واکینگ کلوزت یا کلوزت روم یا اتاق لباس چیست؟

 

در گذشته فضاهای جداگانه‌ای را برای جا کفشی، کمد، آینه، دراور و غیره در نظر می‌گرفتند که اغلب برای آنها فضای زیادی نیاز بود اما امروزه با توجه به فضای محدود خانه‌ها، در طراحی اولیه آن، قسمت جداگانه‌ای را برای این موارد در نظر می‌گیرند که با نام‌های واکینگ کلوزت، کلوزت روم یا اتاق لباس شناخته می‌شود. اما اگر شما با این تغییر در دکوراسیون داخلی آشنا نباشید و یا از آن در طراحی منزل خود استفاده نکرده باشید، اولین سوال‌هایی که برایتان مطرح می‌شود این است که واکینگ کلوزت چیست؟ برای طراحی آن چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ ابعاد و متراژ آن باید چقدر باشد؟ و سوالاتی از این قبیل که در رابطه با واکینگ کلوزت ایجاد می‌شود در ادامه با شهرهای جدید همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

معرفی واکینگ کلوزت

واکینگ کلوزت (walk in closet) به صورت تحت‌اللفظی، راه رفتن در کمد معنا می‌شود اما در واقع، یک محدوده‌ای است که در آن، انواع مختلفی از کمدها، آینه، دراور، قفسه، جا کفشی، میز کنسول و غیره قرار دارد که شما می‌توانید در هر قسمت از آن، لباس، کفش، زیورآلات، کراوات و هر چیز پوشیدنی خود را درون آن‌ها قرار دهید و آنها را دسته بندی کنید. مثلاً لباس‌های تابستانه و زمستانه خود را در کمدهای مختلف قرار دهید تا دسترسی به آنها به آسانترین حالت ممکن برای شما فراهم شود. از طرفی واکینگ کلوزت دارای فضایی است که شما می توانید لباس‌های خود را به راحتی تعویض کنید و آینه‌ای در آن برای چک کردن نیز وجود دارد. اضافه کردن واکینگ کلوزت در خانه‌ها در طراحی مدرن به شدت رواج یافته است و زیبایی و مدرن بودن را به خانه شما اضافه می‌کند.

بر طراحی واکینگ کلوزت، چه عواملی تاثیر دارد؟

بر-طراحی-واکینگ-کلوزت-چه-عواملی-تاثیر-دارد؟

قبل از اشاره به نکات در طراحی واکینگ کلوزت، باید عوامل مؤثر بر آن را بررسی کرد تا با استناد بر این عوامل، بتوان بهترین طراحی را ایجاد کرد. از جمله این موارد:

بودجه برای طراحی واکینگ کلوزت

به دلیل استفاده از قطعات مختلف در واکینگ کلوزت، ساخت آن با هزینه‌ نسبتاً بالایی همراه است اما می توان با استفاده از قطعات با قیمت پایین‌تر هزینه آن را کاهش داد. پس اولین عاملی که باید مورد بررسی قرار بگیرد مقدار هزینه‌ای است که قصد دارید برای این کار صرف کنید و باید با طراح نیز آن را در میان بگذارید تا او بتواند مطابق با شرایط شما، بهترین طراحی را انجام دهد و متریال‌هایی را برای ساخت انتخاب کند که با بودجه شما همخوانی داشته باشد.

فضای موجود برای طراحی واکینگ کلوزت

در قدم بعدی، باید فضایی را که می‌خواهید برای این کار صرف کنید را مشخص کنید. البته اگر خانه شما کوچک است نیاز به طراحی واکینگ کلوزت نیست. با توجه به امکاناتی که نیاز دارید، فضای موجود را بررسی کنید ( و یا این کار را طراح انجام می‌دهد) و سپس مطابق با آن، تصمیم بر ساختن و یا صرف نظر کردن از واکینگ کلوزت بر عهده خودتان خواهد بود.

شرایط ذخیره سازی

شرایط-ذخیره-سازی

با توجه به وسایل خود، باید تعداد قفسه‌ها، کمدها و غیره را مشخص کنید تا برای وسایل خود فضا کافی داشته باشید ( به این صورت که نه فضا کم داشته باشید و نه فضا اضافی)

انواع کلوزت روم

کلوزت روم‌ها بر اساس روش‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند. یکی از این روش‌ها بر اساس محل قرار گیری کمد ها است که به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

واکینگ کلوزت یک طرفه

این نوع از اتاق لباس، متداول‌ترین نوع اتاق لباس است که در آن، یکی از دیوارهای اتاق لباس قفسه بندی می‌شوند و بقیه آزاد باقی خواهند ماند.

واکینگ کلوزت دو طرفه

واکینگ-کلوزت-دو-طرفه

در این نوع از واکینگ کلوزت، در دو طرف دیوار قفسه بندی وجود دارد و بین این دو یک فضا خالی وجود دارد.

 واکینگ کلوزت با جزیره

معمولاً در واکینگ کلوزت دو طرفه، جزیره‌ای در وسط طراحی را تکمیل می‌کند. که به صورت یک کمد با دراورهایی در بدنه اطراف کمد است که از سطح روی کمد در وسط کلوزت روم برای تعویض لباس می توان استفاده کرد. در این نوع طراحی سعی می‌شود هر سه دیوار را تقسیم‌بندی کرد، یا دو دیوار طراحی می‌شوند و دیوار سوم برای آینه یا غیره درنظر گرفته می‌شوند.

 واکینگ کلوزت کامل

واکینگ-کلوزت-کامل

در این نوع از واکینگ کلوزت، از بیشتر فضای اتاق لباس برای قفسه بندی استفاده می‌شود.

دسته بندی‌های بالا، یکی از دسته بندی های موجود برای اتاق لباس است و دسته بندی‌های دیگر مانند دسته بندی بر اساس ابعاد و اندازه نیز وجود دارد.

در طراحی واکینگ کلوزت، باید چه نکاتی رعایت شود؟

به دلیل مهم بودن این قسمت در خانه، طراحی آن باید به دقت انجام شود تا بتواند بهترین نتیجه را داشته باشد پس باید در طراحی آن، نکاتی را رعایت کرد تا بهترین نتیجه مطابق با سلیقه شما حاصل شود از جمله این موارد:

ابعاد و متراژ واکینگ کلوزت

ابعاد-و-متراژ-واکینگ-کلوزت

ابعاد واکینگ کلوزت اهمیت بسیار زیادی دارد و باید متناسب با متراژ کلی ساختمان و همچنین تعداد کمدهای مورد نیاز برای چیدمان لباس و کفش و کیف و غیره تعیین گردد. طراحی اتاق لباس کوچک که رفت و آمد در آن سخت بوده و کمدها و قفسه‌ها آن نیز کم باشد و نتوان لباس ها را در آن براحتی قرار داد قطعاً نتیجه خوبی را به همراه ندارد و باعث اذیت خواهد شد.

کمد چند منظوره در واکینگ کلوزت

همانطور که اشاره شد، متراژ در واکینگ کلوزت اهمیت زیادی دارد. اگر شما فضا کافی برای قرار دادن کمدهای متفاوت در خانه خود ندارید، می توانید از کمدهای چند منظوره استفاده کنید و به راحتی لباس‌های خود را در آن قرار دهید و به راحتی آن‌ها را دسته بندی کنید.

مبلمان و پاف در واکینگ کلوزت

گاهی برای پوشیدن لباس، اکسسوری و کفش نیاز به نشستن دارید و نشستن بر روی زمین، ممکن است به لباس‌ها آسیب وارد شود. به همین دلیل بهتر است در واکینگ کلوزت، پاف و یا مبل وجود داشته باشد تا انجام این امور برایتان راحت‌تر باشد.

آینه قدی در واکینگ کلوزت

بعد از پوشیدن لباس، نیاز است تا لباس‌ها را چک کنیم تا مشکلی وجود نداشته باشد. به همین دلیل باید در واکینگ کلوزت آینه قدی وجود داشته باشد تا بتوان تمام ست لباس را چک کرد. البته باید اندازه آینه متناسب با اندازه اتاق باشد.

درب شیشه‌ای در واکینگ کلوزت

واکینگ کلوزت دارای درب است و در دکوراسیون مدرن، اغلب از درب‌های شیشه‌ای برای آن استفاده می‌کنند. درب‌های شیشه‌ای زیبایی خاصی را به واکینگ کلوزت اضافه می‌کنند و به دلیل کشویی بودن آن، به فضا کمی نیاز دارد. از طرفی می توان یک طرف آن را آینه قرار داد که این کار باعث صرفه جویی در هزینه و فضا می‌شود و نوعی آینه قدی است که در این اتاق نیاز به آینه قدی نیست.

بیشتر بدانید:

اتاق خواب مستر چیست؟ و جه ویژگی هایی دارد؟

قدرالسهم چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

بهترین محله های کرج برای زندگی

نور پردازی واکینگ کلوزت

واکینگ کلوزت، محیطی برای تغییر لباس است و حتماً باید تناسب رنگی بین لباس‌ها حفظ شود به همین دلیل به نور کافی نیاز است تا بتوانید رنگ‌های آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید به همین دلیل نورپردازی در واکینگ کلوزت بسیار اهمیت دارد. پس باید برای نورپردازی آن، نکاتی را رعایت کنید از جمله این موارد:

استفاده از رنگ روشن در واکینگ کلوزت

اولین قدم در روشن کردن اتاق لباس، رنگ کردن آن است که از رنگ‌های روشن برای انجام این کار استفاده می‌شود. اگر به رنگ‌های مانند آبی، سبز که دارای طیف‌های مختلف هستند علاقه مند هستید بهتر است از طیف روشن این رنگ‌ها استفاده کنید. از طرفی می‌توانید از رنگ سفید برای سقف واکینگ کلوزت استفاده کنید که باعث بازتاب نور درون اتاق بشود و اتاق را روشن‌تر کند.

استفاده از مبلمان و پاف با رنگ روشن

همانطور که گفته شد، در کلوزت روم باید از پاف و مبل استفاده شود برای روشن تر شدن فضای اتاق لباس، می توانید از رنگ‌های روشن استفاده کنید که متناسب با رنگ اتاقتان، رنگ‌های سفید، کرمی، خاکستری روشن و پوست پیازی، رنگ‌های مناسبی هستند. برای تزئین آنها نیز می توانید از کوسن‌های رنگی نیز استفاده کنید تا از یکرنگی خارج شود و روشن بودن محیط نیز حفظ شود.

 استفاده از پرده‌های نازک در واکینگ کلوزت

اگر واکینگ کلوزت دارای پنجره است، بهتر است نور ورودی از آن را کنترل کنید تا نور زیاد از بین وسایل درون اتاق نشود. از طرفی نباید از پرده‌های ضخیم برای انجام این کار استفاده کنید چراکه موجب تاریک شدن اتاق خواهد شد. پس بهتر است برای پنجره اتاق لباس از پرده‌های نازک استفاده شود چراکه از تاریک شدن بیش از حد اتاق لباس جلوگیری می‌کند و از طرفی از ورود نور بیش از اندازه جلوگیری می‌کند و حالتی کلاسیک را به اتاق لباس می‌بخشد که زیبایی واکینگ کلوزت را بیشتر خواهد کرد.

 استفاده از آینه‌های قدی در زوایا مختلف اتاق لباس

همانطور که گفته شد در اتاق لباس باید آینه قدی وجود داشته باشد از طرفی آینه‌ها نور را بازتاب می‌دهند پس بهتر است در فضای اتاق از چندین آینه قدی در زوایا مختلف استفاده کنید که علاوه بر استفاده از آن برای چک کردن لباس و غیره، باعث روشن تر شدن فضای اتاق نیز خواهد شد و به انرژی کمتری برای روشن شدن اتاق نیاز دارید.

نور مصنوعی

واکینگ روم‌ها اغلب بدون پنجره هستند پس برای روشن کردن آنها اغلب از نور‌های مصنوعی استفاده می‌شود. نور مصنوعی نواقصی نسبت به نور طبیعی دارد که ممکن است با استفاده نامناسب از نور سفید و یا زرد و یا زاویه نور نامناسب در انعکاس رنگ‌ها، شما را دچار مشکل کند. قسمت‌هایی از اتاق که همیشه تاریک هستند مانند گوشه و کنار دیوار را با استفاده از لامپ‌های مختلف روشن کنید. با این کار از تاریکی واکینگ کلوزت کاسته می‌شود. از لامپ‌هایی با پایه آزاد می‌توانید در گوشه اتاق استفاده کنید که هم تاریکی آن نقاط گرفته شود و هم بر زیبایی اتاق افزوده شود. علاوه بر نورپردازی با استفاده از هالوژن، چراغ‌های سقفی و دیواری از چراغ‌های پایه‌دار نیز در دکوراسیون داخلی واکینگ کلوزت استفاده می‌شود که هم کاربردی است و هم جلوه خاصی را به اتاق شما اضافه می‌کند.

مزایای واکینگ کلوزت یا اتاق لباس

  • این فضا، برای تعویض لباس و همچنین دسته بندی لباس‌ها، اتو کردن لباس، نگهداری از آنها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • شما می توانید از کل فضای کلوزت روم برای تعویض لباس استفاده کنید و لباس‌ها را در جاهای مختلف قرار دهید که این کار باعث می‌شود که فقط یک فضای خارج از دسترس نامرتب باشد و بقیه خانه شما، نظم خود را حفظ می‌کند.

مدل واکینگ کلوزت برای خانه

در طراحی کلوزت روم برای خانه، می توان از قسمت‌های مختلف برای قرار دادن اتاق لباس استفاده کرد. از جمله این مدل‌ها:

واکینگ کلوزت در اتاق خواب

واکینگ-کلوزت-در-اتاق-خواب

از رایج ترین انواع واکینگ کلوزت‌ها، مدل‌هایی هستند که برای اتاق خواب طراحی می‌شوند. با توجه به ابعاد اتاق خواب می توان یک طرف از اتاق خواب را به طور کامل به واکینگ کلوزت اختصاص داد یا از فضای پشت تخت خواب برای این منظور استفاده کرد که  جلوه زیبایی را به فضا می‌بخشد و از طرفی در فضا نیز صرفه جویی می‌شود.

اتاق لباس کوچک

آپارتمان‌ها امروزه، فضا کمی دارند و به همین دلیل محدودیت‌هایی در طراحی واکینگ کلوزت وجود دارد. در این شریط می توان از فضای پشت تخت خواب، راهروها و زیر شیروانی برای قرار دادن و طراحی کردن واکینگ کلوزت استفاده کرد. علاوه براین، کمد و آینه های چند منظوره همگی باعث می شوند تا واکینگ کلوزت به فضا کمتری نیاز داشته باشد و در عین حال نظم خود را حفظ کند.

سخن پایانی

در این مقاله، واکینگ کلوزت یا اتاق لباس یا کلوزت روم  را بررسی کردیم و فهمیدیم اتاق لباس جایی است که در آن برای نگهداری انواع لباس، کفش، اکسسوری و غیره استفاده می‌شود و در آن شما می توانید به راحتی لباس‌های خود را تعویض کنید و رنگ‌های انتخابی خود را چک کنید. در طراحی اتاق لباس باید به مواردی توجه شود که هر کدام از این موارد به میزان فضای در دسترس شما، هزینه‌ای که می خواهید برای این کار استفاده کنید و فضایی که برای شبیه سازی نیاز دارید مربوط می‌شود و انواع مختلفی از متریال‌ها و طراحی‌ها را می توانید انتخاب کنید. مهم‌ترین چیزهایی که در طراحی باید به آن دقت شود نور و آینه‌ها در اتاق لباس است که باید به اندازه باشند تا شما بتوانید به خوبی لباس‌هایی که پوشیده اید را چک کنید. البته در طراحی اتاق لباس بهتر است از افرادی کمک بگیرید که در این زمینه فعالیت داشته اند و کارهای خوبی را ارائه داده اند تا بتوانید مطابق با شرایط خود، بهترین نتیجه را کسب کنید.

منتظر نظرات ارزشمند شما درباره مقالات سایت شهرهای جدید هستیم.

 


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله واکینگ کلوزت یا کلوزت روم یا اتاق لباس چیست؟ چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت