شبکه بلاکچین و ارزهای دیجیتال چیست؟

آیا می دانید که شبکه های بلاکچین چه ویژگی هایی دارند و چگونه می توانند زیرساخت لازم برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال را فراهم کنند؟

آیا از ویژگی های شبکه بلاکچین متعلق به بیت کوین آگاه هستید؟ و می دانید که اطلاعات مبادلات مالی چگونه در این شبکه ذخیره می شود؟ آیا با نقش ارزنده ای که شبکه های بلاکچین در پیشرفت و تکامل ارزهای دیجیتال داشته اند آشنایی دارید؟

این ها تنها تعدادی از سوالاتی هستند که ممکن است در ذهن شما وجود داشته باشند.

فناوری بلاکچین در عین حال که پیچیده به نظر می رسد، مفهوم ساده ای دارد که می توان آن را درک کرد. ما در این متن قصد داریم در مورد این فناوری نوین در دنیای مجازی صحبت کنیم و آن را از جنبه های مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

در صورتی که علاقه مند هستید در ارتباط با زیرساخت مورد استفاده برای عرضه و خرید و فروش بسیاری از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین بیشتر بدانید با ما در ادامه همراه باشید.

شبکه های بلاکچین چیست؟

شبکه-های-بلاکچین-چیست

در نگاه اول شبکه بلاکچین پیچیده به نظر خواهد رسید، اما به طور حتم می توانیم یک تعریف ساده را برای این شبکه ها به شما عرضه کنیم تا بتوانید به مفهوم آن پی ببرید.

در یک جمله می توان گفت که: "شبکه بلاکچین یک دیتابیس است."

دیتابیس database کلمه انگلیسی است که به معنی پایگاه داده می باشد. با این تعریف به سادگی خواهید توانست معنی و مفهوم بلاکچین را بدانید.

این فناوری در واقع بستری برای ذخیره داده دیجیتال و یا ذخیره اطلاعات می باشد. اما سوال این جا است که این داده ها و یا اطلاعاتی که بر روی شبکه های بلاکچین ذخیره می شوند چه هستند و چگونه امکان ذخیره آنها بر روی شبکه بلاکچین به وجود خواهد آمد.

پاسخ این سوالات می تواند برای شما کمی پیچیده باشد و برای همین است که بسیاری از مردم با نحوه ذخیره اطلاعات در شبکه بلاکچین آشنایی کافی ندارند. ما قصد داریم توضیحات جامعی را در این مورد در اختیار شما قرار دهیم. اما قبل از این که در مورد نحوه ذخیره داده در بلوک های شبکه بلاکچین یشتر توضیح بدهیم نگاهی به معنی پایگاه داده و یا دیتابیس خواهیم کرد.

دیتابیس چیست و چه ارتباطی با شبکه های بلاکچین دارد؟

یک دیتابیس مجموعه ای از اطلاعات است که به طور الکترونیکی در سیستم های کامپیوتری ذخیره شده اند.

لازم به ذکر است انواع داده های دیجیتال در یک دیتابیس به طور معمول به گونه ای سازمان یافته و در چهارچوب منظمی ذخیره می شوند تا امکان دسترسی به آنها ساده تر شود.

بسیاری از اطلاعاتی که شما به طور روزانه در سایت های مختلف در اینترنت به آنها دسترسی دارید در واقع در دیتابیس هایی ذخیره می شوند که در سایت های مختلف وجود دارند و امکان دسترسی به آنها برای کاربران وجود خواهد داشت (مگر اینکه این داده ها فیلتر شوند و قابل دسترسی نباشند).

اما دیتابیس هایی هم هستند که توسط دیگران قابل دسترسی نیستند و دسترسی به آن تنها برای گروه و یا فرد خاصی امکان پذیر خواهد بود که بین این دو دسته تفاوت بزرگی وجود دارد.

زیرا که در دیتابیس های متعلق به وبسایت ها که اطلاعات را در سرورها ذخیره کرده اند، ممکن است حجم بسیار بالایی از داده در سرورهای ترابایتی ذخیره شده باشند که با استفاده از توان محاسباتی صدها و هزاران کامپیوتر قابل دسترسی باشند.

در این دیتابیس ها امکان دسترسی صدها و هزاران کاربر به طور هم زمان به داده های موجود در سرورها وجود خواهد داشت.

اما برای دیتابیس های دارای دسترسی محدود و رمزنگاری شده حجم اطلاعات تا این حد زیاد نیست و علاوه بر این افراد محدودتری توان استفاده از این اطلاعات را خواهند داشت.

نحوه ذخیره داده در شبکه های بلاکچین:

نحوه-ذخیره-داده-در-شبکه-های-بلاکچین

یک تفاوت عمده بین دیتابیس و بلاکچین در نحوه ذخیره داده در هر یک از آنها می باشد. بلاکچین داده ها را به صورت گروهی شده ذخیره می کند که به هر یک از این گروه ها بلوک گفته می شود.

برای همین در بلاکچین این بلوک ها blocks هستند که اطلاعات را در خود ذخیره می کنند و هر بلوک ظرفیت ذخیره داده به میزان خاصی را خواهد داشت.

همین که ظرفیت ذخیره داده در یک بلوک به پایان رسید به بلوک های زنجیره قبلی متصل می شود و با این کار زنجیره ای از داده با نام زنجیره بلوک ها یا بلاکچین که به انگلیسی به صورت blockchain نوشته می شود به وجود خواهد آمد.

همه داده های جدیدی که امکان قرار دادن آنها در بلوک اضافه شده به بلوک های قبلی وجود نداشت، در بلوک های جدید دیگری کامپایل می شوند و هر یک از این بلوک ها پس از دیگری تمام شده و به شبکه اضافه خواهند شد.

این سیستم برگشت ناپذیر است همچنین هر بلوک دارای تایم استامپ timestamp یا زمان دقیق مختص به خود می باشد که در شبکه ثبت شده است.

نکته مهم دیگر این است که با توجه به افزایش تعداد بلوک‌ ها، با گذشت زمان بر حجم شبکه بلاکچین افزوده می شود برای همین است که ما شاهد هستیم حجم بلاکچین متعلق به بیت کوین در ده سال گذشته چندین برابر بیشتر شده است.

غیرمتمرکز بودن شبکه های بلاکچین:

غیرمتمرکز-بودن-شبکه-های-بلاکچین

 یکی از مهم ترین ویژگی های شبکه های بلاکچین که آنها را از دیتابیس های معمولی متمایز می کند در غیرمتمرکز بودن آنها است.

در حالی که دیتابیس ها به طور معمول در سرورها و یا مراکز فناوری اطلاعات به طور متمرکز وجود دارند، بلاکچین به طور غیرمتمرکز در سیستم های کامپیوتری توزیع شده (حتی در سرتاسر دنیا) قرار گرفته است.

برای این که بهتر متوجه شوید باید به عنوان مثال به شبکه بلاکچین بیت کوین اشاره کنیم، که در آن مجموعه ای از کامپیوترهای متعلق به هزاران کاربر در سرتاسر دنیا، بلاکچین متعلق به این شبکه را در خود جا داده اند. برای بیت کوین، شبکه بلاکچین اختصاصی آن نوع خاصی از دیتابیس است که همه مبادلات مالی صورت گرفته در این شبکه را در خود ذخیره می کند.

اما نکته مهم این است که همه کامپیوترهای مورد استفاده در شبکه بیت کوین و بسیاری از شبکه های بلاکچین دیگر زیر یک سقف قرار ندارند و هر یک در گوشه ای از دنیا قرار گرفته اند و برای همین همان طور که گفته شد امکان کنترل آن توسط یک فرد و یا گروهی از افراد وجود نخواهد داشت.

نحوه استفاده از شبکه های بلاکچین:

همان طور که می دانید شبکه های بلاکچین ممکن است که کاربردهای متعددی داشته باشند. برای مثال شبکه بلاکچین بیت کوین همان طور که گفته شد از بلوک های داده برای ذخیره اطلاعات تبادلات مالی استفاده می کند.

اما مشخص شده است که استفاده از بلاکچین برای ذخیره داده های دیگر مانند اطلاعات هویتی، ثبت پرونده های مالی و پزشکی و ... نیز مناسب است.

لازم به ذکر است که در حال حاضر تعدادی از شرکت ها مانند والمارت، زیمنس، و آی بی ام شبکه های بلاکچین اختصاصی خود را برای مقاصد دیگر ایجاد کرده اند.

برای مثال آی بی ام یک شبکه بلاکچین برای محصولات غذایی به وجود آورده است که به رهگیری محموله های ارسالی در هر مکانی می پردازد.

 یک سوال که ممکن است برای شما وجود داشت باشد در مورد دلیل استفاده از شبکه های بلاکچین در شرکت های ذکر شده و برای مثال در شرکت آی بی ام می باشد.

به عنوان یک مثال و برای اینکه به دلیل نیاز به استفاده از فناوری بلاکچین پی ببرید، باید بدانید که در شرکت های توزیع کننده مواد غذایی در سال های گذشته امکان همه گیری سالمونلا، ای کولی و انواع بیماری ها به دلیل استفاده از غذاهای آلوده وجود داشته است.

هم چنین امکان وجود مواد سمی در مواد غذایی یکی از مشکلاتی بود که نیاز به رهگیری و یافتن منشأ به وجود آورنده مشکل بوده است.

اهمیت شبکه های بلاکچین در کنترل بیماریها:

اهمیت-شبکه-های-بلاکچین-در-کنترل-بیماریها

استفاده از شبکه بلاکچین به خصوص در شرکت های توزیع مواد غذایی که به طور گسترده با تولیدکننده ها و مصرف کننده های زیادی همکاری می کنند بسیار سودمند خواهد بود.

این کاربرد مثالی از استفاده از بلاکچین در کاربردهای غیر مالی (به جز عرضه ارزهای دیجیتال) می باشد. امروزه هر یک از برندهای بزرگ مانند آی بی ام می توانند با استفاده از دنباله گیری شبکه توزیع مواد غذایی از تولید کننده به مصرف کننده به این حقیقت پی ببرند که مشکل محصولی که به دست مصرف کننده رسیده است از کدام یک از تولید کننده ها بوده است.

با این کار غذاهای آلوده به سرعت شناسایی و منشأ به وجود آمدن آنها مشخص خواهد شد. در گذشته ممکن بود در صورت مشاهده نوعی بیماری برای هفته ها نیاز به وقت بود تا یک شرکت منشأ بیماری و یا مشکلات موجود در مواد غذایی رسیده شده به دست مشتری را پیدا کند. این در حالی است که با رهگیری دقیق هر یک از مواد غذایی که توسط یک شرکت عرضه می شود امکان پی بردن به منشأ بیماری وجود خواهد داشت.

 از بلاکچین در ارتقای سلامت مردم و برای ذخیره اطلاعات بیماران نیز می توان استفاده کرد. همین که سوابق بیماری یک فرد ثبت شد، امکان نگهداری از آن در شبکه بلاکچین وجود خواهد داشت و بیمار مطمئن خواهد شد که سوابق بیماریهای او در گذشته هرگز دچار تغییر نخواهد شد. زیرا که این اطلاعات با استفاده از یک کلید محرمانه قابل رمزنگاری بوده و توسط بسیاری از افراد قابل دسترسی نخواهند بود که به حفظ حریم خصوصی افراد نیز کمک خواهد کرد.

استفاده از بلاکچین در بانک ها:

اگر چه در بالا به چند مورد از کاربردهای شبکه های بلاکچین اشاره کردیم، اما هیچ صنعتی مانند صنعت بانکداری از پیاده سازی بلاکچین سود نمی برد.

برای روشن شدن موضوع شاید بدانید که موسسات مالی می توانند برای پنج تا شش روز در هفته و تنها در ساعات کاری به ارائه خدمات خود بپردازند. این بدان معنی است که اگر شما یک چک در روز جمعه داشته باشید، ممکن است نیاز داشته باشید تا روز شنبه برای دریافت وجه صبر کنید. زیرا که بانک ها در روزهای تعطیل و خارج از ساعات کاری تعطیل هستند.

این در حالی است که شبکه بلاکچین هرگز تعطیل نمی شود و بانک ها می توانند با استفاده از آن در هر زمان خدمات خود را در اختیار مشتری قرار دهند.

با استفاده از این فناوری در بانک ها می توان شاهد بود که مبادلات مالی در مدت زمان کوتاهی انجام شود و دیگر نیاز به صبر کردن برای مدت طولانی برای دریافت خدمات از بانک نباشد.

در این فناوری زمان دریافت خدمات می تواند به ده دقیقه کاهش یابد که یک تحول بزرگ در نظام بانکداری خواهد بود.

علاوه بر این، استفاده از بلاکچین خواهد توانست فرصت بی نظیری را برای تبادل پول بین موسسات مالی به صورت امن و بدون هیچ گونه مشکلی فراهم نماید.

در صورتی که این شبکه ها به خوبی پیاده سازی شوند در آینده نزدیک شاهد تغییر بزرگی در نظام بانکداری خواهیم بود و بزرگ ترین تغییرات را با استفاده از بلاکچین در موسسات مالی شاهد خواهیم بود.

شبکه های بلاکچین و ارزهای دیجیتال:

شبکه-های-بلاکچین-و-ارزهای-دیجیتال

شاید همه شما به خوبی می دانید که شبکه های بلاکچین بستر لازم را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال فراهم کرده اند و در صورت عدم وجود این فناوری بسیاری از ارزهای دیجیتال و از جمله بیت کوین وجود نداشتند.

برای همین یکی از بزرگ ترین کاربردهایی که در حال حاضر این فناوری ها در دنیا دارند به وجود آوردن بستر لازم برای رشد ارزهای دیجیتال می باشد که به نظر می رسد با موفقیت های چشم گیری نیز روبرو بوده است.

اگر نگاهی به ارزش هر یک از ارزهای دیجیتال و از جمله بیت کوین بیندازید خود شما به خوبی شاهد این موفقیت ها می باشید (که در قالب افزایش قیمت بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال موجود در بازار دیده می شود).

با توجه به مشکلاتی که سیستم مالی و پولی سنتی داشته است، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال توانستند توجه بسیاری از مردم را در سال های گذشته به خود جلب کنند و برای همین به تدریج قیمت آنها به طور سرسام آوری بالا رفته است و در حال حاضر بیت کوین با قیمت ده ها هزار دلاری در حال خرید و فروش می باشد. در صورت عدم وجود فناوری بلاکچین امکان خلق بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیجیتال وجود نداشت.

شبکه های بلاکچین و ثبت اسناد:

شبکه-های-بلاکچین-و-ثبت-اسناد

ثبت دستی اسناد و املاک و ورود آن به سامانه های دولتی یکی از مشکلاتی است که باعث زمان بر بودن و عدم بازده کافی خدمات ارائه شده توسط دفاتر ثبت اسناد می شود و این خدمات با استفاده از فناوری های نوین می تواند با تحول بزرگی همراه باشد.

اگر تا به حال از خدمات ثبت اسناد استفاده کرده باشید می دانید که استفاده از این خدمات نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد دارد و علاوه بر این دیده می شود خدمات ثبت اسناد بازدهی کافی را ندارند.

در حال حاضر سیستم ثبت اسناد و املاک از نظر بسیاری از افراد در بسیاری از کشورهای دنیا و حتی در آمریکا نیاز به تغییرات اساسی برای افزایش بازده دارند و بلاکچین می تواند این امکان را فراهم کند تا بتوان به راحتی موفق به ثبت اسناد و انتقال مالکیت انواع دارایی ها شد.

شبکه های بلاکچین و قراردادهای هوشمند:

یکی از مهم ترین فناوری هایی که بر پایه استفاده از بلاکچین به وجود آمده است، فناوری قرادادهای هوشمند smart contracts می باشد که در بسیاری از شبکه های بلاکچین مدرن پیاده سازی شده اند.

به عنوان مثال می توان به شبکه بلاکچین اتریوم اشاره کرد که به عنوان دومین ارز دیجیتال معروف در دنیا که پس از بیت کوین بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد از قراردادهای هوشمند استفاده می کند.

قراردادهای هوشمند همان طور که از نام آنها پیداست مجموعه ای از قراردادها و توافق ها بین طرف های حاضر می باشد که به طور هوشند و بدون دخالت انسان اجرا می شوند.

برای مثال فرض کنید که یک منزل با استفاده از یک قرارداد هوشمند برای اجاره به کسی واگذار شود. یا این که برای عرضه ملک برای فروش از کدهای خاصی استفاده شود که در این قراردادها معتبر باشند و به طور اختصاصی به هر ملک تعلق یافته باشند.

قراردادهای هوشمند به تنهایی می توانند ظرفیت های بی نظیری را برای شبکه های بلاکچین به وجود آورند و بسیاری از خدمات ذکر شده در این متن را به راحتی در اختیار بسیاری از شرکتها، موسسات مالی و حتی مردم قرار دهند.

اهمیت قراردادهای هوشمند در شبکه های بلاکچین:

اهمیت قراردادهای هوشمند در شبکه های بلاکچین بسیار بیش از آن است که در بالا ذکر شد و همان طور که شاید به خوبی بدانید در آینده خواهد توانست تحولات بزرگی را در اینترنت به وجود آورد.

این تحولات در نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی و سایر زیرساخت های موجود در اینترنت خواهد بود.

این قراردادها قصد دارند تا در حوزه نرم افزاری، به اشتراک گذاری عکس و ویدئو، گیمینگ و بسیاری از خدماتی که در اینترنت و یا توسط اپلیکیشن ها در اختیار کاربران قرار می گیرند تحول بزرگی ایجاد کنند.

به عنوان مثال ممکن است با استفاده از آنها بتوان سایت های مشابه یوتیوب را به وجود آورد که در آنها امکان مشاهده ویدئوهایی که توسط افراد سرشناس ساخته شده با پرداخت هزینه و یا با استفاده از توکن token وجود خواهد داشت.

شبکه های بلاکچین و رأی گیری:

رای گیری و یا وتینگ voting یکی از نظام هایی است که برای تصمیم گیری در امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به کار می رود و در حال حاضر اداره بسیاری از کشورها بر پایه استفاده از سیستم رأی گیری و یا انتخابات می باشد.

شبکه های بلاکچین می توانند فرایند انتخابات و یا رأی گیری را ساده تر کنند و با سرعت بخشی به آن امکان تقلب در رأی گیری را به حداقل برسانند.

این سیستم در سال 2018 مورد تست قرار گرفت و در انتخابات میان دوره ای در یکی از ایالات آمریکا استفاده شد که راه را برای رأی گیری مطمئن باز کرد که شاید امکان تقلب در انتخابات را در آینده به صفر برساند.

این فناوری علاوه بر این شفافیت آرا را در انتخابات فراهم خواهد کرد و نیاز به حضور پرسنل رأی گیری در مراکز انتخاباتی را به حداقل خواهد رساند. این امر باعث خواهد شد که تقریبا به طور لحظه ای نتایج رأی گیری حاضر شود.

همه این ویژگی ها در کنار هم منجر به بهینه شدن فرایندهای انتخاباتی و عدم امکان سوء استفاده و یا نیاز به نگرانی در مورد نتایج انتخابات خواهد شد.

مزایای و معایب شبکه های بلاکچین:

حال که تقریبا به طور مفصل به بسیاری از کاربردهای شبکه های بلاکچین اشاره کردیم، بهتر است تا نگاهی هم به مزایا و معایب استفاده از فناوری بلاکچین باشیم، تا به طور کامل با جنبه های مختلف استفاده از این تکنولوژی آشنا شوید و به موانع موجود بر سر راه استفاده آنها در آینده پی ببرید.

دقت بالا در شبکه بلاکچین:

دقت شبکه بلاکچین با استفاده از هزاران کامپیوتر که به هم متصل شده اند بسیار بالا خواهد بود و به دلیل عدم نیاز به دخالت انسان مبادلات انجام شده به طور دقیق و بدون هیچ گونه خطایی ثبت خواهند شد.

حتی در صورتی که در یکی از سیستم های کامپیوتری که متصل به شبکه بلاک‌چین است خطایی رخ دهد، این خطا تنها در یک یا چند نود خواهد بود و به دلیل اتصال این نودها به دیگر کامپیوترها این خطا به طور خودکار شناسایی و رفع خواهد شد.

کاهش هزینه و افزایش سرعت دریافت خدمات:

در موسسات مالی خصوصی در بسیاری از کشورها و نیز در دفاتر ثبت اسناد، مشتریان باید برای دریافت خدمات بانکی یا خدمات نقل و انتقال اموال هزینه پرداخت کنند و یا این که نیاز به تأیید یک طرف سوم در هنگام امضای قراردادها و یا انتقال املاک و دارایی ها خواهد بود.

این در حالی است که در فناوری بلاکچین نیازی به حضور طرف سوم برای تایید مبادلات یا انتقال دارایی و ثبت آن نیست و این باعث کاهش هزینه های پرداختی و افزایش سرعت دریافت خدمات خواهد شد.

البته شبکه بلاکچین نیز هزینه های خاص خود را دارد که به عنوان عیب قابل مطرح شدن هستند و در بخش های بعد مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

غیرمتمرکز بودن:

به این مزیت قبل از این اشاره شد و گفتیم که شبکه بلاکچین تحت نظارت دولت و یا موسسه یا فرد دیگری نیست و برای همین است که به دلیل غیرمتمرکز بودن خود توسط کاربران متصل به شبکه کنترل خواهد شد.

یک مزیت مهم دیگر ارزهای دیجیتال که بر بستر این فناوری غیرمتمرکز عرضه می شوند، این است که وابسته به بانک های مرکزی و یا موسسات مالی نخواهند بود.

افزایش بازده مبادلات:

اشاره شد که در سیستم بانکی خدمات مالی تنها در ساعات کاری و برای پنج تا شش روز در هفته در اختیار مشتریان قرار می گیرد. این در حالی است که با استفاده از فناوری بلاکچین می توان همه ساعات شبانه روز و در هفت روز هفته به خدمات بانکداری و یا سایر خدمات ذکر شده در این متن دسترسی داشت.

حفظ حریم خصوصی کاربران حین مبادلات:

در شبکه بلاکچین با توجه به رمزنگاری شدن اطلاعات هویتی، حریم خصوصی افراد در حین مبادلات مالی حفظ خواهد شد. برای همین امکان سوء استفاده از اطلاعات شخصی شما وجود نخواهد داشت.

حتی در مثال ذکر شده در ارتباط با استفاده از فناوری بلاکچین برای تشکیل پرونده برای بیماران خاص نیز حریم خصوصی بیمار با این فناوری حفظ خواهد شد، و هر کسی امکان دسترسی به سابقه بیماری های او را نخواهد داشت.

مبادلات مالی با امنیت بالا:

امنیت مبادلات انجام شده در شبکه هایی مانند شبکه بیت کوین که بر مبنای استفاده از فناوری بلاکچین کار می کنند برای همه ما روشن است و برای همین با توجه به تأکیدی که روی این مطلب در بخش های دیگر متن داشتیم توضیح بیشتری در این مورد نخواهیم داد.

شفافیت شبکه های بلاکچین:

یکی از مهم ترین مزایایی که بسیاری از شبکه های بلاکچین دارند شفافیت آنها می باشد که به دلیل اپن سورس و یا منبع آزاد بودن آنها می باشد. این ویژگی امکان بررسی کدهای مورد استفاده در شبکه را خواهد داد و علاوه بر این هر کسی می تواند در مورد ارتقای شبکه و یا تغییر در آن پیشنهادات خود را برای بهبود عملکرد سیستم ارائه دهد و امکان به روز رسانی شبکه های بلاکچین را فراهم کند.

امکان استفاده فناوری بلاکچین در سرتاسر دنیا:

یکی دیگر از مهم ترین دلایلی که باعث پیشرفت روزافزون این فناوری (و ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین) شده است امکان استفاده از آنها در سرتاسر دنیا می باشد که به همه کاربران در بسیاری از کشورها، فاقد از رنگ، نژاد، قومیت و حتی بدون در نظر گرفتن سن آنها امکان برخورداری از خدمات ارائه شده را خواهد داد.

نکته مهم دیگر این که در حال حاضر افراد زیادی هستند که در کشورهای مختلف بنا به دلایل متعدد امکان استفاده از خدمات مالی را ندارند، این در حالی است که بسیاری از آنها دسترسی به اینترنت دارند.

برای همین می توانند با استفاده از زیرساخت های به وجود امده با استفاده از فناوری بلاکچین به کلیه خدمات مالی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند (به خصوص خدمات بانکی در خارج از کشور که بر اساس آمارها حدود دو میلیارد نفر در دنیا از دسترسی به آن محروم هستند).

معایب شبکه های بلاکچین:

اگر چه مزایای بسیاری را می توان برای این فناوری بر شمرد (که در بخش های قبل تعدادی از آنها به طور خلاصه مورد اشاره قرار گرفتند)، اما شبکه های بلاکچین معایبی نیز دارند که به عنوان مانعی در برابر پیشرفت هر چه بیشتر آنها قرار دارند. در این بخش نگاهی به این معایب خواهیم نمود.

هزینه پیاده سازی فناوری بلاکچین:

اگر چه همان طور که اشاره شد فناوری بلاکچین می تواند با حذف نیاز به طرف سوم در مبادلات مالی و انتقال دارایی، باعث کاهش هزینه های شما شود. اما در عین حال استفاده از این فناوری رایگان نیست و باید هزینه هایی برای استفاده از آن پرداخت کنید.

برای مثال سیستم اثبات کار شبکه بیت کوین که لزوم تأیید مبادلات را مورد تأکید قرار خواهد داد، نیاز به استفاده از توان محاسباتی بسیار بالایی دارد که در بحث در مورد استخراج بیت کوین به عنوان یک عیب مطرح می شود و می تواند هزینه های زیادی را به دلیل نیاز به مصرف برق بالا به همراه داشته باشد.

بر اساس برآوردها، میزان برق مصرفی شبکه بلاکچین بیت کوین به اندازه میزان برق مصرفی کشور دانمارک به طور سالانه می باشد که با در نظر گرفتن هزینه 0.03 تا 0.05 دلار برای هر کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی، هزینه ای معادل چند هزار دلار را برای استخراج هر بیت کوین به همراه خواهد داشت.

با این وجود بسیاری از کاربران علی رغم هزینه های استخراج بیت کوین و تعدادی دیگر از ارزهای دیجیتال هنوز هم به دلیل پاداشی که دریافت می کنند به عنوان ماینر به فعالیت ادامه می دهند.

سرعت کم شبکه بلاکچین:

یک نمونه بارز از سرعت پایین در شبکه های بلاکچین را می توان در بیت کوین دید که (با توجه به این که حدود ده دقیقه برای اضافه شدن بلوک جدید به شبکه زمان نیاز دارد) باعث تاخیر در تایید مبادلات خواهد شد.

البته راه حل این مشکل با استفاده از قراردادهای هوشمند و راهکارهای مدرن تا حدودی پیدا شده است و در حال حاضر می توان حدود 30 هزار تبادل مالی در ثانیه را در شبکه های بلاکچین مدرن تایید نمود.

فعالیت غیرقانونی با خرید و فروش ارز دیجیتال:

اگر چه شبکه بلاکچین از کاربران در برابر هک شدن اطلاعات و یا دارایی های آنها محافظت خواهد نمود، اما امکان تجارت غیر قانونی با استفاده از این فناوری وجود دارد. برای مثال امکان خرید و فروش مواد مخدر با واریز وجه با استفاده از ارزهای دیجیتال وجود دارد که به سختی قابل رهگیری خواهد بود.

قوانین محدود کننده استفاده از فناوری بلاکچین:

بعضی از کشورها قوانین و مقررات خاص خود را دارند که باعث محدودیت استفاده از شبکه های بلاکچین و ارزهای دیجیتال می شوند. شاید شما در اخبار در مورد این قوانین در چین و یا سایر مقرراتی که به عنوان مانع بر سر راه گسترش استفاده از شبکه های بلاکچین وجود دارند شنیده باشید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله شبکه بلاکچین و ارزهای دیجیتال چیست؟ چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت