برای تاسیس داروخانه چه نکاتی را باید مورد نظر قرار دهیم؟

امروزه و با پیشرفتی‌ که در علم پزشکی و زیرشاخه‌های آن اتفاق افتاده داروخانه ها تغییرات گسترده‌ای نسبت به گذشته داشتند به طوری که در داروخانه‌ها می‌توان محصولات آرایشی و تجهیزات پزشکی ساده را یافت.

تاسیس داروخانه‌ها هم از این تغییرات مستثنی نبوده و با چالش‌های جدیدی به استقبال داروسازان می‌آید. دیگر مانند گذشته هر فرد به آسانی نمی‌تواند در هر جا که مایل بود و با هر نوع انگیزه‌ای یک داروخانه تاسیس کند. در این میان نکاتی وجود دارد که باید هر داروساز برای آینده کاری و مالی خود در نظر بگیرد. در ادامه به شرح این موارد خواهیم پرداخت. ابتدا می‌پردازیم به این مطلب که در یک داروخانه چه افرادی فعالیت می‌کنند؟ قوانین کلی آن چیست؟ و نقش داروساز در داروخانه به چه صورت است؟

مهم‌ترین فرد در یک داروخانه قطعا داروسازی است که داروخانه به وسیله این شخص اداره می‌شود. فردی که احتمالا موسس داروخانه بوده و تمام دارایی‌ها و امورات با این فرد مرتبط است.

دومین نفری که در این مراکز حضور دارد داروسازی است که چگونگی مصرف دارو، عوارض جانبی آن و تمام شک و شبهه‌هایی که ممکن است ایجاد شده باشد را با توجه به توانایی علمی خود توضیح می‌هد که این فرد به اصطلاح مسئول فنی داروخانه است.

اما افراد دیگری هم در داروخانه‌ها بنا به اقتضای فضای آن حضور دارند که تکنسین داروسازی‌ هستند. این افراد با گذراندن دوره‌هایی کوتاه مهارت‌های مرتبط با کار خود را بدست می آورند.

تاسیس داروخانه

تاسیس داروخانه

افراد متقاضی برای تاسیس یک داروخانه برای کسب مجوز و تاسیس داروخانه باید امتیازات مورد نظر سازمان نظام پزشکی را بدست آورند. بدست آوردن این امتیازات لازمه در نظر گرفتن شرایط و ضوابط مختلفی است که باید به آن دقت شود.

از جمله فاکتورهایی که شرط لازم برای تاسیس یک داروخانه به شمار می‌رود می‌توان به مدرک تحصیلی و مکان تاسیس داروخانه اشاره کرد. این دو شرط اولین فاکتورهایی است که برای تاسیس داروخانه باید مورد توجه قرار دهید. این یعنی فاکتورهای دیگر نیز در انجام این فرایند دخیل هستند اما نه به اندازه این دو شرط ذکر شده.

بیایید نگاهی به این جدول بیندازیم تا تمام فرایندی که قرار است برای یک فرد متقاضی اتفاق بیفتد را آشکارتر ببینیم.

برای شهر تهران

2850

برای شهرهای 1 میلیون و بیشتر

2800

برای شهرهای با جمعیت 500 هزار نفر الی 1 میلیون نفر

2700

برای شهرهای با جمعیت 300 الی 500 هزار نفر

2600

برای شهرهای با جمعیت 100 الی 300 هزار نفر

2400

برای شهرهای با جمعیت 50 الی 100 هزار نفر

2200

برای شهرهای با جمعیت با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر

2000

جدولی که مشاهده کردید بیان می‌کند که چه سقف امتیازی برای بازگشایی یک داروخانه با توجه به مکان مورد نظر باید کسب شود.

همانطور که مشاهده می‌کنید این امتیازات در شهرهای بزرگتر و با جمعیت بیشتر بالاتر است و اگر مکان مورد نظر شما برای بازگشایی داروخانه یک شهر پرجمعیت‌تر و یا پایتخت است کار آسانی برای کسب مجوز آن نخواهید داشت.

اما این امتیازات چگونه جمع آوری می‌شوند و و ملاک امتیازدهی چیست؟

اگر به یاد داشته باشید درباره شروط اصلی که باید برای این هدف به یاد داشته باشید بحث کردیم. مدرک تحصیلی داروخانه و مکان تاسیس آن دو فاکتور حیاتی برای انجام این فرایند بودند. شاید شما هم حدس زده باشید که در چند خط  بعدی قرار است به چه موضوع یا موضوعاتی بپردازیم. مدرک تحصیلی عامل تعیین کننده این امتیازات است و باید بدانید که با توجه به شرایط تحصیلی خود آیا واجد شرایط تاسیس یک داروخانه هستید؟ جدول دیگری برای تعیین شاخص امتیازاتی که به متقاضیان تعلق می‌گیرند برایتان آوردیم. بیایید به این جدول هم نگاهی بیندازیم.

مدرک دیپلم

500

مدرک دانشگاهی در رشته‌های غیر علوم پزشکی

600

مدرک کاردانی و کارشناسی در رشته‌های علوم پزشکی

800

مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر در رشته‌های علوم پزشکی

1000

مدرک کارشناسی داروسازی

1600

مدرک کارشناسی ارشد داروسازی

1750

مدرک دکتری عمومی داروسازی

2000

مدرک دکتری تخصصی داروسازی

2200

همانطور که در این جدول مشاهده می‌کنید افراد با سطح مدرک پایین‌تر و رشته غیرمرتبط‌تر نسبت به حوزه داروسازی شرایط پیچیده‌تری برای انجام این کار دارند به طوریکه افراد با مدرک دیپلم بهتر است این فکر را از سر بیرون کنند!

اما چیزی که در این جدول بیش از هر چیز به چشم می‌اید اولویت بالای فارغ التحصیلان حوزه پزشکی برای تاسیس داروخانه است به این صورت که افراد با مدرک کاردانی و کارشناسی در حوزه علوم پزشکی امتیاز بالاتری در مقایسه با فارغ التحصیلان غیرپزشکی حتی با مدارک کارشناسی ارشد و دکتری دارند.

برای تاسیس داروخانه چه نکاتی را باید مورد نظر قرار دهیم

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که با مطابقت این دو جدول تنها فارغ التصیلان دکتری عمومی و تخصصی داروسازی مجاز به انجام این کار باشند و افراد دیگری شانسی برای انجام این کار ندارند. اما واقعیت چیز دیگری است. تمامی افراد ذکر شده در جدول با استفاده از اقدامات مختلفی می‌توانند برای خود امتیاز جمع کنند و با کمک آن به سقف تعیین شده و مورد نظر برسند. برای اینکه با نحوه جمع‌آوری امتیازات آشنا شوید بهتر است این موارد و تبصره‌ها را با هم مرور کنیم.

  • سابقه داروساز بودن متقاضی از تاریخ فارغ التحصیلی و اخذ مدرك تحصیلی داروسازي به ازاي هر سال 10 امتیاز (حداکثر 200 امتیاز)
  • کسب امتیاز سوابق اشتغال جهت تأسیس داروخانه براساس جدول امتیاز مطب مصوب هیأت دولت و با ارائه مدارك ذیل میسر است:

 تبصره 1 :جهت احتساب امتیاز اشتغال ، امتیاز محل اشتغال در زمان خدمت متقاضی ملاك می باشد.

تبصره 2 :درصورت اشتغال همزمان متقاضی تنها یکی از آنها که فرد امتیاز بیشتري کسب نموده، قابل احتساب خواهد بود.

تبصره 3 :درصورت محاسبه امتیاز آخرین مدرك تحصیلی متقاضی سابقه داروساز بودن وي ازابتدا محاسبه شده و سابقه اشتغال وي در طول دوره تحصیل محاسبه نمیشود.

  • بومی بودن متقاضی: ملاك بومی بودن تولد یا پنج سال سابقۀ کار در حرفه ی مرتبط در استان یـا شهرسـتان مورد تقاضا یا پنج سال تحصیل در همان استان یا شهرستان می باشد که براي بومی بودن در استان 50 امتیاز و در شهرستان 50 امتیاز (مجموعاً 100 امتیاز ) محاسبه می گردد.
  • امتیاز ویژه ایثارگران: 5-1 -رزمندگان با تأیید نیروي مقاومت بسیج مرکز، نیروهاي نظامی با گواهی از ستاد مشترك نیروي مربوطه و جهاد گران با تأیید وزارت جهاد کشاورزي مبنی بر حضـور داوطلبانـه در جبهـه بـه ازاي هـر مـاه 10 امتیـاز (امتیاز خدمت کمتر از یک ماه با محاسبه تعیین می گردد) تبصره: امتیاز مربوط به حضور داوطلبانه در جبهه از تاریخ 31/6/59 لغایت 31/6/67 قابل محاسبه است، به جـز داوطلبانی که در گروه تفحص شهداي انقلاب اسلامی در مناطق عملیاتی عضویت دارند. 5-2 -جانبازان با تأیید درصد جانبازي از سوي بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی مرکز تا 25 %جانبازي 50 امتیاز و به ازاي افزایش هر 5 %جانبازي 30 امتیاز اضافه میگردد. تبصره: جانباز داروساز 70 %و بالاتر به شرط بومی بودن خارج از نوبت و تأیید کمیسیون قانونی، اجازه تأسـیس داروخانه را خواهد داشت. 5-3 -آزادگان با تأیید ستاد رسیدگی به امور آزادگان به ازاي هر ماه اسارت 10 امتیاز تبصره: آزاده داروساز با 8 سال و بیشتر سابقه اسارت درصورت بومی بودن، خارج از نوبت و با تأیید کمیسیون قانونی، اجازه تأسیس داروخانه را خواهد داشت.
  • براي سابقه درخواست متقاضی به ازاي هر سال 10 امتیاز در نظر گرفته می شود.
  • ضمن رعایت ماده 11 آئین نامه براي موسسین کلیه داروخانه هاي دایر، درخواست متقاضی جهت تأسیس مجدد داروخانه در صورتی که قبلاً با اولویت بندي و تأئید کمیسیون قانونی مجوز داروخانه اي را اخذ نموده و با تقاضاي وي و نظر کمیسیون قانونی قبل از تاریخ ابلاغ آئین نامه، ابطال و تأسیس همزمان داروخانه بنام فرد واجد شرایط دیگري در همان محل صورت گرفته باشد، بدین ترتیب بررسی می گردد: - سابقه اشتغال متقاضی از تاریخ ابطال مجوز داروخانه محاسبه می شود. - متقاضی تا ده سال مجاز به ثبت نام براي تأسیس داروخانه با اولویت بندي نمی باشد. به جز در مناطقی که به تأئید دانشگاه نیاز به تأسیس داروخانه داشته ولی با رعایت تبصره ماده 1 همین ضوابط متقاضی ندارد.

اما بد نیست به این تبصره هم توجه ویژه‌ای داشته باشید چرا که از چشم حیلی‌ها این مسئله دور مانده:

تبصره: درصورت نیاز به تأسیس داروخانه در هر شهر (منطقه خاص- محله، شهرك و ...) یا روستا به تشخیص دانشگاه علوم پزشکی مربوطه و عدم وجود متقاضی واجد حدنصاب امتیـاز، دانشـگاه علـوم پزشـکی میتوانـد بـا استعلام از طریق یکی از روزنامه هاي کثیر الانتشار که پخش سراسري و کشوري دارد و دادن مهلت یکماهه از بین متقاضیان، فرد داراي بیشترین امتیاز را جهت اخذ مجوز به کمیسیون قانونی امور داروخانه ها معرفی نمایـد . حداقل امتیاز فرد معرفی شده 2000 می باشد. جابجایی محل داروخانه با داشتن حد نصاب امتیاز همان شهر پس از 5 سال فعالیت در منطقه خاص و موافقت دانشگاه بلامانع است.

منبع: ضوابط و شرايط تأسيس داروخانه - دانشگاه علوم پزشکی همدان


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله برای تاسیس داروخانه چه نکاتی را باید مورد نظر قرار دهیم؟ چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت