خانه های ویلایی تاریخچه و ویژگی آن

در این مقاله توضیحی راجع به ویژگی و تاریخچه خانه های ویلایی ارائه می­ دهیم. در ابتدا به توضیح مختصری راجع به ویلا می­ پردازیم و در قدم بعدی به تاریخچه و سیری که این خانه ها در تاریخ طی کرده­اند اشاره می­کنیم و در نهایت ویژگی های یک ویلای مناسب را بیان می­ کنیم.

امید است این مقاله از شهرهای جدید باعث افزایش اطلاعات شما در این زمینه شود.

ویلا

ویلا

در این قسمت به توضیح مختصری از کلمه ویلا می ­پردازیم. کلمه ی ویلا در زبان فرانسوی به خانه ای گفته می ­شود که از چهار طرف آزاد و دارای نما باشد و معمولا ویلاها در اطراف شهرها ساخته می ­شوند. تفاوتی که ویلا با خانه های شهری دارد در ابعاد و نوع معماری که در ساخت ویلا ها به کار می ­رود است و البته طراحی و دکوراسیونی که در ویلاها اجرا می ­شود بسیار متفاوت با انواع خانه های شهری است.

در ادامه به شرح انواعی از ویلاها می ­پردازیم:

 ویلای مدرن:

در این ویلاها ویژگی بارزی که به چشم می ­خورد سادگی المان هاست که به بهتر دیده شدن آن کمک بسیاری می­ کند. در این ویلاها هیچ نشانه ای از اعتقاد و باورهای سنتی نیست و به روز­ترین حالت ممکن ساخته می ­شوند.

 ویلای کلاسیک:

در معماری ویلاهای کلاسیک بیشتر فضاهای سنتی و قواعد دوران رنسانس به چشم می­ خورد. فضای این ویلاها بیشتر دارای چارچوب مشخص و قواعد یکسان است که برای افرادی که به این سبک علاقه دارند بسیار مناسب است. متریال این سبک بیشتر از ترکیب حجمی فرم است و نسبت به ویلاهای مدرن بیشتر از سنگ استفاده می ­شود. طراحی پیچیده و دیوارهای بلند در این سبک بیشتر به چشم می ­خورد بر خلاف سبک مدرن که بیشتر فضای باز و آزاد در طراحی آن دیده می ­شود. در این نوع از طراحی ویلاها بیشتر از چوب و سنگ استفاده می شود.

طراحی ویلا:

طراحی-ویلا

یکی از مهم ترین نکات در طراحی خانه ویلایی مکانی است که برای ویلا در نظر گرفته می ­شود. بر اساس همین موضوع ویلاها دارای فضای باز و وسیع بیشتری نسبت به خانه های شهری هستند در طراحی داخلی ویلاها بهتر است به ابعاد هر قسمت از ویلا توجه شود نکته ی حائز اهمیت دیگر طراحی مناسب قسمت های مختلف است که بهتر است توجه خاصی به طراحی آن شود.

مسئله ­ی مهم دیگری که مطرح می ­شود به صرفه بودن قیمت ویلاهای مدرن نسبت به ویلاهای کلاسیک است. دلیل این موضوع هم مربوط به نوع متریالی است که در ویلاهای کلاسیک استفاده می ­شود.

تاریخچه خانه های ویلایی:

تاریخچه-خانه-های-ویلایی

با نگاه دقیق­ تر به خانه های ویلایی و تاریخچه خانه های ویلایی می ­توان گفت این خانه ها برای اولین بار در جمهوری روم باستان ساخته شده اند افرادی که به ساخت این خانه ها می ­پرداختند از جایگاه اجتماعی و اقتصادی نسبتاً خوبی برخوردار بودند اما در طی وقایع تاریخی مختلف خانه ها شکل خود را از دست دادند و بعد از مدتی با کمی تغییر ساختار خود را حفظ کرد. نمای بیرونی این ساختمان ها به شکلی است که دارای یک برجک مرکزی هستند که این برجک به عنوان بلندترین نقطه این بنا درنطر گرفته می­ شود.

ویژگی مشترک خانه های ویلایی:

ویژگی-مشترک-خانه-های-ویلایی

یکی از ویژگی های بارز خانه های ویلایی فاصله­ ی آن­ها از اطراف و همچنین ابعاد آن­ها است. نور یکی از مشخصه­ های اصلی خانه های ویلایی است که همین موضوع باعث تفاوت و جذابیت آن­ها نسبت به خانه های شهری و آپارتمان ها می ­شود. در نگاه وسیع تر می­ توان گفت معماری ویلاها به شکلی است که برای فضای شهری و محدوده ­ی شهر مناسب نیست و همین موضوع باعث تفاوت اصلی ویلاها نسبت به خانه های درون شهری می ­شود.

ویلاهای خصوصی:

این ویلاها با توجه به کاربردی که دارند برای خانواده ها و مطابق با میل و سلیقه ی آن­ها ساخته می ­شوند این نوع ویلاها بهترین نوع خانه های ویلایی به شمار می ­روند که در آن با کیفیت و بهترین طرح ها به اجرا در می­ آید. 

ویلاهای نیمه خصوصی:

این دسته از ویلاها برای چند خانواده در نظر گرفته می­ شوند در این ویلاها با توجه به تعداد افرادی که در آن زندگی می­ کنند و طرح و نقشه ای که برای آن در نظر دارند ساخته می­ شوند. این ویلاها نسبت به ویلاهای خصوصی و شخصی حریم شخصی کمتری دارد و تعداد افراد بیشتری در آن زندگی می­ کنند.

ویلاهای شهری:

ویلا-های-شهری

این نوع ویلاها با توجه به معماری که دارند و در نقاط شهری قرار می­ گیرند ترکیبی از آرامش ویلای اطراف شهر و زندگی شهر نشینی هستند با توجه به قیمت های این مجموعه بیشتر این ویلاها به شکل  نیمه خصوصی هستند تا هزینه های کمتری نیز برای افراد داشته باشند.

ویلاهای خارج شهر:

ویلاهای خارج شهر همان تصویر مطلوبی است که ما از ویلا داریم این مکان ها با توجه به دور بودن از دغدغه های شهری مکانی مناسب و آرام برای گذراندن اوقات و احساس آرامش است و با توجه به فضایی که دارند امکان بیشتری برای استفاده از پوشش های گیاهی نیز فراهم می­ شود و همین مسئله مزیت این نوع از ویلاها به شمار می­ رود.

شهرک های ویلایی:

بارزترین مزیت شهرک های ویلایی امنیتی است که در این مجموعه وجود دارد. در واقع با توجه به اینکه تعداد زیادی از واحدها کنار یک­دیگر قرار می­ گیرند اگر هم مجموعه خارج از شهر ساخته شود امنیت نسبی برای ساکنان آن مجموعه فراهم می­ کند نمونه ای که می­ توان به آن اشاره کرد مجموعه ویلاهای شمال کشور است.

ویژگی ویلای خوب:

ویژگی-ویلای-خوب

با توجه به گستردگی و تنوع طرح های مختلفی که برای انتخاب هر طرح برای انواع ویلاها وجود دارد در شرایط متفاوت انتخاب یک ویلا با ویژگی­های مورد علاقه­ ی ما کار آسانی نیست به همین دلیل در ادامه به ذکر چند نکته برای انتخاب یک ویلای خوب می ­پردازیم و امید است برای شما در این راه مفید و مؤثر باشد.

بیشتر بدانید:

متراژ آپارتمان و همه نکات آن

راهنمای خرید ویلا

موقعیت خوب:

موقعیت مکانی که یک ویلا در آن قرار می­ گیرد یکی از مهم ترین فاکتورهای خرید یک ویلا به شمار می­ رود به این جهت که دسترسی ساده و آسان افراد به بازار و برطرف کردن نیاز های اولیه افراد در ساخت یک ویلا اهمیت فراوانی دارد. از طرفی در دسترس بودن مجموعه های درمانی نیز یکی از مهم ترین فاکتور های ساخت یک ویلا به شمار می ­رود.

هوای مناسب:

باید در نظر داشت افراد برای استراحت و آرامش اقدام به ساخت خانه ویلایی می­ کنند آب و هوای مطلوب و مناسب یک مکان امتیاز خوبی برای ساخت یک ویلا به شمار می­ رود به این جهت که آب و هوای مساعدی که زیاد گرم و زیاد سرد نباشد گزینه ی بهتری برای فراهم کردن آسایش افراد است.

آب شرب و برق و تلفن:

از احتیاجات ضروری و اولیه انسان سیستم آب و برق و گاز و ... است این مهم در طراحی یک ویلا باید در اولویت قرار گیرد. بهتر است برای انتخاب مکانی که قرار است ویلا در آن ساخته شود به این موضوع دقت شود تا در مراحل بعدی با مشکلات زیادی مواجه نشویم.

منظره مناسب ویلا:

منظره-مناسب-ویلا

اطراف محیطی که یک ویلا ساخته می­شود اهمیت زیادی در مناسب بودن آن ویلا به شمار می­رود به این جهت که یک ویلا اگر دارای محیط مناسبی از جهت فضای اطراف باشد امتیاز خوبی برای افراد به حساب می آید از طرفی ویلاهایی که در مناطق کوهستانی یا خشک ساخته می­شود طرفداران زیادی ندارند و از آن ها استقبال خوبی نمی­شود.

 آلاچیق:

وجود آلاچیق در طراحی و معماری یک ویلا یکی از بزرگ­ترین امتیاز های ویلا به­شمار می­رود به این جهت که افراد برای گذرندان اوقات خود و معاشرت با یک­دیگر از این فضا استفاده می­کنند.

پارکینگ سر پوشیده و پارکینگ میهمان:

پارکینگ سرپوشیده موضوعی است که به سلیقه اشخاص بستگی دارد و با توجه به دیدگاه آنان در معماری یک ویلا از آن استفاده می­شود با این وجود استفاده از پارکینگ سرپوشیده یک مزیت در طراحی ویلا به شمار می رود. مورد بعدی پارکینگ مهمان است که این مورد باز هم بستگی به سلیقه اشخاص دارد که می ­خواهند از آن در المان های ویلای خود استفاده کنند یا خیر با این حال پارکینگ مهمان در موقعیت هایی که با تعداد زیادی از مهمان ها رو به رو می­شوید کاربرد فراوان دارد.

 انبار وسایل:

برای نگهداری وسایلی که شاید در ابتدا به آن­ها نیازی نداشته باشید کاربرد دارد و می­تواند با توجه به نظر شخصی افراد در داخل یا خارج ویلا ساخته شود.

تراس:

تراس یک بالکن است که با شیشه پوشیده شده است. تراس یکی از المان های زیبای ویلا به شمار می­رود و به دلیل بسته بودن فضای آن نگرانی برای گرما یا سرما برای آن وجود ندارد به همین دلیل بسیار کاربردی است و می­توان در هر فصلی از آن استفاده کرد.

روف گاردن:

روف گاردن فضای سبزی است که می­توان با توجه به سلیقه و خواسته شخصی آن را روی سقف یا در تراس طراحی کرد. درواقع روف­ گاردن مکانی است برای مهمانی و دورهمی های دوستانه.

استخر ویلا:

استخر-ویلا

در طراحی یک ویلا استخر یکی از جذاب­ترین امکاناتی است که می­توان به معماری ویلا اضافه کرد. سونا هم می­تواند امتیاز مهمی در طراحی یک ویلا به شمار رود. از طرفی طراحی داخلی مکانی که برای طراحی استخر و سونا انتخاب می­شود بهتر است دارای فضایی آرامش­بخش و به همراه موسیقی و سایر امکانات رفاهی باشد.

سالن ورزشی:

داشتن سالن ورزش در یک ویلا از امکانات مفید و سرگرم کننده به شمار می­رود. و این امکان را به افراد می دهد تا شرایط بهتری برای سرگرمی و حال بهتر داشته باشد و حتی در مواقعی که تعداد افراد در یک ویلا زیاد می­شود می­توان از این امکان ویلا استفاده کرد و اوقات خوبی را رقم زد.

 نشیمن:

اتاق نشیمن جایی است که افراد در کنار یک­­دیگر در یک محیط امن و آرام به معاشرت و زندگی باهم می پردازند در طراحی این اتاق می­توان از رنگ های گرم استفاده کرد تا حس دوستی و نزدیکی بیشتری را القا کند. همچنین می­توان این اتاق را به شکل مربع یا دایره طراحی کرد.

سالن بزرگ ویلا:

سالن-بزرگ-ویلا

وجود یک سالن بزرگ برای میهمانی های خانوادگی یا دورهمی های دوستانه یکی از مهم­ترین فاکتور­های ساخت یک ویلا به شمار می­رود در معماری این اتاق می­توان از مینی بارها برای پذیرایی و نورپردازی زیبا فضای خاص و جذابی را به وجود آورد.

آشپزخانه:

آشپزخانه به دو دسته سرد و گرم تقسیم می­شود که یکی از مهم ترین قسمت هر خانه یا ویلا را تشکیل می دهد آشپزخانه­ ی گرم مکانی است که در آن پخت انواع غذاها صورت می­گیرد و بیشترین کاربردی که دارد برای جلوگیری از ورود بوی غذاها است. آشپزخانه­ ی سرد به مکانی گفته می­شود که در آن وسایلی مانند اجاق وجود دارد و بیشتر کاربرد دکوراتیو دارد.

اتاق مطالعه:

داشتن فضایی امن و آرام برای تمرکز و مطالعه یکی از مزیت­های ارزشمند یک ویلا به شمار می­رود. اختصاص دادن زمانی برای مطالعه حتی در تعطیلات می­تواند باعث آرامش و افزایش تمرکز افراد در زندگی روزمره شود. 

 اتاق کار:

اتاق کار باز هم یکی از المان­های مهم در معماری یک ویلا به شمار می­رود این اتاق به جهت کاربردی که دارد می­تواند طرفداران زیادی داشته باشد. علاوه بر آن اتاق کار دارای آرامش و فضای خاص خود است که می­تواند باعث بهبود تمرکز افراد شود. در اتاق کار بیشتر از کتابخانه و قفسه استفاده می­شود و فضای تقریباً رسمی دارد.

سوئیت میهمان:

سوئیت میهمان محیطی است که در شرایط خاص که تعداد میهمانان بیشتر از حد انتظار شما باشد یا اگر افرادی نیاز به فضای خصوصی برای استراحت و آرامش داشته اند بسیار مفید و کاربردی است. امکانات بیشتر این قسمت از ویلا باعث آرامش و راحتی مهمان خواهد شد و حس بهتر و مطلوب تری را القا خواهد کرد.

سوئیت سرایدار:

اگر شرایط و موقعیت ویلای شما به شکلی است که نیاز به سرایدار دارد بهتر است مکانی برای او در نظر گرفته شود. شرایط این قسمت باید به شکلی باشد که امکاناتی مانند حمام، آشپزخانه، دستشویی و ... را دارا باشد شما می­توانید این قسمت را جدای از فضای اصلی خانه تان بسازید یا راهی برای رفت و آمد به قسمت اصلی ویلا قرار دهید.

تاسیسات مکانیکی و برقی هوشمند:

سیستم سرمایش و گرمایش یکی از مهم­ترین مولفه های یک ویلا است. این سیستم باید به نوعی طراحی شده باشد که بتواند از اتلاف بی­رویه ی انرژی جلوگیری کند و از طرفی گرما و سرمای مناسبی را هم فراهم کند به همین دلیل در ساخت و معماری ویلا بهتر است به این قسمت توجه خاص و ویژه ای شود.

 امکانات اینترنت:

امروزه و با توجه به شرایط حال حاضر یکی از نیاز های انسان اینترنت است. بیشتر کسب و کارها از این طریق اداره می­شوند و اینترنت نقش اساسی در زندگی افراد پیدا کرده است با توجه به همین موارد در امکانات یک ویلا لازم است تا اینترنت نیز اضافه شود تا مشکلی برای افراد ایجاد نشود.

در این مقاله  از شهرهای جدید سعی شد تا به تاریخچه خانه های ویلایی پرداخته شود و البته ویژگی های مهمی که در ساخت یک خانه ویلایی اهمیت دارد نیز بیان شود امید است تا این مقاله باعث افزایش آگاهی شما در ساخت یک خانه ویلایی زیبا شود.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله خانه های ویلایی تاریخچه و ویژگی آن چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت