حمل و نقل جاده ای چگونه انجام می شود؟

حمل و نقل جاده ای را می توان به عنوان یکی از مهم ترین روش ها برای حمل و نقل و جا به جایی مسافر و کالا چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی به شمار اورد.

به خاطر داشته باشید که ما در زندگی خود بارها از سیستم حمل و نقل جاده ای استفاده نموده ایم. البته به این نکته نیز توجه کنید که این روش از حمل و نقل با حمل و نقل ریلی و دریایی متفاوت می باشد و قوانین خاص خود را دارا است.

اگر شما هم قصد استفاده از این روش حمل و نقل برای گسترش تجارت و جا به جایی کالای خود دارید ولی آشنایی چندانی با این مقوله از حمل و نقل ندارید با ما تا پایان این مقاله همراه باشید، مطمئن باشید که با مطالعه این مقاله اطلاعات سودمندی را به دست خواهید اورد. همچنین شما می توانید اگهی های شرکت های حمل و نقل  را در وب سایت شهرهای جدید بیابید.

حمل و نقل جاده ای چیست؟

حمل و نقل جاده ای یکی از انواع روش های حمل و نقل از طریق جاده می باشد که به صورت کلی به دو دسته جا به جایی مسافر و حمل و نقل کالا تقسیم می شود.

بیشتر بدانید:

حمل و نقل ریلی ,حمل و نقلی کاربردی

به خاطر داشته باشید که در بسیاری از کشور های دنیا مجوز های لازم، قوانین فعالیت و حتی گواهینامه ها برای هر دو بخش از باربری و حمل مسافر جاده ای متفاوت است.

همه به خوبی میدانیم که از زمان های دور و شکل گیری شهر نیاز به حمل و نقل ایجاد شده و به تدریج رواج پیدا کرده و تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است.

در زمان دور حمل و نقل جاده ای به کمک چهار پایان و ارابه ها صورت می پذیرفت ولی با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی و ساخت وسایل نقلیه پیشرفته، این نوع از حمل و نقل نیز پیشرفت پیدا کرده است و امروزه از حالت سنتی خود جدا شده و از طریق وسایلی همچون: اتومبیل، اتوبوس، وانت و حتی دوچرخه انجام می شود.

به طور معمول حمل و نقل بار چه کوچک و چه بزرگ بین دو مقصد ان هم از طریق جاده مربوط به شرکت های حمل و نقل شده است که با شرکت های مسافر بری جاده ای متفاوت می باشند.

علاوه بر همه ی این موارد ماهیت حمل و نقل بار در جاده به شکلی می باشد که تا حد زیادی به عوامل متعددی همچون: زیر ساخت های جاده ها، فاصله ای که بین مبدا و مقصد وجود دارد، حجم و نوع بار بستگی دارد.

با توجه به عوامل گفته شده می توان نتیجه گرفت که شیوه های متفاوتی برای حمل و نقل بار در جاده وجود دارد و از ماشین‌آلات متفاوت و متناسب با هر نوع بار برای جا به جایی ان ها بهره گرفته می شود.

انواع وسایل حمل و نقل جاده ای:

انواع-وسایل-حمل-و-نقل-جاده-ای

همان گونه که در موارد قبل به این موضوع اشاره کردیم این روش از حمل و نقل به دو دسته اصلی تقسیم‌ می شود.

  • حمل و نقل و جا به جایی مسافر
  •  حمل و نقل بار

که هر کدام از موارد گفته شده برای جا به جایی نیاز به وسایل حمل و نقل مخصوص خود را دارد.

حمل و نقل مسافر در جاده از طریق ماشین های شخصی و اتوبوس ها صورت می پذیرد.

اما حمل و نقل بار در جاده وابسته به نوع بار، مسافت جا به جایی، حجم و وزن بار توسط یکی از انواع ماشین های ذکر شده صورت می گیرد.

انواع ماشین های حمل بار جاده ای:

 

  • ماشین های سبک و کوچک مانند انواع وانت ها مثل: وانت پراید، وانت پیکان
  • این نوع ماشین ها بیشتر برای حمل وسایل کم‌ حجم و با وزن کم و مسافت کم مورد استفاده قرار می گیرند.
  • ماشین های باری نیمه سنگین مانند کامیون، هیوندا، خاور و...
  • ماشین های باری سنگین برای حمل وسایل سنگین با مسافت طولانی مانند: تریلی، کفی، ده تن، کمپرسی، ترانزیت، چادری سه محور و...

همان گونه که مشاهده نمودید جز حجم و وزن عوامل متعدد دیگری نیز بر روی انتخاب وسیله حمل و نقل جاده ای تاثیر فراوان می گذارند.

به طور مثال مایعات باید با ماشین های مخصوص حمل مایعات جا به جا شوند و یا برخی بار ها نیاز به پوشش دارند از این رو اگر شما قصد جا به جایی بار خود از طریق جاده دارید لازم است که با توجه به نوع بار خود بهترین و مناسب ترین وسیله را برای حمل و نقل انتخاب نمایید.

به این نکته نیز توجه بالایی داشته باشید برای این که بتوانید بار خود را سالم به مقصد برسانید نیاز است که حتما بار را درست بسته بندی نموده، در جای مناسب و مطمئن قرار داده و از همه مهمتر وسیله حمل و نقل مناسب ان را انتخاب نمایید.

قوانین و مقررات حمل و نقل جاده ای:

قوانین-و-مقررات-حمل-و-نقل-جاده-ای

حمل و نقل جاده ای نیز همانند دیگر روش های حمل و نقل دارای قوانین خاص خود می باشد که وضع این قوانین به منظور حفاظت از جان راننده، مسافر و سلامت بار است، بنابر این قوانین جاده ای را جدی بگیرید.

  • مدارک مورد نیاز راننده

اشخاصی که قصد دارند در زمینه حمل و نقل جاده ای فعالیت نمایند علاوه بر این که باید مدارک عمومی از جمله گواهینامه، بیمه شخص ثالث را داشته باشد لازم است مدارکی دیگری را نیز دارا باشد.

  • دفترچه کار

دفترچه کار راننده برگه فعالیت وی می باشد که به استناد ماده ۶ قانون اصلاح قانون الزام، توسط پلیس راه در ان درج می گردد. به خاطر داشته باشید تردد بدون دفترچه کار ممنون می باشد و در صورت مشاهده تخلف سازمان می تواند در هر نوبت به مدت ۶ ماه دفترچه کار شخص خاطی را ضبط نماید.

  • کارت شناسایی هوشمند

کارت شناسایی هوشمند که دارای عکس راننده می باشد توسط راهداری و سازمان حمل و نقل جاده ای صادر می شود.

این کار به منظور تسهیل در امر حمل و نقل و شناسایی رانندگان بین شهری و کنترل رانندگان از مبدا تا مقصد می باشد از این رو کلیه رانندگانی که دارای دفترچه کار که در حمل و نقل عمومی فعالیت دارند لازم است ان را تهیه کنند.

  • کارت وابستگی

برای آن که مشخص شود وسیله حمل و نقل مسافر بری متعلق به کدام شرکت می باشد، باید رانندگان وسایل نقلیه مذکور نسبت به اخذ چنین مدرکی از شرکت مربوطه اقدام نمایند.

  • کارت صحت و سلامت روحی و جسمی

کلیه رانندگان در بخش حمل و نقل جاده ای عمومی باید از طریق مراکز بهداشت و درمان اقدام به دریافت کارت صحت و سلامت خود کنند .

توجه داشته باشید اگر هر یک از رانندگان بدون داشتن هر یک از مدارک شناسایی، وابستگی و صحت و سلامت اقدام به جا به جایی مسافر و یا بار کند متخلّف شناخته شده و با وی برخورد قانونی می شود.

  • کارت شناسایی ناوگان حمل و نقل

طرح شناسایی ناوگان باری و مسافری یک طرح آماری است و به منظور نگهداری اطلاعات ناوگان طراحی شده است .

در فرم شناسایی ناوگان مشخصات وسیله نقلیه بیان شده است و هدف اصلی ان جمع اوری اطلاعات ناوگان است.

  • صورت وضعیت مسافربری

فرمی است که طرح ان توسط وزارت راه و ترابری تهیه و توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی چاپ می شود.

دقت کنید چنان چه رانندگان بدون داشتن صورت وضعیت مسافر بری نسبت به جا به جایی مسافران اقدام کنند و یا مشخصات مسافران با مشخصات مسافرانی که  در صورت وضعیت قید شده است مطابقت نداشته باشد تخلف محسوب شده و شامل جریمه می باشد.

  • قرارداد وابستگی

هر یک از رانندگان وسایل نقلیه و مالکان ان جهت فعالیت در حمل و نقل جاده ای باید با یکی از شرکت های مسافری دارای پروانه و مجوز قرارداد وابستگی منعقد نمایند و نام شرکت را نیز بغل نویسی کنند.

  • جعبه کمک های اولیه

جعبه ای است که شامل تمام وسایل و ابزار درمانی برای کمک‌ های اولیه و درمان شخص مصدوم می باشد که لازم است همراه رانندگان وسایل نقلیه باشد.

  • علائم ایمنی

تمام تجهیزاتی که در هنگام خرابی و تصادف وسیله نقلیه بتوان از طریق ان ها به دیگر وسایل نقلیه هشدار داد که معمولا شامل مثلث شبرنگ و چراغ چشمک زن می باشد و لازم است که رانندگان وسایل نقلیه ان ها را به همراه داشته باشند.

این ها نمونه ای از قوانین و مقررات حمل و نقل جاده ای می باشد، که رعایت قوانین از الزامات هر کشوری در حوزه حمل و نقل است.

عوامل موثر بر روی حمل و نقل جاده ای:

عوامل-موثر-بر-روی-حمل-و-نقل-جاده-ای

عوامل متعددی بر روی این نوع روش از حمل و نقل تاثیر فراوان می گذارند که به صورت خلاصه به بیان این عوامل در این قسمت از مقاله می پردازیم.

  • مسافت

دقت کنید برای مسافت های طولانی بهتر از این روش حمل و نقل استفاده نکنید، زیرا احتمال آسیب به بار را افزایش می دهد.

  • نوع ماشین حمل بار

شامل انواع ماشین‌آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک می باشد که باید متناسب با نوع بار خود یکی از انواع ماشین های حمل و نقل را انتخاب نمایید‌.

  • تصادف و حوادث

از عوامل مهم دیگری که باید به ان توجه کنید حوادث طبیعی و غیر طبیعی است که دوری از ان ها اجتناب  ناپذیر می باشد  که لازم است اقدامات لازم به منظور رو به رو شدن با حوادث را مانند جعبه کمک های اولیه به همراه داشته باشید.

  • شرایط اب و هوا

دقت کنید به هنگام جا به جایی بار و یا مسافر امکان بروز سیل، طوفان و ... وجود نداشته باشد، اگر هوا نیز بارانی و یا برفی بود تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید.

مزایای حمل و نقل جاده ای:

مزایای-حمل-و-نقل-جاده-ای

  • نیاز به سرمایه گذاری وجود ندارد

می توان گفت که این نوع حمل و نقل نسبت به سایر انواع روش های حمل و نقل کم هزینه تر می باشد و نیاز به هزینه بالا برای جا به جایی بار یا مسافر وجود ندارد زیرا معمولا ساخت جاده و مسیر های انتقالی جاده ای بر عهده دولت است و اشخاص دیگر نیاز به هزینه کردن ندارند.

علاوه بر این رانندگان فقط با پرداخت مبلغ اندکی تحت عنوان عوارض به دولت کمک خواهند کرد.

  • سرعت در تحویل

در این روش از حمل و نقل بار و محموله در سریع ترین زمان ممکن و با برنامه ریزی قبلی به مقصد می رسد.

  • باربری بدون واسطه

امکان تحویل گرفتن بار از مبدا و تحویل مستقیم و بدون واسطه به مقصد از طریق این روش ممکن می باشد.

  • قابل استفاده برای فواصل طولانی

اشخاص از این روش می توانند برای جا به جایی کالا ها و بار های خود برای مسیر های طولانی و حتی حمل و نقل بین المللی استفاده کنند.

  • امکان رهگیری و ردیابی

شما با استفاده از این نوع روش حمل و نقل می توانید به اسانی بار خود را از طریق جی پی اس ردیابی کنید.

معایاب حمل و نقل جاده ای:

معایاب-حمل-و-نقل-جاده-ایی

این روش علاوه بر مزایایی که گفتیم و کم هزینه و مقرون به صرفه بودن دارای یک سری معایب نیز می باشد، برخی از این معایب عبارت اند از:

  • محدودیت در بار

به خاطر داشته باشید که در این روش محدودیت در بار وجود دارد و ممکن است برخی بار ها دارای حجم و یا وزن مناسب برای حمل و نقل جاده ای نباشند.

  • عدم مقرون به صرفه بودن

ممکن است که این روش برای برخی  فواصل طولانی مقرون به صرفه نباشد.

  • سرعت کم تر

در فواصل طولانی، حمل بار با وسایل نقلیه جاده ای نسبت به حمل و نقل ریلی کندتر می باشد.

  • عدم دوست دار محیط زیست

این روش به اندازه حمل و نقل ریلی، از نظر زیست محیطی روش مناسب و دوست دار طبیعت نمی باشد.

اگر شما قصد جا به جایی کالا های خود را در فواصل کوتاه دارید انتخاب حمل و نقل جاده ای می تواند بهترین گزینه محسوب شود، زیرا این روش علاوه بر مقرون به صرفه بودن و کم هزینه بودن می تواند کالا های شما را بدون هیچ گونه اسیب دیدگی و در زمان مقرر به مقصد تحویل بدهد. همچنین شما می توانید برای دیدن اگهی های شرکت های حمل بار به وب سایت شهرهای جدید مراجعه کنید.

این روش این روز ها پیشرفت قابل توجه ای هم در زمینه بار بری و هم در زمینه مسافر بری داشته است، در واقع می توان گفت که این روش می تواند یکی از بهترین روش ها برای انتقال کالا و مسافر به شمار بیاید.

امید است که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در زمینه حمل و نقل در جاده در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله حمل و نقل جاده ای چگونه انجام می شود؟ چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت