همه چیز در مورد ویلا و انواع سبک آن

ویلا به انگلیسی و فرانسوی به ساختمانی گفته می شود که از چهار طرف به بیرون نما دارد و معمولا در اطراف شهرها و ییلاق ها ساخته می شود، البته در بعضی از کشورها قوانینی وجود دارد که به شهروندان این امکان را می دهد تا در داخل شهر نیز خانه های ویلایی بسازند. در شهرها به دلیل تجمع ساخت و سازها و در هم تنیده شدن ساختمان های مسکونی امکان ساخت و ایجاد ساختمان های ویلایی کمتر شده است. در برخی موارد به خانه های حیاط دار در شهرها نیز ویلا گفته می شود ولی به صورت کلی ویلا به خانه هایی می‌گویند که از چهار طرف به بیرون نما دارند. در این مقاله از سایت شهرهای جدید قصد داریم همه چیز در مورد ویلا و انواع آن را به شما معرفی کنیم.

تاریخچه ویلا:

تاریخچه-ویلا

ویلاها مکان هایی بودند که ابتدا در معماری غربی به وجود آمدند و وارد معماری جهان شدند. ویلا در ابتدا در شبه جزیره ایتالیا در دوره باستان پدیدار شد و سپس در دوره رنسانس به اوج شکوفایی خود رسید، ویلا ها در ابتدا به عنوان خانه هایی بیرون از شهر و در دل طبیعت و زاده تخیل افراد ثروتمند بوده‌اند، اما با گذر زمان ساختار ویلاها دست خوش تغییر و تحول شده و حتی مکان های آن ها از دل طبیعت و جاهای بکر به حومه شهر ها و باغ ها انتقال یافت، اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی در برخی موارد حتی ویلا ها به داخل شهر ها نیز منتقل شدند.

هرچند با گذر زمان تغییراتی در ویلاها ایجاد شده اما اصول اولیه که آن ها را به مکانی خاص و متفاوت نسبت به دیگر سکونت گاه ها تبدیل می کرد حفظ شده است. از این رو بعد از دوران رنسانس ویلاها فراتر از یک معماری با زمینه ایتالیایی ظاهر می شوند و به علت کیفیت های خاص خود به گونه های مختلفی در سراسر معماری اروپا و جهان انتقال می یابند.

تفاوت ویلا با خانه:

تفاوت-ویلا-با-خانه

ویلاها شبیه به خانه ها هست با این تفاوت که دارای یک سری ویژگی های منحصر به فرد می باشند که آن ها را از خانه ها متفاوت می کند. این ویژگی ها عبارت اند از: بزرگ بودن متراژ زمین، وجود استخر، نماهای لوکس، وجود طبیعت و گل گیاه و حیاط بزرگ داشتن است که سبب تفاوت ویلا از خانه شده است. این ویژگی ها سبب شده است که ویلا ها به مکان هایی برای استراحت و دوری از روزمرگی و شلوغی شهرها تبدیل شود.

معرفی انواع ویلا ها:

معرفی-انواع-ویلا-ها

انواع ویلاها با توجه به سلایق افراد با سبک های مختلفی طراحی و ساخته می شوند اما به صورت کلی می توان ویلا ها را به دو دسته کلاسیک و مدرن تقسیم بندی نمود که در ادامه به معرفی این سبک ها می پردازیم.

ویلا ها به سبک مدرن:

این نوع ویلا برای اشخاصی که قصد دارند از محیط شهر خارج شوند و در مکان های بکر در خانه هایی مدرن و لوکس زندگی کنند بسیار مناسب است، که ساخت آن ها بر اساس طراحی مدرن و به روز صورت می پذیرد و به روزترین متد های طراحی مدرن در ساخت و ساز این خانه دیده می شود.

در این ساختمان ها شما اثری از مکان، زمان و اعتقادات شخصی مشاهده نخواهید کرد بلکه آن چه در این ویلا به چشم خواهد آمد توازن، تناسب، ترکیب رنگ های زیبا، تعادل است. در این گونه خانه ها چشم به راحتی می تواند مدرن بودن طراحی را درک کند، در این گونه ویلا ها المانی در جهت به رخ کشیدن وجود ندارد و چیز پیچیده ای یافت نمی شود.

سه متریالی که در ساخت و طراحی ویلا های مدرن به کار گرفته می شود، سنگ ، شیشه و چوب است که زیبایی خاصی را به ویلا می بخشند.

بیشتر بدانیم:

 راهنمای خرید ویلا در اطراف تهران

راهنمای خرید ویلا

 

خصوصیات ویلا هایی که به سبک مدرن هستند:

خصوصیات-ویلا-هایی-که-به-سبک-مدرن-هستند.

همان گونه که در قسمت های بالا به این موضوع اشاره نمودیم ویلاهای مدرن یکی از انواع سبک های ویلا سازی هستند که ویژگی های منحصر به فردی را دارند، که در این قسمت از مقاله قصد داریم چند مورد از این ویژگی ها را بیان کنیم.

  • ویژگی اصلی که می توان برای سبک مدرن بیان نمود ساده تر بودن عناصر و جزئیات و حذف تزئینات است، به گونه ای که همه چیز به راحتی و قابل درک است.
  • متریال های مورد استفاده در طراحی مدرن سنگ، چوب و شیشه می باشد.
  • در طراحی ویلاهای مدرن نور دارای اهمیت بسیاری است، از این رو در هنگام‌ طراحی این گونه مکان ها باید تابش نور خورشید مورد بررسی قرار بگیرد.‌ اگر در طراحی قسمت های مختلف ویلا به سبک مدرن برای یک قسمت نور در نظر نگیرید سبب می شود که آن قسمت کسل کننده باشد، از این رو در طراحی ویلاهای مدرن سعی می شود که از نورپردازی به خصوص نور طبیعی بهره گرفته شود.
  • در سبک مدرن بیشتر از اشکال مکعبی و گوشه دار بهره گرفته می شود به طور مثال یکی از مشخصه های سبک مدرن وجود پنجره های بزرگ به صورت مکعبی شکل در ساختمان است.
  • ویلاهای مدرن نسبت به ویلاهای کلاسیک اقتصادی تر هستند زیرا هزینه های کمتری را باید برای تعمیر و نگهداری آن ها انجام بدهید.
  • این گونه ویلا ها به نحوی طراحی می شوند که انرژی کمتری را در حین ساخت مصرف کنند و همچنین تأثیر به مراتب کمتری را بر روی محیط زیست بگذارند.
  • ایجاد تغییرات در دکوراسیون و چیدمان یک ویلای مدرن بسیار راحت است، به گونه ای که شما می توانید به راحتی و آسانی جاهای مبل و یا میز و تلویزیون را تغییر بدهید بدون آن که مجبور باشید هزینه ای اضافی انجام بدهید.

معرفی ویلای کلاسیک:

معرفی-ویلای-کلاسیک

یکی‌ دیگر از انواع سبک های ویلا، ویلای کلاسیک است، این نوع ویلا ها برای اشخاصی که قصد دارند در یک محیط قدیمی و سنتی زندگی کنند بسیار مناسب است. آغاز این نوع سبک از دوره رنسانس در رم است و از ویژگی های بارزی که می توان برای این نوع سبک بیان نمود وجود طاق ها و قوس ها، سر ستون، ستون های بلند و مجسمه های سنتی است.

بیان خصوصیات ویلاهایی که به سبک کلاسیک هستند:

بیان-خصوصیات-ویلاهایی-که-به-سبک-کلاسیک-هستند.

  • نور پردازی در طراحی نمای ویلای کلاسیک دارای اهمیت است و در ایجاد جلوه در ساختمان نقش بسیاری دارد علاوه بر این از نورپردازی های طبیعی و مصنوعی نیز برای طراحی داخلی بهره گرفته می شود.
  • در طراحی ویلاهای کلاسیک همه چیز در تقارن و نظم‌ است و شما می توانید تعادل را در همه قسمت های یک ویلا به سبک کلاسیک مشاهده کنید.
  • در طراحی نماها به سبک کلاسیک از زاویه های تیز پرهیز می شود و سعی بر این است که تا حد امکان از خطوط منحنی استفاده شود زیرا حس آرامش در این نوع نماها بیشتر است.
  • در طراحی ویلاهای کلاسیک بر خلاف ویلاهای مدرن از رنگ های خنثی بیشتر استفاده می شود که این نوع رنگ ها از لحاظ روانشناسی حس رسمیت، قابل اعتماد بودن می دهد. به طور مثال از رنگ هایی همچون مشکی، شیری، برنزی، طلایی در این نوع سبک بهره گرفته می شود.
  • سبک کلاسیک به دلیل استفاده از متریال هایی همچون سنگ و وسایل تزئیناتی جز سبک های گران به حساب می آید.

در هنگام انتخاب ویلا حتما به موارد و ویژگی هایی که برای شما مهم است توجه کنید و ویلاهایی را که متناسب با سلیقه شما هستند انتخاب نمایید. حتما توجه کنید که شما کدام یک از انواع سبک های ویلا سازی (کلاسیک یا مدرن) را می پسندید، زیرا انتخاب نادرست سبک ویلا می تواند سبب شود به جای این که شما احساس آرامش کنید، بیشتر خسته و عصبی بشوید.

از این رو شناخت انواع سبک ویلاها بسیار مهم است تا متوجه شوید که کدام مطابق با سلیقه شما است.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله همه چیز در مورد ویلا و انواع سبک آن چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت