همه چیز درباره خانه هوشمند (smart Home)

خانه هوشمند به فضاهای زندگی یا همان خانه هایی گفته می شود که تمام وسایل داخلی آن ها هوشمند سازی می شود به گونه ای که هرکس می تواند با استفاده از وسایلی مثل گوشی، لپ تاب و کامپیوتر به سیستم مرکزی که در خانه نصب می شود و تقریباً کنترل تمام وسایل خانه را در دست دارد متصل شود و هرکس از راه دور هرگونه تغییرات را بخواهد، بتواند در محل زندگی خود انجام دهد بدون آنکه در آنجا حضور داشته باشد. البته این امکان هم وجود دارد که هر وسیله به صورت مجزا کنترل شود وسایلی که بدین شکل کنترل می شود می تواند  ساعت، زنگ در، دوربین های حفاظتی، پنجره ها، پرده ها، لوازم خانگی، وسایل آشپز خانه و... باشد. که در چهارچوب اتوماتیک سازی خانه و خانه های هوشمند قرار می گیرند.

در این مطلب از  وب سایت شهرهای جدید به خانه هوشمند می پردازیم.

سیستم خانه هوشمند از چه اجزایی تشکیل می شود؟

سیستم-خانه-هوشمند-از-چه-اجزایی-تشکیل-می-شود؟

خانه هوشمند

در جزیی ترین سطح ممکن سیستم های کنترل کننده خانه های هوشمند یا (smart Home) از سه بخش مهم تشکیل می شوند که عبارتند از: یک دستگاه هوشمند، یک مرکز کنترل و فرماندهی و یک برنامه برای اتصال سیستم به یکدیگر و متقابلاً شبکه مجازی، که معمولاً خیلی از سیستم های هوشمند تنها به دو مورد از عناصر یاد شده متصل بوده و  کار می کنند. به عنوان مثال بعضی از سیستم های هوشمند تنها با دو مورد از عناصر یاد شده کار می کنند و تحت نظارت یک سیستم مرکزی نیستند. بلکه به صورت مجزا و تنها برای کنترل به سیستم وصل می شوند.

 اما در سیستم های بروز تر هر سه بخش به صورت مکمل برای رسیدن به هدفی مشترک همدیگر را کنترل می کنند. در اینجا باید متذکر شد که هرچند اتصال اینترنت، مودم و روتر ممکن است به عنوان بخشی از سیستم کنترل کننده در خانه های هوشمند نباشند اما نقش مهمی را در این سیستم بازی می کنند. یک اتصال مناسب و بدون نقص با اینترنت برخوردار از سرعت بالا می تواند یک اتصال روان و قابل اعتماد بین دستگاه هایی که مجهز به وای فای هستن به وجود بیاورد.

عناصر و اجزاء اصلی خانه هوشمند

عناصر-و-اجزاء-اصلی-خانه-هوشمند

اجزای خانه هوشمند

 بدون در اختیار داشتن این اجزاء اصلی خانه هوشمند از کار آیی لازم برخوردار نبوده و نمی توانند قابلیت لازم برای کنترل غیر مستقیم این نوع  خانه ها را داشته باشند.‌ عوامل تأثیر گذار در سیستم خانه های هوشمند را می توان به شکل زیر بررسی نمود:

  • مرکز هوشمند(Smart Hub)
  • برنامه یا اپلیکیشن کنترل از راه دور
  • دستگاه های هوشمند

مرکز هوشمند(Smart Hub)

هاب مرکز فرماندهی خانه های هوشمند محسوب شده و قطعه یا برنامه ای است که تمام دستگاه های منفرد خانه را به یک سیستم مرکزی وصل می کند که بتوان به راحتی آن ها را تحت کنترل قرار داده و اداره کرد. این سیستم کنترل مرکزی در واقع یک پد کنترل قابل حمل است، که به کاربر امکان می دهد که با هریک از دستگاه های متصل بخود ارتباط برقرار کرده و آنها را کنترل کند.

 بعضی از سیستم ها دارای یک مرکز کنترل هستند که فقط با دستگاه هایی با همان برند و سازه کار می کنند. اما برخی دیگر ار سیستم های مرکزی مثل آمازون اکو از قابلیت سازگاری با دستگاه های مختلف برخوردار هستند. کسانی که فقط بخواهند از یک یا دو دستگاه هوشمند استفاده کنند برای کنترل نیازی به سیستم مرکزی هوشمند ندارند.

بطور کلی می توان گفت که هر کس می خواهد یک سیستم امنیتی قوی یا خانه ای با سیستم هوشمند و کارآمد داشته باشد، باید یک سیستم مرکزی هوشمند و قابل اتکا داشته باشد تا بتواند از عملکرد مناسب آن اطمینان داشته باشد.

برنامه یا اپلیکیشن کنترل از راه دور

برنامه قابلیتی است که این امکان را می دهد که بتوان دستگاه های هوشمند خود را از راه دور کنترل نمود. روال کار به این شکل است که پس از تهیه دستگاه های هوشمند برنامه ای که بتواند آن ها را پشتیبانی کند بارگیری می شود، زمانی که برنامه دانلود شد، به مرکز کنترل هوشمند متصل می شود.

 با تنظیم آن می توان سیستم را به صورت دلخواه اداره کرد. معمولاً برای محصولات مختلف برنامه های خاص آن محصول در نظر گرفته می شود که غالباً با یکدیگر متفاوت می باشند. اما عموماً در همه آن ها پاور کنترل، دسترسی تایمر و غیره ارائه داده می شود.

دستگاه های هوشمند

دستگاه-های-هوشمند

دستگاه هوشمند

پس از بررسی سیستم عامل و اجزای کنترل کننده خانه های هوشمند نوبت به بررسی دستگاه های هوشمند می رسد که اجزای اصلی و عمل کننده این سیستم به حساب می آیند و در واقع دستورات طبقه بندی شده را در زمان مشخص شده به سیستم  ارائه می دهند، افرادی که بخواهند از محل کار یا زندگی خود با جدید ترین تکنولوژی ها محافظت کنند بر محل زندگی خود نظارت داشته باشند. برای این کار ابتدا باید تجهیزاتی مثل انواع دوربین مدار بسته، قفل های هوشمند، حسگر های حرارتی، انواع سنسور ها، آژیر، زنگ در ویدویی و ... تهیه شود سپس آن ها را به یک برنامه کنترل کننده مرکزی متصل نمایند و با یک برنامه هوشمند که بر روی سیستم خود نصب می کنند کنترل آن ها را به نحو دلخواه در اختیار می گیرند. در ادامه به نمونه هایی از انواع مختلف دستگاه های هوشمندی که امروزه در بازار عرضه می شود و به وسیله کاربران مورد استفاده قرار می گیرد اشاره می شود:

  • آلارم و هشدار دهنده هوشمند در شرایط اضطراری
  •  دوربین های مدار بسته هوشمند
  • انواع قفل هوشمند
  •  زنگ های درب با قابلیت مجهز بودن به تصاویر ویدیوئی
  • ترموستات یا نرمال کننده هوشمند دمای محیط
  •  بلند گوی هوشمند
  • انواع لامپ های هوشمند
  •  پرده های هوشمند
  • انواع لوازم خانگی هوشمند و قابل کنترل

بیشتر بدانید:

افزایش امنیت خانه در مقابل سارقان

شبکه بلاکچین و ارزهای دیجیتال چیست؟

همه چیز درباره بیت کوین

آلارم و هشدار دهنده هوشمند در شرایط اضطراری

آلارم-و-هشدار-دهنده-هوشمند-در-شرایط-اضطراری

آلارم هوشمند در خانه هوشمند

از زنگ هشدار برای اتفاقات مختلفی که ممکن است در یک مکان اتفاق بیفتد استفاده می شود مثل تکان خوردن انواع وسایل یا باز و بسته شدن در و پنجره یا حتی برای دتکتور دود و دتکتور گاز منو اکسید کربن که در صورت وجود و انتشار دود ناشی از سوختگی یا گازهای خطرناک در فضا آلارم و هشدار دهنده به صدا در می آید و باعث آگاهی پلیس یا صاحب خانه می شود. آلارم یا زنگ هشداری است که می توان با نصب برنامه بر روی گوشی های هوشمند و انجام تنظیمات لازم نسبت به روشن و خاموش کردن آن اقدام نمود.

 این سیستم اگر بخواهید به صورت کارآمد عمل کند باید کمترین آلارم کاذب و اضافه را داشته باشد. چون ایجاد هشدارهای کاذب و زیاده از حد ممکن است باعث عدم توجه پلیس شود. که این شرایط باید به حداقل ممکن کاهش داده شود تا بازدهی کار افزایش پیدا کند.

اگر شخص این دلهره یا ترس را داشته باشد که شاید نتواند همیشه برای پاسخ دادن به آلارم ها در دسترس باشد می تواند  انجام این کار را به کنترل کننده هوشمند واگذار کند که تحت شرایطی خاصی روشن شود و شروع به هشدار دادن کند مثل وقتی که شیشه پنجره های خانه شکسته می شود.

دوربین های مدار بسته هوشمند

دوربین-های-مدار-بسته-هوشمند

هوشمندسازی خانه با دوربین مدار بسته هوشمند

دوربین های مدار بسته هوشمند از جمله وسایلی هستند که به صورت گسترده به وسیله افراد مختلف برای پایش و کنترل و نظارت بر جاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند و چه در زمان حضور در خانه یا زمان های دیگر می توان با چک کردن دوربین ها و نظارت بر آن ها اوضاع را بررسی و کنترل نمود. اگر این دوربین ها به سیستم هوشمند متصل شوند می توان هر لحظه با اتصال به شبکه مجازی از اوضاع و چند و چون کار اطلاعات لازم را بدست آورد و حتی می توان برای جاهای تاریک از دوربین های مادون قرمز یا دید در شب استفاده کرد تا وضوح تصویر برای دیدن مناسب باشد.

انواع قفل های هوشمند

با اتصال قفل های هوشمند به سیستم کنترل مرکزی در خانه های هوشمند و اتصال آن به شبکه مجازی می توان با استفاده از تلفن همراه قفل های خانه را از راه دور کنترل کرد و نسبت به باز و بسته کردن  آن ها اقدام نمود یا فرد از  قفل و بسته بودن آن ها در هر جای دنیا که حضور داشته باشد با چک کردن برنامه اطمینان حاصل نماید. با استفاده از این روش حتی برای ورود و خروج به خانه دیگر نیاز به کلید نخواهد بود و این قفل ها این قابلیت را دارند که هرگاه با رمز و به شکل تنظیم شده باز و بسته شوند به صاحب خانه اطلاع دهند که چه زمانی قفل باز و بسته شده است.

زنگ درب با قابلیت مجهز بودن به تصاویر ویدیوئی

این نوع زنگ این قابلیت را دارد که اگر کسی زنگ درب را به صدا در بیاورد زنگ درب ویدیوئی از طریق تلفن همراه فرد را مطلع می کند، در این شرایط فرد از این امکان برخوردار است که با دیدن تصویر بداند چه کسی زنگ را زده است و بتواند با او صحبت کند و بگوید که در خانه حضور ندارد یا اگر بسته پستی داشته باشد بتواند به پستچی بگوید که بسته را کجا بگذارد. بعضی از دوربین های هوشمند حتی از قابلیت تشخیص چهره هم برخوردار هستند، یعنی بدون نشان دادن تصویر فردی که پشت درب ایستاده است بگویند که چه کسی پشت در ایستاده است.

ترموستات یا نرمال کننده هوشمند دمای محیط

با نصب این وسیله در خانه های هوشمند می تواند گرما و سرمای خانه ها را کنترل نمود. روال کار در این روش به دو شکل می باشد یا دستگاه طوری تنظیم می شود که به صورت خودکار دمای خانه را در آن حدی که تنظیم می شود قرار دهد یا این امکان را به صاحب خانه می دهد که از راه دور بتواند دمای داخلی خانه را به شکل دلخواه خود تنظیم کند و وقتی که به آنجا می رسد شرایط همانطوری باشد که می خواسته است.

بلند گوی هوشمند

بلند گوی هوشمند علاوه بر آنکه می تواند موسیقی را با کیفیت مناسب در هر فضایی از خانه که فرد بخواهد پخش نماید،  فرد می تواند در هر کجا که باشد صدای خود را ارسال کند یعنی حرف بزند و صدای او در خانه شنیده شود یا حتی اگر بخواهد با کسی که در خانه است به شکل مستقیم حرف بزند.  می تواند از این قابلیت استفاده کند و حتی زمانی که در خانه حضور دارد، با تنظیم آن حتی در ساعات خاص به صورت خودکار اخبار یا برنامه های رادیویی را بشنود.

انواع لامپ های هوشمند

با نصب لامپ های مجهز به سیستم هوشمند و متصل کردن آن ها به سیستم مرکزی می توان در هر لحظه نسبت به روشن و یا خاموش کردن لامپ های قسمت های مختلف خانه اقدام نمود و حتی رنگ بندی آن ها را تغییر داد و حتی از راه دور اطمینان حاصل کرد که کدام لامپ روشن و خاموش است و این دلهره را نداشت که ممکن است لامپی روشن مانده باشد‌.

پرده های هوشمند

استفاده از پرده های هوشمند و نصب آن ها به سیستم پردازنده مرکزی این امکان را می دهد که در زمان مشخص شده پرده ها کنار زده شود نور به داخل فضا و بر روی گل ها تابیده شود و در زمان هایی که شدت نور خورشید زیاد است برای جلوگیری از تابش نور خورشید پرده ها کشیده شود. حتی این قابلیت می تواند این امکان را فراهم کند که وقتی کسی در خانه حضور ندارد با باز و بسته کردن به موقع پرده ها افراد خارج از خانه و رهگذر ها متوجه تغییر و نبودن افراد در خانه نشوند و اینکار برای امنیت و جلوگیری از ورود افراد سارق و نابهنجار مؤثر می باشد.

انواع لوازم خانگی هوشمند و قابل کنترل

انواع-لوازم-خانگی-هوشمند-و-قابل-کنترل

خانه هوشمند (smart Home)

در سال های آیند ممکن است با پیشرفت هایی که در عرصه لوازم خانگی پیش می آید این امکان فراهم شود که وسایل خانه با قابلیت مجهز بودن به سیستم های هوشمند و قابل کنترل به بازار عرضه شود که بتوان با استفاده از آن ها از راه دور وسایلی مانند تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و ... را به راحتی کنترل و هدایت نمود.

خانه های هوشمند با توجه به مزایا و خوبی هایی مثل کنترل و نظارتی که بر خانه و وسایل آن دارند و حتی می توان با استفاده از آن ها در وقت و انرژی صرفه جویی نمود و امنیت خانه را به سطح بالایی افزایش داد ولی در حال حاضر دارای معایبی هم هستند که شاید پیشرفت تکنولوژی بتواند این ایرادات را بر طرف نماید.

بطور مثال این سیستم ها برای انجام کارهای خود و فعال بودن،  نیاز به انرژی برق دارند که در صورت قطع شدن برق سیستم از کار می افتد یا حتی شبکه مخابرات در کار کرد این شبکه بسیار مؤثر است که با کوچکترین اختلال در این سیستم می تواند کل سیستم را غیر فعال نماید یا حتی افراد مختلف و هنجار شکن این امکان را دارند که  با رخنه در سیستم مخابراتی به صورت هک کردن بتوانند سیستم را غیر فعال نمایند که می تواند تبعات بدی برای صاحبان این گونه از فضای های هوشمند داشته باشد.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقاله های وب سایت شهرهای جدید هستیم.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله همه چیز درباره خانه هوشمند (smart Home) چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت