هارد اکسترنال چیست و برای خرید آن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

هارد اکسترنال یا هارد دیسک اکسترنال اصطلاحی که شاید از زبان افراد مختلف زیاد شنیده باشید. امروز قصد داریم هر آنچه درباره هارد اکسترنال باید بدانید به شما ارائه کنیم.

هارد دیسک‌ها در دنیای امروز جایگاه ویژه‌ای برای استفاده کنندگان کامپیوتر پیدا کرده‌اند.اما پیش از هر چیز بگذارید با مفهوم هارد و انواع آن آشنا شویم.

هارد دیسک یا همان دیسک سخت قسمتی از یک واحد است که غالباً آن را درایو دیسک، هارد دیسک یا درایو دیسک سخت می‌نامند؛ این دیسک سخت ذخیره و دسترسی نسبتاً سریع به مقادیر زیادی از داده ها را روی یک سطح یا مجموعه ای از سطوح الکترومغناطیسی فراهم می کند. هارد دیسک‌ها از یک یا چند دیسک تشکیل شده‌اند که حاوی میلیاردها بایت فضا برای ذخیره‌سازی اطلاعات هستند.

هارددیسک چیست

اجزا تشکیل دهنده هارد دیسک

بخش‌های مختلف یک هارد به این شرح است:

دیسک‌ها: مهم‌ترین جز هاردها هستند. تمام اطلاعات مورد نظرتان در این بخش ذخیره می‌شوند. واحد تشکیل دهنده دیسک‌ها سکتور است که اطلاعات در سکتورها ذخیره می‌شوند. جنس این صفحات معمولا از سرامیک است.

هد: این بخش به کمک یک بازوی مکانیکی حرکت می‌کند و داده‌ها را از روی دیسک می‌خواند یا آن‌ها را بر روی دیسک ذخیره می‌کند. شاید نکته جالب تکنولوژی ساخت هد باشد که فاصله آن از دیسک تنها چند نانومتر است!

موتور چرخان: این بخش وظیفه چرخاندن دیسک‌ها را بر عهده دارد. سرعت چرخش دیسک‌ها چیزی حدود 4200 تا 15000 دور در دقیقه می‌تواند باشد. با چرخش دیسک‌ها و متمرکز شدن هد بر روی آنها داده‌ها خوانده یا نوشته می‌شوند.

هارد دیسک اکسترنال

انواع هارد دیسک

هارد‌دیسک‌ها به دو نوع اکسترنال(خارجی) و اینترنال(داخلی) تقسیم‌بندی می‌شوند که بد نیست مختصری درباره نوع اینترنال و مقایسه آن با نوع اکسترنال بدانیم:

هاردیسک‌های اینترنال یا داخلی مستقیما به مادربرد متصل می‌شوند، معمولا اندازه بزرگتری (با ظرفیت مشابه) نسبت به هاردهای اکسترنال دارند و استفاده آنها هم به شکل اختصاصی هم غیراختصاصی است. منظور از اختصاصی یعنی شما اجازه نصب برنامه بر روی آن را دارید در حالی که این موضوع در مورد هارد دیسک‌های اکسترنال صدق نمی‌کند و شما نمی‌توانید بر روی آن یک نرم افزار نصب کنید. استفاده غیراختصاصی به این معنا است که شما توانایی انتقال و ذخیره اطلاعات ( شامل عکس و فیلم و فایل و ...) را در این نوع از هارد دیسک‌ها دارید و این موضوع درباره هارد دیسک‌های اکسترنال هم صدق می‌کند به این معنا که این قابلیت را دارند.

درباره نوع اتصال هارد های اینترنال به سیستم‌های کامپیوتری گفتیم که به طور مستقیم با مادربرد در ارتباط‌‌اند؛ این حالت برای هارد دیسک‌های اکسترنال به شکل دیگری است و این نوع از هاردها به کمک  یک واسطه و ارتباط با بخش خارجی سیستم با مادربرد در ازتباط هستند.

اینترنال‌ها از آن جایی که در داخل یک سیستم کامپیوتری تعبیه شده‌اند حمل و نقل سخت‌تری دارند و این مزیتی است که اکسترنال‌ها با تمام ضعف‌هایشان نسبت به نوع دیگر هارد دیسک‌ها دارند. از طرفی این حمل و نقل آسان‌تر و در دسترس بودن اکسترنال‌ها آن‌ها را در معرض خطرات فیزیکی مختلفی قرار می‌دهد اما نگران نباشید هارد دیسک‌های اکسترنال مقاومت بیشتری در برابر ضربات و صدمات فیزیکی دارند.

برای خرید یک هارد اکسترنال به چه نکاتی باید توجه کرد؟

با توجه به اطلاعاتی که تا اینجا از هارد دیسک‌ها بدست آوردید بنظر در مسیر درستی برای رسیدن به جواب این سوال هستید. چه هارد دیسک اکسترنالی مناسب است؟ موارد استفاده از هارد اکسترنال تنها محدود به ذخیره داده‌ها است؟ برای رسیدن به جواب این سوالات با ما همراه باشید تا جواب خود را به دقیق‌ترین نحو دریافت کنید.

این بار با یک سنت‌شکنی محتوایی ابتدا به سوال دوم پاسخ می‌دهیم. جواب این سوال صد در صد مثبت است؛ البته فعلا! در جهان امروز و با علم امروز کامپیوتر فعلا همین قابلیت برای هارد دیسک‌های خارجی میسر است و شما نمی‌توانید انتظار دیگری از این نوع داشته باشید اما با پیشرفت عظیمی که این علم دارد آینده مشخص نیست! شاید این امکان در سال‌های آینده غیرمنطقی نباشد!

اما چه نوع هارد دیسکی برای خرید مناسب است؟ رسیدن به جواب این سوال خواندن پاراگراف‌های بعدی را میطلبد چرا که بدون داشتن اطلاعات کامل از انواع هارد دیسک‌های خارجی موجود در بازار نمی‌توانید به یک انتخاب مشخص برسید.

فاکتورهایی که برای خرید یک هارد دیسک اکسترنال باید مورد توجه قرار دهید به این شرح‌اند:

ظرفیت

شاید فاکتور اصلی برای خرید یک هارد دیسک ظرفیت آن باشد. شما باید درک درستی از اطلاعاتی که می‌خواهید در یک جا ذخیره کنید داشته باشید. چه مقدار اطلاعات را می‌خواهید در آن ذخیره کنید؟ آیا این اطلاعات ممکن است از این حافظه حذف شوند؟ و سوالاتی از این قبیل تا بتوانید تصمیم‌گیری درستی برای خرید یک هارد دیسک اکسترنال با ظرفیت دلخواهتان داشته باشید. هارد دیسک‌های خارجی با ظرفیت‌های مختلف 8 ترابایت، 4 ترابایت، 1 ترابایت، 640 گیگابایت، 320 گیگابایت و ... در بازار موجودند.

رسیدن به جواب این سوال شاید هنوز برای شما جا نیفتاده و ناملموس باشد. راهکاری که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم شبیه سازی آن با فلش مموری‌ها است. ببینید برای یک فلش مموری چقدر فضا نیاز دارید. البته اینجا منظور فلش مموری نیست که به طور اختصاصی قصد انتقال داده از آن استفاده می‌کنید. فلش مموری‌ها به نوعی نسخه کوچکتر هارد دیسک‌های خارجی هستند.

سرعت

اگر سرعت هاردیسک برایتان یک امتیاز مهم محسوب می‌شود پس به این فاکتور توجه داشته باشید. سرعت هاردیسک ها بستگی به دور چرخش دیسک‌های داخل آن دارد. اگر قصد دارید یک هارد با ظرفیت بالا بخرید پیشنهاد ما این است که از این فاکتور غافل نشوید هرچند که باید هزینه بیشتری برای خرید آن پرداخت کنید.

سرعت هارد دیسک اکسترنال

برند

از بخش‌هایی که تاثیر زیادی در انتخاب شما دارد. برندهای زیادی توانایی تولید هارد دیسک دارند اما تعداد برندهایی که در این عرصه پیشتازند و توان تولید یک هارد با کمترین ایرادات را دارند زیاد نیستند. شاید محبوب‌ترین تولید کننده هارد دیسک‌ها برند وسترن دیجیتال باشد. تقریبا کسی نیست که با هاردها اشنایی داشته باشد و اسم وسترن دیجیتال را نشنیده باشد. این برند آمریکایی با اختلاف قدرتمندترین تولید کننده هاردیسک‌ها است. از دیگر پرچمداران تولید هارد می‌توان به سیلیکون پاور، ای دیتا و توشیبا اشاره کرد. این سه برند تقریبا در تولید این قطعه الکترونیکی پشت سر وسترن دیجیتال قرار دارند و تقریبا تولیدات آن‌ها در یک سطح است و اختلاف چندانی ندارد.

انواع برند هارددیسک اکسترنال

اگر برای شما میزان هزینه کردنتان اهمیت زیادی ندارد قطعا سراغ وسترن دیجیتال بروید، در غیر اینصورت در نظر داشته باشید که این سه برند نام برده شده کیفیت قابل قبولی را ارائه کرده‌اند.

آیا بازیابی اطلاعات هارد ممکن است؟

جواب این سوال قطعی نیست اما می‌توان گفت که اطلاعات قابل بازیابی است. توانایی انجام این کار را شاید هر کسی نداشته باشد و اگر با همچین مشکلی مواجه شدید باید به افراد خبره در این حوزه مراجعه کنید. این به این معنی نیست که آن‌ها بی برو برگرد توان بازیابی اطلاعات شما را دارند، چرا که در شرایطی انجام این کار امکان‌پذیر نیست.

هارد اینترنال ظرفیت بالا توان پوشش مشکلات دخیره سازی را دارد، پس استفاده از اکسترنال‌ها چه معنایی دارد؟!

سوال عجیبی که ممکن است به ذهن هرکس برسد. اما مطرح کردن این موضوع به این شکل درست نیست. برای رفع سردرگمی ایجادش شده در ذهنتان باید بدانید اینترنال‌ها معمولا عمر زیادی ندارند و به ضربه بسیار حساس‌ترند پس ذخیره سازی تمام اطلاعات در آن‌ها کار عقلانی نیست. اگر اطلاعات مهمی دارید که نمیخواهید تحت هیچ شرایطی از دست بدهید بهتر است یک نسخه از این اطلاعات را در هارد اکسترنال ذخیره کنید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله هارد اکسترنال چیست و برای خرید آن به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت