بدنسازی و معرفی انواع رشته بدنسازی

بدنسازی یکی از جذاب‌ترین رشته‌ های ورزشی در جهان است که طرفداران زیادی دارد و جوانان، مردان و زنان بسیاری با فعالیت در این رشته قصد دارند که به تناسب اندام رسیده و بدنی خوش فرم و ورزیده داشته باشند ولی بهتر است که به شما بگویم زیبایی و تناسب اندام نتیجه انجام تمرینات مستمر و حساب شده است، البته بهتر است در انتخاب یک باشگاه مناسب و یک رشته مناسب برای رسیدن به تناسب اندام  دقت فراوان کنید زیرا این موارد در موفقیت شما نقش بسیار ویژه ای دارند.

از این رو در این مقاله سعی می کنیم اطلاعات مفیدی را در زمینه بدنسازی، ویژگی های یک باشگاه مناسب برای انجام تمرینات و انواع رشته های بدنسازی در اختیار شما قرار بدهیم تا بتوانیم شما را بیشتر و بهتر با این رشته پرطرفدار آشنا سازیم.

همچنین شما می توانید آگهی های باشگاه های بدنسازی را در شهرهای جدید بیابید.

معرفی ورزش بدنسازی:

قبل از پرداخت به هر موضوعی لازم است که به شما بگویم هیچ راه میانبر و عجیبی برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد مگر این که برخی از متد ها و تمرینات ورزشی بهتر و هوشمندانه تر انجام بشود، البته برای رسیدن به موفقیت لازم است که ابتدا اهداف خود را مشخص نموده و یک برنامه مناسب برای خود تعیین کنید، در این صورت می‌توانید بدون هیچ گونه استرس و عجله‌ای به تمرینات خود بپردازید.

حال نوبت به معرفی ورزش بدنسازی می رسد، این رشته ورزشی در انواع مختلفی وجود دارد، و لزوما این گونه نیست که بگوییم این ورزش حتما سبب افزایش حجم و سایز عضله می شود و در واقع می توان گفت که این هدف شما و برنامه ریزی شما است که تعیین می کند از انجام این ورزش می خواهید به چه چیزی دست پیدا کنید، ولی به خاطر بسپارید که حتی اگر شما قصد حجیم و بزرگ نمودن عضلات را نداشته باشید با انجام این نوع تمرینات می توانید قدرت، استقامت و کارایی بدن خود را افزایش بدهید.

به طور مثال بعضی از بازیکنان فوتبال و یا والیبال را می بینید که از ورزش بدنسازی نیز بهره می گیرند ولی عضلات خیلی حجیم ندارند، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه؟ یا اصلا چرا از این ورزش استفاده می کنند؟ در این جا بهتر است به شما یاد آور شویم همان گونه که گفتیم هدف ورزشکار است که مشخص می کند او از این ورزش به چه قصدی بهره می گیرد و در پاسخ به سوال دوم آن ها از این رشته برای افزایش کارایی و استقامت بدن خود استفاده می کنند و نه برای افزایش زیاد حجم عضلات خود.

علاوه بر این عموم مردم نیز می توانند از این رشته نیز استفاده کنند زیرا این رشته با رشد ماهیچه ها و استحکام بخشیدن به آن ها می تواند به آن ها در میان سالی کمک فراوانی بکند. ولی به خاطر داشته باشید این رشته هم همانند رشته های ورزشی دیگر اگر به درستی انجام بشود می تواند در حفظ سلامتی شما بسیار موثر باشد در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی را به همراه بیاورد.

بیان تفاوت بین فیتنس و بدنسازی:

بین این دو ورزش تفاوت هایی وجود دارد و می توان گفت که یکی از اصلی ترین تفاوت این موضوع هست که در فیتنس شما نیازی به زدن وزنه های سنگین ندارید این در حالی است که در رشته بدن سازی اصولا با کشیدن و هل دادن وزنه های سنگین رو به رو هستید، می توان گفت که با وزنه زدن ماهیچه ها زودتر رشد می کند و بر اساس یک قانون کلی و عمومی که وجود دارد و می گوید یک راه نسبتا آسان و سریع برای رسیدن به حجم عظیمی از توده های عضلانی زدن وزنه است.

بدنسازان بیشتر علاقه دارند از طریق انجام ورزش های مناسب عضلات بدن آن ها برجسته تر و حجیم تر دیده شود این در صورتی است که فیتنس کاملا مخالف این جهت است، این را نیز می توان به عنوان یکی دیگر از تفاوت های این دو رشته ورزشی به شمار آورد.

ورزش بدنسازی در بانوان:

برخی از افراد تصور می کنند که ورزش بدنسازی مخصوص آقایان است زیرا در آن به پروش اندام و حجیم کردن عضلات بیشتر پرداخته می شود ولی همان گونه که در قبل نیز به این موضوع اشاره نمودیم بسیاری از افراد نیز هستند که برای افزایش مقاومت بدنی خود به سراغ این ورزش می روند، از این رو می توان گفت که در بدنسازی بانوان نیز مسابقات فیگور و تناسب اندام از اهمیت بیشتری نسبت به مسابقات پروش اندام برخوردار است.

از این رو خانم ها بیشتر برای رسیدن به تناسب اندام و زیبایی و نه عضله سازی در این رشته ورزشی شرکت می کنند.

 معایب و ضررهای رشته بدنسازی:

این رشته در کنار تمام مزایا و کمک هایی که می تواند به بدن شما بکند اگر به درستی و بر اساس یک برنامه درست انجام نشود می تواند ضرر هایی را نیز به دنبال داشته باشد.

یکی از باور های غلطی که می توان گفت در این ورزش وجود دارد زیاده روی است، این نوع زیاده روی هم می تواند در هنگام انجام تمرینات اتفاق بیافتد و هم در مصرف پروتئین ها و مکمل ها، به گونه ای که مصرف بیش از حد و افراطی پروتئین می تواند اثرات منفی و مخربی بر روی ارگان های بدن شما داشته باشد.

همچنین انجام تمرین های زیاد و خارج از برنامه با وزنه می تواند به جای عضله سازی به عضلات شما آسیب بزند و علاوه بر آن اگر در هنگام کار با وزنه کنترل کافی بر روی بدنتان نداشته باشید امکان ساییدگی و یا پارگی عضلات شما وجود دارد.

ویژگی های یک باشگاه بدنسازی مناسب:

حال که به خوبی با این رشته آشنا شدید و قصد دارید وارد این رشته شده و شروع به تمرین کنید نیاز است که یک باشگاه مناسب برای انجام تمرینات خود انتخاب کنید، در این قسمت قصد داریم شما را با چند ویژگی یک باشگاه مناسب بدنسازی آشنا کنیم پس در ادامه نیز با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیای باشگاه:

برای انتخاب یک باشگاه مناسب حتما به موقعیت آن توجه بسیاری داشته باشید و باشگاهی را انتخاب کنید که نزدیک به محل کار و زندگی شما و یا حداقل در مسیر رفت و آمد به کارتان باشد، زیرا هرچه باشگاه از محل زندگی شما دور تر و یا مسیر رفت و آمد به آن شلوغ و پر ترافیک باشد امکان این که شما از رفتن به تمرینات خود منصرف شوید و یا دیر به جلسات تمرین برسید زیاد است. همچنین در این رشته از آن جایی که شما با وزنه های سنگین سر و کار دارید و خسته می شود انتخاب یک باشگاه نزدیک به محل زندگی شما می تواند یک انتخاب مناسب باشد.

 ساعات کاری باشگاه:

شما در انتخاب یک باشگاه حتما به برنامه ساعات کاری و روز های تعطیل آن توجه کنید و سعی کنید باشگاهی را انتخاب کنید که ساعات کاری طولانی‌تری داشته باشند تا شما نیز بتوانید برنامه های تمرینی خود را در برنامه های روزانه خود بگنجانید.

 امکانات:

یک باشگاه بدنسازی و فیتنس باید تجهیزات، امکانات و وسایل ورزشی مناسب و تمیزی را داشته باشد، علاوه بر این شما باید به تعداد وزنه ها، تجهیزات هوازی، ماشین ها و ..‌ توجه بسیاری کنید زیرا هرچه تعداد این وسایل زیادتر و متنوع تر باشد شما تمرین بهتر و بهینه تری را خواهید داشت.

 محیط باشگاه:

محیط باشگاه نیز باید بسیار مناسب و آرامش بخش باشد، علاوه بر این ها دارای تهویه مناسب بوده و فضای کافی نیز برای انجام تمرینات داشته باشد، زیرا هرچه محیط باشگاه مناسب تر و راحت تر باشد سبب می شود که شما آرامش بیشتری داشته باشید که این افزایش کیفیت تمرینات را به دنبال دارد.

بنابر این برای این که بتوانید در این رشته ورزشی به موفقیت برسید انتخاب یک باشگاه بدنسازی مناسب را فراموش نکنید.

معرفی انواع رشته های بدن سازی:

رشته های بدنسازی در ظاهر بسیار شبیه به یکدیگر هستند ولی به خاطر داشته باشید که هر کدام از آن ها تمرینات و رژیم های مخصوص به خود را دارند و زمان رسیدن به آمادگی در هر رشته متفاوت است از این رو هر شخص برای این که موفق‌تر باشد باید در رشته های متناسب با تیپ بدنی خود شرکت کند. در ادامه به معرفی انواع این رشته می پردازیم تا شما نیز بتوانید با آن ها آشنا شوید.

بادی کلاسیک:

این رشته بر اساس قد و وزن صورت می گیرد یعنی در رشته بادی کلاسیک علاوه بر توجه به قد به وزن نیز توجه می شود، برای روشن تر شدن این موضوع به این مثال توجه کنید؛ در دسته قدی 180  cmوزن افراد باید چیزی حدود 86 کیلو گرم باشد.

در این رشته معیار داوران برای دادن امتیاز عضلات کشیده و حرکات عمیق است، توجه کنید در  این رشته عضلات نباید خیلی گرد و عمیق باشند و گرنه در زمان رقابت اشخاصی که عضلات خیلی گرد و حجیم داشته باشند به صورت خودکار مغلوب افرادی می شوند که دارای عضلات کشیده‌‌تر هستند، از این رو می توان گفت در این رشته افرادی که دارای تیپ بدنی اکتومورف و مزومورف هستند موفق تر عمل خواهند کرد.

بادی بیلدینگ:

در این رشته وزن مهم است و توجهی به قد نمی شود به طور مثال در این رشته یک فرد با قد 170 می تواند در کنار یک فرد با قد 180 قرار بگیرد و مسلما در این رشته از بدنسازی هرچه فرد قد کوتاه تری داشته باشد موفق تر است ولی به معنای این نیست که افراد قد بلند نمی توانند در این رشته موفق شوند، بودند افراد قد بلندی مانند رونی کلمن که توانستند در این رشته موفق شوند.

در این رشته معیار داوران برای دادن امتیاز عضلات حجیم، گرد حرکات عضلانی خوب و بالانس بدن است، در این رشته مواردی مانند عضلات حجیم‌ و گرد، حرکات و بالانس و توازن بسیار مهم است، یک ورزشکار برای این که بتواند در این رشته به موفقیت برسد باید موارد بالا داشته باشد.

این رشته برای افرادی که دارای تیپ بدنی آندومورف هستند بسیار مناسب است ولی  به معنای این نیست که افرادی با تیپ بدنی اکتومورف و مزومورف نمی توانند در این رشته موفق شوند.

پاورلیفتینگ:

تمرکز این رشته بر روی کار با وزنه های سنگین و زدن رکورد وزنه ها است که به عنوان یک رشته تخصصی شناخته شده است و هرکسی به دنبال این رشته نمی رود، همچنین برخی از افرادی که در این رشته به تمرین می پردازند حتی ممکن است بدن عضلانی نداشته و از حجم چربی زیادی نیز برخودار باشند.

پاورلیفتینگ یک ورزشی قدرتی هست و اصول این ورزش بسیار ساده و توجه این ورزش بر روی میزان قدرتمندی است، به طور مثال افرادی که در این رشته به فعالیت مشغول هستند و به رقابت می پردازند برای مسابقات بر روی سکو رفته و سعی می کنند سنگین ترین وزنه را بلند کنند و باید بتوانند این کار را تکرار نمایند، لازمه رسیدن به موفقیت در این رشته یک بدنسازی هدفمند و حرفه ای است.

همچنین می توان گفت که رشته پاورلیفتینگ شباهت بسیار زیادی به رشته وزنه برداری دارد و علاوه بر این اصول این رشته بسیار ساده است.

کراس فیت:

کراس فیت ترکیبی از تمرین مقاومت، پلایومتریک انفجاری، تمرین سرعت، وزنه برداری به سبک قدرتی و المپیک، کتل بلز، تمرین وزن بدن، ژیمناستیک و تمرین های استقامتی است.

یک شخص کراس فیت با انجام این تمرین ها اجزای اصلی تناسب اندام را هدف قرار می دهد. در این رشته از بدنسازی شما به 3 تا 5 روز کار در هفته نیاز دارید و ورزش ها شدید و کوتاه هستند و 5 تا 15 دقیقه بیشتر طول نمی کشد.

می توان‌ گفت این ورزش از انواع ورزش های انفجاری است که به شکل مداری انجام می شود و استراحت بین آن ها بسیار کوتاه است .

تمرینات عمده ای که در این رشته انجام می شود برای سرتا سر بدن است و شامل فشردن، کشیدن، دویدن و ... است.

اگر شما به ورزش بدنسازی علاقه‌مند هستید و قصد وارد شدن به این رشته را دارید باید توجه کنید که بر اساس چه هدفی می خواهید وارد این رشته شوید به طور مثال می خواهید به تناسب اندام برسید و یا حجم زیادی از عضلات را برای خود درست کنید.

همچنین با توجه به تیپ بدنی و علاقه خود یکی از انواع رشته های این ورزش را انتخاب کنید. علاوه بر این انتخاب یک باشگاه مناسب و مجهز نیز مهم است و به شما در رسیدن به هدفتان کمک بسیاری می کند پس از این مورد نیز غافل نشوید.

امید است که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله بدنسازی و معرفی انواع رشته بدنسازی چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت