یک محیط کاری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

محل کار جایی است که کارکنان ساعت های زیادی را در آن می گذرانند. پس اگر به اندازه کافی پرانرژی و سالم نباشد، خسته و بی انگیز شدن کارمندان و پایین آمدن بازدهی کل مجموعه را به دنبال خواهد داشت. احساس رضایتمندی و آرامش روحی کارمندان  در پیشبرد اهداف هر سازمانی  تاثیر بسزایی دارد؛ محیط کار مناسب و جذب کننده چند ویژگی عمده دارد که در این مقاله به آن می پردازیم:

1.  فضای فیزیکی مطلوب: فضای کار یکی از گزینه هایی است که می تواند در جذب بیشتر کارمندان و بالا بردن انگیزه کاری آنها تاثیر زیادی داشته باشد. نور و تهویه مناسب، استاندارد بودن ابعاد میز و صندلی، چیدمان میزها، تفکیک فضاها بر حسب نوع کار گروه های مختلف، دسترسی مناسب محل کار از محل سکونت کارکنان، وجود گیاهان طبیعی و رنگ های نشاط آور و ... ، از جمله مواردی هستند که در افزایش میزان رضایتمندی کارکنان نقش قابل توجهی خواهند داشت. فضای فیزیکی مطلوب

2.  روابط مناسب و کارآمد بین کارمندان: ارتباط سازنده و دوستانه در محیط کار منجر به رغبت بیشتر کارمندان برای حضور در محل کارشان می شود. جدا نبودن اتاق ها و طبقات کاری، کمرنگ بودن سلسله مراتب بین کارمندان، برخورد یکسان با تک تک کارکنان و عدم رفتار تبعیض آمیز، از مسائلی است که توجه مدیران محترم را می طلبد. فضای خشک و بسته کار تنها موجب ایجاد استرس و نگرانی در محل کار می شود و قدرت خلاقیت و تمرکز بر روی کار را از بین می برد.

 روابط مناسب و کارآمد بین کارمندان

3.  ایجاد احساس پیشرفت و مفید بودن در کارکنان: تمایل به پیشرفت و کسب تجربه و احساس مفید بودن یک احساس غریزی در تمام انسان هاست. کارمندانی که پیشرفت کاری چشم گیری دارند و درجات ترفیع را طی می کنند، هرروز بیشتر به کارشان علاقه مند می شوند و برای رسیدن مجموعه به اهداف مورد نظر تلاش مضاعف می کنند. بهترین شرکت ها از محیطی برخوردار هستند که در آن به کارکنان آموزش های لازم ارائه شود و سیستم های قدیمی به روز شده و ابزارهای لازم برای آن به کار گرفته شود. چرا که مهم ترین دارایی یک شرکت نیروی انسانی فعال و با مهارت است. ایجاد احساس پیشرفت و مفید بودن در کارکنان

4.  ایجاد تعادل بین کار و زندگی خصوصی کارمندان: بی شک درک متقابل بین کارفرما و کارمند موجب تحکیم پیوند و نوعی همدلی بین دو طرف می شود. کارفرمایان علاوه بر اجرای نظم وقوانین مجموعه، زندگی شخصی کارمندان را هم باید در نظر بگیرند. حجم کاری بالا و اضافه کاری های اجباری و عدم موافقت با مرخصی های استحقاقی، موجب ایجاد دغدغه در محیط خانه و انتقال آن به محل کار می شود. یکی از ویژگی های کارگاه مطلوب، ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی کارکنان در عین توجه به نظم و جدیت کار است.

بیشتر بدانید: قوانین تامین اجتماعی

 ایجاد تعامل بین کار و زندگی خصوصی کارمندان

5.  اجرای سیاست پاداش و تشویق: در نظر گرفتن پاداش و تشویق برای کارکنانی که وظایف خود را به درستی انجام می دهند باعث تداوم احساس مسئولیت آنها و ترغیب شدن سایر کارکنان به انجام بهتر و دقیق تر وظایف خود می شود و برعکس در نظر گرفتن جریمه برای کوتاهی های پیش آمده در صورتیکه از حد تعادل خود فراتر رود، موجب دلسرد شدن اعضای مجموعه و کم شدن انگیزه کاری آنها خواهد شد.

6.  تقویت روحیه مشورت و نظر خواهی: یکی از مشخصات بارز مجموعه های موفق مشارکت و اظهار نظر وارائه انتقادات و پیشنهادات تمام کارکنان در بخش های مختلف است. این مسئله علاوه بر بالا رفتن انگیزه پرسنل، باعث مطرح شدن  پیشنهادات و راهکارهای متعدد می شود که شاید قبلا به فکر هیئت مدیران نرسیده باشد؛ اهمیت این مسئله تا آنجا است که آیه 38 سوره شوری نیز به آن اشاره می کند: و امرهم شوری و بینهم.

 تقویت روحیه مشورت و نظر خواهی

7.  شناخت نقاط قوت و ضعف کارکنان: نقاط قوت و ضعف در اشخاص مختلف متفاوت است. برای مثال فردی راننده با مهارت است و فرد دیگری در بخش نگهبانی و حراست دقت مضاعف دارد، تشخیص این نقاط قوت و جاگذاری صحیح مهره ها باعث بالا رفتن بازدهی و تقویت مهارت های کارکنان می شود. محل کار برای افرادی که علاقه ای به شغلشان ندارند و یا تمایلی به کسب مهارت در کارشان ندارند، جایی خسته کننده خواهد بود که کارکنان روحیه مشارکت و همفکری نخواهند داشت و تنها در انتظار به پایان رسیدن ساعت های کاری خواهند بود.

8.  تقویت روحیه تیمی و کار گروهی: انسان به طور ذاتی موجودی اجتماعی است و از انزوا و تنها بودن گریزان است. انجام کارهای گروهی به پرسنل نشاط و انگیزه می دهد و باعث می شود هر کس در انجام وظایف خود دقت و احساس مسئولیت مضاعف داشته باشد؛ علاوه بر آن زمانی که اعضای یک گروه، توانایی انجام کار تیمی را داشته باشند، کارها با سرعت بیشتری انجام شده و نتایج بهتری در بر خواهد داشت.

تقویت روحیه تیمی و کار گروهی

 

تمام موارد فوق باید در راستای آن باشد که محیط کار، فضایی دور از استرس و یکنواختی برای کارکنان باشد تا پرسنل برای حضور در آن اشتیاق و رضایت قلبی داشته باشند. روابط متقابل بین مدیریت و کارمندان، رازداری و خوش حسابی مدیر، وقت شناسی و احساس مسئولیت کارمند و سیستم سالم و به دور از فساد از پیش نیاز های یک مجموعه خوب و سالم جهت پیش برد اهدافش است.

محیط کاری هم به اندازه زندگی شخصی برای هر کس اهمیت ویژه ای دارد به این دلیل که افراد ساعات زیادی را در محل کارشان می گذرانند و اگر به کاری که انجام می دهند علاقه ای نداشته باشند و یا محل کارشان به آنها انرژی لازم را منتقل نکند در دراز مدت علاوه بر اینکه برای محل کارشان مفید نخواهند بود دچار افسردگی نیز می شوند که در سایر ابعاد زندگی تاثیر گذار خواهد بود.

علاقه به محیط کار

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله یک محیط کاری خوب چه ویژگی هایی دارد؟ چه امتیازی می دهید

۳.۰
۲ کاربر امتیاز داده اند
۱
۰
۰
۰
۱

۵

۴

۳

۲

۱

عکس پیش فرض کاربر
فریبرز ۱۳۹۹-۰۶-۲۱
واقعا محیط مناسب می تونه هم روی بازدهی کارمندان و هم روحیه اونا اثر فوق العاده ای داشته باشه

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت