متراژ آپارتمان و همه نکات آن

یکی از مهمترین عواملی که قبل از خرید، فروش یا اجاره خانه باید مد نظر قرار بگیرد ابعاد یا متراژ خانه است. در حال حاضر استاندارد مشخصی برای اندازه گیری متراژ خانه وجود ندارد و به نظر میرسد هر کسی شیوه خود را برای محاسبه متراژ آپارتمان به کار میگیرد. ارزش خانه، آپارتمان رابطه مستقیم با متراژ آن دارد. خوب است بدانید مهمترین ویژگی در ارتباط با تعیین ارزش خانه قبل از خرید، فروش یا اجاره خانه متراژ آن است که باید با شیوهای دقیق و منطقی تعیین گردد. راههای مختلف و سادهای برای تعیین اندازه یا متراژ خانه وجود دارد که در ادامه به بررسی هر یک از آنها میپردازیم. پیشنهاد می کنیم حتما به آگهی های شهرهای جدید سری بزنید.

بسیاری از افراد مساحت کف خانه را برای اندازه گیری خانه مد نظر قرار میدهند اما این اندازه نمیتواند متراژ واقعی خانه را به ما نشان بدهد. برای محاسبه و اندازه گیری متراژ خانه ابتدا باید یک نقشه ساده و یک بعدی از خانه را ترسیم کنیم و اندازههای هر یک از اضلاع خانه را روی نقشه بنویسیم. این نقشه باید به صورت دقیق تهیه شود و شامل بخشهای مختلف خانه اعم از نورگیر، پاسیو، تراس و... باشد.

 ابعاد اتاقها معمولاً به صورت مربع و مستطیل است که اندازه گیری دقیق هریک از اضلاع برای رسیدن به مساحت درست اتاقها لازم و ضروری است. برای اندازه گیری متراژ هر واحد باید نقشه هر آپارتمان به صورت جداگانه ترسیم شود. تقسیم فضاهای مختلف خانه به مستطیلهای قابل اندازه گیری برای رسیدن به ابعاد صحیح خانه بسیار لازم و ضروری است. اگر در تقسیم بندی قسمتهای مختلف خانه به اشکال خاص دیگری رسیدیم باید فرمولی برای محاسبه مساحت آنها به دست آوریم. مثلاً ممکن است برخی از قسمتها به صورت نیم دایره یا چند ضلعی باشد در این صورت باید قطر، شعاع و اندازه اضلاع این قسمتها را به دست آوریم.

بخشهای نیمه تمام خانه، پاسیو، پلههای خارجی، سرسراها و ورودی‌های خانه در این محاسبه مد نظر قرار نمیگیرند. بعد از محاسبه متراژ اتاقها و محاسبه مساحت مستطیلها میتوانیم ابعاد حدودی هر اتاق و فضاهای مختلف را به دست بیاوریم. بعد از آن با جمع کردن اعداد به دست آمده مساحت کلی خانه به دست میآید.

چه نکاتی در محاسبه متراژ آپارتمان باید مد نظر قرار گیرد و چه نکاتی را باید رها کرد؟

اندازه گیری دقیق متراژ خانه و اینکه متراژ آپارتمان را چطور محاسبه کنیم خیلی ساده نیست و برخی از نکات را باید در محاسبه مد نظر قرار داد. به عنوان مثال پارکینگ جزئی از متراژ آپارتمان به حساب نیامده و در بسیاری از قوانین بین المللی زیرزمین خانه نیز جزئی از متراژ خانه محسوب نمیشود. البته اگر خانه شما زیرزمین دارد بهتر است برای اطلاع خودتان مساحت و متراژ آن را به دست آورید. اگر خانه شما فضای زیر شیروانی دارد که مساحت آن بیشتر از 2 متر است مساحت آن نیز در متراژ کلی خانه محاسبه میشود. تمامی فضاها و اتاقهای خانه که چنین شرایطی دارند شامل حال این قانون میشوند.

مساحت انباری:

در مورد مساحت انباری و درج آن به عنوان مساحت خانه نیز اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. در برخی از قوانین بین المللی مساحت انباری جز مساحت خانه است و در برخی از قوانین انباری در متراژ آپارتمان در نظر گرفته نمیشود. به هر حال آنچه تعیین کننده است سند خانه است و بستگی دارد در سند خانه مساحت خانه با انباری محاسبه شده است یا جدا از آن.

مساحت آپارتمان دوبلکس:

در آپارتمانهای دوبلکس مساحت طبقه پایین و بالا به صورت جداگانه محاسبه میشود و راه پله جزئی از مساحت طبقه پایین حساب میشود. بالکن و تراس که دسترسی آن فقط برای یک واحد تعیین شده است مشاعات محسوب نشده و استفاده از آن به صورت اختصاصی برای مالک است. حیاط و پشت بام آپارتمان نیز همیشه جز مشاعات ساختمان محسوب شده و به هیچ عنوان مالکیت خصوصی برای کسی نخواهد داشت. حتی همسایگانی که دسترسی به حیاط ندارند نیز میتوانند از حیاط استفاده کنند و از این حق محروم نمیشوند.

مساحت خانه دو طبقه:

اگر شما  قصد فروش خانه دو طبقه را دارید باید اطلاعات مساحت هر طبقه را به صورت جداگانه بیان کنید تا خریدار سردرگم نشود. همچنین فضای زیرزمین و پارکینگ نیز باید به صورت جداگانه اعلام شود. به عنوان مثال اگر خانه شما در دو طبقه با مساحت 140 متر در طبقه اول و 92 متر در طبقه دو باشد باید فضای هر طبقه به صورت جداگانه به مشتری ارائه شود. اگر خانه زیر شیروانی به مساحت 74 متر مربع، پارکینگ 55 مترمربعی و یک زیر زمین ناتمام 92 متری نیز داشته باشد باید تمام این فضا را به تفکیک به مشتری اطلاع دهیم. در واقع فضای اصلی خانه که شامل بخشهای اصلی است باید در آگهی فروش خانه درج شود و دیگر فضاها به صورت جداگانه اعلام شوند. اینکه خانه انباری و پارکینگ جداگانه دارد معمولاً در متراژ اصلی خانه درج نمیشود مگر اینکه به صورت سندی به نام خریدار منتقل شود.

بیشتر بخوانید:

10 راه برای فروش سریع خانه

اختلاف در اعلام متراژ واقعی خانه و راه کارهای آن:

اختلاف-در-اعلام-متراژ-واقعی-خانه-و-راه-کارهای-آن

برخی از فروشندگان متراژ اصلی خانه را به همراه زیر زمین و پارکینگ اعلام میکند که اینکار اشتباه بوده و ممکن است در انجام معامله خللی ایجاد کند. وقتی خانهای انتخاب کرده و مورد پسند قرار دادیم حتماً باید متراژ واقعی آن را به دست آوریم. با توجه به گران شدن خانه در تهران و شهرهای بزرگ این موضوع از اهمیت دوچندان برخوردار شده است. برخی از مالکان نیز متراژ آپارتمان را بر اساس مساحت دیوارهای خارجی محاسبه میکنند که این کار نیز نادرست و اشتباه است.

اگر فروشندهای به عنوان مثال ادعا کند که آپارتمان 75 متری است اما ارزیاب خانه را 72 متر مربع اعلام کند این اتفاق باعث از بین رفتن ارزش خانه و اعتبار فروشنده خواهد شد. بنابراین در هنگام اعلام مساحت خانه باید دقت و صداقت کافی داشته باشیم. به عنوان خریدار نیز باید قبل از انجام معامله تحقیقات و بررسی کافی برای محاسبه متراژ خانه و آپارتمان را داشته باشیم تا با خیال راحت معامله را انجام دهیم. به هر حال خریدار و فروشنده باید متراژ آپارتمان را به درستی بیان کنند تا یک معامله سالم در این میان شکل بگیرد.

بیشتر بخوانید: کدام طبقه آپارتمان برای خرید بهتر است؟

آیا انباری جز متراژ آپارتمان است؟

آیا-انباری-جز-متراژ-آپارتمان-است؟

انباری از جمله قسمتهای خانه است که میتواند به صورت مشاع یا مالکیت اختصاصی مورد استفاده ساکنان قرار گیرد. این مسئله ارتباط مستقیم با درج مساحت انباری در سند خانه دارد یا به عبارت دیگر اگر انباری به صورت سندی به نام ملک باشد میتواند به صورت اختصاصی از آن استفاده کند. در شرایط رهن و اجاره آپارتمان، مالک میتواند انباری را در اختیار مستأجر قرار ندهد البته همه این شرایط باید در قرارداد اجاره خانه ذکر شود. اما در شرایطی که قصد خرید خانه را داریم انباری باید به صورت سندی و قانونی به نام خریدار منتقل شود. در این صورت باید مشخصات کامل، موقعیت و مساحت انباری مشخص و تعیین شود.

بیشتر بخوانید:

خانه شمالی بخریم یا جنوبی؟

راهنمای خرید خانه در پرند

راهنمای خرید خانه در هشتگرد

راهنمای خرید خانه در اندیشه

راهنمای خرید خانه در پردیس

در هنگام خرید آپارتمان اینکه آیا انباری جز متراژ آپارتمان است یا نه اهمیت دارد حتماً باید دقت کنیم که قیمت انباری در سند درج شده باشد. قیمت انباری آپارتمان معمولاً بر اساس توافق طرفین تعیین میشود و در شهرها و محلههای مختلف قیمت متفاوتی دارد؛ بر اساس عرف معمولاً قیمت انباری نصف قیمت خانه است. مثلاً اگر قیمت خانه در هر متر مربع 10 میلیون باشد قیمت انباری 5 میلیون در هر متر مربع محاسبه میشود.

چطور متراژ پارکینگ در سند را حساب کنیم؟

چطور-متراژ-پارکینگ-در-سند-را-حساب-کنیم؟

پارکینگ خانه نیز شرایطی مانند انباری ساختمان دارد وچطور متراژ پارکینگ در سند را حساب کنیم مهم است میتواند به صورت اختصاصی یا مشاعات مورد استفاده قرار گیرد. هر گاه در هنگام خرید آپارتمان، مشخصات و مساحت پارکینگ به صورت دقیق در سند قید شود مالکیت به نام خریدار ثبت میشود در غیر این صورت پارکینگ به صورت مشاعات ساختمان است و برای استفاده از آن باید اجازه بگیریم.

امروزه متراژ آپارتمانها معمولاً توسط سازنده یا مشاوران املاک تعیین و در آگهیهای خرید و فروش خانه درج میشود. در بسیاری از اوقات متراژ خانه ساخته شده با آنچه در نقشه ابتدایی در نظر گرفتهاند اختلاف اندکی داشته و متفاوت است. بنابراین اندازه گیری متراژ خانه میتواند خیال شما را بابت یک معامله درست و منصفانه راحت کند.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله متراژ آپارتمان و همه نکات آن چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت