رستوران های فرنگی در ایران

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که برای قرار دوستانه یا کاری خود یک رستوران شیک و مدرن ایتالیایی یا یک رستوران چینی را با غذاهای خاص ترجیح دهید. رستوران های فرنگی امروزه در همه کشورها جای پای خود را باز کرده اند و تداعی کننده فرهنگ و سنت های کشورهای مختلف هستند و به میهمانان این امکان را می دهند که چند ساعتی اوقات خود را در فضایی متفاوت و با طعم های متنوع سپری کنند. از جمله رستوران های فرنگی در ایران، رستوران های ایتالیایی، چینی، ژاپنی، تایلندی، لبنانی، روسی و ترک است.

رستوران ایتالیایی

یکی از جذابترین رستوران های فرنگی، رستوران ایتالیایی در اکثر کشورهاست. پیتزا و پاستای ایتالیایی را مردم خیلی از کشورها تجربه کرده اند. غذاهای ایتالیا در دنیا به خاطر کیفیت برجسته و طعم منحصر به فرد طرفداران زیادی دارد؛ برای سرو غذای ایتالیایی باید ظرف و ظروف متناسب با آن را انتخاب کرد. مثلا سرو پیتزای ایتالیایی در ظروف چینی یا کریستالی چندان مطلوب نخواهد بود. پیتزاها معمولا در ظرف دایره ای شکل چوبی دسته دار سرو می شوند. برای سالادها، پیش غذاهای ایتالیایی، پاستا و استیک هم بهترین انتخاب بشقاب ها و ظروف چوبی و یا چدنی است.

بیشتر بدانید: آشنایی با فست فودها

غذاهای ایتالیایی

طراحی و دکوراسیون رستوران های ایتالیایی از اهمیت زیادی برخوردار است، ایتالیا مهد تمدن و معماری غرب است، وجود المان هایی که نشان دهنده معماری رم باشد یک ویژگی مثبت محسوب می شود. در هر حال نحوه چیدمان میزها و صندلی ها، طراحی پرده ها و سایرالمان ها باید به گونه ای باشد که تداعی کننده حال و هوای ایتالیا و رم باستان باشد.

رستوران ایتالیایی

رستوران چینی

غذاهای چینی بسیار متنوع، پر از عطر و رنگ و سالم هستند. اگر قصدتان این است که یک ناهار و یا شام را در رستوران چینی بگذرانید باید بدانید که سبک و سیاق چینی ها با ایرانی ها کاملا متفاوت است و اگر از تجربه طعم های متفاوت گریزان نیستید رستوران چینی را برای قرار خود انتخاب کنید.

مواد اولیه غذاهای چینی می تواند گوشت گوساله، خوک، اردک، ماهی، رشته فرنگی، نشاسته، پنیر، غذاهای دریایی و سبزیجات مختلف باشد. انواع ترشیجات در کنار غذا از اجزای جدا نشدنی سفره های چینی است. از جمله غذاهای رایج و پر طرفدار چین، لابستر(خرچنگ)، میگو، نودل، انواع ماهی و سوشی است. البته رژیم غذایی مردم شمال چین با جنوب آن کاملا متفاوت است.  

دکوراسیون رستوران های چینی شبیه به معماری آسیای شرقی است؛ در آداب و سنن چین باستان معمولا تشک های کوچک مانند پشتی ها، اطراف میز های کوتاه چیده می شدند و افراد پشت میزهای کوتاه بر روی زمین می نشستند و به این پشتی ها تکیه می دادند. البته امروزه در رستوران ها میز و صندلی های معمولی و تا حدی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد و حتی الامکان سعی می شود سمبل های سرزمین چین در تزئینات به چشم آید. منوی غذا وچیدمان در رستوران های تایلندی و ژاپنی هم تا حد زیادی شبیه به رستوران های چینی و شرق آسیاست البته تنوع و تعداد این رستوران ها نسبت به رستوران های چینی در ایران کمتر است.

رستوران چینی

رستوران هندی

غذاهای پر ادویه و تند کشور هندوستان از دیرباز مورد علاقه ایرانیان بوده و هست. اگر تا به حال به یک رستوران هندی نرفته اید پیشنهاد ما این است که حتما خوردن غذاهای هندی را در برنامه خود بگنجانید. نان های مخصوص هندی که معمولا در تنور رستوران ها پخت می شوند و به صورت گرم و تازه سرو می شوند، طرفداران بسیاری دارند. از جمله این نان ها، پراتا پنجابی و سبزی پراتا است. هرچند اغلب هندی ها به گیاهخواری شهرت دارند ولی در رستوران های هندی تهران، غذاهای گوشتی و غذاهای دریایی لذیذ و باب میل ایرانیان نیز سرو می شود که در طعم و رنگ با غذاهای اصیل هندوستان تفاوتی ندارند. از جمله این غذاها، کباب کشمیری، چیکن گوا با ادویه کاری، ماهی و میگو ماسالا و شاهی قورمه است. از غذاهای ایرانی باب دل ایرانیان می توان به سمبوسه پنجابی، سبزی ماسالا، برنج کاری و رایته اشاره کرد.

غذای هندی

یکی از به نام ترین رستوران های هندی در تهران، رستوران مهاراجه با نزدیک به 60 سال سابقه است. دکوراسیون و المان های این رستوران و نحوه پوشش کارکنان آن دقیقا به گونه ای است که فرهنگ غنی هندوستان را تصویر سازی می کند. وجود مجسمه های فیل و بودا در قسمت ورودی رستوران، موسیقی هندی، عکس های بازیگران بالیوود بر دیوارهای سالن رستوران و پوشش و ظاهر تمام کارکنان طوری طراحی شده که شما احساس می کنید برای چند ساعت هم که شده به کشور پهناور هندوستان سفر کرده اید. رستوران های تاج محل، چینگاری و تندور هم از دیگر رستوران های برجسته در تهران هستند.

رستوران های هندی

رستوران لبنانی

رستوران های لبنانی یا به طور کلی رستوران های عربی که تعداد آن ها در ایران کم هم نیست از رستوران های پر مشتری فرنگی هستند. چای و قلیان عربی و انواع دسرهای منحصر به سفره های عربی، شاید مهم ترین دلیل برای جذب افراد به این رستوران ها باشد. از لذیذترین غذاهای لبنانی، شاورما، حمص یا هوموص، کوفته لبنانی، بابا قانوش، فلافل لبنانی و سالاد تبوله است.

اگر به رستوران لبنانی رفتید تنها به صرف غذا بسنده نکنید؛ دسرها و پیش غذاهای لبنانی و چای و قلیان عربی (البته اگر اهل قلیان باشید) را از دست ندهید. کنوفه یا کنافه از خوشمزه ترین دسرهای لبنانی است که البته دسر مشترک لبنان و ترکیه محسوب می شود. باقلوا هم دیگر دسر مشترک بین ترکیه و کشورهای عربی است که خمیر آن از پسته و بادام پر می شود و در شیره غوطه ور می شود. شیر برنج معروف خودمان هم در اصل یک دسر لبنانی لذیذ است.

رستوران لبنانی

در رستوران های عربی گل و گیاهان زینتی نقش مهمی دارند، به طور کلی نحوه سرو غذا و دکوراسیون و المان های موجود در رستوران های عربی واقع در تهران، حال و هوای یک رستوران سنتی در قلب بیروت یا مغرب را دارند البته به این ها موسیقی عربی هم اضافه کنید. از رستوران های مطرح لبنانی در تهران می توان رستوران باب البحر، هرمز، مغرب، الحریرا ومدائن را نام برد. البته رستوران های عربی مجرب زیادی در تهران هستند که اسم آنها ذکر نشده.

رستوران ترکی

ترکیه کشور همسایه از دیرباز فرهنگ و آداب و سنن نزدیک به ایران داشته و دارد. ذائقه غذاهای ترک تا حد زیادی به سبک و سیاق غذاهای ایرانی نزدیک است؛ برای همین هم رستوران های ترکی همیشه از رستوران های پر رونق در ایران هستند. کباب ترکی (دنر کباب) در خیلی از رستوران های ایرانی عرضه می شود و در واقع به یک غذای مشترک بین ایرانیان و ترک ها تبدیل شده.

مردم ترکیه هم مانند ایرانی ها به غذاهای گوشتی تمایل بیشتری نشان می دهند؛ از لذیذ ترین غذاهای ترکی که ایرانی ها هم از آنها استقبال کرده اند انواع پیده، لاح معجون، بورک اسفناج، اسکندر کباب و آدانا کباب، کوفته، مانتی و دلمه است.

دسر های ترکیه هم مثل غذاهایش خوشمزه است؛ از دسر های معروف ترکی، باقلوا، محلبی کادایف، کنوفه (دسر مشترک با لبنانی ها) و انواع دندورما است. اگر قصد یک دور همی در یک رستوران فرنگی را دارید، حتما رستوران ترکی را انتخاب کنید چون در رستوران های ترکی برای ذائقه های مختلف ایرانی غذای مناسبی دارند که شاید در رستوران های هندی یا چینی اینگونه نباشد.

از جمله رستوران های شناخته شده  ترکی در تهران، رستوران ova (اووا) که فضای آن کاملا شبیه به رستورانی در خیابان استقلال استانبول با همین نام است؛ رستوران سارای که پذیرایی در آن با سینی چای قند پهلو و در استکان های باریک ترکی، دقیقا شما را به حال و هوای کوچه پس کوچه های شهر تاریخی استانبول خواهد برد، رستوران کاساب که از رستوران های گران قیمت ترکی محسوب می شود و رستوران های زنجیره ای کوبابا که هم غذاهای ترکی و هم غذاهای عربی در آن سرو می شود؛ در این رستوران علاوه بر ناهار و شام، می توانید صبحانه های ترکی با کیفیت هم سفارش دهید. مواد غذایی پرکاربرد در صبحانه های ترکیه ای سوجوک (نوعی سوسیس با غلظت گوشت وچربی بیشتر)، زیتون، انواع پنیر، خیار و گوجه، قهوه ترک و کلوچه های شیرین و نمکی ترکی است.

رستوران ترکی

رستوران روسی

غذاهای روسی و قفقازی شاید برای بسیاری از ایرانی ها ناآشنا باشد، با وجود کیفیت بالا ولذت منحصر به فرد غذاهای قفقازی تعداد این رستوران ها در ایران بسیار کم است. از برجسته ترین کافه رستوران های روسی در تهران کافه راشا است. این رستوران  طراحی و دکوراسیون داخلی یک رستوران قفقازی را به نمایش می گذارد؛ تابلوهای نقاشی مناظر روسی، مجسمه های نماد روسیه و تزئینات با نقش های زیبا که همگی نشان از سرزمین زیبا و پهناور روسیه است جلب توجه می کند. موسیقی اصیل روسی که در این رستوران همیشه در حال پخش است احتمالا شما را به حال و هوای خیابان های مسکو و سنت پترزبورگ زیبا خواهد برد، حتی اگر قبلا خاطره ای با آن نداشته باشید. از غذاهای محبوب روسی پی بورکی و پا کییفسکی و بیف استراگانوف و سالاد الویه رایج در خیلی از رستوران ها است. سالاد روسی هم که یک پیش غذای بسیار خوشمزه است که در رستوران های زیادی در ایران سرو می شود. سوپ بورش هم به عنوان یک پیش غذای روسی خواهان زیادی دارد. هرچند ذائقه ایرانی سنتی در بین ایرانیان از اصالت و محبوبیت زیادی برخوردار است ولی به طور کلی رستوران های فرنگی هم حداقل به اندازه رستوران های سنتی ایرانی طرفدار دارد. 

رستوران روسی

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله رستوران های فرنگی در ایران چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت