راهنمایی و نکاتی برای خرید لپ تاپ

امروزه لپ تاپ ها و تلفن های همراه به یکی از اجزای جدانشدنی از ما تبدیل شده است که هر کدام نقش متفاوتی را در زندگی ما ایجاد می کنند. لپ تاپ بهترین ابزار برای انجام کارهای مختلف و بازی است که به خاطر جمع و جور بودن آن محبوبیت بیشتری در بین تمامی اقشار جامعه مخصوصا نوجوانان و جوانان دارد چون همیشه و همه جا از خانه گرفته تا سرکلاس، کار و در مسافرت آن را با خود حمل می کنند. حال سوال مهمی که اینجا مطرح می شود این است که چه نوع لپ تاپی برای ما مناسب است؟

در این مقاله قصد داریم نگاهی به شیوه صحیح و اصولی انتخاب و خرید لپ تاپ داشته باشیم که در ادامه فاکتورهای مهم برای خرید لپ تاپ را بیان می کنیم.

راهنمای خرید لپ تاپ

بودجه و نیاز خود را برای خرید لپ تاپ مشخص کنید

مهمترین فاکتوری که در انتخاب یک لپ تاپ مطرح است میزان پولی است که برای آن کنار گذاشته اید. متاسفانه همیشه برای یک لپ تاپ خوب پولی بیشتر از آنچه که لازم است می پردازیم.

بهتر است قبل از خرید لپ تاپ از خود بپرسید که لپ تاپ را برای چه کاری می خواهید؟ قصد انجام چه کاری با آن را دارید؟ پس در اولین قدم برای خرید لپ تاپ مشخص کنید که چه انتظاری از آن دارید؟ اگر شما لپ تاپ را برای وبگردی یا دیدن فیلم می خواهید احتیاجی به یک لپ تاپ با سخت افزار گران قیمت و برندهای گران قیمت ندارید. اگر می خواهید با لپ تاپتان بازی کنید باید سراغ لپ تاپ هایی که مناسب گیمرها است بروید. برای هر کدام از این کارکردها، لپ تاپ های مختلفی وجود دارد پس در مرحله اول بودجه و نیاز خود را مشخص کنید.

بودجه برای خرید لپ تاپ

وزن لپ تاپ را در نظر بگیرید

بعد از اینکه نیاز خود را از لپ تاپ مشخص کردید حال باید به نوع طراحی، وزن و ضخامت لپ تاپ هم توجه داشته باشید. آیا لپ تاپی که می خواهید بخرید قرار است همیشه روی میز قرار بگیرد؟ یا می خواهید آن را بین محل کار و خانه تان جابجا کنید؟ با توجه به این موارد و موارد دیگر وزن لپ تاپ اهمیت بالایی پیدا می کند که باید به دنبال لپ تاپ هایی باشید که وزن و ضخامت کمی دارند.

وزن لپ تاپ

پردازنده ها و کارت گرافیک را فراموش نکنید

 پردازنده ها (cpu) را قلب لپ تاپ و کامپیوتر می گویند که با توجه به cpu کارایی هر لپ تاپ مشخص می شود. معمولا cpu ها توسط دو شرکت اینتل و AMD ساخته می شوند و در لپ تاپ ها استفاده می شوند که cpu هایی که توسط شرکت اینتل ساخته می شوند قیمت بیشتری دارند به همین علت لپ تاپ هایی که از این پردازنده ها استفاده می کنند قیمت بالاتری دارند.

توجه داشته باشید که cpu تنها عامل تاثیرگذار در بازدهی لپ تاپ نیست بلکه ترکیب آن با کارت گرافیک، RAM و فضای هارد دیسک نتیجه عملکرد لپ تاپ را مشخص می کند.

کارت گرافیک علاوه بر دو شرکت اینتل و AMD، شرکت NVIDIA نیز کارت گرافیک تولید می کند که در لپ تاپ ها هم از کارت های گرافیکی این شرکت هم استفاده می شود. اگر قدرت پردازشی کارت گرافیکی برای شما مهم نیست و قصد انجام کارهای گرافیکی سنگین را ندارید از کارت های گرافیکی حرفه ای NVIDIA استفاده نکنید.

پردازنده و کارت گرافیک

به RAM، هارد دیسک و فضای ذخیره سازی توجه کنید

حافظه رم (RAM) فضایی است که اطلاعات را برای ارسال به پردازنده جهت پردازش ذخیره می کند. اکثر لپ تاپ های میان رده ای موجود در بازار از RAM های 4 و 8 گیگابایتی استفاده می کنند که برای کارهای روزانه و نیمه حرفه ای مناسب هستند. اگر قرار نیست با لپ تاپ کارهایی همزمان انجام بدهید این نوع لپ تاپ ها برای شما مناسب هستند. اما در لپ تاپ های تخصصی تر میزان RAM های استفاده شده 12 و 16 گیگابایتی هستند.

هارد دیسک لپ تاپ ها از 128 گیگابایت تا 2 ترابایت درنظر گرفته می شوند. 2 مدل هارد دیسک معمولا در لپ تاپ ها مورد استفاده قرار می گیرد. مدل هارد دیسک HDD نسل قدیمی هاردها می باشند که در اکثر لپ تاپ ها امروزه استفاده می شود و نسل دیگر هاردها که هارد SSD هستند که سرعت بالاتری دارند. اگر شما به فضایی بیشتر از 2 ترابایت احتیاج دارید می توانید از هارد اکسترنال استفاده کنید که فضای آن بین 1 تا 8 ترابایت در نظر گرفته شده است و توسط شرکت های مختلفی به بازار عرضه شده است.

هارددیسک اکسترنال

به پورت ها و درایو نوری دقت کنید

در خرید لپ تاپ پورت ها و درایو نوری از قسمت هایی هستند که باید به آن دقت کنید. به طور کلی بر روی لپ تاپ از پورت های USB نسل دوم و سوم، ورودی کابل LAN برای اتصال با سیم به اینترنت، پورت HDMI یا Mini HDMI، کارتخوان SD و جک 3.5 میلیمتری هدفون استفاده می شود. در لپ تاپ های قدیمی هم از خروجی تصویر VGA استفاده می شد. درایو نوری DVD-RW هم بر روی همه لپ تاپ ها قرار دارد که در برخی از لپ تاپ ها با توجه به کم کردن ضخامت لپ تاپ درایو نوری DVD-RW حذف شده است. اگر لپ تاپی که قصد خرید آن را دارید فاقد DVD-RW است و این موضوع برای شما خیلی اهمیت دارد از فروشنده تقاضای DVD-RW اکسترنال بکنید.

پورت لپ تاپ

باتری لپ تاپ و میزان شارژدهی لپ تاپ را بررسی کنید

میزان شارژدهی یک لپ تاپ یکی از موارد مهم در انتخاب یک لپ تاپ و خرید آن محسوب می شود. بسته به نوع صفحه نمایش لپ تاپ، میزان روشنایی، سیستم پردازشی و نوع مصرف شما ممکن است میزان شارژدهی باتری متفاوت باشد. مصرف باتری لپ تاپ بسته به مصرف شما از لپ تاپ دارد. اکثر لپ تاپ های موجود در بازار از باتری های لیتیوم یون و لیتیوم پلیمر استفاده می کنند.

شارژر لپ تاپ

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله راهنمایی و نکاتی برای خرید لپ تاپ چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت