیرهای اهدایی دولت عثمانی و شوروی، خنجر جواهر نشان، قاب کمربند آراسته به الماس متعلق به ناصرالدین شاه، کره یاقوت نشان متعلق به ناصرالدین شاه، لوازم شخصی و لباس شاهان ایران، شمشیر فتحعلی شاه، شنل تاج گذاری پهلوی، تخت طاووس که بیش از ۲۶۰۰ سنگ قیمتی در آن به کار رفته و هزاران قطعه غنائم و جواهرات ارزشمند تاریخ ایران را در خود جای داده و هر بازدید کننده ای را متحیر می کند.

آدرس: میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهار راه استانبول، ساختمان بانک مرکزی، خزانه جواهرات ملی

تلفن تماس: ۶۴۴۶۴۷۰۰-۰۲۱

موزه جواهرات ملی

تاج پهلوی

موزه جواهرات ملی


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله کامل‌ترین فهرست کاخ موزه های تهران چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت