همه چیز درباره طرح ترافیک تهران و ساعات آن

شهر تهران به عنوان یک کلان شهر با یک معضل اساسی به عنوان ترافیک، مواجه است. ترافیک ماشین در برخی از ساعات در طول روز به حدی زیاد بوده که برای رانندگان عذابی بزرگ محسوب می‌گردد. جهت رفع ترافیک‌ یا کاهش میزان بار ترافیکی در سطح خیابان ها، شهرداری تهران تصمیم به اجرای طرح ترافیک تهران گرفت.

طرح ترافیک تهران هر سال متناسب با شرایطی مانند: تغییر ساعت رسمی کشور و شروع فصل مدرسه دچار تغییراتی می‌شود. گاهی ترافیک از محدوده های تعیین شده قبلی فراتر می‌رود، در نتیجه مسئولان محدوده طرح ترافیک را تغییر می‌دهند.

به دلیل اهمیتی که ترافیک و مسائل مربوط به آن نظیر منطقه طرح ترافیک و ساعت طرح ترافیک تهران دارد، در این مقاله از شهرهای جدید به بیان موضوعاتی درباره آن و دیگر موضوعات مرتبط با طرح ترافیک تهران می‌پردازیم.

روند آغازین طرح ترافیک تهران

روند-آغازین-طرح-ترافیک-تهران

در روند اجرای طرح ترافیک تهران، باید به این مسئله اشاره داشت که این طرح برای بار نخست در سال 1358 شروع به کار کرد. در این سال به دلیل تردد زیاد ماشین ها، مسئولان وقت تصمیم می‌گیرند که اجازه ورود ماشین های تک سرنشین را در ساعات بین شش و نیم تا ده صبح در محدود تعیین شده مرکز شهر ندهند. آن ها با این کار به دنبال کاهش حجم ورودی ماشین ها در مرکز شهر تهران بودند.

سال های بعد، بار دیگر موضوع ترافیک و منطقه طرح ترافیک و موضوعاتی از این قبیل بر سر زبان ها افتاد؛ اما این بار نسبت به معضل حجم ماشین های موجود در سطح خیابان های تهران، بیش تر به علت وجود آلودگی هوا، این تصمیم گرفته شد.  

سال 1384 برای اولین بار از طرح زوج و فرد برای پلاک ماشین ها، جهت اجرای طرح ترافیک تهران در محدوده طرح ترافیک که از قبل مشخص شده بود، از سوی مسئولان مطرح گردید که هدف از اجرای این طرح را کاهش آلودگی هوای شهر نام نهادند. اگر چه این طرح در رسیدن به هدف تعیین شده خود ناکام ماند.

ده سالی از زمان شروع اجرای طرح زوج و فرد پلاک ماشین ها گذشت، اما هیچ تغییری در مدیریت ترافیک و کاهش آلودگی سطح شهر رخ نداد. در نتیجه مسئولان به دنبال طرحی جهت جایگزین کردن طرح زوج و فرد در سال 1398 بودند، به این امید که این دو معضل بزرگ را حل کنند یا حداقل کاهش داده و از شدت آن بکاهند.

محدوده طرح ترافیک جدید، همان محدود تعیین شده در طرح سابق بود، اما با این تفاوت که تمامی ماشین های وارد شده به این محدوده، باید دارای برگ معاینه فنی باشند. برگ معاینه فنی برای همه پلاک ها حتی پلاک های متعلق به

شهرستان ها نیز صدق می‌کرد.

به منظور دستیابی به موفقیت در این طرح، سایتی تحت عنوان تهران من راه اندازی گردید که صاحبان خودرو می بایست در آن ثبت نام می‌کردند. در صورت عدم برخورداری خودرو از برگ معاینه فنی یا عدم ثبت نام در وبسایت تهران من؛ در زمان ورود به محدوده، از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی یا دوربین های طرح ترافیک، مورد جریمه قرار می‌گرفت.

خرید طرح ترافیک و مزیت های آن

خرید-طرح-ترافیک-و-مزیت-های-آن

مسئولان طرح ترافیکی جدیدی که برای شهر تهران تدوین کرده بودند را با یک سری شرایط در جهت رسیدن به دو هدف اصلی یعنی کاهش حجم ترافیکی و کاهش آلودگی هوا در نظر گرفتند. یکی از این شرایط، امکان خرید طرح ترافیک از سوی رانندگان است.

همان طور که در مطالب بالا خدمت شما بیان کردیم، محدوده برای اجرای طرح ترافیک مشخص شده است، در صورت برخورداری از مجوز حضور خودرو در طرح؛ ورود آن به محدوده تعیین شده امکان پذیر شد.

در محدوده ترافیکی تعدادی محدود از خودرو در طول روز امکان تردد را داشته و صاحبان خودرو بایستی به صورت روزانه یا هفتگی به دنبال خرید طرح بروند. البته اگر صاحبان خودرو این کار را به صورت هفتگی انجام دهند، برای آن ها بهتر خواهد بود، زیرا امکان پر شدن ظرفیت روزانه ورود به طرح وجود دارد.

برای این‌ که طرح ترافیک را بتوانند به صورت هفتگی خریداری کنند، از ظهر روز چهارشنبه امکان خرید برای آن ها وجود دارد. صاحبان خودرو در صورتی که دیر اقدام به خرید طرح به شکل هفتگی آن کنند، ظرفیت طرح امکان دارد پر شود و چاره ای جز خرید روزانه طرح نخواهید داشت.

اگر به هر دلیلی صاحب خودرو تصمیم به ورود به محدوده طرح ترافیک نداشت، می‌تواند تا ساعت شش صبح همان روز مجوز ورود خود را لغو کند. زمانی که صاحب خودرو اقدام به خرید طرح می‌کند، با پلاک ماشین این کار را انجام می‌دهد و در صورتی که فرد چند ماشین با پلاک های متعدد داشته باشد، بایستی برای همه آن ها طرح را رزرو یا خرید کند.

اگر به هر دلیلی یک راننده مجوز حضور به طرح را نداشته باشد، در صورت ورود به مناطق تعیین شده در ساعت طرح ترافیک تهران، از سوی دوربین های طرح ترافیک، جریمه می‌شود.

 صاحبان خودرو هایی که پلاک آن ها مربوط به شهر تهران است و از طریق سایت تهران من اقدام به خرید طرح نمایند، در هر فصل 20 روز به صورت رایگان می‌توانند وارد منطقه های کنترل آلودگی هوا یا همان طرح زوج و فرد شوند. اگر پلاک مربوط به شهرستان باشد، این مزیت برای ورود به طرح زوج و فرد 15 روز خواهد بود.

طرح ترافیک تهران و ساعات حضور

طرح-ترافیک-تهران-و-ساعات-حضور

مسئولان برای طرح ترافیک در کلان شهر تهران، ساعاتی را در نظر گرفته اند که در صورت تخلف از سوی صاحبان خودرو به کمک دوربین های طرح ترافیک تهران، مشمول جریمه طرح ترافیک می‌شوند.

ساعت طرح ترافیک تهران از شش و نیم صبح تا هفت شب، از اول هفته؛ شنبه تا پایان روز چهارشنبه در سطح شهر به اجرا گذاشته می‌شود. ولی پنجشنبه ها طرح ترافیک اصلی اجرا نمی شود پنج شنبه ها فقط طرح زوج و فرد سابق که همان

طرح آلودگی هوا است اجرا می شود.

در مورد طرح زوج و فرد یا همان آلودگی هوا نیز شش و نیم صبح تا هفت شب اول هفته تا چهارشنبه و ساعت شش صبح تا یک بعد از ظهر پنج شنبه در سطح شهر تهران اجرایی می‌شود.

در صورتی که راننده خودرو در این ساعات مذکور وارد محدوده طرح ترافیکی شهر و طرح زوج و فرد شود، مشمول جریمه طرح ترافیک به واسطه دوربین های طرح ترافیک تهران می‌شود.

و البته در سال 1400 ساعت طرح ترافیک و آلودگی هوا شنبه تا چهارشنبه به هفت و نیم صبح تا پنج عصر است و پنج شنبه ها که فقط طرح آلودگی هوا است ساعت هفت و نیم صبح تا یک بعداز ظهر است. 

 

معرفی قوانین طرح ترافیک

معرفی-قوانین-طرح-ترافیک

  1. اگر صاحبان خودرویی بیش تر از حد مجاز خود وارد محدوده طرح های ترافیکی و کاهش آلودگی هوا تهران شدند، تا یک ماه فرصت دارند که جریمه طرح ترافیکی خود را پرداخت کنند.
  2. صاحبان خودرویی که برای بار اول در سال 1397 اقدام به دریافت طرح ترافیک از سوی سایت تهران من کرده اند، نیاز نیست مجدداً اقدام به ثبت نام کنند.
  3. اشخاصی که در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا زندگی می‌کنند، مشمول یک سری تخفیف هایی هستند که برای دریافت این تخفیفات باید به دفاتر خدمات الکترونیک بروند و مدارک مربوط به سکونت در این محدوده را ثبت کنند.
  4. همان گونه که قبلاً هم بیان کردیم در صورت ثبت نام خودرو در سایت تهران من، با پلاک تهران 20 روز و با پلاک شهرستان 15 روز به صورت رایگان در یک فصل از سال می‌توان از محدوده های طرح ترافیک استفاده کرد و نکته مهم وجود این سهمیه تنها در یک فصل از سال بوده و انتقال آن به فصل دیگر امکان پذیر نیست.
  5. در طرح کنترل آلودگی هوا، ملاک زوج یا فرد بودن؛ آخر پلاک خودرو است.
  6. به دلیل لزوم دریافت مجوز ورود جهت وارد شدن به مناطق طرح ترافیکی تهران، عدم دریافت این مجوز با جریمه همراه خواهد بود.
  7. منطقه طرح کنترل آلودگی هوا یا همان طرح زوج و فرد از شمال به بزرگراه همت، از جنوب به بزرگراه بعثت، از غرب به بزرگراه چمران و بزرگراه نواب و از شرق به بزرگراه امام علی را شامل می‌شود.
  8.  شرایط ثبت نام در تهران من

افرادی که در شهر تهران ساکن هستند و از خودرو شخصی برخوردارند، برای این که بتوانند وارد مناطق تعیین شده طرح ترافیک و طرح زوج و فرد شوند؛ ابتدا باید وارد سایت تهران من شوند و مراحل ثبت نام را طی کنند.

بعد از این مرحله حساب خود را از لحاظ مالی به اندازه کافی پر کنند تا مبلغ قابل پرداخت برای مجوز ورود از شماره حساب بانکی ثبت شده در سایت تهران من، کسر شود.

این امر در مورد صاحبان خودرو پلاک شهرستان که قصد ورود به شهر تهران و منطقه طرح ترافیک را دارند، نیز صدق می‌کند.

اگر پرداخت عوارض عقب افتاده باشد، از طریق پیامک هشداری به دارندگان خودرو به مدت یک ماه فرصت برای تسویه حساب داده می‌شود. ثبت نام در سایت تهران من و این پیامک هشدار هیچ گونه هزینه برای افراد ندارد و کاملا رایگان

است.

در آخر؛ شهر تهران به علت جمعیت زیاد ساکن در خود شهر و ورود افراد زیادی در طول روز از اطراف برای کار و هر گونه فعالیتی، تبدیل به یک کلان شهر بزرگ شده است که با معضلات عظیمی نظیر ترافیک و آلودگی هوا درگیر می‌باشد.

همچنین مسئولان این شهر به منظور رفع دو مشکل عظیم ترافیک و آلودگی هوا موجود در تهران، از طرح ترافیک و طرح زوج و فرد کمک گرفته اند و کاهش این مشکلات علیرغم تدابیر در نظر گرفته شده، نیازمند همکاری مردم خواهد بود.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقالات سایت شهرهای جدید هستیم.

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله همه چیز درباره طرح ترافیک تهران و ساعات آن چه امتیازی می دهید

۵.۰
۱ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۱

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت