تفاوت های بین خانه شهری و خانه ویلایی

خانه های شهری فضاهایی کوچک  یا متوسطی هستند که در حوزه شهرهای بزرگ و کوچک برای زندگی در فضای شهری درست شده و ملاک و معیار ساخت این گونه واحد ها فراهم کردن فضایی امن جهت رفع نیاز به مسکن برای زندگی شهری می باشد. ولی خانه های ویلایی فضاهای نسبتاً بزرگ و زیبایی هستند که بنابر تنوع طلبی اقشار مرفه و سلیقه سازندگان  و طراحان، دارای امتیازات، فضا ها و طراحی های ظاهری و داخلی خاصی هستند که به هیچ وجه با خانه های شهری عادی قابل قیاس و مقایسه نبوده و بیشتر برای گذراندن اوقات فراقت ساخته می شوند.‌ در این مقاله از سایت شهرهای جدید به این موضوع پرداخته ایم.

تفاوت کلی خانه ها یا سازه های شهری با سازه های ویلایی:

 تفاوت-کلی-خانه-ها-یا-سازه-های-شهری-با-سازه-های-ویلایی

امروزه خانه های شهری به دو شکل، قابل دیدن و ارزیابی هستند. یکی خانه های بزرگ و حیاط دار که به صورت دو یا سه طبقه ساخته  شده و در نواحی و شهرهای مختلف به تناسب شرایط آن منطقه اندازه، نوع ساخت و کیفیت آن ها متنوع و متفاوت می باشد.

نوع دوم سازه های کوچک و آپارتمانی می باشد که به دلیل بالا رفتن قیمت ملک و تمایل عده زیادی از مردم برای زندگی در بعضی مناطق، روال دیگری از ساخت و ساز شکل گرفته است که با نام تراکم سازی معروف می باشد، در این روش ساخت معمولاً یک زمین مشخص انتخاب شده و در آنجا اقدام به متراکم سازی می کنند. یعنی گسترش سازه به صورت عمودی  و  ایجاد تعداد زیادی محل زندگی برای  اقشار وسیع یک جامعه شهری که در یک جای مشخص سکونت می گزینند.

منتهی در مناطق خوش آب و هوا، یا دارای شرایط خاص مثل نزدیکی به دریا یا جزیره ای بودن با شرایط متفاوت، تمایل به ساخت سازه های مسکونی و تفریحی با متراژ و زیر بناهای بزرگ در بین افراد سرمایه دار شکل می گیرد که بنابر میزان تمایل و سرمایه می توانند نسبت به ایجاد شکل خاصی از سازه با انواع فضاهای ورزشی و تفریحی مثل استخر روباز یا پوشیده، ایجاد انواع زمین های بازی و خیلی کارهای دیگر اقدام کنند که هیچ کدام تناسبی با خانه های شهری که فضایی نسبتاً کوچک یا متوسط برای گذراندن زندگی در حد برطرف کردن نیازهای روزمره هستند، ندارد.

تفاوت بین سازه های شهری و ویلایی:

تفاوت-بین-سازه-های-شهری-و-ویلایی

برای شناخت تفاوت بین خانه های شهری و ویلایی، ویژگی ها و امتیازات هر کدام از این نوع سازه باید مورد بررسی قرار گیرد.  تا بتوان به تفاوت هایی که بین آن ها و جود دارد اشراف پیدا کرد. بطور کلی تفاوت سازه های شهری و ویلایی را به شکل زیر می توان دسته بندی کرد.

تفاوت سازه های ویلایی از لحاظ وسعت، طراحی و ساختار سازه:

1--تفاوت-سازه-های-ویلایی-از-لحاظ-وسعت،-طراحی-و-ساختار-سازه

 بررسی ویژگی سازه های ویلایی:

در ساخت سازه های ویلایی معمولاً وسعت زمینی که برای این کار در نظر گرفته می شود کوچک نبوده و معمولا از 500 متر به بالا هست و اگر قرار باشد ویلا مجهز به زمین های بازی و استخر های روباز و امکانات مشابه دیگر باشد وسعت های خیلی بزرگتر از 500 متر در نظر گرفته می شود تا برای پیاده سازی آن ها جوابگو باشد.

همچنین نقشه و طراحی داخلی و خارجی بناهای ویلایی با خانه های شهری بسیار متفاوت می باشد چون در این گونه سازه ها معمولا ساختمان ها در فضای داخلی و به دور از حاشیه و دیوارهای کناری ساخته می شود تا از هر طرف ساختمان ویو و دید داشته و بنا و سازه از هر طرف نور گیر باشد.

امروزه روال کار سازه های ویلایی بدین صورت می باشد که معمولاً استخری سرپوشیده در زیرزمین یا طبقه هم کف قرارداده شده و دو طبقه بالایی آن به شکل دوبلکس ساخته می شود. بدین صورت که راه پله مثل اکثر ساختمان های شهری در گوشه ای از بنا به وسیله دیوار پنهان نبوده و به وضوح با باز کردن درب ورودی اصلی قابل مشاهده می باشد. در ویلاها معمولاً طبقه اول یا هم کف، به شکل ویو در نظر گرفته شده و سالنی برای نشست های دورهمی و به احتمال زیاد ایجاد یک نور گیر و گلخانه بزرگ برای نگهداری از انواع گل ها و درختچه های تزئینی در نظر گرفته می شود تا باعث زیبایی و طراوت نمای ورودی سازه شود. در خانه های ویلایی اتاق ها در طبقه دوم ساخته می شوند و یک اتاق اصلی و یا همه اتاق ها دارای بالکن می باشند.

 به تناسب سلیقه صاحبان ویلا در بالکن‌ها گل ها و‌ گیاهان تزئینی و انواع کباب پزها، فضا های نشستن و موارد تزئینی دیگر قرار می گیرد.

 در ساختمان های ویلایی به دلیل آنکه در نمونه های دوبلکس راه پله در وسط بنا و در دید کامل قرار دارد معمولاً برای زیبا سازی آن  از انواع سازه های چوبی و سنگی‌ استفاده می شود. فضاهای اطراف ویلا معمولاً با انواع درختان و گل های مختلف زیبا سازی شده و معمولاً یک یا چند آلاچیق آهنی، چوبی و سنگی برای نشستن تعبیه می شود. در خیلی از موارد انواع آب نماها با اشکال و معماری های زیبا برای فضای بیرونی ویلا در نظر گرفته می شود.

ایجاد استخرهای روباز در محوطه حیاط ویلا، نصب انواع کباب پز، ایجاد انواع زمین های بازی مثل والیبال، تنیس، گلف و ...که برای گذراندن اوقاتی خوش در محوطه داخلی و خارجی ویلا ساخته می شود.

بیشتر بدانید:

همه چیز درباره خرید ویلا در استانبول

قیمت ملک و سرمایه گذاری در ترکیه

مبایعه نامه املاک چیست؟

ابطال مبایعه نامه ملکی چرا و چطور؟

 بررسی ویژگی های خانه های شهری:

بررسی-ویژگی-های-خانه-های-شهری

 در خانه های شهری که بصورت ویلایی ساخته می شوند. به دلیل محدودیت فضا معمولاً سازه در وسط ملک قرار ندارد و به دلیل همجوار بودن با ساختمان های همسایه قوانین شهرسازی اجازه و امکان قراردادن پنجره و نورگیر را در هر نقطه ای از ساختمان به سازنده و صاحب ملک نمی دهند. غالبا به دلیل مساحت و شرایط فضای شهری  امکان ساخت این نوع سازه به صورت دوبلکس و فضای ورودی بازتر به سازنده داده نمی شود.  نقشه و ساختار سازه اجازه تقسیمات در فضاهای داخلی خانه به شکل خانه های ویلایی مثل  جدا کردن و انتقال آشپزخانه و سرویس ها و اتاق خواب ها  به جاهای خاص سازه برای زیبا شدن فضاها را نداده و هر طبقه باید براساس قوانین شهر سازی همه تقسیمات داخلی سازه را بصورت مجزا در خود داشته باشد تا مشمول قوانین تنبیهی و جریمه و حتی تخریب نشود.

در خانه های شهری به دلیل شرایط محیطی و مشکلاتی که ممکن است در آینده پیش بیاید خیلی کمتر و مختصرتر از فضاهای ورزشی و نماسازی فضای سبز و استخر استفاده می شود و معمولاً در حد یک فضای سبز کوچک‌ با یک حوض  و آب نمای مختصر اکتفا می کنند.

تفاوت از نظر نزدیکی به سازه های دیگر:

2--تفاوت-از-نظر نزدیکی-به-سازه-های-دیگر

  معمولاً ساکنان هر سازه در خانه های ویلایی به دلیل فاصله زیاد همسایگان کمتری دارند و به دلیل شرایط این نوع از خانه ها که غالباً به عنوان فضایی تفریحی و موقت استفاده می شوند،  اکثر اوقات خالی هستند.

 ولی خانه های شهری به دلیل نزدیکی به هم و  اقامت دائم از تراکم جمعیت بیشتری برخوردار بوده و ساکنین آنها بطور دائم به دلیل رفت و آمد شهری  باهم در ارتباط می باشند.

تفاوت سازه های شهری و ویلایی از نظر زندگی اجتماعی:

معمولاً سازه های ویلایی برای گذراندن اوقات فراقت استفاده می شوند و ساکنان یا صاحبان آن ها در طول سال زمان کمی در آن ها سکونت داشته و بصورت موقت در آن ها ساکن می شوند.

ولی در خانه های شهری ساکنین بطور مداوم در آنها سکونت داشته و زندگی می کنند و معمولاً شرایط زندگی نوع وسایل و چیدمان آن ها در خانه های شهری و ویلایی بسیار متفاوت می باشد.

معمولا نگهداری و مراقبت از وسایل در خانه های شهری بهتر و بیشتر است در عین حال ممکن است به دلیل استفاده کمتر عمر وسایل  خانه های ویلایی از خانه های شهری بیشتر باشد.

تفاوت خانه های شهری با خانه های ویلایی در استفاده از خدمات شهری:

4- تفاوت-خانه-های شهری-با-خانه-های-ویلایی-در-استفاده-از-خدمات-شهری

در خانه های شهری دسترسی به ساختمان های اداری و تجاری و خدماتی به نسبت خانه های ویلایی بسیار ساده تر و آسان است. چون خانه های شهری معمولا در فضاها و محوطه های شهری ساخته می شوند و دسترسی ساکنان آن به این خدمات آسان تر می باشد تا خانه های ویلایی که معمولاً خارج از محدوده های شهری و در فضاهای بیرونی و دامن  طبیعت ساخته می شوند.

وسایل حمل و نقل عمومی در فضای خانه های شهری بسیار بیشتر و در دسترس تر از خانه های ویلایی می باشد و ممکن است راه ها و مسیر های تردد در فواصل خانه های ویلایی به شکل خوب و مطلوبی درست نشده باشند و در زمان بارندگی و یا تغییرات جوی صاحبان یا استفاده کنندگان را دچار مشکل بکنند. همچنین ممکن است به دلیل شرایط و موقعیت خانه های ویلایی دسترسی ساکنان آن در مواقع اضطراری به خدمات اورژانس و پلیس مشکل و سخت باشد که برای حل این مشکلات دارندگان خانه های ویلایی خارج از محدوده، باید به فکر راه های جایگزینی باشند که در مواقع اضطراری بتوانند مشکلات پیش آمده را تا برگشتن شرایط به حال عادی رفع نمایند.

 تفاوت در کیفیت و شرایط زندگی:

خانه های ویلایی معمولاً سازه های منحصر بفرد و زیبایی هستند که در صورت فراهم بودن شرایط و امکانات رفاهی مکان های خوب و مناسبی برای تفریح و گذراندن اوقات فراقت می باشند و به دلیل نبودن اقامت کامل دارای تنوع بوده و فرد دچار حالت تکرار و سکون نشده و همیشه سرحال و سرزنده می باشد.

ولی خانه های ویلایی به خاطر نوع سازه و شرایطی که برآن ها حاکم است.  غالباً مکانی مناسب برای اقامت دائم نبوده و ممکن است برای کسی که بخواهند بصورت دائم در آن سکونت گزیند ایجاد زحمت بکند. ولی خانه های شهری به دلیل قرار داشتن در محیط شهری از نوعی سر زنده گی و طراوت برخوردار هستند که افراد ساکن در آنها حتی المقدور احساس تنهایی و غربت نمی کنند. زیرا احساس تنهایی ممکن است باعث یاس و ناامیدی و برهم خوردن آرامش روحی و روانی شده و روال زندگی عادی را دچار وقفه و اختلال کند.

تفاوت در مصرف انرژی:

خانه های شهری به دلیل زیر بنای کمتر و قرار داشتن در فضای شهری به انرژی کمتری برای ایجاد سرمایش و گرمایش برای به تعادل رساندن دمای هوا برای زندگی مناسب نیاز دارند. ولی خانه های ویلایی به دلیل وسعت زیاد نیاز به سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی دارند که دارای مصرف انرژی بالایی بوده و بطور بی سابقه ای ممکن است برای ایجاد تعادل در شرایط آب و هوایی مصرف انرژی را بالا ببرند. همچنین تأمین انرژی در خانه های شهری از سهولت بیشتری برخوردار می باشد. چون‌ به دلیل فراگیر بودن سیستم های لوله کشی آب و گاز و شبکه های برق و تلفن دسترسی به این منابع  بسیار آسانتر است تا در مناطق ویلایی که ممکن است به دلیل دور و خارج از محدوده بودن نتوانند از این منایع به راحتی استفاده کنند و مجبور باشند این مشکلات را با حفر چاه آب یا گذاشتن انواع موتور برق یا پنل های خورشیدی برطرف نمایند چون همه هزینه های ایجاد و نگهداری از آن ها ممکن است بسیار زیاد و سرسام آور شود.

البته به این‌ نکته هم باید توجه کرد که هر چند در ابتدای کار فراهم آوردن منابع انرژی برای استفاده در بخش های سرمایش و گرمایش خانه های ویلایی ممکن است مشکل باشد و دارای این مزیت و ویژگی هم می باشد که می توان با حفر یک چاه آب مناسب در ویلا از شبکه آب شهری مستقل شده و برای استفاده از آب در استخر و آبیاری فضای سبز داخلی و خارجی ویلا دچار مشکل نشد.

همچنین هرچند نصب پنل های برقی خورشیدی در آغاز کار می تواند گران تمام شود ولی پس از آن مصرف برق برای شبکه های گرمایش و سرمایش مدیریت شده و هزینه های برق شهری در کار نخواهد بود و دغدغه قطع و وصل آب و برق نمی تواند آرامش ساکنان سازه ویلایی را دچار مشکل و اختلال بکند. این نکته را هم باید در نظر گرفت که به دلیل پیشرفت های زیادی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اتفاق افتاده است زندگی بدون اینترنت و فضای مجازی مشکل و سخت شده است و امروزه این امکان در فضای خانه های شهری نسبت به فضای محیطی و شرایط خانه های ویلایی بسیار مهیاتر و در دسترس می باشد.

در کل خانه های شهری و ویلایی هر کدام به تناسب و‌ نوع استفاده از آن ها داری معایب و مزایای خاص خود هستند که کسانی که در آن ها زندگی می کنند می توانند بخوبی نقاط ضعف و قوت آن ها را درک کنند. در هر صورت نوع تفکر و اخلاق انسانهاست که شرایط و کیفیت زندگی آن ها را مشخص می کند. 

نظرات خود را درباره این مقاله از سایت شهرهای جدید با ما در میان بگذارید.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله تفاوت های بین خانه شهری و خانه ویلایی چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت