معرفی تعدادی از محله های قدیمی تهران

همیشه قدم زدن در محله هایی که رنگ و بوی قدیم خود را حفظ کرده اند، بسیار خوشایند و جذاب است. از جمله شهرهای کشور که هنوز هم می توان محله های قدیمی را در آن مشاهده کرد، شهر تهران است. محله های قدیمی با ظاهر متفاوت خود، جاهای دیدنی و بسیار جالبی به نظر می آیند. شاید آشنایی با نام و نشان این محله های قدیمی برایتان جالب باشد؛ اگر این طور است در ادامه این متن با ما همراه باشید تا با شما از قدیمی ترین محله های تهران بازدید کنیم.

اگر قصد خرید ملک در این محله ها را دارید می توانید به آگهی های شهرهای جدید مراجعه فرمائید.

محله ده ونک

محله-ده-ونک

یکی از محله های قدیمی تهران محله ده ونک است. این منطقه در مرکز شهر تهران واقع شده و از جمله مناطق سرسبز و دیدنی این شهر به شمار می رود. در زمان سلسله قاجار، محله ده ونک و تمام زمین هایی که در آن وجود داشت متعلق به خانواده فردی به نام میرزا حسن خان مستوفی الممالک بود. این فرد 5 دوره نخست وزیری ایران را بر عهده داشت و به آقا معروف بود. حتی محل دفن این فرد، در باغ مستوفی در دانشگاه الزهرا در ده ونک می باشد. این منطقه از شمال به بزرگراه  نیایش، از شرق به محله ونک، از شمال به محله امیرآباد، از جنوب به بزرگراه همت و شهرک والفجر و از غرب هم به بزرگراه چمران و سعادت آباد و شهرک غرب همسایه است.

خوب است بدانید که این محله هنوز بافت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده و چندین مجموعه معروف را در خود جای داده است. از جمله این مکان ها می توان به زورخانه ونک، مرقد امامزاده قاضی الصابر، یک گورستان قدیمی، بوستان باغ ایرانی و کلیسای ارامنه سن میناس اشاره کرد.

وقتی به ده ونک قدم می گذارید با کوچه های باریک و کم عرض، که حتی برخی از آنها عرضی برابر  90 سانتی متر دارند، مواجه می شوید. دیوارهای خشتی و درب های چوبی نیز از دیگر نشانه هایی است که از گذشته به جای مانده و زیبایی خاصی را در این محله ایجاد کرده است.

خیابان ناصر خسرو

خیابان-ناصر-خسرو

از دیگر محله های قدیمی تهران خیابان ناصرخسرو است. این خیابان در نزدیکی بازار تهران و یا بازار 15 خرداد واقع شده و علاوه بر داشتن مغازه های فراوان، یادگاری های زیبایی نیز از گذشته را هنوز هم می توان در آن دید. ناصرخسرو بخشی از ارگ سلطنتی بوده و در سال 1285 ساخته شده است. ناصرالدین شاه قاجار نام این خیابان را ناصریه می گذارد اما بعدها نام آن را به ناصرخسرو تغییر دادند.

از جمله آثار دیدنی و باستانی به جای مانده از گذشته می توان به کوچه مروی، مدرسه دارالفنون سرای روشن، شمس العماره و میدان توپخانه اشاره داشت. از آنجایی که این بناها مورد عملیات بازسازی و مرمت قرار گرفتند، هنوز هم زیبایی و پایداری خود را حفظ کرده و وضعیت بهتر و قابل قبول تری نسبت به دیگر آثار تاریخی و قدیمی در ایران و تهران دارند. اگر امروز در این خیابان قدم بگذارید می توانید بورس کالاهایی مانند لوازم جانبی دوربین، لوازم آرایشی و بهداشتی و غیره را مشاهده کنید.

خیابان 30 تیر

خیابان-30-تیر

از دیگر محله های قدیمی تهران، خیابان 30 تیر است. نام این خیابان به دلیل قیام مردم در 30 تیر سال 1331 انتخاب شده و نامش قبل از این تغییر، قوام السلطنه بود. این محله نیز از جمله جذاب ترین مناطق شهر تهران بوده و به دلیل سنگ فرش بودن و حضور دکه ها و غرفه های سیار، که برخی از آنها به فروش غذا مشغول هستند، یک منطقه بسیار دیدنی و جالب توجه به شمار می رود. این محله در منطقه 12تهران واقع شده و فاصله کمی با پارک شهر دارد. از آن جهت که  در این خیابان چند فضای معنوی و مذهبی به نام های کنیسه حییم، کلیسای انجیلی پطرس مقدس و آتشکده زرتشتی آدریان وجود دارد به آن خیابان ادیان نیز گفته می شود.

موزه آبگینه و سفالینه، بنیاد سینمایی فارابی، موزه ملی ایران، موزه علوم و فناوری ایران و هنرستان صنعتی تهران از جمله فضاهای معروف در این خیابان هستند. یکی از جدیدترین پاتوق های مردم شهر تهران این محله به شمار می رود؛ زیرا همان طوری که گفتیم برخی غرفه های سیار مشغول سرو غذاهای ساده و سریع هستند و به همین دلیل اغلب تهرانی ها برای داشتن ساعاتی متفاوت به این خیابان قدم می گذارند. اگر به این محله بروید جمعیت زیادی که در این خیابان در حال تردد است، باعث برانگیختن تعجبتان می شود.

بیشتر بدانید:

بهترین محله های کرج برای زندگی

قدرالسهم چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

مزایای خرید ملک در دبی

همه چیز درباره خرید ویلا در استانبول

خیابان شمیران

خیابان-شمیران

از دیگر محله های قدیمی تهران، خیابان شمیران، شمیرانات و یا خیابان شمرون است و محبوبیت زیادی نیز دارد. اغلب مردم عامه به این خیابان، خیابان شمرون می گویند. این محله در شمال و شمال شرق تهران قرار گرفته و در واقع شمالی ترین منطقه تهران به شمار می رود. به دلیل داشتن آب و هوای مطلوب و دوست داشتنی، در گذشته به عنوان یک منطقه ییلاقی مطرح بوده و پادشاهان قاجار و پهلوی اقامتگاه های تابستانه خود را در آن برپا می کردند. چند کاخ و اقامتگاه توسط این پادشاهان در این منطقه ساخته شده است که از جمله آنها می توان به کاخ های سعدآباد و کاخ نیاوران اشاره کرد. این کاخ ها امروز به یک موزه تبدیل شده اند و به این واسطه می توانید از داخل آنها دیدن کنید. منطقه شمرون آب و هوای معتدل کوهستانی و بسیار لطیفی دارد؛ تابستان های آن بسیار خنک و زمستان ها نیز بسیار سرد است. وقتی به این خیابان قدم می گذارید می توانید درخت های چناری که قدمت چندین ساله دارند را مشاهده کنید. خیابان های زعفرانیه، اقدسیه، نیاوران، جمشیدیه، جماران، کامرانیه، فرمانیه، دروس، قلهک، تجریش، دربند، الهیه، محمودیه، امانیه، درکه، اوین، آجودانیه، صاحبقرانیه، منظریه، ولنجک و پل رومی  در این منطقه قرار دارند.

خیابان منیریه

خیابان-منیریه

از دیگر محله های قدیمی تهران، خیابان منیریه است. این خیابان نیز در مرکز شهر تهران قرار دارد و در زمان سلسله قاجار یکی از خیابان ها و محله هایی بود که اعیان و اشراف در آن سکونت داشتند. نام این خیابان از منیرالسلطنه مادر کامران میرزا گرفته شده است؛ این فرد در عمارت منیریه که در همین خیابان قرار داشت، زندگی می کرد. این خیابان از جنوب به خیابان فرهنگ، از شرق به چهار راه ابوسعید، از شمال به چهار راه سپه و از غرب هم به چهار راه لشکر ختم می شود. این خیابان در ناحیه 2 شهرداری منطقه 11 قرار دارد و مساحتی در حدود91 هکتار را به خود اختصاص داده است.

اغلب ساختمان های قدیمی که در این محله به چشم می خورند در زمان قاجار ساخته شده اند و برخی از آنها را هنوز هم می توان در این محله مشاهده کرد.

خیابان یوسف آباد

از دیگر محله های قدیمی تهران، یوسف آباد نام دارد. نام قبلی این خیابان، خیابان سید جمال الدین اسد آبادی بوده است و از غرب به بزرگراه کردستان و محله امیرآباد، از شمال به بزرگراه شهید همت و محله ونک، از جنوب به خیابان دکتر فاطمی و دو راهی یوسف آباد و از شرق هم به خیابان ولی عصر و محله عباس آباد منتهی می شود. این محله به محله خوش نشین های تهران شهرت داشته است.

این محله نیز از جمله محله هایی بوده که آب و هوای بسیار مطبوعی داشته و جزء ملک و املاک میرزا یوسف مستوفی الممالک بوده است. تاریخچه ساخت این محله را به سال 1288 هجری قمری نسبت می دهند. خیابان اصلی این راسته، از جمله شلوغ ترین خیابان های شهر تهران است و تعداد زیادی مغازه و فروشگاه در آن مشاهده می شود. 70 خیابان فرعی در خیابان یوسف آباد وجود دارد.

خیابان جمهوری

 از دیگر محله های قدیمی تهران خیابان جمهوری است. این خیابان نیز اسامی مختلفی داشته که از آن جمله می توان خیابان شاه آباد و خیابان استانبول اشاره کرد. محدوده ای که برای این خیابان تعیین کرده اند از میدان جمهوری شروع شده و تا میدان بهارستان ادامه دارد.

خیابان های اصلی و فرعی زیادی در این محله وجود دارد که برخی از معروف ترین آنها خیابان ولی عصر و کارگر جنوبی هستند. از دیگر خیابان های معروف این محله می توان به لاله زار، اکباتان، ملت و صفی علی شاه اشاره کرد. این مکان ها، همان نام قدیم خود را حفظ کرده اند و در طی سالیان با هیچ تغییری مواجه نشده اند.

کوچه برلن

از دیگر محله های قدیمی تهران، کوچه برلن است. این کوچه نیر در مرکز شهر تهران واقع شده و خیابان لاله زار جنوبی و فردوسی آن را احاطه کرده اند. علت شهرت این خیابان را به مغازه های فراوانی نسبت می دهند که در این خیابان وجود دارد. در این خیابان تعداد زیادی مغازه لباس فروشی و پارچه فروشی وجود دارد.

نکته جالب دیگر در مورد کوچه برلن تعداد دست فروش هایی که در آن مشغول به کارند و همچنین برپایی یک بازار بزرگ است که مردم به آن پارکینگ پروانه می گویند. اگر در این بازار قدم بگذارید از هر چیزی که حتی نمی توانید فکرش را کنید در آن پیدا خواهید کرد.

خیابان تجریش

خیابان-تجریش

از دیگر محله های قدیمی تهران، خیابان تجریش است. البته میدان تجریش از خیابان تجریش معروف تر است و جاذبه های گردشگری فراوانی در آن می توان یافت. از جمله این اماکن معروف می توان امامزاده صالح و کاخ سعدآباد را عنوان کرد. البته اگر به این محله رفتید سعی کنید از بازار قدیمی آن و مراکز خرید بسیار بزرگی که در این خیابان ساخته شده است نیز دیدن کنید.

برای رفتن به این خیابان باید به انتهای قسمت شمالی خیابان ولی عصر بروید. با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و یا خودرو شخصی می توانید خود را به این منطقه برسانید.

محله کن

از دیگر محله های قدیمی تهران که قدمت زیادی هم دارد، محله کن است. این محله، بناهای تاریخی و باستانی فراوانی دارد و جاذبه های طبیعی زیادی را می توان در آن مشاهده کرد. حتی کن این ظرفیت و توانایی را دارد تا به یک مرکز گردشگری پر رفت و آمد در تهران تبدیل شود. کن شامل دو روستا به نام های کن و سولوقون می باشد؛ این دو روستا در شمال غربی تهران قرار دارند. یک رودخانه به نام رودخانه کن نیز در این محله جاری است؛ سرچشمه این رودخانه به کوه های توچال می رسد. این محله نیز زیبایی های خاص خود را داشته و ارزش یک بار دیدن را دارد.

محله حصارک در تهران

از دیگر محله های قدیم تهران می توان به محله حصارک تهران اشاره کرد. این محله در شمال غربی تهران واقع شده و قدمت زیادی دارد. حصارک از شمال به دامنه کوه های البرز و کوه های امامزاده داوود و کیگا و سولقان رسیده و در حال حاضر نیز رشد و پیشرفت چشمگیری در آن به چشم می خورد. میزان ساخت و ساز در این منطقه به شدت افزایش پیدا کرده و چهره آن را به مقدار زیادی تحت تأثیر قرار داده است.

محله لویزان

از دیگر محله های قدیمی تهران، محله لویزان است. این محله در واقع یک دهکده قدیمی است و معنای آن نیز غلات له شده است. این محله نیز جذابیت های زیادی برای تماشا دارد که از آن جمله می توان به پارک جنگلی لویزان و امامزاده 5 تن اشاره کرد. درختان قدیمی و کهنسال و خانه هایی که برخی از آنها هنوز شکل و شمایل قدیمی خود را حفظ کرده اند از مناظر زیبا و تماشایی این محله هستند.

محله گیشا

محله دیگری که نام آن نیز در لیست محله های قدیمی تهران به چشم می خورد، محله گیشا است. این محله در منطقه 2 قرار دارد و به بزرگراه حکیم متصل می شود. از جمله خیابان های زنده و پرشور شهر تهران محله گیشا است و علت نسبت دادن این لقب نیز به بالا بودن تعداد مغازه ها و مراکز خرید در آن ارتباط دارد. این خیابان 41 خیابان فرعی داشته و از جمله محله هایی است که همیشه می توان نشانه هایی از مدرنیته را در آن مشاهده کرد.

محله فرحزاد

یکی از دیگر از محله های قدیمی تهران که آب و هوای بسیار خوبی دارد، فرحزاد است. رستوران ها و باغچه های زیبایی که در این محله وجود دارد باعث افزایش زیبایی آن شده است. در گذشته این محله به صورت یک روستا و در مسیر جاده امامزاده داوود قرار داشته، اما با گذشته زمان به یک محله در تهران تبدیل شده است.

منتظر نطرات شما درباره مقالات شهرهای جدید هستیم.


امتیاز و نظر کاربران

به مقاله معرفی تعدادی از محله های قدیمی تهران چه امتیازی می دهید

۰.۰
۰ کاربر امتیاز داده اند
۰
۰
۰
۰
۰

۵

۴

۳

۲

۱

برچسب های مرتبط
تبلیغات کلید املاک

ورود / عضویت