عهده دار هزینه تعمیرات ساختمان

در بعضی مواقع صاحب خانه ها از تعمیرات اساسی خانه طفره می روند و در مقابل برخی از مستاجر ها نیز هستند که در مقابل انجام تعمیرات به شدت مقاومت می کنند، علاوه بر افزایش هزینه های تعمیرات ساختمان که سر به فلک گذاشته است این موضوع سبب شده که هزینه تعمیرات ساختمان را چه کسی پرداخت می کند؟ مالک یا مستاجر؟ مهم تر و چالش برانگیزتر شود، البته زمانی که یک خانه اجاره داده شود دیگر تمامی هزینه های تعمیر بر عهده مالک و یا مستاجر نیست، بلکه برخی از هزینه ها بر اساس قانون بر عهده مالک و برخی دیگر برعهده مستاجر است و در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم. پس اگر ملک  خود را اجاره دادید و یا مستاجر هستید و منزل شما نیاز به تعمیرات دارد این مقاله را مطالعه کنید. پیشنهاد می کنیم به آگهی های وب سایت شهرهای جدید سری بزنید.

هزینه تعمیرات ساختمان به عهده کیست؟

بیان یک قاعده کلی:

در یک قاعده کلی می توان گفت که هر جا پای هزینه هایی که مربوط به امور روزانه هستند به میان آمد و هر جا صحبت از هزینه استهلاک اجزای منزل شد، وظیفه مستاجر است که بابت تعمیرات خانه هزینه پرداخت کند علاوه بر این اگر مستاجر به دلیل عدم استفاده درست از منزل به آن آسیبی وارد نمود موظف است که تمام هزینه‌ی تعمیرات ناشی از آسیب وارد شده را پرداخت کند.

در مقابل هر جا صحبت از تعمیرات کلی ساختمان به میان آمد و یا قرار شد بابت نگهداری بهتر از ساختمان هزینه هایی صورت بپذیرد، صاحب خانه موظف است که این هزینه ها را پرداخت کند. پس به صورت کلی می توان گفت که هزینه هایی که باید انجام شود تا خانه قابل سکونت باشد بر عهده صاحب خانه است به طور مثال نمی تواند از پرداخت هزینه هایی که مربوط به ترکیدگی لوله ها یا شکاف سقف است سر باز زند و یا آن را بر عهده مستاجر بگذارد، همچنین در مقابل تمام هزینه هایی که مربوط به استهلاک لوازم و یا استفاده نادرست از آن ها می باشد نیز بر عهده مستاجر است و او نیز نمی تواند از پرداخت این هزینه ها خود داری کند.

 در برخی موارد در هنگام نوشتن قرارداد اجاره ممکن است که توافقاتی بین مالک و مستاجر بابت انجام هزینه تعمیرات ساختمان صورت بپذیرد، که این امر می تواند قاعده کلی بالا را تغییر دهد.

تعمیرات جزیی و کلی:

تعمیرات جزیی و کلی ساختمان

عنوان شد که هزینه تعمیرات کلی ساختمان بر عهده صاحب خانه است، ممکن است که این سوال برای شما ایجاد شده باشد که تعمیرات جزئی و کلی خانه کدام هستند و شامل چه مواردی می شوند؟ در این قسمت به این سوال پاسخ داده و این موضوع را واضح تر بیان می کنیم.

طبق ماده قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1362 تعمیرات کلی ساختمان شامل: تعمیرات اصل بنا (مانند: دیوارها، درب و پنجره، حیاط، سقف و پشت بام) سیم کشی، هزینه تعمیرات آسانسور، نمای ساختمان، ایزوگام پشت بام، رنگ آمیزی مشاعات و داخل ساختمان، تعمیرات ریموت درب پارکینگ، تجهیزات مانند دوربین مدار بسته ساختمان و ... می شود که تمامی این هزینه تعمیرات ساختمان مربوط به مالک است و مستاجر در قبال پرداخت آن ها وظیفه ای ندارد.

 تعمیرات جزئی ساختمان:

تعمیرات جزیی ساختمان

تعمیرات جزئی ساختمان بر عهده مستاجر است و باید هزینه آن را پرداخت کند این تعمیرات شامل موارد زیر می شود که عبارت اند از:

  • تعویض کردن واشر شیرهای آب
  • تعمیر موردی قفل درب
  • تعویض چراغ های سوخته و خراب
  • نصب توری درب و پنجره
  • تعویض پوشال کولر آبی
  • تعمیر موردی کلید برق

این ها نمونه هایی از هزینه تعمیرات ساختمان است که به عهده مستاجر می باشد.

در صورتی که مالک از انجام تعمیرات و یا پرداخت هزینه تعمیرات سر باز زند باید چه کار انجام داد؟

در صورتی که موجر بابت تعمیرات ساختمان از هزینه ای که بر عهده او است سر باز زند مستاجر می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف از مالک برای عدم پرداخت هزینه تعمیرات ساختمان شکایت کند. در صورتی که موجر بازهم از پرداخت هزینه های تعمیرات سر باز زند مستاجر می تواند بر اساس حکم و نظارت دادگاه، بازسازی های لازم را انجام داده و آن را از اجاره بها کسر کند، در غیر این صورت مستاجر حق دارد قرارداد را با حکم دادگاه فسخ کند.

در صورتی که مستاجر مانع انجام تعمیرات شود چه کار کنیم؟

بر طبق قانون مالک و مستاجری در صورتی که مستاجر اجازه تعمیر کردن مشکلات اساسی که برای ساختمان به وجود آمده است را به مالک ندهد، مالک می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف از مستاجر شکایت کند و در زمان مناسب با حکم دادگاه جهت تعمیرات اساسی ساختمان اقدام نماید.

در هنگام تحویل خانه حواس خود را جمع کنید:

تحویل خانه با حواس جمع

بهتر است که در هنگام عقد قرارداد بر سر هزینه تعمیرات ساختمان، مالک و مستاجر با یک دیگر توافق کنند و مفاد توافق را در قرار داد قید کنند.

اما لازم است هنگامی که خانه را موجر تحویل می گیرد تمامی لوازم، تجهیزات، امکانات ساختمان را مورد بررسی قرار دهد، مواردی همچون: کولر، شوفاژ، آبگرم، کلیدهای برق، دستگیره درب، شیرهای آب و ... را کنترل نموده و در صورتی که این موارد ‌دچار مشکل یا خرابی بودند از مالک بخواهد آن ها را تعمیر کند.

همچنین به شما پیشنهاد می‌ شود پیش از آن که خانه  را تحویل بگیرید با مالک بر روی سرویس کردن تاسیسات و یا تعمیر کردن آن ها به توافق برسید تا اگر نیاز به انجام تعمیرات بود خود موجر نسبت به انجام آن اقدام کند و یا شما با هماهنگی وی هزینه های لازم را انجام داده و از روی اجاره بها کسر کنید.

آیا مستاجر بدون هماهنگی با مالک می تواند ساختمان را تعمیر کند؟

تعمیر ساختمان بدون هماهنگی با مالک

اگر مستاجر از صاحب خانه بابت انجام تعمیرات اجازه گرفته باشد می تواند هزینه تعمیرات ساختمان را خودش پرداخت کند و سپس این هزینه ها را از اجاره کم کند و یا آن را از صاحب خانه مطالبه نماید، این در صورتی است که مستاجر از مالک کسب اجازه کرده باشد وگرنه اگر مستاجر سر خود اقدام به تعمیرات خانه کند و سپس هزینه ها را از مالک درخواست نماید و او از پرداخت آن ها سر باز زند قانون حق را به مستاجر که بدون اجازه اقدام به انجام تعمیرات کرده است، نمی دهد مگر این که پای خرابی های جدی همانند: ترکیدگی لوله آب، نشست ساختمان و... در میان باشد و صاحبخانه از پاسخگویی خود داری نماید.

در این صورت مستاجر حق دارد که شخصا" وارد عمل شود، علاوه براین باید فاکتور هزینه های صورت گرفته را نگه دارد و بعدا" با صاحب خانه حساب کند، در صورتی که صاحب خانه از پرداخت هزینه ها خودداری کند مستاجر نمی تواند هزینه تعمیرات ساختمان را از اجاره کم کند بلکه باید موضوع را به دادگاه و یا شورای حل اختلاف اطلاع دهد، در شورای حل اختلاف کارشناس، هزینه های انجام شده برای تعمیرات جزئی و کلی ساختمان را برآورد می‌کند و صاحب خانه را ملزم و وادار به پرداخت آن می نماید.

به صاحب‌خانه و مستاجر پیشنهاد می شود برای این که دچار اختلاف و مشکلات نشوند پیش از آن که خانه خود را اجاره دهند و یا خانه ای را اجاره نمایند این نکات را مد نظر خود قرار دهند، زیرا با در نظر گرفتن این نکات چه مالک باشید و چه مستاجر می توانید از بروز اختلاف‌ها و ناراحتی ها جلوگیری نمایید.

سخن پایانی تعمیرات ساختمان

طبق قانون موجر و مستاجر در صورتی که ملک اجاره داده شده نیازمند تعمیرات باشد قانون مدنی پرداخت هزینه تعمیرات را به دو دسته تقسیم می کند که هزینه تعمیرات ساختمان شامل تعمیرات جزئی و تعمیرات کلی می شود و هزینه تعمیرات جزئی خانه بر عهده مستاجر و هزینه تعمیرات کلی خانه بر عهده مالک می باشد، در صورتی که هر دو طرف با وظایف خود در قبال تعمیرات منزل آگاهی داشته و به آن عمل کنند دیگر اختلافی به وجود نخواهد آمد و اجاره دادن و یا اجاره گرفتن برای هر دو ردیف مالک و مستاجر به سهولت انجام می‌پذیرد.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله عهده دار هزینه تعمیرات ساختمان چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت